אני מחפש מראה מקום או בספרי הזוהר או בס\כתבי האר"י, ששורש ומקור נשמות ישראל הוא מהארץ העליונה./ ארץ החיים, בחפשי בספרים ראיתי הרבה מביאים אותו לדבר פשוט, אמנם אני צריך מראה מקום
ייש"כ
שפה ברורה כתב:אני מחפש מראה מקום או בספרי הזוהר או בס\כתבי האר"י, ששורש ומקור נשמות ישראל הוא מהארץ העליונה./ ארץ החיים, בחפשי בספרים ראיתי הרבה מביאים אותו לדבר פשוט, אמנם אני צריך מראה מקום
ייש"כ
ספרים וועלט כתב:איפה מקור הראשון שנשמות ישראל הם חלק אלוק ממעל?
והאם כולם קבלו משפט נועז כזה?
בספרי המקובלים במקומות רבים (כגון האר"י הק' לקוטי תורה פ' בראשית, ועוד. הרמ"ק פרדס רימונים ריש שער לב, ועד), מכונה נשמת ישראל 'חלק אלוק ממעל' (מלשון הכתוב באיוב), שהוא כביכול כ'חלק' מהקב"ה.
[לשון השפע טל (הקדמה בן מאה שנה) "ידוע שהנשמות של אומה ישראלית הם חלק אלוה ממעל, אשר על זה רמז הפסוק 'כי חלק ה' עמו', ור"ל חלק ממש, כחלק שנחלק מאיזה דבר הוא שוה ודומה בעינו לאותו דבר שנחלק ממנו, ואין הבדל והפרש בינו ובין אותו דבר, רק שאותו דבר הוא הכל והכלל, שהוא יותר גדול מהחלק שנחלק ממנו, אבל בעצמותם הם דומים ושוים כמו כן אין הבדל והפרש בין הנשמה ובינו יתעלה ויתברך שמו רק שהוא יתעלה ויתברך הוא הכל הוא האור הכולל האור הגדול הבלתי סוף הבלתי תכלית והנשמה היא חלק אור וניצוץ שנחלק מאור הגדול ב"ה וברוך שמו"].
והנה ביאור ענין זה, הוא ענין עמוק, ואין לנו עסק בנסתרות. (ראה בספר 'נשמת שבתי הלוי', לבעל ה'שפע טל', שכולו מיוסד לבאר ענין זה). ואכמ"ל. ורבינו מבאר ענין זה, שהכוונה שכל נשמה מנשמת ישראל הוא חלק א' מאותיות התורה, "ואורייתא דא קודשא בריך הוא" (זוה"ק בראשית כד.), נמצא שהנשמה שהיא חלק מהתורה, היא כביכול חלק מקב"ה. [השווה לדברי השל"ה הק' (מסכת פסחים מצה עשירה, דרוש שלישי א, שעו) "... אחר כך סוד נשמות חלק אלוה ממעל, היוצאים מששים רבוא אותיות התורה"]. (ראה גם בתניא [לקוטי אמרים פ"ב] שמבאר ענין 'חלק אלוק ממעל', "... פי' כמו שהבן נמשך ממוח האב כך כביכול נשמת כל איש ישראל נמשכה ממחשבתו וחכמתו ית' דאיהו חכים ולא בחכמה ידיעא אלא הוא וחכמתו א' וכמ"ש הרמב"ם [והודו לו חכמי הקבלה...] שהוא המדע והוא היודע". [אמנם לפי דרכו של התניא שם פ"ד, התורה גבוהה הרבה מנשמת ישראל, עיי"ש]).
איש גלילי כתב:יעויין בכוזרי שמסביר שהענין המיוחד באדם שהיה יציר כפיו של השי"ת והיה נביא, כח זה עבר רק לבנו שת ולא לשאר בניו, וכן הלאה משת לבנו אנוש, וכך לכל הדורות המוזכרים בתורה עד יעקב, ואילו כל שאר הבנים היו כקליפה לפרי, ומיעקב ובניו חל דבר זה על ציבור, ובזה משתנים בני ישראל משאר המדברים עד שהם נחשבים כמין חמישי (דומם צומח חי מדבר וישראל). ולכאורה מעין זה אמרו חז"ל "אתם קרויים אדם ואין הגויים קרויים אדם".
ולפי זה נראה פשוט דה"ה לגבי מאן דנפח מתוכיה נפח שהענין שייך רק אצל בני ישראל.
זאב ערבות כתב:האם ידוע על מאמר שנכתב בנושא. מחקרי או תורני?
זאב ערבות כתב:האם ידוע על מאמר שנכתב בנושא. מחקרי או תורני?
זאב ערבות כתב:האם ידוע על מאמר שנכתב בנושא. מחקרי או תורני?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים