מורה צדק כתב:ועיין בא"ר סי' רפ סק"א (ראיתי שמציינים לשם ואינו תחת ידי כעת).
שומר כתב:וכתבו מהאליה רבה שגם רוק חייב בזה . עינתי באליה רבה ונפלאתי מאיפה לקחו זאת לא כתוב שם דבר כזה .אתמהה
שומר כתב:בזמירות שבת שיצא לאור ע"י עוז והדר מצאתי טעות נוראית . שהביאו את ההלכה שצריך לאכול שום בערב שבת וכתבו מהאליה רבה שגם רוק חייב בזה . עינתי באליה רבה ונפלאתי מאיפה לקחו זאת לא כתוב שם דבר כזה .אתמהה
שומר כתב:מה שכתוב שם זה כך ."בין נשואי בין שאינו נשואי. והשום יהיה צלוי [א"ר סי' רפ ס"ק ב]ע"כ " כנראה כונת המקור א"ר רק לסיפא ולרישא לא כתבו מקור כלל כנראה נעלם מהם שהדבר במחלוקת כפי שהעלו החכמים למעלה
שומר כתב:טעות נוראית
ונפלאתי מאיפה לקחו זאת
אתמהה
שומר כתב:מה שהובא בשם הגרא אם קבלה נקבל. אבל מסברא הדברים קשים . הגרא לשיטתו במים מגולים.ומים אחרונים . שלחזל יש טעמים הרבה בכול דבר ולא גילו את כול הטעמים. ולכן במים מגולים למרות שלא מצוים נחשים כיום יש להחמיר .וכן למים אחרונים למרות שלא מצוי כיום מלח סדומית יש להחמיר .אבל בדבר שגם בזמן חז"ל לא היה שייך איך נתנו טעם שגם בזמן התקנה לא שייך ברוק .ופה חידש הגרא שכן וזה דבר מחודש לענ"ד
שומר כתב:ראו זה פלא מה שנעלם מעוז והדר לא נעלם מהגהות איש מצליח עיין פה בהגהה למטה
הנודר משובתי שַבָּת, אסור בישראל ואסור בכותים. מאוכלי שום, אסור בישראל ואסור בכותים. מעולי ירושלים, אסור בישראל ומותר בכותים. (נדרים לא, א)
אישאחד כתב:ראיתי פעם שהביאו (אולי ר"מ שטרנבוך) ראיה להגר"א ממתני' בנדריםהנודר משובתי שַבָּת, אסור בישראל ואסור בכותים. מאוכלי שום, אסור בישראל ואסור בכותים. מעולי ירושלים, אסור בישראל ומותר בכותים. (נדרים לא, א)
אי תקנת שום הוא לנשוי בלבד, אמאי אסור בכל ישראל ולא רק נשואים? אלא על כרחך שהתקנה היא בין נשוי ובין שאינו נשוי (ולכאורה אף נשים).
הוגה ומעיין כתב:יש להוסיף עוד תבלין על פי השערתו של אותו חוקר קדמון, שהתרחבות תקנת אכילת שום באה להוציא מלבם של כותים [וקראים] האוסרים תה"מ בשבת, ולכן כל ה"רבניים" נקראו "אוכלי שום" מטעם זה (והגירסא במשנה מותר בכותים, כמו שהוא בבית יוסף). וגם לפי"ז אין ראיה שכל ישראל אכלו שום, אלא שנתכנו על שם קפידא זו שבידלתם מהכותים.
נוטר הכרמים כתב:{ישבב, מהו עניינו של ספר 'כרמי שומרון' זה?}.
נוטר הכרמים כתב: בתפארת ישראל שם יכין אות מט הביא 'מצאתי בספר כרמי שומרון שהכותיים חושבין לחטא לבעול נשותיהן בשבת, וכוללין זה בהלאו לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת'. {ישבב, מהו עניינו של ספר 'כרמי שומרון' זה?}.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 216 אורחים