מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

חיפושי מקורות וכדומה
ברמיהו
הודעות: 16
הצטרף: ה' מאי 04, 2017 12:08 pm

ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי ברמיהו » ה' מאי 04, 2017 12:42 pm

1. גר"א על ישעיה - שההולכים אחר התאוות והכעס טוב להם ללכת בהיפוך, אבל ענוי ארץ ששברו את יצרן טוב להם ללכת במישור (מקורו מהר"מ והוזכר בגר"א בכמה מקומות. אני זקוק למקור בגר"א על ישעיהו)
2. דעות בראשונים שאף שתלמוד תורה אינו פוטר מקיום מצוות, מלמד לאחרים נקרא 'עוסק 'במצוה' ופטור ממצווה. (לפחות דעת הר"ן)
3. אש של מטה אחד משישים מאש של מעלה. (ברכות נז:) היכן כ' הגר"א שהמכוון הוא לשיעור נותן טעם.
4. ר' צדוק - הטעם שכתוב "אליבא דהאי תנא" ולא אדעתא דהאי תנא, כיון שההנחה שדעת התנא מקבילה לדעתו בנושא אחר, היא רק כאשר נעשית התורה להיות חלק ממנו, ולא כסברת הדעת בלבד.
5. שלמה זרע פלפלין בגיד היוצא לכוש וכו'. נמצא
6. ירושלמי שביעית- עיקר מזונו של אדם ב' סעודות.
7. גר"א: צורת אדם שלמטה עומדת פנים בפנים מול צורת אדם שלמעלה ולכן הלוקח בימינו נוטל משמאל של מעלה
8.גר"א כבוד בגי' לב נמצא
9. שי' ר"ת והר"מ שכפל לעולם אינו עולה על פעמיים סכום הקרן.
נערך לאחרונה על ידי ברמיהו ב ה' מאי 04, 2017 2:17 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי א' זעירא » ה' מאי 04, 2017 1:00 pm

ברמיהו כתב:5. שלמה זרע פלפלין בעורק של הודו וכו' היוצא מבית המקדש.

מדרש תנחומא (בובר) פרשת קדושים
[י] כי תבאו אל הארץ ונטעתם. זש"ה עשיתי לי גנות ופרדסים [ונטעתי בהם עץ כל פרי] (קהלת ב ה), וכי כל בני אדם אינן נוטעין, כל מה שהם מבקשים, כל מה שיטע אדם בארץ הוא עושה, בין פלפלין ובין כל דבר, אם יטע אדם הן עושין, אלא שאין אדם יודע מקום של נטיעה ונטיעה היכן היא נוטע, אבל שלמה שהיה חכם נטע כל מיני אילנות, [שנאמר עשיתי לי גנות ופרדסים ונטעתי בהם עץ כל פרי], אמר ר' ינאי אפילו פלפלין נטע שלמה, וכיצד היה נוטען, אלא שלמה היה חכם, והיה יודע עיקר משתיתו של עולם, מנין מציון מכלל יופי אלהים הופיע (תהלים נ ב), מציון נשתכלל כל העולם כולו, למה נקראת אבן שתיה שממנה הושתת העולם, והיה שלמה יודע איזה גיד הולך לכוש, ונטע עליו פלפלין, ומיד היו עושין, הרי מה שהוא אומר נטעתי בהם עץ כל פרי. ד"א נטעתי בהם וגו'. כשם שהטיבור הזה נתון באמצע האיש, כך ארץ ישראל טיבורה של עולם, שנאמר יושבי על טבור הארץ (יחזקאל לח יב), ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל, ובית המקדש באמצע ירושלים, וההיכל באמצע בית המקדש, והארון באמצע ההיכל, והאבן שתיה לפני ההיכל, שממנה הושתת העולם, שלמה שהיה חכם עמד על השרשין היוצאין ממנה לכל העולם, ונטע בהם כל מיני אילנות, לפיכך אמר עשיתי לי גנות ופרדסים.
[הובא ברש"י קהלת ב,ה]

א גאליציאנער
הודעות: 665
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' מאי 04, 2017 1:15 pm

א' זעירא כתב:
ברמיהו כתב:5. שלמה זרע פלפלין בעורק של הודו וכו' היוצא מבית המקדש.

מדרש תנחומא (בובר) פרשת קדושים
[י] כי תבאו אל הארץ ונטעתם. זש"ה עשיתי לי גנות ופרדסים [ונטעתי בהם עץ כל פרי] (קהלת ב ה), וכי כל בני אדם אינן נוטעין, כל מה שהם מבקשים, כל מה שיטע אדם בארץ הוא עושה, בין פלפלין ובין כל דבר, אם יטע אדם הן עושין, אלא שאין אדם יודע מקום של נטיעה ונטיעה היכן היא נוטע, אבל שלמה שהיה חכם נטע כל מיני אילנות, [שנאמר עשיתי לי גנות ופרדסים ונטעתי בהם עץ כל פרי], אמר ר' ינאי אפילו פלפלין נטע שלמה, וכיצד היה נוטען, אלא שלמה היה חכם, והיה יודע עיקר משתיתו של עולם, מנין מציון מכלל יופי אלהים הופיע (תהלים נ ב), מציון נשתכלל כל העולם כולו, למה נקראת אבן שתיה שממנה הושתת העולם, והיה שלמה יודע איזה גיד הולך לכוש, ונטע עליו פלפלין, ומיד היו עושין, הרי מה שהוא אומר נטעתי בהם עץ כל פרי. ד"א נטעתי בהם וגו'. כשם שהטיבור הזה נתון באמצע האיש, כך ארץ ישראל טיבורה של עולם, שנאמר יושבי על טבור הארץ (יחזקאל לח יב), ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל, ובית המקדש באמצע ירושלים, וההיכל באמצע בית המקדש, והארון באמצע ההיכל, והאבן שתיה לפני ההיכל, שממנה הושתת העולם, שלמה שהיה חכם עמד על השרשין היוצאין ממנה לכל העולם, ונטע בהם כל מיני אילנות, לפיכך אמר עשיתי לי גנות ופרדסים.
[הובא ברש"י קהלת ב,ה]

מדרש רבה (קהלת ב ז)
ונטעתי בהן עץ כל פרי, אפילו פלפלין, אמר רבי אבא בר כהנא ברוחות היה שלמה משתמש, ושלח להנדיקי ומביאין לו משם מים ומשקין כאן ועושה פירות, אמר ליה רבי ינאי בריה דרבי שמעון, אם אתה אומר כן נמצאת מיגעו, אלא עמד שלמה בחכמתו על משתיתה של ארץ, וראה איזה משתיתה מופנה לשם, ונטע בה על משתיתה של ארץ, וכך היתה עושה פירות.

בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
נ.ב. לגבי אש של מטה אחד משישים של מעלה התכוונת אולי לזה?
חמשה אחד מששים אלו הן אש דבש ושבת ושינה וחלום אש אחד מששים לגיהנם דבש אחד מששים למן שבת אחד מששים לעולם הבא שינה אחד מששים למיתה חלום אחד מששים לנבואה

ברכות נ"ז:

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 04, 2017 1:28 pm

ברמיהו כתב:8. גר"א כבוד בגי' לב.

מופיע הרבה פעמים בכתבי חסידי אשכנז וגם בתיקוני זוהר. זה יעזור? או שאתה צריך דווקא הפניה לדברי הגר"א?

ברמיהו
הודעות: 16
הצטרף: ה' מאי 04, 2017 12:08 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי ברמיהו » ה' מאי 04, 2017 1:47 pm

חד ברנש כתב:
ברמיהו כתב:8. גר"א כבוד בגי' לב.

או שאתה צריך דווקא הפניה לדברי הגר"א?


אכן

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 04, 2017 1:55 pm

האם זה טוב לך. השורה האחרונה בטור הימני וראה שתי שורות מעל זה.
קבצים מצורפים
10.PDF
(380.42 KiB) הורד 202 פעמים

ברמיהו
הודעות: 16
הצטרף: ה' מאי 04, 2017 12:08 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי ברמיהו » ה' מאי 04, 2017 1:56 pm

א גאליציאנער כתב:
א' זעירא כתב:
ברמיהו כתב:5. שלמה זרע פלפלין בעורק של הודו וכו' היוצא מבית המקדש.

מדרש תנחומא (בובר) פרשת קדושים

מדרש רבה (קהלת ב ז)

[/quote]

שכויח

ברמיהו
הודעות: 16
הצטרף: ה' מאי 04, 2017 12:08 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי ברמיהו » ה' מאי 04, 2017 2:01 pm

אוצר החכמה כתב:האם זה טוב לך. השורה האחרונה בטור הימני וראה שתי שורות מעל זה.

ייש"כ

איך מקובל לכתוב זאת כציטוט? (בי' הגר"א תיקו"ז ...?)

ברמיהו
הודעות: 16
הצטרף: ה' מאי 04, 2017 12:08 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי ברמיהו » ה' מאי 04, 2017 2:28 pm

א גאליציאנער כתב:נ.ב. לגבי אש של מטה אחד משישים של מעלה התכוונת אולי לזה?
חמשה אחד מששים אלו הן אש דבש ושבת ושינה וחלום אש אחד מששים לגיהנם דבש אחד מששים למן שבת אחד מששים לעולם הבא שינה אחד מששים למיתה חלום אחד מששים לנבואה

ברכות נ"ז:


א גאליציאנער, תודה.

א גאליציאנער
הודעות: 665
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: ביום ההוא יפתח מקור - אשמח לעזרה במקורות

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' מאי 04, 2017 11:39 pm

ברמיהו כתב:
א גאליציאנער כתב:נ.ב. לגבי אש של מטה אחד משישים של מעלה התכוונת אולי לזה?
חמשה אחד מששים אלו הן אש דבש ושבת ושינה וחלום אש אחד מששים לגיהנם דבש אחד מששים למן שבת אחד מששים לעולם הבא שינה אחד מששים למיתה חלום אחד מששים לנבואה

ברכות נ"ז:


א גאליציאנער, תודה.

בתשואות חן, אגב מה שכתבת בשם הגר"א גבי ביטול בשישים וכו', ראיתי מובא כזה במהרש"א שם בח"א ועיין בבן יהוידע שם, ודו"ק.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים