עזריאל ברגר כתב:מהי לשונו המדויקת של הבא"ח?
לכתחילה צריך שיטעם המקדש מלא לוגמיו ומצווה מן המובחר לשתות רביעית ובדיעבד אם לא טעם המקדש וטעם אחד מן המסובין מלא לוגמיו יצאו כולם ידי חובה ומצווה מן המובחר שיטעמו כולם. בזמן הזה אין נמנעים מלשתות מכוס ששתה ממנו חבירו מחשש חולי מאחר דברור להם כי בעה"ב שקידש ושתה מן הכוס הוא נקי ואין בו חולי:
ראה כה"ח סי' רעא ס"ק פג.כדכד כתב:לא ידעתי מקורו
והוא רובו של רביעית. ומצוה מן המובחר לשתות כל רביעית. ס' המנהיג. ובגדול מדינא בעינן רביעית דדוקא באדם בינוני סגי ברוב. א"ר או' כ"ח. ודע דשיעור זה צריך שלא ישהה מתחלת שתייה עד סוף שתייה כדי שתיית רביעית ולפחות כדי אכילת פרס כמ"ש סס"י תרי"ב. תו"ש או' ל"ז:
ספר המנהיג הלכות שבת עמוד קמח
וכת' רב עמרם ז"ל המקדש אם טעם מלא לוגמיו דהוא רביעי' לוג יצא. ולא יתכן דבודאי מן המובחר הוא לשתות כל הרביעי', אך אם לא שתה אלא רוב הרביעי' שיראה כמלא לוגמיו [יצא והיינו דאמרי' בע"פ [ק"ח ע"ב] והוא דשתי רובה דכסא דמלא לוגמיו] יצא, דאמ' התם לאו מלא לוגמיו ממש קאמ', דהא מלוא לוגמיו נפיש מרביעי', כדאי' בסוף מס' יומא [פ' ע"א] כמה ישתה ויהא חייב ב"ש אומ' כדי רביעי', וב"ה אומ' מלא לוגמיו, פי' דזוטר מרביעי', א"כ הוה ליה מקולי ב"ש ומחומרי ב"ה [ולתנייה בעדיות דהא ב"ה מחמירי טפי מבית שמאי אבל כי הוה תנינן ב"ה אומרין מלא לוגמיו ממש הוה ליה מקולי ב"ה וחומרי ב"ש] דמלוא לוגמיו ממש נפיש מרביעי' ולכך לא תנייא התם, וכיון שכן לדברי הגאון היכי תני בפ' ע"פ המקדש אם טעם מלא לוגמ' יצא, דהא מלוא לוגמיו נפיש מרביעי' אלא ודאי ההיא דע"פ כמלוא לוגמיו קאמ' דזוטר מרביעי' והיינו דאמרי' התם והוא דשתי רובא דכסא, וסתם כוס בתלמוד הוא המחזיק רביעי' ולכתחי' בעי רביעי' ואם שתה רוב יצא. אב"ן.
וכן פוטרת יין שלפני המזון: אין דין זה ברור עיין ברמב"ן במלחמות פרק ע"פ ובר"ן דסוברים שם דבין ביין של קידוש ובין שאר יין שלפני המזון צריך ברכה אחרונה וכן דעת התוספות פסחים (דף קא:) סוד"ה ידי יין ע"ש ולפ"ז נראה שנכון לענין קידוש שלא לשתות רק כמלא לוגמיו אח"כ מצאתי שכ"כ בחיי אדם כלל מ"א ס"ג ואם שתה כל הכוס יכוין בעת בהמ"ז לפטור היין ששתה מקודם ויוצא בזה בדיעבד וכדלקמן בסימן ר"ח סי"ז. אכן לפי מה שמבואר בפוסקים [עיין בסימן ק"צ] דבמשקה יש דעות דמחייבי אפילו בכזית וכ"ש ברוב רביעית לכן הנכון שתמיד יכוין בבהמ"ז לפטור היין של קידוש:
וכמדומה ש(בלאה"כ?) כן נהג כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע (ביו"ט).עזריאל ברגר כתב:פתרון נוסף לצאת מספקו של המשנ"ב - הוא לשתות רביעית יין בתוך הסעודה
ORI929 כתב:כמה זה מלא לוגמיו
למה צריך שיעור לשתיה שבתוך הסעודה?עזריאל ברגר כתב:פתרון נוסף לצאת מספקו של המשנ"ב - הוא לשתות רביעית יין בתוך הסעודה (או אם שתה לפני הסעודה פחות מרביעית - מספיק לשתות כזית יין בתוך הסעודה)...
לכאורה לא מצאתי בסימן קעד (והקרובים אליו) שצריך שיעור באמצע הסעודה.כדכד כתב:פחות מכשיעור
במסתרים כתב:למה צריך שיעור לשתיה שבתוך הסעודה?עזריאל ברגר כתב:פתרון נוסף לצאת מספקו של המשנ"ב - הוא לשתות רביעית יין בתוך הסעודה (או אם שתה לפני הסעודה פחות מרביעית - מספיק לשתות כזית יין בתוך הסעודה)...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים