שמואל שלומוביץ כתב:ולגבי הקושיא לא הבנתי, ...
פרנצויז כתב:יתכן שהקושיא היא, שהרמח"ל סובר שמבחינה עקרונית יש מקום ללמוד קבלה כל היום, אך מדברי האריז"ל משמע שגם מבחינה עקרונית אין ללמוד קבלה כל היום, [זאת אומרת גם לו יצוייר שאדם יודע כל התורה כולה ואינו שוכח כלום], כי סדר הלימוד הוא שצריך ללמוד גם זה וגם זה.
שמואל שלומוביץ כתב:יל"ע בדברי האר"י,
אבל לא נראה לי שאפשר להקשות על רמח"ל אם הוא לומד באופן שלא ישכח כל התורה כולה, כיון שלמעלה מזה לכאו' אין חיוב ת"ת רק והגית,
ובוודאי דברי הרמח"ל שם מחודשים מאד שהוא מניח שכל התורה כולה אין ערך לימודה כלימוד באלוקיות אלא בערך של אמצעי שיש בו מצווה, עיי"ש.
אבל זה ענין אחר,
אחרי העיון, נראה שמה שכתבתי לעיל אינו כ"כ מדוייק.
הבאתי שבס' אהבת שלום (להגר"י הלל) מהדורת ירושלים תשס"ב עמ' של"א, [וכן בספרו "פתח שער השמים" (ירושלים תשע"ו) עמ' מ"ד, ובספרו שו"ת וישב הים ח"ג סי' ל"ב עמ' רנ"ג], השאיר בצ"ע את דברי הרמח"ל בס' ירים משה אגרות ס"ב וס"ג, ואגרת פ"ו, שלא משמע כן בכתבי האריז"ל ומהרח"ו.
אך המעיין שם יראה שהדברים לא נכתבו בלשון קושיא על הרמח"ל.
ויתכן שכוונתו רק לומר שלא התבררה לו היטב דעתו של הרמח"ל, האם היא מתאימה להסברים שהוכיח שם בדעת האריז"ל ומהרח"ו, עיי"ש.
[ויש להעיר קצת שהאגרות נכתבו ע"י הרמח"ל לאנשים מסויימים למטרות מסויימות, ומן הסתם א"א לדייק בהם כ"כ וללמוד מהם, ואינו דומה למה שאפשר לדייק מספריו].