דמשק כתב:שיטת הרמב"ם דמילה שלא בזמנה דוחה יו"ט שני וכתב הש"ך סי' רסו סק"ח וכתב רמב"ם וסייעתו שם דהוא הדין כל שאר הדברים שאינם דוחין שבת דוחין את יום טוב שני דגליות
הידוע היכן כתב כן הרמב"ם, ולאיזה שאר דברים כוונתו?
וכמו שמנע ישעיה מלהביא המים מבית לחומה
הבטחתי כתב:כתב הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשנה, גבי הנביא המתנבא בשם ה' - בחלק השני.וכמו שמנע ישעיה מלהביא המים מבית לחומה
למה כונתו? ראיתי הרבה שציינו לישעיה כב, ט. אך אין ציון זה נכון כפי שיראה כל אשר יעיין שם.
קאצ'קלה כתב:הבטחתי כתב:כתב הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשנה, גבי הנביא המתנבא בשם ה' - בחלק השני.וכמו שמנע ישעיה מלהביא המים מבית לחומה
למה כונתו? ראיתי הרבה שציינו לישעיה כב, ט. אך אין ציון זה נכון כפי שיראה כל אשר יעיין שם.
זה לי זמן רב שאני תמה מהו מקורו של הרמב"ם, והיאך פירש הוא ז"ל את המקרא בישעיהו שם.
חלמישצור כתב:התרגום של הר"י שילת הוא 'וכמו שהזהיר ישעיה מלהכניס את המים לפנים מן החומה', והכוונה שאסר עליהם לבנות חומה ובריכה עליונה כך שירושלים תכיל בתוכה את בריכת המים התחתונה. זה לשון הכתוב שם, 'ואת בקיעי עיר דוד ראיתם כי רבו, ותקבצו את מי הברכה התחתונה. ואת בתי ירושלם ספרתם, ותתצו הבתים לבצר החומה. ומקוה עשיתם בין החֹמֹתים למי הברכה הישנה (התחתונה, אותם קיבצו, כלומר משכו את מימיה אל תוך תחום החומה החדשה), ולא הבטתם את עֹשיה, ויֹצרה מרחוק לא ראיתם' (ואגב עיינו הל' יסוה"ת, ט, ב, 'בנו חומה או אל תבנוה').
ישראל אליהו כתב:אני מחפש מקור למנהג שנהגו בני תימן לקרוא/ללמוד נ"ך בשבת בצהרים.
תודה לעוזרים.
אמר העורך: ראוי לספר כאן מעשה שהיה: בבית הכנסת של הרב יחיא קאפח ז"ל למדו בימי ראש השנה לפני המנחה תלמוד, כבכל שבת; ואילו בבית הכנסת אלשיך קראו תהלים. פעם אחת נצרך מהר"י קאפח ז"ל בשעת הלימוד לספר כתב-יד המצוי בבית הכנסת אלשיך. הוא שלח את בעל ההערה הזו אל גבאי בית הכנסת אלשיך לבקש ממנו הספר הנחוץ, כפי שהיה נוהג לעשות בכל עת צורך. הגבאי נזף בשליח והחזיר פניו ריקם בהוסיפו "היום קוראים תהלים ואין לחדש חידושים ללמוד ביום זה גמרא". כששמע הרב קאפח את דברי התשובה מפי השליח הגיב בצער ואמר: "מונע בר יקבוהו לאום". בין כסא לעשור נפטר הגבאי באורח פתאומי וכל הציבור סברו וקיבלו שנתקיימה בו קללת הרב. והשווה סנהדרין צ' ב' "קללת ת"ח אפילו על חנם היא באה" - ייש"י".
[/size][/quote]חלמישצור כתב:ישראל אליהו כתב:אני מחפש מקור למנהג שנהגו בני תימן לקרוא/ללמוד נ"ך בשבת בצהרים.
תודה לעוזרים.
כך בהליכות תימן של הרב יוסף קאפח, עמ' 28:
[size=85".
חלמישצור כתב:ספרא, לענ"ד לא מדובר רק בתוכחה שלאחר מעשה אלא קריאה לפעולה מיידית. שים לב שאחר שתיאר הנביא את גייסות עילם באדמת יהודה, הוא עובר לתאר מה עשו בירושלים: היטו את מקורות המים לתוך העיר ופצחו בסעודת שמחה וששון, 'אכֹל בשר ושתוֹת יין אכול ושתו כי מחר נמות', בעוד הנביא קורא 'לבכי ולמספד ולקרחה ולחגר שק'. על כל זאת מסכם ישעיה: 'ונגלה באזנָי ה' צ-באות, אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון'. על איזה עון מדובר? אפשר לומר שהוא מכוון ליחס המזלזל של הירושלמים לעוונותיהם שהיטו כל אלה, אבל לדעתי, ואולי כך מפרש הרמב"ם, הכוונה היא למעשים הנזכרים שני פסוקים קודם: הטיית הבריכה והסעודה. הסעודה כבר נערכה ואין הנעשה אין להשיב (ואולי דיבר ממש בשעת מעשה, אך לא כך מפרש הרמב"ם). אם כן, בפירוש מזהיר הנביא מלהמשיך להטות את המים פנימה אל תוך העיר ולהניא בכך את העיר מלשוב בתשובה, שהרי אם ימשיכו המים לזרום לעיר ימשיכו האנשים בעוונותיהם, לא יחזרו בתשובה והמצור ימשיך 'עד תמותון'. רק אם יקשיבו לנביא יחושו במצור ובמצוק, בלי מי שתיה, יבינו שמצבם קשה, ישובו בתשובה ותהיה תקווה שלא ימותו (ונראה מלשון הכתוב שהנביא כבר ידע שלא ישמעו לו ולבסוף ימותו).
כמו שראיתי בספר המעלות, סִפֵּר שם קצת מעלות נכבדות שהיו לאברהם אבינו, והם שנים עשר מעלות, ובבחרי הקצור לא רציתי להאריך בספור.
טייטל כתב:אקרא למחכימי המה ילמדוני היכן הוא המקור שרבינו תם (או אולי מובא על אדם אחר) היה אוחז חתיכות זהב בידו בשעת הלימוד לפי שזה היה מרחיב את דעתו להבין הלימוד יותר.
ייש"כ.
בקרו טלה כתב:טייטל כתב:אקרא למחכימי המה ילמדוני היכן הוא המקור שרבינו תם (או אולי מובא על אדם אחר) היה אוחז חתיכות זהב בידו בשעת הלימוד לפי שזה היה מרחיב את דעתו להבין הלימוד יותר.
ייש"כ.
ספר מהרי"ל (מנהגים) ליקוטים
[פג] אמר שמעידין על ר"ת כשהיה רוצה ללמוד תמצית מהלכה חמורה היה נותן לפניו תל של זהובים לשמוח בהן ונתרחב לבו ולמד בכח.
ישראל אליהו כתב:אני מחפש מקור למנהג שנהגו בני תימן לקרוא/ללמוד נ"ך בשבת בצהרים.
תודה לעוזרים.
טייטל כתב:בקרו טלה כתב:טייטל כתב:אקרא למחכימי המה ילמדוני היכן הוא המקור שרבינו תם (או אולי מובא על אדם אחר) היה אוחז חתיכות זהב בידו בשעת הלימוד לפי שזה היה מרחיב את דעתו להבין הלימוד יותר.
ייש"כ.
ספר מהרי"ל (מנהגים) ליקוטים
[פג] אמר שמעידין על ר"ת כשהיה רוצה ללמוד תמצית מהלכה חמורה היה נותן לפניו תל של זהובים לשמוח בהן ונתרחב לבו ולמד בכח.
תבורך ממרן דבשמיא וארעא
ושא_נס כתב:כבר העתיק זה הרב כנה"ג באיזה מקום.
שאלה נוספת: מה המקור המוקדם ביותר לכך שתיבת צבור ר"ת צדיקים בינויים ורשעים?
