שמעתי בשם שב שמעתתא שאמר פרעה למיילדות שעל פי הלכה המה מחוייבות לשמוע בקולו ולהמית הבנים, שהרי דינא דמלכותא דינא. אמנם לפי שיטת רבינו תם אין נאמר דינא דמלכותא דינא כי אם כאשר תהיה גזירה זו שוה על כל העם בלא יוצא מן הכלל. וזהו שטענו המיילדות 'לא כנשים המצריות העבריות' שהמצריות לא נגזר עליהם להמית את בניהן ורק בני העבריות נגזר להמיתן, ובאופן זה כתב רבינו תם שאין חיוב לקיים גזירת המלך מצד דינא דמלכותא דינא. וכנגד טענה זו צוה פרעה 'לכל עמו לאמר כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו' וכיון שתהיה הגזירה שוה לכל העם, על ידי זה יהיה דינא דמלכותא דינא אף לשיטת רבינו תם.
1. מי יוכל להמציאני מקור הדברים.
2. בשיטת רבינו תם דדינא דמלכותא דינא רק אם היא שוה לכל העם, אנה אמצאה?
יישר כח,
המצפה