זקן ששכח כתב:מן הסתם מאז חדרה שפת ה'עברית' ללשוננו ושיבשה ובלבלה את לשון בני האדם בעוד עשרות רבות של מובנים שנשתנו מלשון הקודש.
ועוד הפעם כמזכיר לכל השואלים שאלות מעין אלו בפורום - ובפרט אם הוא נוגע לענין פירוש בדברי רבותינו הראשונים נא לעיין קודם בספרים המיועדים לזה הענין מספרים קדומים - ולא לדמות ולבדות מלשון עברי מודרני הנהוג היום, שלא שערום רבותינו ובפרט הראשונים -והרבה בורות גרמו, (חוץ מכוונה למינות והשכלה) [וכבר האריך בזה הרב שיחת חולין, בענין הבעלי חיים] וכמו כן בענין שמות הכלים השונים, עשו שמות כאדם העושה בשלו, ואף שיתכן למצוא סמך לדבריהם על פי שיטה יחידאה במשניות מס' כלים, מ"מ כשמורגלין בעברית מתקבל בלב שאכן כך הוא פירוש הנכון ואידך פירושא היא בדרך דרוש, לדוגמא מלת מזרן]
ברסלב כתב:יש לבדוק בפוסקים שכתבו שמותר לעשות אירוסין בתשעת הימים שמא יקחנה אחר ועוד כהנה, ודבר זה שייך רק באירוסין של פעם אך לא בשידוכין שלנו, שגם לאחר שנשתדכו אין זה מונע מאחר לקחתה וצ"ב.
ובכל אופן משם ראיה. עד כמה שזכור לי.
בזמן המשנה והגמרא ולאחר מכן עד לפני כמה מאות שנים היה הפסק זמן ניכר, כרגיל שנה אחת, בין האירוסין והנשואין. ונוהג זה היה מקובל עוד בדורנו אצל הספרדים באפריקה הצפונית וגם אצל התימנים. מפני התקלות שנגרמו ע"י מצב זה הצמידו את הנשואין לאירוסין וע"י זה נוצר המונח "חופה וקידושין". וזה הועלה לתקנה ע"י הרבנות הראשית לישראל בשנת תשי"א. והטעם שמקדימים בביטוי הזה את חופה ל"קידושין" יעוין בר"ן לפ"א דכתובות המביא שם טעמים מסתברים של הראשונים.
לפי זה צריך להפנות את תשומת הלב של המדור לנשואין וגירושין שבמשרד הדתות על כמה תיקונים הנחוצים בהצהרות הנשואין והרווקות שמשתמשים בהם בלשכות הרבנות בישראל. בהצהרת הנשואין של הכלה נקבע בשאלון: "הייתי ארוסה, נשואה". מה פירושו של המונח "ארוסה" כאן? ארוסה במשמע העיקרי והמקורי שבלשון התורה וההלכה: מקודשת, או במובן שמשתמשים בו בימינו: משודכת? כאן צריכה להיות הצהרה ברורה ומדויקת והכלה צריכה להשיב על אחת משלוש האפשרויות: הייתי משודכת, ארוסה, נשואה.
בהצהרת הרווקות אנו קוראים: מעולם לא באתי בקשר אירוסין או נשואין עד היום.
פרטים במקרה של אירוסין. התארסתי,,, פעם (ים) עם,,,
האירוסין בוטלו ע"י הרב,., התגרשנו מאירוסין בבי"ד,,,
יש להפנות את תשומת הלב על אי הדיוקים מבחינת ההלכה שבביטויים אלה.
ברסלב כתב:דהנה כתב המחבר בהלכות ת"ב סימן תקנ"א סעיף ב' בזה"ל.
ואין נושאים נשים ואין עושין סעודת ארוסין, אבל לארס בלא סעודה מותר, ואפילו בת"ב עצמו מותר לארס שלא יקדמנו אחר. והוסיף הרמ"א וכתב. ונוהגין להחמיר שאין נושאים משבעה עשר בתמוז ואילך עד אחר תשעה באב.
ובמ"ב שם הביא, שמותר להתארס ולארס מי"ז בתמוז וגם לבוא בקשרי שידוכין יעו"ש.
ברסלב כתב:ברסלב כתב:דהנה כתב המחבר בהלכות ת"ב סימן תקנ"א סעיף ב' בזה"ל.
ואין נושאים נשים ואין עושין סעודת ארוסין, אבל לארס בלא סעודה מותר, ואפילו בת"ב עצמו מותר לארס שלא יקדמנו אחר. והוסיף הרמ"א וכתב. ונוהגין להחמיר שאין נושאים משבעה עשר בתמוז ואילך עד אחר תשעה באב.
ובמ"ב שם הביא, שמותר להתארס ולארס מי"ז בתמוז וגם לבוא בקשרי שידוכין יעו"ש.
בעל הדברי יואל זי"ע היה רגיל לומר, לולי דמיספנא הייתי מתיר בזמנינו אנו, להתחתן גם בת"ב, וכדעת המחבר, כפי הידוע, בעל הדברי יואל זי"ע הקפיד מאוד שלא לאחר את הנשואין מאז באו בקשרי שידוכים.
חולין כתב:לא הצלחתי לעבור על כל הרשימה בכתה"י, אבל ראה בבית יוסף אבן העזר סימן צג
"לכך נראה לי דאף על גב דבדוכתי אחריני לא קרי ארוסה אלא למקודשת הכא למשודכת קרי ארוסה דימי אלמנותיך משמע כל זמן ששם בעלה הראשון נקרא עליה שאומרים זו אלמנתו של פלוני אבל כיון ששידכה עצמה לאחר אין שם בעלה הראשון נקרא עליה שאינה נקראת אלא משודכתו של פלוני".
תוך כדי דיבור כתב:ֹ
בגמ' גיטין פ"ט מבואר שאם יצא על אשה קול בעלמא שנתארסה, בכ"ז אין חוששים לה. משא"כ אם יצא הקול שנתקדשה. ויש בראשונים כמה ביאורים לחילוק זה, אבל לענייננו העיקר בפירוש הריטב"א, "וטעמא משום דאיכא אינשי דקרו למשודכת ארוסה". וכפירוש זה כתב גם הרא"ש בתשובה (כלל ל"ה סי' י"ב), "שכן לשון העולם, לקרוא למשודכת ארוסה".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים