עמוד 1 מתוך 1
עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 7:18 pm
על ידי שפה ברורה
באלשיך שהועתק פה מביא מרז''ל שלאחר מיתה מלמדין אותו כל התורה, והמציינים ציינו לנדה ל':, אמנם לא מצאתי שם כלום בענין זה
http://www.otzar.org/aspcrops/105271_10 ... 122012.aspשוב מצאתי גם במדרש שמואל אבות פ''א מ''ג שכ' פירוש זה בשם יש מפרשים אמנם לא ציין שמקור הדבר הוא מחז''ל.
ושוב מצאתי בפירוש זרע יצחק על משניות שהביא דבר זה ממדרש רבה וזוהר כמו שהעתקתי פה,
http://www.otzar.org/aspcrops/106559_30 ... 122012.aspאמנם דא עקא, דבמדרש רבה לא מצאתי כלום כי אם בפירוש עץ יוסף פ' מצורע ובמדרש קהלת כ' דבר זה מעצמו כפי' האלשיך הנ''ל.
ואכיר טובה למי שיואיל בטובו למצור מקור לזה בדברי חז''ל
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 7:21 pm
על ידי חכם באשי
תנסה לחפש במדרשים קטנים המדברים על דין האדם לאחר פטירתו, כמו: מדרש חיבוט הקבר, מסכת גיהנום ועוד כמה כאלו מדרשים קטנים. כולם נדפסו ב'אוצר מדרשים'.
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 11:00 pm
על ידי שפה ברורה
לא מצאתי כלום
ואכפול בקשתי למי שביכולתו לחפש אחר מקור מוצאו
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ג' ינואר 01, 2013 12:37 am
על ידי הגיון אמתי
שפה ברורה כתב:באלשיך שהועתק פה מביא מרז''ל שלאחר מיתה מלמדין אותו כל התורה, והמציינים ציינו לנדה ל':, אמנם לא מצאתי שם כלום בענין זה
http://www.otzar.org/aspcrops/105271_10 ... 122012.aspשוב מצאתי גם במדרש שמואל אבות פ''א מ''ג שכ' פירוש זה בשם יש מפרשים אמנם לא ציין שמקור הדבר הוא מחז''ל.
ושוב מצאתי בפירוש זרע יצחק על משניות שהביא דבר זה ממדרש רבה וזוהר כמו שהעתקתי פה,
http://www.otzar.org/aspcrops/106559_30 ... 122012.aspאמנם דא עקא, דבמדרש רבה לא מצאתי כלום כי אם בפירוש עץ יוסף פ' מצורע ובמדרש קהלת כ' דבר זה מעצמו כפי' האלשיך הנ''ל.
ואכיר טובה למי שיואיל בטובו למצור מקור לזה בדברי חז''ל
לעניות דעתי המקור שצוין באלשיך (שזה מנדה) לא כתבו האלשיך הקדוש בעצמו. (נסה לראות דפוסים ראשונים). אלא הוכנס מאחור יותר על ידי המסדרים. (סדר דפי הש"ס של דפוסי זמנו היה שונה משלנו כיום ולכן לא נראה שהוא זה ששלח לשם) אבל מסתבר יותר כי באמת מקורו הוא ממדרש קהלת כפי שציינת. ויפה שאתה מחפש לדייק. על אף שיש לך כבר מקורות, - כל הכבוד.
אשמח לקבל תגובה.
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ג' ינואר 01, 2013 4:01 pm
על ידי שפה ברורה
הגיון אמתי כתב:לעניות דעתי המקור שצוין באלשיך (שזה מנדה) לא כתבו האלשיך הקדוש בעצמו. (נסה לראות דפוסים ראשונים). אלא הוכנס מאחור יותר על ידי המסדרים. (סדר דפי הש"ס של דפוסי זמנו היה שונה משלנו כיום ולכן לא נראה שהוא זה ששלח לשם) אבל מסתבר יותר כי באמת מקורו הוא ממדרש קהלת כפי שציינת. ויפה שאתה מחפש לדייק. על אף שיש לך כבר מקורות, - כל הכבוד.
אשמח לקבל תגובה.
כדבריך כן הוא, בדפוסים הראשונים מהאלשיך לא צויין כאן שום מקור, אמנם לא ביארתי היטב את דברי, כי גם במדרש קהלת לא מצאתי כלום רק בפירוש עץ יוסף במדרש קהלת, ולכן לע''ע עדיין לא מצאתי שום מקור לזה
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ג' ינואר 01, 2013 7:49 pm
על ידי רחמים
שפה ברורה כתב:כדבריך כן הוא, בדפוסים הראשונים מהאלשיך לא צויין כאן שום מקור, אמנם לא ביארתי היטב את דברי, כי גם במדרש קהלת לא מצאתי כלום רק בפירוש עץ יוסף במדרש קהלת, ולכן לע''ע עדיין לא מצאתי שום מקור לזה
ראשית יעויין בחיד''א בכמה מקומות שמביא את זה שמלמדים אותו רק בשם האלשיך ולא מביא משם חז''ל זאת אומרת שאין חז''ל כזה מפורש אלא המקור הוא האלשיך עצמו.
אולם נראה לבאר שמה שציינו באלשיך לגמ' נדה ל עמ' ב' הוא נכון, ולחז''ל הזה האלשיך התכוון:
שהרי באמת מבואר שם בגמ' שמלמדים לאדם כל התורה, אלא שקשה ששם מדובר על לפני הלידה והאלשיך מדבר אחר המיתה וי''ל שמבארים המפרשים שמה שכתוב שבא המלאך וסטרו על פיו ושוכח את כל התורה הכוונה שעצם המפגש עם העולם הזה משכיח ממנו את כל התורה, וא''כ י''ל שאחר המיתה שוב נזכר הוא בכל התורה שלו שהיא חלקו ושאותה למד בבטן אמו ולפי רמת הידעה הזו של התורה שהוא היה אמור לדעת שהרי היא חלקו דנים אותו על מעשיו - כלומר הוא פוסק על עצמו ואז נודע לו שבעצם דן את עצמו.
וכן מסתבר שהרי לא יתכן שילמדו את האדם את כל התורה של משה רבינו ולפי דרגות והשגות האלו אח''כ יתן חשבון על מעשיו שהרי לא היה אמור בחיים חיותו לדעת תורה ברמה כזו אלא בוודאי חוזר הוא ונזכר בכל התורה שלמד בבטן אמו שזו התורה היא חלקו כמבואר במפרשים ואותה היה צריך ללמוד בזמן חיותו ולקיים ולפי דרגה כזו אכן אפשר לתבוע ממנו מדוע לא עמד בזה.
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ג' ינואר 01, 2013 8:54 pm
על ידי בראנסוויל
במעבר יבק האריך בזה בכמה מקומות ועיין שם מאמר שפתי רננות פרק כ"ח.
ומציין למקור בקהלת רבתי "וכל מי שהוא יגע בתורה בעוה׳ז מוליכים אותו לבית מדרשו של שם ועבר ושל אברהם יצחק ויעקב ומשה ואהרן".
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ד' ינואר 02, 2013 12:45 am
על ידי הגיון אמתי
רחמים כתב:שפה ברורה כתב:כדבריך כן הוא, בדפוסים הראשונים מהאלשיך לא צויין כאן שום מקור, אמנם לא ביארתי היטב את דברי, כי גם במדרש קהלת לא מצאתי כלום רק בפירוש עץ יוסף במדרש קהלת, ולכן לע''ע עדיין לא מצאתי שום מקור לזה
ראשית יעויין בחיד''א בכמה מקומות שמביא את זה שמלמדים אותו רק בשם האלשיך ולא מביא משם חז''ל זאת אומרת שאין חז''ל כזה מפורש אלא המקור הוא האלשיך עצמו.
אולם נראה לבאר שמה שציינו באלשיך לגמ' נדה ל עמ' ב' הוא נכון, ולחז''ל הזה האלשיך התכוון:
שהרי באמת מבואר שם בגמ' שמלמדים לאדם כל התורה, אלא שקשה ששם מדובר על לפני הלידה והאלשיך מדבר אחר המיתה וי''ל שמבארים המפרשים שמה שכתוב שבא המלאך וסטרו על פיו ושוכח את כל התורה הכוונה שעצם המפגש עם העולם הזה משכיח ממנו את כל התורה, וא''כ י''ל שאחר המיתה שוב נזכר הוא בכל התורה שלו שהיא חלקו ושאותה למד בבטן אמו ולפי רמת הידעה הזו של התורה שהוא היה אמור לדעת שהרי היא חלקו דנים אותו על מעשיו - כלומר הוא פוסק על עצמו ואז נודע לו שבעצם דן את עצמו.
וכן מסתבר שהרי לא יתכן שילמדו את האדם את כל התורה של משה רבינו ולפי דרגות והשגות האלו אח''כ יתן חשבון על מעשיו שהרי לא היה אמור בחיים חיותו לדעת תורה ברמה כזו אלא בוודאי חוזר הוא ונזכר בכל התורה שלמד בבטן אמו שזו התורה היא חלקו כמבואר במפרשים ואותה היה צריך ללמוד בזמן חיותו ולקיים ולפי דרגה כזו אכן אפשר לתבוע ממנו מדוע לא עמד בזה.
האמת שגם אני בתחילה חשבתי בכיוון הזה שאתה חושב, מכיוון שהגמרא שם מדברת על זה שמלמדים את האדם את התורה לפני צאתו לעולם. אבל מכיוון שראיתי שדוחק לומר דבר כזה כי זה עדיין לא כתוב מפורש שם בגמרא לכן חשבתי שאולי בעצם המקור לכך שבאלשיך הוא מהמסדרים (ודברים כאלו ידועים לי ברור בלי ספק). ואם כן מה המקור לכך שבאלשיך? אז זה אולי מאחד המדרשים שאינם מוכרים ומצויים לנו, שבדרך כלל דברים שכאלו כתובים שמה.
וככלל: האמת לא נמצאת במקומות דחוקים.
אבל יפה מצדך על הנסיון לחזר אחר האמת כאשר בראש ובראשונה זה הגמרא! יפה מאוד!!
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ד' ינואר 02, 2013 2:29 pm
על ידי התוקף
.
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ה' ינואר 03, 2013 1:51 pm
על ידי רוז
ומה המקור לדברי האלשיך
"כמאמר רז"ל שהאיל בצמאו הולך אל האפיק ומחוזק המרוצה לא יקרב אליו לשתות פן ישטפנו שטף עובר ותערוג"
תודה מראש
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: ה' ינואר 03, 2013 8:40 pm
על ידי שפה ברורה
בראנסוויל כתב:במעבר יבק האריך בזה בכמה מקומות ועיין שם מאמר שפתי רננות פרק כ"ח.
ומציין למקור בקהלת רבתי "וכל מי שהוא יגע בתורה בעוה׳ז מוליכים אותו לבית מדרשו של שם ועבר ושל אברהם יצחק ויעקב ומשה ואהרן".
אולי תוכל להעתיק את המעביר יבוק, או עכ''פ לציין מקומו בבירור שאוכל לעיין בו
כי מדברי האלשיך והזרע יצחק שהעתקתי משמע כי אין כוונתן להלימוד הזה שזה הוא משכרן של הצדיקים, ואילו הם מדברים ממה שלומדים עמהם כדי שיפסקו בעצמם את דינם
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: א' ינואר 06, 2013 10:25 am
על ידי שיף
יש מאמרים רבים המובאים בשם חז"ל או מדרש וקדמונים ולא ידוע על אף אחד שכתב כן להדיא לפני האלשיך!!!!
קרן על ראש ושתי. ושכנתי- בתוך כל אחד ואחד. ואכמ"ל ומבהיל!!!
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: א' ינואר 06, 2013 11:09 am
על ידי רחמים
שיף כתב:יש מאמרים רבים המובאים בשם חז"ל או מדרש וקדמונים ולא ידוע על אף אחד שכתב כן להדיא לפני האלשיך!!!!
קרן על ראש ושתי. ושכנתי- בתוך כל אחד ואחד. ואכמ"ל ומבהיל!!!
לגבי הקרן על ראש ושתי מצאנו כמה מקורות לכך:
וכ''כ
בברית אברהם בושערה דרוש עקדת יצחק דף קס"ח ע"ב וכן איתא
בתולדות יוסף אב"ד ליסקווא בפי' על המגילה דף י'. ובדומה לתולדות יוסף כתב גם
רבינו בחיי בספרו כד הקמח (פורים) וז"ל: ותמאן המלכה ושתי מכדי פריצותא הואי מאי טעמא לא אתיא מלמד שפרחה בה צרעת. במתניתא תנא בא גבריאל ועשה לה זנב, והוא יתרת בשר שנעשה בפניה לפי שעה בדרך הנס:
Re: עזרה במציאת מראה מקום
פורסם: א' ינואר 06, 2013 6:11 pm
על ידי שפה ברורה
שיף כתב:יש מאמרים רבים המובאים בשם חז"ל או מדרש וקדמונים ולא ידוע על אף אחד שכתב כן להדיא לפני האלשיך!!!!
ושכנתי- בתוך כל אחד ואחד. ואכמ"ל ומבהיל!!!
שם אינו מביאו בשם חז''ל רק כ' 'שמעתי לומדים מכאן' ע''ש.