מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להרגיל לשון- מקור בגמרא

חיפושי מקורות וכדומה
שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ה' אוגוסט 05, 2010 3:36 pm

אם זכרוני אינו מטעני דין זה של להרגיל הלשון בפסוקי ביטחון כגון "ה' צבקות עמנו משגב לנו אלוקי יעקב סלה" או "ה' צבקות אשר אדם בוטח בך" מובא בגמרא, לא?
וא"כ, מישהו יכול להעיר עיני במקור?

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי יצג » ה' אוגוסט 05, 2010 4:02 pm

יעויין ירושלמי ברכות רפ"ה: "רבי חזקיה רבי יעקב בר אחא רבי יסא בשם רבי יוחנן, לעולם אל יהא הפסוק הזה זז מתוך פיך ה' צבאות עמנו משגב לנו אלקי יעקב סלה. רבי יוסי בי רבי אבון רבי אבהו בשם רבי יוחנן וחברייא, ה' צבאות אשרי אדם בוטח בך", ועיין במפרשי הסידור.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ה' אוגוסט 05, 2010 4:20 pm

תודה, זה מה שהיה זכור לי כנראה.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 05, 2010 9:25 pm

אגב, אולי יש ביד מי לציין מקור לאמירת פסוקי ה' צבאו'ת ג' פעמים אחר אמירת הקטורת בשחרית?

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי תולדות אדם » ה' אוגוסט 05, 2010 10:35 pm

מובא בס' אור צדיקים להגר"מ פופרש, ע"פ סדר אמירת הקרבנות המובא בספר עמק ברכה וספר יש נוחלין (אני הק' לא מצאתי זאת שם).

ומעניין לציין ששם מובא לומר גם פ' "אתה סתר" ג"פ, ומדיליה מוסיף שביום שאין אומרים תחנון לא יאמר כלל אתה סתר.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 05, 2010 11:55 pm

תולדות אדם כתב:מובא בס' אור צדיקים להגר"מ פופרש, ע"פ סדר אמירת הקרבנות המובא בספר עמק ברכה וספר יש נוחלין (אני הק' לא מצאתי זאת שם).

ומעניין לציין ששם מובא לומר גם פ' "אתה סתר" ג"פ, ומדיליה מוסיף שביום שאין אומרים תחנון לא יאמר כלל אתה סתר.

ה'אור צדיקים' מוכר לי. לפני שנים עסקתי בנושא וגליתי דבר מעניין שהוא עצמו מביא אחרי מספר דפים שיש לומר רק פעם אחת, ואילו בשעת המגיפה יש לומר ג' פעמים.
דומני שהוא מעתיק בשם מישהו. עכ"פ במצב שכזה לכאורה אין זה מקור. מה גם שברוב או כל סידורי האר"י שאני ראיתי כתוב שיש לומר פ"א אם לא בשעת המגפה ג' פעמים, ר"ל.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: להרגיל לשון- מקור בגמרא

הודעהעל ידי תולדות אדם » ו' אוגוסט 06, 2010 12:14 am

ככל הנראה שהמקור שהבאתי הוא אכן מיש נוחלין או מעמק ברכה (אף שלא מצאתים שם), ומה שהביא אח"כ (בעמ' התפלה סי' י"ג ס"ה) הוא מסידור האר"י וכדו'. אבל בכל מקרה ימצא הדבר כתוב בי"נ או בע"ב הרי זה מקור.

וכעת ראיתי בסידור האר"י חמדת ישראל שמצויין לומר פסוקים אלו ג"פ ופ' אתה סתר לא מוזכר כלל (אך איני יודע אם הדבר אכן במקורו מסידורו של הרש"ו או שרק הכוונות נכתבו ע"י).


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים