זה זמן שאני נבוך בענין.
מחד אנו יודעים ששבעת הרועים הם: אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף דוד, ואין שלמה המלך - המאוחר בדור אחד- בכללם.
וכן אנו מוצאים את שבעת האושפיזין שהם שבעת האישים הנ"ל. (להאריז"ל יש כמובן סדר שונה) ושלמה אף הוא לא ביניהם. (יש בנותן ענין להביא את דברי בעלי החסידות כמדומה בשם האמרי אמת והרב מפשיסחא וכן הובא (למיטב זכרוני) בספרי ר' צדוק מלובלין [אולי בהמשך אביא מקורות מפורשים.] שיומא דאושפיזא דשלמה המלך הוא בשמיני עצרת, הרי נפש לן דהוא השמיני, אך אינו שייך לשבעת הרועים.
מאידך בברכת מי שברך לחולה אנו אומרים: מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב משה אהרן דוד ושלמה וכו' הרי דעייל שלמה ואפיק יוסף, ולבד מה שצריך טעם למה נשתנה יוסף דוקא לגורעו מהרשימה, עכ"פ נראה ששלמה שייך לאותה רשימה של "אבותינו" וא"כ אמאי בסוכות לא נחשב בין השבעה לגבי האושפיזין.
ובדרך אגב יש להבין מי אלו הראויים לתואר הזה ומה הנקודה המשותפת בין כולם? וכן מה נושא תואר זה בחובו ולמאי נפק"מ מלבד האושפיזין? ומהו ענין השם "רועים", ובפרט שזה מיוחס כלפי מעלה "אנו צאנך ואתה רועינו".
בחכת "אוצר החכמה" הצנועה העליתי את הקובץ המצורף המבאר מדוע נשמט יוסף מברכת החולה, אולם חוץ מזה שאר התמיהות נשארו במקומן.