מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

חיפושי מקורות וכדומה
הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' מרץ 07, 2011 8:35 am

בספר יודעי בינה שאני עסוק בזה לע"ע, הביא בשם החיד"א לפרש את הקושיא המפורסמת שכר מצוה בהאי עלמא ליכא, כי אם עושים את המצוה במסירות נפש, אז על זה יש שכר גם בעולם הזה. אבל לפום ריהטא כשעברתי על ספרי החיד"א לא מצאתי כדבר הזה, אכן שבספרים המאוחרים הביאו כמה וכמה את התירוץ הזה, אבל אני מחפש את הדבר בהחיד"א או באחד הספרים הקודמים

המחבר נפטר בשנת תרכ"ה


לכל העונים והמסייעים יבורכו מן השמים

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' מרץ 21, 2011 11:46 pm

כעת נזכרתי [אחרי מחיקת האשכול שפתחתי] שכבר העליתי אשכול בעבר על אותו ענין, ועם חכמי הפורום הסליחה

ולעניננו האם יש מי שבידו לעזור בזה?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי יאיר » ג' מרץ 22, 2011 1:42 am

אם עשית חיפוש "עלמא ליכא +מסירות" ולא מצאת ספר שיעזור לך (לפעמים ספר מסויים מביא שכך כתוב בספר אחר) ראה הודעה זו כמבוטלת.

אגב, רובם לומדים זאת מפנחס שקיבל שכר בעוה"ז על המס"נ שעשה.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי כותב » ב' מרץ 28, 2011 6:57 pm

ראה בספר זרע ברך (ראשון, ריש פ' פנחס) שכתב כדברי היודעי בינה (ריש פ' פנחס), שמי שמוסר נפשו מגיע שכרו מצד הדין, יעו"ש.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' מרץ 28, 2011 7:45 pm

תודה רבה

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ה' מרץ 31, 2011 7:37 am

אולי יש לכך מקור בבבא קמא דף ט, אמר ר' זירא, בהידור מצוה עד שליש במצוה וכו' במערבא אמרי משמיה דרבי זירא, עד שליש משלו, מכאן ואילך משל הקדוש ברוך הוא.
ופרש"י שם: עד שליש משלו - דהיינו אותו שליש שיוסיף בהידור מצוה משלו הוא שאינו נפרע לו בחייו כדאמרינן היום לעשותם ולא היום ליטול שכרם.
מכאן ואילך - מה שיוסיף בהידור יותר על שליש יפרע לו הקדוש ברוך הוא בחייו.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' מרץ 31, 2011 8:46 am

מקור יפה לגבי הידור מצוה, אבל פה מדברים מתירוץ אחר לקושיא זו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 31, 2011 9:10 am

מקור יפה מאד לנושא הדיון, כי הוא מדמה את הדברים שכל מי שעושה מעבר לחיוב פורעין לו שכרו גם בעוה"ז

רק מה שאפשר לדון שמלשון רש"י משמע שהשכר הוא רק על התוספת ואולי חיפשו מקור שכשעושה במסירת נפש מקבל שכר גם בעוה"ז על המצווה עצמה.

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ה' מרץ 31, 2011 11:27 am

פשפשתי בפרוייקט השו"ת, והעליתי מרגניתא, שכן הם דברי ר' צדוק הכהן מלובלין זצ"ל:

בבבא קמא (ט' ב) אמרינן הידור מצוה עד שליש עד שליש משלו מכאן ואילך משל הקב"ה ופירשו רש"י ותוס' שם דכל שעושה יתר מן החיוב הוא משל הקב"ה והקב"ה משלם בזה העולם, נמצינו למדין שכל שעושה יותר מן החיוב שכר מצותו משלם הקב"ה בהאי עלמא.

אמנם אולי כאן מקום לדון האם ישנה הגדרה כלשהיא למושג 'מסירות נפש'.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי כותב » ה' מרץ 31, 2011 7:01 pm

כותב כתב:ראה בספר זרע ברך (ראשון, ריש פ' פנחס) שכתב כדברי היודעי בינה (ריש פ' פנחס), שמי שמוסר נפשו מגיע שכרו מצד הדין, יעו"ש.


וז"ל ספה"ק ישמח משה ריש פ' פנחס:
פנחס בן אלעזר וגו' (במדבר כה יא). במדרש (במ"ר פכ"א א') אמר הקב"ה בדין הוא שיטול שכרו, לכן אמור וכו' (במדבר כה יב). נ"ל כפשוטו על פי המדרש שהביא במתנות כהונה (פרשה זו [במ"ר ] סימן ג') בשם הרמב"ם במאמר התחיה, וז"ל, כי כשבאו עליו להרגו פרחה נשמתו מפחדם ונשאר כמת והניחהו, ונפשות נדב ואביהוא שהיו עדיין משוטטות שם, היו מרגישין בדבר והחזירו לו נפשו בעודו חם, עיין שם. והנה הטעם דאין משלמין שכר בעולם הזה (קידושין ל"ט ע"ב), משום דשכירות אינה משתלמת אלא לבסוף (שם קידושין מ"ח ע"א), ואם כן אצלו הוי הסוף. ולכך בדין הוא שיטול שכרו, כלומר תיכף ומיד לכן אמור וכו', דאם לא כן היה צריך למות כדי שיקבל שכרו, והבן:

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' מרץ 31, 2011 9:50 pm

לדעתי מערבבים פה 2 נקודות
יש נקודה אחת כמו פנחס שזה מביאים בהרבה ספרים כמו הישמח משה ועוד, שפנחס מסר נפשו ממילא נחשב כבר כאינו חי בעלמא הדין ממילא יוכל לקבל שכר
ויש נקודה מי שעושה המצות במסירות נפש, היינו למעלה מכוחות,

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: שכר מצוה בהאי עלמא כשעושה אותם במסירות נפש, מקור?

הודעהעל ידי כותב » ה' מרץ 31, 2011 10:00 pm

הוד_והדר כתב:לדעתי מערבבים פה 2 נקודות
יש נקודה אחת כמו פנחס שזה מביאים בהרבה ספרים כמו הישמח משה ועוד, שפנחס מסר נפשו ממילא נחשב כבר כאינו חי בעלמא הדין ממילא יוכל לקבל שכר
ויש נקודה מי שעושה המצות במסירות נפש, היינו למעלה מכוחות,

ביודעי בינה שם משלב ג"כ שני בחינות הנ"ל יחד.
untitled.JPG
untitled.JPG (27.89 KiB) נצפה 3849 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים