הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' מאי 30, 2011 12:30 pm
אין לי מקור ברור אלא סברא.
הרי ברור מהמציאות שכל הנאה אחרי זמן קצר נעלמת. הרי לנו שגם את העוה"ז אין לנו.
יש משפט שראיתי בצעירותי בספרו של יעקב ב. פרידמן על האושר שהוא 'כל מה שאין ומלא חן'.
כי ברגע שיש לנו- אין לנו. כל הכיף זה רק מה שעדיין בחלום שלנו.
לדוגמא- אוכלי המן התאוו תאוה, זה מאוד קשה וכי אין זה חלומו של כל בעל תאווה שיהיה לו משהו כל מה שרק ירצה יטעם בו (הם וממשם)?
התשובה היא פשוטה- ממש לא. אם יהיה לו הכל אין לו יותר שום סיפוק בכלום, כל הכיף זה רק ממה שאין, ואם יש- הכל נעלם, הרי שככה היצר הורס לנו את החיים. הוא דוחף אותנו לרצות ולרצות וכשאנו סוף סוף מגיעים- אין כלום. מיים מלוחים כדברי הגאון המפורסמים.
דוגמא- 'מרבה נכסים מרבה דאגה'. כפשוטו.
ועל דרך דרוש כנ"ל, כל עוד לאדם אין, הוא שואף ורוצה וזה נותן לאדם את הסיפוק בחיים- המתח התמידי הזה בין רצון להשגה. אבל כשהוא מרבה נכסים, הרי כל מה שהשיג כבר לא נראה לא אמיתי, וא"כ כל מה שמרבה הרי הוא מאבד את הסיפוק ומתמלא דאגה ממציאות החיים הריקים.
את מאמר חז"ל 'יש לו מנה רוצה מאתיים' פי' הרב גולדווסר שליט"א (בטח שמעת את זה ממנו) שלא רוצה עוד מאתיים, אלא מכיוון שהמנה הזה אכזב, כי פתאום ראה שאין לו מזה כלום, אז הוא משלה את עצמו שהמנה הזה הוא הלא טוב אבל אם יהיה לו אחר (וביחד- מאתיים) אז הוא יהיה סיפוק וכשיש לו תי מנים ורואה שהם כלום הוא חושב אם יהיה לו שתיים אחרים הרי הם יספקו אותו.
כלל הדבר העולם הזה הוא חבית בלי תחתית.
עוד דוגמא- האונס חייב לישא את האשה אותה פיתה לאשה, ולכאו' זה קשה מה העונש בזה, אדרבה, אותה הוא כ"כ רצה. והתשובה היא שכל עוד 'אין' אז הוא רוצה. אבל כש'יש' הוא מואס לגמרי.
דוגמא- הנכסים נקרים כן על שם שהם נגלים ונכסים מבני אדם, גלגל חוזר הוא בעולם. אלא שא"כ למה לא קראו אותם 'נגלים' ע"ש הגילוי אלא ע"ש הכיסוי.
הביאור בזה כנ"ל כי עיקר כוחם הם במה שנכסים הם מבני אדם כיוון שאם נגלים אליהם הרי הם מאבדים את כל ערכם.
(רוב הדברים בשם הרב גולדווסר בתוספות וביאורים).
על זה הדרך אפשר ליישב עוד אינספור מאמרי חז"ל ותופעות מוזרות ממקרי החיים. כי זו היא המציאות- היצר הרע הורס לנו את החיים.