ושא_נס כתב:ילקוט ראובני זה ידוע לי היטב, אלא שיש בו שיבוש במקור, ואינו בסודי רזיא (כמוכח מתוכו בנקל), אלא מקורו מספר ברכת טוב.
איטשע טבריאנער כתב:אבקש סליחה אם אני קצת חורג ממנהג המקום.
היכן המקור בספרי חב"ד, הבטחת בעל התניא אודות השמחה בי"ט כסליו: "מי שישמח בשמחתי אוציאנו מן המיצר אל המרחב וכו'"?
יבנה כתב:ישראל אליהו כתב:אני מחפש מקור למנהג שנהגו בני תימן לקרוא/ללמוד נ"ך בשבת בצהרים.
תודה לעוזרים.
בשבת קטז: מבואר שאיסור קריאת נ"ך הוא דוקא בזמן בית המדרש אבל שלא בזמן בית המדרש קורין. ובנהרדעא פסקי סידרא בכתובים במנחתא דשבתא. ופירש"י בזמן בית המדרש, קודם אכילה היו דורשים. שלא בזמן בית המדרש, לאחר האכילה לא דרשו משום שכרות.
טייטל כתב:איפה המקור למה שמסופר על גדול אחד או למדן אחד שראשו היה שקוע בלימוד כל כך עד שפעם באמצע תפלת שמונה עשרה עקר ממקומו מבלי משים וניגש לארון הספרים לקחת איזה ספר לעיין בו.
היימישער כתב:א. הסיפור המקורי על ר' יהושע מנדל ארנברג הוא שהוא נגש לעמוד ואחר קדושה במקום להמשיך אתה קדוש הוא נגש לארון והוציא ספר משום שכך היה רגיל תמיד מרוב התמדתו
הבטחתי כתב:חלמישצור כתב:ספרא, לענ"ד לא מדובר רק בתוכחה שלאחר מעשה אלא קריאה לפעולה מיידית. שים לב שאחר שתיאר הנביא את גייסות עילם באדמת יהודה, הוא עובר לתאר מה עשו בירושלים: היטו את מקורות המים לתוך העיר ופצחו בסעודת שמחה וששון, 'אכֹל בשר ושתוֹת יין אכול ושתו כי מחר נמות', בעוד הנביא קורא 'לבכי ולמספד ולקרחה ולחגר שק'. על כל זאת מסכם ישעיה: 'ונגלה באזנָי ה' צ-באות, אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון'. על איזה עון מדובר? אפשר לומר שהוא מכוון ליחס המזלזל של הירושלמים לעוונותיהם שהיטו כל אלה, אבל לדעתי, ואולי כך מפרש הרמב"ם, הכוונה היא למעשים הנזכרים שני פסוקים קודם: הטיית הבריכה והסעודה. הסעודה כבר נערכה ואין הנעשה אין להשיב (ואולי דיבר ממש בשעת מעשה, אך לא כך מפרש הרמב"ם). אם כן, בפירוש מזהיר הנביא מלהמשיך להטות את המים פנימה אל תוך העיר ולהניא בכך את העיר מלשוב בתשובה, שהרי אם ימשיכו המים לזרום לעיר ימשיכו האנשים בעוונותיהם, לא יחזרו בתשובה והמצור ימשיך 'עד תמותון'. רק אם יקשיבו לנביא יחושו במצור ובמצוק, בלי מי שתיה, יבינו שמצבם קשה, ישובו בתשובה ותהיה תקווה שלא ימותו (ונראה מלשון הכתוב שהנביא כבר ידע שלא ישמעו לו ולבסוף ימותו).
אותי זה לא משכנע, ואם כבר, הייתי אולי אומר שמקורו מהמשנה בספחים שסתם מי גיחון ומשער שזה היה נגד נבואה וכד'.
אף אחד מן המפרשים לא מדבר על עוון זה כמו שפירש חלמישצור
ברוז כתב:ילדים שהוריהם על ידם לא שולט בהם עיה"ר.
מקור ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים