מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכינוי "השם" לקב"ה

חיפושי מקורות וכדומה
איבן עזרא
הודעות: 35
הצטרף: ה' מאי 18, 2023 7:06 pm

הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי איבן עזרא » ג' פברואר 27, 2024 8:50 pm

יתכן ועלתה פה השאלה הזו אי פעם:
ממתי התחילו לכנות את הקב"ה בכינוי "השם", ולקרוא פסוקים באופן ששם [שצריך להיקרא ב]אדנות אומרים "השם"?
(לגבי שם הוי"ה כשהוא נקרא ככתבו, מקורו אולי מהמשנה ביומא לגבי וידויו של הכהן גדול: "אנא השם... אנא בשם", ושם המשנה באה לציין במילה אחת "כאן מזכיר את השם המפורש", אך ממתי התחילו להשתמש בזה גם לשם אדנות?)
ומענין לענין: מאימתי התחילו לסמן בקיצור "ה'"?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 27, 2024 8:58 pm

זכורני שיש על זה מאמר מפרופ' ר' יעקב שפיגל (או שזה באחד מכרכי ספרו עמודים)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 27, 2024 9:42 pm

פסוק מפורש בתורה "ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את ה' אלקיך" (דברים כח)

איבן עזרא
הודעות: 35
הצטרף: ה' מאי 18, 2023 7:06 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי איבן עזרא » ג' פברואר 27, 2024 9:54 pm

מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 27, 2024 10:24 pm

ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 27, 2024 10:27 pm

האם הכינוי היה שגור בפי קהילות נוספות מלבד בני אשכנז?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 27, 2024 10:30 pm

עזריאל ברגר כתב:שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס

מימרא זה גם במנחות מה:

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 27, 2024 10:33 pm

במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס

מימרא זה גם במנחות מה:

וערכין כח,ב.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 27, 2024 11:56 pm

עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 28, 2024 12:16 am

בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש על זה מאמר מפרופ' ר' יעקב שפיגל (או שזה באחד מכרכי ספרו עמודים)

עמודים, ב, עמ' 611 ואילך.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 28, 2024 4:16 am


כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 28, 2024 1:02 pm

איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 28, 2024 1:54 pm

גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:37 pm

עזריאל ברגר כתב:ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)


ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

ויש לבדוק האם בלשון המשנה הכינוי ’השם’ הוא כינוי רווח, או שיש כינוי אחר.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:38 pm

עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:41 pm

כדכד כתב:
איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.


לכאורה הפסוק ’ליראי ה’ ולחושבי שמו’ הוא כמו הפסוק ’הודו לו ברכו שמו’ - כפל המשפט בתארים שונים.

אבל בפסוק ’ליראה את השם וגו’ את ה”א’ אי אפשר לומר כן, כי שם זה משפט אחד, וצ”ע.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:42 pm

במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 28, 2024 4:43 pm

כן מסתבר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

זה לא ממש אותה המימרא, פעמיים זה לגבי גזל הגר ופעם אחת לגבי שתי הלחם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 28, 2024 4:44 pm

כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

כשאנחנו אומרים "השם" אנחנו מתכוונים "הקדוש ברוך הוא".
אבל שם בזבחים - ייתכן שהכוונה היא "שמו של הקדוש ברוך הוא".

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:46 pm

עזריאל ברגר כתב:
כן מסתבר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:וערכין כח,ב.

דיינו בפעם אחת נוספת להוציאה מכלל 'יחידה'...

אם בכולם מדובר באותה מימרא, ניתן עדיין לומר שזו המימרא היחידה בש”ס בה נקטו לשון זה.

זה לא ממש אותה המימרא, פעמיים זה לגבי גזל הגר ופעם אחת לגבי שתי הלחם.

אם כן, נשאר לנו רק לציין ש’קנאו השם’ זהו המטבע הלשון היחיד בו נקטו חכמי התלמוד לשון זה.
ויתכן שזהו מטבע לשון שקיבלו מהתנאים, שהרי התנאים בודאי נקטו לשון זה, וכמו שהביאו לעיל באשכול ’אנא השם’ ו’לשם השם’.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:48 pm

עזריאל ברגר כתב:
כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:גם בזבחים: לשם ששה דברים הזבח נזבח, ואחד מהם "לשם השם".

אלא שאפשר לפרש שהכוונה לשם שמו של ה'.


זו הכוונה תמיד במילה ’השם’.

כשאנחנו אומרים "השם" אנחנו מתכוונים "הקדוש ברוך הוא".
אבל שם בזבחים - ייתכן שהכוונה היא "שמו של הקדוש ברוך הוא".


בזבחים כתוב ’ריח ניחוח להוי”ה’, ולכך התכוונו חכמים כשאמרו לשם ’השם’.
וכמו שמצאנו בוידוי כה”ג שהוא אומר ’אנא השם’, וביארו המפרשים שהיה אומר שם הוי”ה.

נ.ב. הביטוי ’לשם השם’ הוא ביטוי מושאל, כשהכוונה היא ’לשם הוי”ה’, שהרי אין סיבה לכפול את המילה ’שם’, ודו”ק.
נערך לאחרונה על ידי כן מסתבר ב ד' פברואר 28, 2024 4:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:50 pm

כן מסתבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב"ק קט,ב: קנאו השם ונתנו לכהן.
(שמעתי אומרים שזו פעם יחידה בש"ס)


ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

ויש לבדוק האם בלשון המשנה הכינוי ’השם’ הוא כינוי רווח, או שיש כינוי אחר.


לכאורה הכינוי הרווח בלשון התנאים הוא ’הקדוש’, ועובר לאמירתו מוצמדת מיד הברכה ’ברוך הוא’, ובקיצור ’הקב”ה’.

אך לא זכור לי כעת כינוי זה במשנה עצמה.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 4:57 pm

כן מסתבר כתב:
ברוב המקומות הגמרא אומרת בלשון ארמי ’רחמנא’ וכאן זה בלה”ק.

נדמה לי שכינוי ’רחמנא’ הוא רק כשמצטטים משהו מפסוק בתורה - אמר רחמנא/רחמנא אמר, ולא בע”א.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 28, 2024 5:55 pm

רחמנא ליבא בעי

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 28, 2024 5:58 pm

כן מסתבר כתב:
כדכד כתב:
איבן עזרא כתב:מה הקשר?
"ליראה את השם" אין הכוונה לירוא מהקב"ה, אלא לירוא משמו הגדול (והשכר ע"ז "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" וגו')
ועוד הרבה מקומות במקרא מצינו שמייחסים לשמו. להודות לשמו, לשבח לשמו, לקרוא בשמו וכו' וכו'.

ליראה את השם הנכבד והנורא הזה
דהיינו
את ה' אלקיך
כוונת הכתוב: יראת השם
היא יראת ה'.
כמו שכתוב "אז נדברו יראי ה' אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
אם כן היראה מתייחסת לה' ולא דווקא לשמו.


לכאורה הפסוק ’ליראי ה’ ולחושבי שמו’ הוא כמו הפסוק ’הודו לו ברכו שמו’ - כפל המשפט בתארים שונים.

אבל בפסוק ’ליראה את השם וגו’ את ה”א’ אי אפשר לומר כן, כי שם זה משפט אחד, וצ”ע.

לא הבנתי
הראיה שלי היא מ"ליראי ה'" שהיראה מתייחסת אל ה' ולא אל "השם" כמו בפסוק מהתורה
גם לא הבנתי למה במשפט אחד לא יכול לחזור על עצמו אותו דבר בכינויים שונים ועוד יותר לא הבנתי למה "ליראי ה' ולחושבי שמו" זה כפל ענין במלים שונות. אלו דברים שונים לחלוטין!

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 28, 2024 7:03 pm

כתוב ’לדוד ברכי נפשי את הוי”ה וכל קרבי את שם קדשו’, ויש בפסוק זה ברכה לה’, וברכה על הזכרת שם קדשו.
וכן הוא גם ביראה, דמצאנו לשון ’ליראי הוי”ה’, ומצאנו לשון ’ליראה את השם’ שזוהי היראה מפני הזכרת שמו יתעלה.

ול’כדכד’, בשולי דברי הערתי כי בדר”כ כשבא בכתוב אחד לשון הוי”ה ולשון ’השם’ זה בא בשתי משפטים מקבילים (ואכן, לאו דוקא כפולים), וכאן שתיהם באים באותו משפט גופו.
אקווה שכעת זה יותר מובן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 28, 2024 10:13 pm

"וכל קרבי את שם קדשו" אינה ברכה על הזכרת שם קדשו אלא ברכת כל ה קרבים את שם קדשו
מה שכתב מר הבנתי גם בתחילה אבל איני רואה איך זה קשור לעניננו.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: הכינוי "השם" לקב"ה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' פברואר 29, 2024 5:46 pm

כדכד כתב:"וכל קרבי את שם קדשו" אינה ברכה על הזכרת שם קדשו אלא ברכת כל ה קרבים את שם קדשו
מה שכתב מר הבנתי גם בתחילה אבל איני רואה איך זה קשור לעניננו.

1. לכאו’ ’זכר קדשו’ ו’שם קדשו’ היינו הך, כמו ששם האדם הוא הזכרתו.
2. ניסיתי לבדוק אם יש היתכנות לשיטתך, ש’ליראה את השם’ הכוונה ליראה מהוי”ה, גם לפי מה שהערתי שבכתובים יש הבחנה מסוימת בין ’הודו לו’ לבין ’ברכו שמו’ וכמשנ”ת.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים