הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוקטובר 27, 2010 4:05 pm
שלום אפרקסתא,
עיינתי במקור שציינת ואין דברי רמ"ע מפאנו אין נוגעים לענין שאני מחפש.
ואצטט את הפיסקה החשובה
עשרה מאמרות, מאמר חִקור דין, חלק שני, פרק לא, ויניציאה שנז, דף כד ע"ד: "...'הקטן יהיה לאלף' (ישעיה ס כב), שישרצו במאד מאד, ויכלו מהרה נשמות שבגוף (עי' יבמות סב סע"א)... ואז תפסוק הזוהמא מכל היצור שהוא נכלל באלף דור, והם 'לגולגלותם' - ששים אלף רבוא, אפילו יהיו כולם בזמן אחד, כמו שביקש משה רבינו: 'יוסף ה' עליכם ככם אלף פעמים'... והדר אמר: 'ויברך אתכם' עד אין חקר, 'כאשר דיבר לכם'".
עכ"ל.
היינו, הוא אינו מדבר על תחיית המתים שתיהיה אחרי בוא הגואל, אלא בהחשת הגאולה, שכדי למהרה ('אחישנה') 'ישרצו במאד מאד'.
דרך אגב, דברי רמ"ע מפאנו שבשם האריז"ל, הובאו גם בשל"ה, שער האותיות אות הקו"ף - קדושת הזווג, סי' תג (במהדורת יד רמה):
"ומזה יובנו דברי האר"י ז"ל במה שכתב (בהקדמת) מדרש שמואל (ריש אבות ד"ה ולתרץ) בשמו, על פסוק (ישעיה ס, כב) 'הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה' בעתה אחישנה'. דאיכא למידק, דנראה שהם שני תיבות זה היפוך זה, אם 'אחישנה' אין זה 'עתה', ואם הוא 'בעתה' אין זה 'אחישנה', עד שהוכרחו רבותינו ז"ל (סנהדרין צח א) לומר, זכו אחישנה לא זכו בעתה. ואף כי דבריהם נכונים, אפשר לומר, כי בהיות הקטן לאלף והצעיר לגוי עצום, יעשה הוא יתברך שתלד אשה אחת ריבוי גדול בכרס אחד, באופן שיכלו כל הנשמות שבגוף, דהיינו אוצר הנשמות, ואז בן דוד בא. ואז הגאולה היא באה 'בעתה' שכבר כלו כל הנשמות שבגוף. וזהו 'אחישנה' כי המהירות הוא יתברך [עשאו] במה שנתן לקטן אחד אלף בנים ולצעיר גוי עצום, עכ"ל. וקשה, איך יהיה זה הדבר שיהיה לו אלף בנים, אלא על כרחך כדפרישית, שמכל ביאה וביאה יתהווה נשמה, ואלו נשמות יתפשטו".