שמעתי מתלמיד חכם גדול ונכבד שליט"א התיחסות להכינוס לנשים שנקבע בימים הקרובים ומתפרסם בחו"ל
ואמר שבדברי הגר"א איתא, שכינוס לנשים לא טוב, והתכנסות לנשים גורם ביניהן קנאה ותחרות
איפה דברי הגר"א הללו?
אראל כתב:שמעתי מתלמיד חכם גדול ונכבד שליט"א התיחסות להכינוס לנשים שנקבע בימים הקרובים ומתפרסם בחו"ל
ואמר שבדברי הגר"א איתא, שכינוס לנשים לא טוב, והתכנסות לנשים גורם ביניהן קנאה ותחרות
איפה דברי הגר"א הללו?
נוטר הכרמים כתב:לכאורה עד כמה שכבר מתכנסים בין כה וכה,
באירועים אין ספור, חתונות וקניות וכו',
אין מקום לביקורת על כינוסי חיזוק.
אראל כתב:נוטר הכרמים כתב:לכאורה עד כמה שכבר מתכנסים בין כה וכה,
באירועים אין ספור, חתונות וקניות וכו',
אין מקום לביקורת על כינוסי חיזוק.
חתונות וקניות, גם בימי הגר"א היה התכנסות
יבנה כתב:אראל כתב:שמעתי מתלמיד חכם גדול ונכבד שליט"א התיחסות להכינוס לנשים שנקבע בימים הקרובים ומתפרסם בחו"ל
ואמר שבדברי הגר"א איתא, שכינוס לנשים לא טוב, והתכנסות לנשים גורם ביניהן קנאה ותחרות
איפה דברי הגר"א הללו?
באיגרתו:
״ועיקר הגדר בבדידות, שלא תצא חס-ושלום מפתח ביתך חוצה, ואף בבית-הכנסת תקצר מאד ותצא. ויותר טוב להתפלל בבית, כי בבית-הכנסת אי-אפשר להינצל מקנאה, ולשמוע דברים בטלים ולשון-הרע. ונענשין על-זה, כמו שאמרו (שבת לג א): "אף שומע ושותק" כו'. וכל-שכן בשבת ויום-טוב שמתאספין לדבר, יותר טוב שלא תתפלל כלל. ותישמר שלא תלך לבית הקברות כלל וכלל. (נ"א: ששם מתדבקין הקליפות מאד וכל שכן בנשים), וכל הצרות והעוונות באים מזה. וגם בתך יותר טוב שלא תלך לבית- הכנסת, כי שם רואה בגדים טובים ומתקנאת ומספרת בבית, ומתוך זה באין ללשון- הרע ולשאר דברים.״
שמואל שלומוביץ כתב:לא הבנתי. ברמב"ם מפורש שאשה לא בבית סוהר, והיא יצור חברותי. גם הגר"א לא מדבר מצד הדין אלא מצד גדר לעבירה.
ובזמנינו הרי פשיטא שלא שייך כי בעז"נ בבתי כנסת בזמנינו אין כלל דיבורי לה"ר ורכילות. ובדרך כלל לא מדברים כלל. ואכשר דרא.
והגר"א החמיר מאד באיסור דיבור חול בשבויו"ט ולכן החמיר גם כאן בשבת ביותר, אבל לא נראה להחמיר על נשים במקום צער יותר מעיקר ההלכה שלא ידברו דברים האסורים.
וצריך לדעת שבשרות שנים האחרונות נעלם מהעולם כמעט צורת הדיבור לה"ר שהייתה נפוצה בעבר בכמות באיכות... וברשמיות, שהיו יושבים ומרכלים וטוחנים את כל השכונה לפרטי פרטים, כמו שהה מצוי עד לפני כחמישים שנה.
עד שהתבססה הפהפכה שעשה הח"ח זי"ע, ולכן כ"ז שייך הרבה פחות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים