מצאתי בספר טעמי מצוות של הרב רבי מנחם הבבלי, סימן פ"ד (במצות עשה), האריך בעונש המוציא שכבת זרע לבטלה. וכתב, כשמוציא זרע לבטלה, בשערו אשר סביבו מתעטפים שם כחות הטומאה, ומשם נבראים רוחות רעות, ואחרי מיתתו אינם מתפרדים ממנו, ומלוים אותו כי הם בניו (ואין לו צער גדול מזה) רחמנא ליצלן*. ותיקונו, להקיפו עשרה טבולי יום, והם יריצוהו אל הבור, עכ"ל. ואשרי כל ירא חטא, ומשכיל ומתבונן לאחריתו.
הגה"ה
ואם בחייו, מחרים בשופר עם עשרה תלמידי חכמים ששום אחד מבניו לא ילוהו, יותר טוב.
יאיר כתב:
*מאבי שיח' שמעתי שהרב טוקצ'ינסקי קבע מנהגים מדעתו כמנהגי ירושלים, בעוד שלא היו נהוגים ע"י כל הציבור בירושלים.
יאיר כתב: ולהשליך חתיכות כסף לצדדים ולומר:"ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל פניו"
יאיר כתב:תודה רבה ויישר כח ר' בגולה וחכם באשי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152592 (משום מה עמ' 1 לא עובד שם).
אז המסקנה היא כמו שכתבתי בסעיף א'?
תוכל להביא צילום מסקנתו?
(אין לי אפשרות כרגע לעיין באוצר).
יאיר כתב: וכן מדוע דוקא מנהג ירושלים?
שבטיישראל כתב:כתבתי ממה שידוע לי בבירור [אחר שביררתי אצלם] וממה שראיתי נהוג אצל הח"ק בעיה"ק ירושלם תובב"א
הנהוג היום אצל הח"ק לזרוק עופרת ולא כסף
איני אחראי לבירוריו של בניהו (יתכן שהמנהג הקדום אכן היה לזרוק כסף .. דא עקא מאז הרי מחירו של כסף הבקיע רקיעים ...)
יוסף חיים אוהב ציון כתב:והגאון רבי אברהם פלאג'י כתב שצדיק גמור מותר שילכו בניו אחריו, והמליץ על זה הפס' "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו"
היינו אם הצדיק תם במידת יסוד, בניו יכולים לללכת אחריו, והביא ראיה לזה מיעקב אבינו ע"ה.
אוהב ציון כתב:בס"ד
כמה שהדבר מוזר, וקצת מאפיין אותנו בדור האחרון.
לוקחים 'מנהג' שמעולם לא נהגו- שאין לו מקור לא בנגלה ולא בנסתר. עובר קצת זמן והופך ל'מנהג קדוש' של 'גדולי ירושלים' ש'יסודתו בהררי קודש', ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא? יותר נכון מי רואה אותם שלא יוצאים ויוצא?
אלא משום מה נעלם משהו מעיני כל הצדיקים ההולכים אחר המנהגים העממיים הללו כעיור באפילה-
שהתוה"ק התירה טומאת מת לכהן כדי שיתעסק בקבורת אביו. וזהו כיבוד אב מחויב מדאורייתא שהבן יתעסק בקבורת אביו.
קצת קשור לנושאים אחרים שדוברו כאן.
בעל התפארת כתב:למה שחברא קדישא יתחילו להנהיג כזה מנהג בלי סיבה, חייב להיות שיש לזה סיבה, אלא שנעלם מעינינו.
הסיבה שזה מנהג ירושלים כי שם זה ח"ק ותיקה, ושאר המקומות יותר חדשים ואין להם מסורת, ולא לקחו את כל מנהגי ירושלים, או מחוסר רצון או מחוסר ידיעה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים