מענה איש כתב:ברכה על מה???
או''ח קפג
סעיף ט
צריך לישב בשעה שמברך בין אם היה הולך בביתו כשאכל או עומד או מיסב כשמגיע לברך צריך לישב כדי שיוכל לכוין יותר וגם לא יהא מיסב שהוא דרך גאוה אלא ישב באימה.
הגה: נראה לי דלאו דוקא המברך אלא הוא הדין כל המסובין לא ישבו בקלות ראש אלא באימה. מיהו אם לא עשה כן אפילו בירך מהלך בדיעבד יצא (רמב"ם פרק ד'):
סעיף י
יש אומרים שגם ברכת מעין שלש צריך לאמרה מיושב:
כדכד כתב:לא
איתן נוי כתב:האם יש מקור מהמשנ"ב לכך שצריך לכתחילה כשמברך, שאחר יענה לו אמן וקרוב לדיעבד אלה"כ?
כשם שמספרים על גדולי ישראל שונים שהיו זהירים מאוד בעניין זה.
ואף היו מעשי פלאים שכהגיעו אליהם בשעות לא צפויות באמצע הלילה וזה היה כדי לענות להם אמן.
איתן נוי כתב:האם יש מקור מהמשנ"ב לכך שצריך לכתחילה כשמברך, שאחר יענה לו אמן וקרוב לדיעבד אלה"כ?
כשם שמספרים על גדולי ישראל שונים שהיו זהירים מאוד בעניין זה.
ואף היו מעשי פלאים שכשהגיעו אליהם בשעות לא צפויות באמצע הלילה וזה היה כדי לענות להם אמן.
כדכד כתב:א. לא שאל מר אם יש בזה ענין אלא אם יש מקור לכך במשנ"ב.
ב. השאלה לא היתה אם יש מקור לחשיבות עניית אמן או לצורך לכתחילה לכוון בזה אלא למקור לכך שלכתחילה יש להדר שיענו אמן אחר ברכותיו.
על זה כתבתי שבמשנ"ב אין מקור לכך.
ג. מ"ש מר שהצורך לכתחילה שיכוון לצאת באמן שעונים אחר ברכותיו הוא בהו"א ואינו להלכה למסקנה אינו מדוייק. אם המשנ"ב לא היה סובר זאת להלכה הוא לא היה כותב במשנ"ב בפשיטות שנכון לכתחילה לעשות כן. ההבדל הוא שבמשנ"ב כתב שנכון לכתחילה לעשות כן וזה נשאר גם למסקנה אלא שבביאור הלכה כתב שרוב הראשונים לא הביאו דין זה מהירושלמי ולא שבגלל זה לא נכון לכתחילה לקיימו
איתן נוי כתב:האם יש כזה דין שמי שרצה לצאת יד"ח בברכת חברו אך לא שמע את כל הברכה, לא יצא יד"ח ואף לא יענה עליה אמן?
יאיר כתב:איתן נוי כתב:האם יש כזה דין שמי שרצה לצאת יד"ח בברכת חברו אך לא שמע את כל הברכה, לא יצא יד"ח ואף לא יענה עליה אמן?
לזכרוני ודאי שלכ"ע צריך לשמוע את כל הברכה
לענין עניית אמן אם לא שמע את כל הברכה/סוף הברכה (לאו דוקא כשרוצה לצאת ידי חובה) הוא מחלוקת השו"ע והרמ"א
יאיר כתב:חפשת בשו"ע? ודאי מופיע שם, רק אין לי פנאי לחפש כעת
[ריטב"א: "אסיקנא דחייב לענות אמן אעפ"י שאינו מחוייב בברכה ובלבד שישמע החתימה אבל מי שמחוייב צריך לשמוע כל הברכה].
איתן נוי כתב:יאיר כתב:חפשת בשו"ע? ודאי מופיע שם, רק אין לי פנאי לחפש כעת
[ריטב"א: "אסיקנא דחייב לענות אמן אעפ"י שאינו מחוייב בברכה ובלבד שישמע החתימה אבל מי שמחוייב צריך לשמוע כל הברכה].
מה שחיפשתי לפום ריהטא לא מצאתי מדעם מענין זה.
מה הריטב"א עונה על מה ששאלתי? זה שחייב לשמוע כןל הברכה כדי לצאת זה ברור. השאלה האם יש ככזה דין שבכה"ג ששומע כדי לצאת ולא שמע כל הברכה האם יש מניעה שיענה אמן ככל אדם ששומע ולא צריך לצאת?
יאיר כתב:איתן נוי כתב:יאיר כתב:חפשת בשו"ע? ודאי מופיע שם, רק אין לי פנאי לחפש כעת
[ריטב"א: "אסיקנא דחייב לענות אמן אעפ"י שאינו מחוייב בברכה ובלבד שישמע החתימה אבל מי שמחוייב צריך לשמוע כל הברכה].
מה שחיפשתי לפום ריהטא לא מצאתי מדעם מענין זה.
מה הריטב"א עונה על מה ששאלתי? זה שחייב לשמוע כןל הברכה כדי לצאת זה ברור. השאלה האם יש ככזה דין שבכה"ג ששומע כדי לצאת ולא שמע כל הברכה האם יש מניעה שיענה אמן ככל אדם ששומע ולא צריך לצאת?
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %93_%D7%97
שולחן ערוך אורח חיים · קכד · ח
"א יענה אמן חטופה דהיינו כאילו האלף נקודה בחטף וכן שלא יחטוף וימהר לענות אותו קודם שיסיים המברך וכן לא יענה אמן קטופה דהיינו שמחסר קריאת הנו"ן ואינו מוציאה בפה שתהא נכרת (גם לא יפסיק באמצע המלה) (בית יוסף בשם הערוך). ולא יענה אמן יתומה דהיינו שהוא חייב בברכה אחת ושליח ציבור מברך אותה וזה אינו שומעה אף על פי שיודע איזו ברכה מברך השליח ציבור מאחר שלא שמעה לא יענה אחריו אמן דהוי אמן יתומה.
הגה: ויש מחמירין דאפילו אינו מחויב באותה ברכה לא יענה אמן אם אינו יודע באיזה ברכה קאי שליח ציבור דזה נמי מקרי אמן יתומה (טור בשם רב כהן צדק) ולא ימתין עם עניית האמן אלא מיד שכלה הברכה יענה אמן (אבודרהם).
ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר אל מלך נאמן ולא יאריך בה יותר מדאי לפי שאין קריאת התיבה נשמעת כשמאריך יותר מדאי:"
יאיר כתב:למה צריך לזה מקור? סברא שכשיודע מה הברכה ודאי יכול לענות אף שלא שמע. ומקור דין השו"ע כשרוצה לצאת י"ח והוי אמן יתומה בבאר הגולה שם
כדכד כתב:אם השאלה היא מקטור לכך שיש לענות אמן ף שלא שמע הברכה כולה - זו משנה מפורשת במסכת ברכות "עונין אמן אחר ישראל המברך ואין עונין אמן אחר כותי המברך עד שישמע כל הברכה" הרי שעל ברכת ישראל עונים גם אם לא שמע את כולה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים