מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידוש מפליא בענין בריה - פסקים מאת הרב נ"א רבינוביץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

חידוש מפליא בענין בריה - פסקים מאת הרב נ"א רבינוביץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 07, 2011 2:15 pm

באשכול ספרים חדשים עלה המבוא לספרו המעניין של הרב איתם הנקין, לכם יהיה לאכלה.
אחת מן ההסכמות היא מהרב נחום אליעזר רבינוביץ בעל יד פשוטה. ואלו דבריו שם:
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg (112.49 KiB) נצפה 14056 פעמים

כיון שאיני בענין בכלל, לא זכיתי להבין את ההגיון שבחידוש.
אם בריה לא בטיל מן התורה, מה יתן לך ומה יוסיף לך שזה ספק אם נחסר.
[ובכלל כשאין מקום להתספק, למה יקרא ספק]
ובסו"ד נראה שירד לחדש דבר נוסף והוא שבריה שאי אפשר להכיר בשלימותה אינה בריה, או שאולי יש לבריה שיעור למטה, ומלבד שכ"ז צריך מקור, בשביל זה לא היה צריך להרצות את הדין של נחסרו רגלי הנמלה.

בקיצור לא הבנתי ואודה למי שיאיר את עיני בענין.

כיון שאין הספר כולו לפנינו, מעניין לדעת האם הרב המחבר שליט"א דן בדבריו ואולי אף עשה סניף מהם.

יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ד' דצמבר 07, 2011 2:32 pm

לכאורה לפנינו הקצנה נוספת של השיטה שאין מתייחסים בהלכה אלא לדבר הנראה בעין בלתי מזויינת (ראה מאמרו של הרב ישראל רוזן שליט"א בתחומין בענין מכונות התספורת, בהצעתו בסוף הדברים).
לפיכך מניח הגאון רנ"א שליט"א שלמרות שאנו יודעים או אפשר לנו לידע ע"י זכוכית מגדלת פשוטה חילוק איברים ושלימותם גם בבריה קטנה זו (והלא אין מדובר על חיידקים מיקרוסקופיים) מ"מ דינה נקבע לפי ראיית העין הלא-מזויינת, ואין לה חשיבות בריה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 07, 2011 2:40 pm

לא מבין. לפי ראות עינינו הנקודה בכלל לא נראית חרק, אלא סתם כתם. אבל משום זה לבד לא התרנו, ולמה זה יהיה סיבה לומר שאינה שלימה.
בר מין דין, ראה שהרב רבינוביץ, כותב 'מעתה כל אלה ספק חסרים הם' ואני שואל למה ספק? כי לא רואים? לכן זה ספק?

יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ד' דצמבר 07, 2011 2:46 pm

הגאון רנ"א הדגיש שלפנינו נראות כנקודות נעות. בלי זה הוא לא היה יודע שזה בעל חי, אא"כ קים לן שזה בעל חי, ואז גם אם הוא מת ולא זז בפועל, עדיין אסור כמובן.
בענין 'ספק חסרים', לא נראה לי שכוונתו לדון מצד משפטי הספיקות, אלא לבטל הימנה חשיבות 'בריה'

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי ירושלמי » ד' דצמבר 07, 2011 2:46 pm

יחיעם מלח הארץ כתב:לכאורה לפנינו הקצנה נוספת של השיטה שאין מתייחסים בהלכה אלא לדבר הנראה בעין בלתי מזויינת


viewtopic.php?f=19&t=5732#p50049

יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ד' דצמבר 07, 2011 2:50 pm

אני דיברתי על אין מתייחסים, ולא על נקודה ספציפית שאכן מסתבר לאמוד על פיה את מידת חשיבותו של אורגניזם, אם בעל חי הוא, או סתם מיקרוב...
וראה את הנפק"מ שהעלה מזה הגה"צ ר"י רוזן הנ"ל, והבן

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 07, 2011 2:52 pm

הרב רבינוביץ כתב:איך ניתן לקבוע שהללו שלימים הם? מעתה כל אלה ספק חסרים הם !
מישהו יכול להסביר?

יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ד' דצמבר 07, 2011 2:55 pm

אל יחר אפך בעבדך -
לענ"ד כמו שכתבתי לעיל (ואולי פספסת בגלל מה שנוסף אח"כ):
כיון שאף פעם אין ודאות שהם שלימים (בהסתכלות ההלכתית הנ"ל), ממילא אין להם חשיבות של בריה ואינם נמלטים מדין ביטול הרגיל

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' דצמבר 07, 2011 3:54 pm

אין כאן דמיון גמור, אבל כבר מצאנו בדברי הרשב"א, כמדומני, שהתיר קטניות שנתבשלו ללא בדיקה בצירוף הספק שמא נימוח.
כלומר, אף שבבדיקה מדוקדקת ניתן היה לראות אם נימוחו או לא, לא מצריכים בדיקה כזו, וכיוון שאיננו יכולים לעמוד על שלמותו של החרק
ניתן לומר שיש כאן ספק בריה.
אמנם, כמובן שם שאני שיש לתלות שנימוחו בבישול (למרות ששמעתי ממומחי זמננו שכלל לא ברור שהתפריפסים ודומיהם נימוחים בבישול),
ואולי צריך לבדוק על ידי מומחים מה שיעור חסרי אבר בין חרקים קטנים, ואם יש כאן מיעוט המצוי שוב שייך לדון כל אחד מהם כספק אינו-בריה

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי חיים » ד' דצמבר 07, 2011 4:13 pm

איש_ספר כתב:כיון שאיני בענין בכלל, לא זכיתי להבין את ההגיון שבחידוש.
אם בריה לא בטיל מן התורה, מה יתן לך ומה יוסיף לך שזה ספק אם נחסר.
[ובכלל כשאין מקום להתספק, למה יקרא ספק]
ובסו"ד נראה שירד לחדש דבר נוסף והוא שבריה שאי אפשר להכיר בשלימותה אינה בריה, או שאולי יש לבריה שיעור למטה, ומלבד שכ"ז צריך מקור, בשביל זה לא היה צריך להרצות את הדין של נחסרו רגלי הנמלה.

הדין שבריה אינה בטלה בתערובת הוא מדרבנן.
והטעם שהחמירו בבריה הוא מפני שהתורה החשיבה בריה לענין מלקות, לפיכך החמירו חכמים לגבי ביטול.
במקרה של ספק בריה, הרי זה ספק דרבנן והולכים להקל (ט"ז יו"ד ק, א). ולענין זה אין צורך בדבריו של הרב רבינוביץ.
רנ"א רבינוביץ מחדש שיש מצב בבריה שמצד הלכות ביטול אין כאן ספק בריה, ומצד הלכות מלקות יש כאן ספק בריה.
והיינו שלגבי מלקות צריך עדות ברורה שהיתה כאן בריה שלמה, ומפני קטנותה בלתי אפשר להעיד על כך, ועל חזקה לא סומכים (?).
ולענין הלכות ביטול, חשובה הבריה שלימה, כל עוד שלא נפל ספק בדבר.
על כך אומר רנ"א רבינוביץ שהואיל ואין כאן בריה שלוקים עליה, מאבדת הבריה דין חשיבותה גם לענין הלכות תערובות, והרי היא בטלה.
הקשיים שבחידוש זה ברורים, גם אם נקבל את כל ההנחות שעליהן מיוסד חידוש זה.
שהרי חשיבות הבריה אינה מפני עצם המלקות, אלא מפני החשיבות שהחשיבה תורה בריה שאפילו אין בה כזית אם אכלה חייב מלקות [כלומר, החשיבות גורמת למלקות, ולא להיפך]. וחשיבות זו אינה בטילה גם אם מפני סיבות טכניות אי אפשר להלקות עליה.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש שלום » ד' דצמבר 07, 2011 6:45 pm

הדברים תמוהים ביותר, שהרי ודאי בחזקת שלמים הם, שהיו שלימים בתחילת בריאתם, וכל זמן שלא ראינו שנחסרו יש להעמידם בחזקתם קמייתא שהיו שלמים. וצע"ג.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 07, 2011 8:24 pm

חיים כתב:
איש_ספר כתב:כיון שאיני בענין בכלל, לא זכיתי להבין את ההגיון שבחידוש.
אם בריה לא בטיל מן התורה, מה יתן לך ומה יוסיף לך שזה ספק אם נחסר.
[ובכלל כשאין מקום להתספק, למה יקרא ספק]
ובסו"ד נראה שירד לחדש דבר נוסף והוא שבריה שאי אפשר להכיר בשלימותה אינה בריה, או שאולי יש לבריה שיעור למטה, ומלבד שכ"ז צריך מקור, בשביל זה לא היה צריך להרצות את הדין של נחסרו רגלי הנמלה.

הדין שבריה אינה בטלה בתערובת הוא מדרבנן.

אכן טעיתי לגבי ביטול. (אף שאולי יש שיטה שכזו אבל אין הלכה כן כמובן) אבל הרב רבינוביץ מדבר באופן כללי. גם על אכילה בפנ"ע.

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ד' דצמבר 07, 2011 10:03 pm

איש_ספר כתב:
חיים כתב:
איש_ספר כתב:כיון שאיני בענין בכלל, לא זכיתי להבין את ההגיון שבחידוש.
אם בריה לא בטיל מן התורה, מה יתן לך ומה יוסיף לך שזה ספק אם נחסר.
[ובכלל כשאין מקום להתספק, למה יקרא ספק]
ובסו"ד נראה שירד לחדש דבר נוסף והוא שבריה שאי אפשר להכיר בשלימותה אינה בריה, או שאולי יש לבריה שיעור למטה, ומלבד שכ"ז צריך מקור, בשביל זה לא היה צריך להרצות את הדין של נחסרו רגלי הנמלה.

הדין שבריה אינה בטלה בתערובת הוא מדרבנן.

אכן טעיתי לגבי ביטול. (אף שאולי יש שיטה שכזו אבל אין הלכה כן כמובן) אבל הרב רבינוביץ מדבר באופן כללי. גם על אכילה בפנ"ע.



בוודאי שלא עלה על לב איש להתיר לאכול בפנ"ע. אפילו אם אין זה בריה, קיי"ל דח"ש אסור מה"ת. אבל התמיהה במקומה עומדת מדוע יש להסתפק שמא נחסר (אלא אם כן נאמר כפי שצידד איש ספר בסו"ד שגם ללא החשש שמא נחסר אין זה בכלל בריה, וזה חידוש גדול).

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי חיים » ה' דצמבר 08, 2011 12:39 am

מאיר חכמים כתב:אבל התמיהה במקומה עומדת מדוע יש להסתפק שמא נחסר

הרב רבינוביץ כנראה מבין שכדי לחייב מלקות בב"ד צריך עדות ברורה שהבריה היתה שלמה, ובבריות קטנות אין ביכולת העדים להעיד שהבריה היתה שלמה, ולכן פקע דין מלקות מבריות שהן קטנות מאוד, וממילא אין להן חשיבות של בריה, שחשיבותן תלויה בחיוב מלקות שבהן. ועל פי זה יצא הוא לדון שגם לגבי דין ביטול שלגביו אין מקום להסתפק שמא נחסר, מ"מ אין דין בריה נוהג בהן, כפי שהרחבתי בהודעתי הקודמת.
כמובן שכל הדברים צע"ג.

זלמן
הודעות: 38
הצטרף: ד' יולי 06, 2011 1:49 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי זלמן » ה' דצמבר 08, 2011 1:43 am

יתכן לומר, דכל מה דלא אומרים על דבר שהוא ספק במקום שאין סיבה להסתפק, זהו רק במקום דאפשר לדעת באופן וודאי כל צד וכן שאפשר לדעת כשהוא ספק, ולכן אין לנו לקבוע סתם על דבר שהוא ספק בלא שנדע באמת שספק הוא. אבל במקום דא"א בשום אופן שבעולם בכל מקרה לדעת שום צד בבירור, אזי נחשב הדבר ספק מעיקרא.
ודוג' מה שהביא הג"ר נחום אליעזר רבינוביץ, דיש בריות שלעולם א"א לדעת אם הם חסירים או לא, כיוון שהם קטנים כ"כ, ולכן בכה"ג נחשיבם לעולם כספק. דהא יש מציאות כזאת בעולם בריות שהם חסירים, וא"כ מנין לנו שבריה זו אינה מהחסירים.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש שלום » ה' דצמבר 08, 2011 9:45 am

חיים כתב:הרב רבינוביץ כנראה מבין שכדי לחייב מלקות בב"ד צריך עדות ברורה שהבריה היתה שלמה

זלמן כתב:יתכן לומר, דכל מה דלא אומרים על דבר שהוא ספק במקום שאין סיבה להסתפק, זהו רק במקום דאפשר לדעת באופן וודאי כל צד וכן שאפשר לדעת כשהוא ספק, ולכן אין לנו לקבוע סתם על דבר שהוא ספק בלא שנדע באמת שספק הוא. אבל במקום דא"א בשום אופן שבעולם בכל מקרה לדעת שום צד בבירור, אזי נחשב הדבר ספק מעיקרא.
ודוג' מה שהביא הג"ר נחום אליעזר רבינוביץ, דיש בריות שלעולם א"א לדעת אם הם חסירים או לא, כיוון שהם קטנים כ"כ, ולכן בכה"ג נחשיבם לעולם כספק. דהא יש מציאות כזאת בעולם בריות שהם חסירים, וא"כ מנין לנו שבריה זו אינה מהחסירים.

ואני תמה על הסבריכם המלומדים, דהרי יש כאן על החרקים הללו חזקה דמעיקרא שנולדו שלמים, וא"כ אין כאן ספק כלל, ופשיטא דחייב מלקות אע"פ שאין עדות ברורה שהיה שלם.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי חיים » ה' דצמבר 08, 2011 10:42 am

איש שלום כתב:ואני תמה על הסבריכם המלומדים, דהרי יש כאן על החרקים הללו חזקה דמעיקרא שנולדו שלמים, וא"כ אין כאן ספק כלל, ופשיטא דחייב מלקות אע"פ שאין עדות ברורה שהיה שלם

אכן צ"ע, כפי שכבר כתבתי לעיל.
גם אם היה מקום לדברים בסברא, צריך לכך מקור איתן להוציא הלכה מפשטותה, ולחדש קולא גדולה כל כך בדין בריה שאינה בטלה באלף.
המקור מדברי הרמב"ם, שהביא הרב רבינוביץ, "אפילו היתה פחותה מחרדל", אינו ברור כלל, כמובן.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי צh33 » ה' דצמבר 08, 2011 6:38 pm

אגב הערה נוספת החכמתי מדבריו והיא להתאים את ממצאי החוקרים דהיום קרי החיידקים לתורתו של אריסטו קרי התנועה כסימן הראשון של החיים. הגדרה יפה בהחלט.

רזייא
הודעות: 15
הצטרף: ג' אוגוסט 16, 2011 1:29 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי רזייא » ו' דצמבר 09, 2011 3:10 am

איש_ספר כתב:
הרב רבינוביץ כתב:איך ניתן לקבוע שהללו שלימים הם? מעתה כל אלה ספק חסרים הם !
מישהו יכול להסביר?


הערה יפה. לכאורה פשוט שכל דבר חי הוא בחזקת שלם עד שיוכח אחרת. גם אם לא נדון כלל על ספק של חסרון ידיעה.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ו' אפריל 05, 2013 10:02 am

כמו שכתבו כאן, הדברים על פניהם תמוהים לכאורה. אבל אולי הביאור להם הוא באופן אחר: עי' במנחת אשר לגר"א וייס (ויקרא סי' ט"ז), שנוטה גם הוא כאחרונים הסוברים שבחרקים זעירים ביותר לא שייך איסור בריה. וטעמו, שהרי מצינו בדין בריה שאם נימוח אחד מאיבריה הריהי בטלה, דהיינו שהפסד קטן בשלמות צורתה מבטל ממנה את חשיבותה כבריה – ומעתה בתולעים זעירות מאד, הרי אפילו אם הן שלמות אי אפשר כמעט להכיר בזה, ואין אצלנו שום הבדל אם הן חסרות רגל וכדומה, וממילא לא מסתבר כלל לומר שנתנו להן חשיבות דין בריה מעיקרא.
וא"כ אפשר שכעין זה גם הכוונה בנידו"ד (בפרט בסוף הדברים), רק שלא נוסחו הדברים היטב.

קול אומר קרא
הודעות: 64
הצטרף: ה' נובמבר 25, 2010 10:14 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי קול אומר קרא » ד' ינואר 14, 2015 8:37 pm

עוד פסק לא מובן של הרב רבינוביץ
http://www.otzar.org/aspcrops/164134_25 ... 412015.asp

מישהו יכול להסביר מה שייך כאן ביטול ברוב???????

לפי ההגיון הזה אפשר לפלפל: מהתורה, שמבטלין איסור לכתחילה, האם מותר לזרוק לתוך מיכל אשפה דף של גניזה, כיון שהיא בטלה ברוב, או דילמא שזה קשור לנידון של האבני מילואים אם מותר לבטל לכתחילה משום משמרת...

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' ינואר 14, 2015 8:44 pm

תוך כדי דיבור כתב:כמו שכתבו כאן, הדברים על פניהם תמוהים לכאורה. אבל אולי הביאור להם הוא באופן אחר: עי' במנחת אשר לגר"א וייס (ויקרא סי' ט"ז), שנוטה גם הוא כאחרונים הסוברים שבחרקים זעירים ביותר לא שייך איסור בריה. וטעמו, שהרי מצינו בדין בריה שאם נימוח אחד מאיבריה הריהי בטלה, דהיינו שהפסד קטן בשלמות צורתה מבטל ממנה את חשיבותה כבריה – ומעתה בתולעים זעירות מאד, הרי אפילו אם הן שלמות אי אפשר כמעט להכיר בזה, ואין אצלנו שום הבדל אם הן חסרות רגל וכדומה, וממילא לא מסתבר כלל לומר שנתנו להן חשיבות דין בריה מעיקרא.
וא"כ אפשר שכעין זה גם הכוונה בנידו"ד (בפרט בסוף הדברים), רק שלא נוסחו הדברים היטב.

בנוסח קרוב ניתן לומר שאם נגדיר את המושג בריה כחשיבות בצורה שבה הדבר נברא הרי שיש בהחלט מקום לשמוע דכשאין ניכרת הצורה הזו אין חשיבות בריה.

קול אומר קרא
הודעות: 64
הצטרף: ה' נובמבר 25, 2010 10:14 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי קול אומר קרא » ד' ינואר 14, 2015 8:57 pm

קול אומר קרא כתב:עוד פסק לא מובן של הרב רבינוביץ
http://www.otzar.org/aspcrops/164134_25 ... 412015.asp

מישהו יכול להסביר מה שייך כאן ביטול ברוב???????

לפי ההגיון הזה אפשר לפלפל: מהתורה, שמבטלין איסור לכתחילה, האם מותר לזרוק לתוך מיכל אשפה דף של גניזה, כיון שהיא בטלה ברוב, או דילמא שזה קשור לנידון של האבני מילואים אם מותר לבטל לכתחילה משום משמרת...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ינואר 15, 2015 9:59 pm

קול אומר קרא כתב:
קול אומר קרא כתב:עוד פסק לא מובן של הרב רבינוביץ
http://www.otzar.org/aspcrops/164134_25 ... 412015.asp

מישהו יכול להסביר מה שייך כאן ביטול ברוב???????

לפי ההגיון הזה אפשר לפלפל: מהתורה, שמבטלין איסור לכתחילה, האם מותר לזרוק לתוך מיכל אשפה דף של גניזה, כיון שהיא בטלה ברוב, או דילמא שזה קשור לנידון של האבני מילואים אם מותר לבטל לכתחילה משום משמרת...


לא הבנתי למה לא שייך כאן ביטול ברוב? הנייר הטעון גניזה מתבטל בניירות שלא טעונים גניזה

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי המעיין » ה' ינואר 15, 2015 10:40 pm

לפי זה בכל נייר שאין עיקרו ד"ת אלא יש בו גם פסוקים ושמות כגון עיתון נוכל לומר שהמילים שהטעונות גניזה מתערבות במילים שאינן טעונות גניזה ויש כאן ביטול ברוב?

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ה' ינואר 15, 2015 11:28 pm

עיין פסקי תשובות - סימן קנ"ד סעיף ט"ו.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי תוכן » ה' ינואר 15, 2015 11:41 pm

רנ"א רבינוביץ טוען כך: שמכיון שרואים שהנקודה רוחשת דין שרץ יש לה. אלא מכיון שאין אנו יודעים אם היא שלימה, הרי זה ספק. ובודאי שדבריו תמוהים ביותר. הרי גם בבריה שאנו רואים, נניח נמלה, יש חלקים מהנמלה שהעין לא רואה אותם, ואולי הוא חסר אותו חלק. אלא מאי אית לך למימר, שמכיון שאין אנו רואים אותו חלק, אז גם אם הוא חסר, לא נחשב חסר. וא"כ אם נקודה רוחשת זו נקראת שרץ, למה שזה ישנה אם אנו רואים את איבריה או שלא? ממ"נ אם נראה איבריה נדע שהיא שלימה, ואם לא נראים איבריה, אז גם חסרה היא לא תהיה. מה עוד שלשרץ זה יש לה חזקה שהיא שלימה, וכמו שכבר העירו אחרים.

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' ינואר 16, 2015 9:59 am

לכאורה אין כוונתו לומר שחיישינן שחסר בפועל, אלא שכל גדר "חסר" ו"שלם" שייך רק בדבר המורכב מחלקים, אבל דבר שלעינינו אינו אלא נקודה אינו בגדר זה כלל, וממילא מעצם מהותו אינו "שלם" יותר מאשר "חסר".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 16, 2015 11:26 am

בברכה המשולשת כתב:
קול אומר קרא כתב:
קול אומר קרא כתב:עוד פסק לא מובן של הרב רבינוביץ
http://www.otzar.org/aspcrops/164134_25 ... 412015.asp

מישהו יכול להסביר מה שייך כאן ביטול ברוב???????

לפי ההגיון הזה אפשר לפלפל: מהתורה, שמבטלין איסור לכתחילה, האם מותר לזרוק לתוך מיכל אשפה דף של גניזה, כיון שהיא בטלה ברוב, או דילמא שזה קשור לנידון של האבני מילואים אם מותר לבטל לכתחילה משום משמרת...


לא הבנתי למה לא שייך כאן ביטול ברוב? הנייר הטעון גניזה מתבטל בניירות שלא טעונים גניזה

וכי הנידון כאן על האשפה הכללית איך לדונה? (וגם בזה י"ל לא שייך ביטול דיבש וכלענין טומאת משא, שאמרו בגמ' בכורות), הנידון כאן הוא השלכת כתבי קודש במקום שאפילו נימא שהם עומדים להתבטל , אבל יהיה זה בדרך בזיון, והוא גופא האיסור.

זה מסוג הדברים שכ"כ מופרכים עד כדי שקשה להסביר עד כמה.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי פלתי » ו' ינואר 16, 2015 2:54 pm

איש_ספר כתב:וכי הנידון כאן על האשפה הכללית איך לדונה? (וגם בזה י"ל לא שייך ביטול דיבש וכלענין טומאת משא, שאמרו בגמ' בכורות), הנידון כאן הוא השלכת כתבי קודש במקום שאפילו נימא שהם עומדים להתבטל , אבל יהיה זה בדרך בזיון, והוא גופא האיסור.
זה מסוג הדברים שכ"כ מופרכים עד כדי שקשה להסביר עד כמה.

ברור שמופרך, רק אולי בכל אופן להסביר איזה התחלה של ענין בדבריו, למרות שאין אנו דנים כאן על האשפה הכללית, מ"מ כיון שכתבי הקודש נתבטלו ברוב הרי הם כדין שאר הפסולת ובטלה ממנו הקדושה. אבל באמת בורכא כהאי א"צ לטרוח ליישב, ומעיקרא לא היו הדברים ראויים לבוא כאן אע"פ שנכתבו בספר.
ולענין דינא נ"ל פשוט וברור כי זו התשובה אין עליה כלל קדושה ומותר לכתחילה להשליכה לאשפה בלא ספק ובל"צ לדיני ביטול.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 17, 2015 7:11 pm

גם אם יש בזה ביטול, עצם הביטול הוא אסור משום שהוא דרך בזיון באשפה.
המעיין כתב:לפי זה בכל נייר שאין עיקרו ד"ת אלא יש בו גם פסוקים ושמות כגון עיתון נוכל לומר שהמילים שהטעונות גניזה מתערבות במילים שאינן טעונות גניזה ויש כאן ביטול ברוב?

ברור שכדבריך, אכן יש בדברי אחד מחשובי האחרונים, באופן שכתב הסופר אות אחת שלא לשמה ושכח איזה מהן, שיש בזה ביטול בשאר האותיות שבס"ת (חוץ מהענין של העוניו"ט של החלת לשמה באמצעות ביטול).

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה - פסקים מאת הרב נ"א רבינוביץ

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' ינואר 18, 2015 1:27 am

תוך כדי דיבור כתב:כמו שכתבו כאן, הדברים על פניהם תמוהים לכאורה. אבל אולי הביאור להם הוא באופן אחר: עי' במנחת אשר לגר"א וייס (ויקרא סי' ט"ז), שנוטה גם הוא כאחרונים הסוברים שבחרקים זעירים ביותר לא שייך איסור בריה. וטעמו, שהרי מצינו בדין בריה שאם נימוח אחד מאיבריה הריהי בטלה, דהיינו שהפסד קטן בשלמות צורתה מבטל ממנה את חשיבותה כבריה – ומעתה בתולעים זעירות מאד, הרי אפילו אם הן שלמות אי אפשר כמעט להכיר בזה, ואין אצלנו שום הבדל אם הן חסרות רגל וכדומה, וממילא לא מסתבר כלל לומר שנתנו להן חשיבות דין בריה מעיקרא.
וא"כ אפשר שכעין זה גם הכוונה בנידו"ד (בפרט בסוף הדברים), רק שלא נוסחו הדברים היטב.


רבותי יש כאן חידוש שצריך הסבר:
החרק הכי קטן בעולם הוא האיקרית, גודל טבעי-חוד של מחט יותר קטן מגרגר חול, רק אחרי התמקדות, רואים שזה מהלך.
מומחי הדור לעניינים אלו מחזיקים זאת לאיסור וזאת ע"פ דברי הב"ח שקרא להם מילבי"ן. [אני הקטן עד היום לא יודע היאך הם מקשרים ומוודאים זאת לדברי הב"ח ע"פ תיאור בלבד]

לפי הדברים שכאן יכול להיות שאלו אין בהם איסור, כי שאר החרקים מגודל זה ומעלה ניתן לראות טוב מיידי את רחישתם [פסוקאים וכד'] מה שכן זכור לי לי מימי חורפי ממש מקדמוני שיש מי מהפוסקים
שסבר שבריה מעין זאת האמורה לעיל, יכולה להיות בטלה ברוב אולם איני יכול לקחת אחריות על זכרוני הדל.
ממש אשמח מי שיעלה ויוסיף עוד דברים בענין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 18, 2015 9:37 am

איש_ספר כתב:גם אם יש בזה ביטול, עצם הביטול הוא אסור משום שהוא דרך בזיון באשפה.
המעיין כתב:לפי זה בכל נייר שאין עיקרו ד"ת אלא יש בו גם פסוקים ושמות כגון עיתון נוכל לומר שהמילים שהטעונות גניזה מתערבות במילים שאינן טעונות גניזה ויש כאן ביטול ברוב?

ברור שכדבריך, אכן יש בדברי אחד מחשובי האחרונים, באופן שכתב הסופר אות אחת שלא לשמה ושכח איזה מהן, שיש בזה ביטול בשאר האותיות שבס"ת (חוץ מהענין של העוניו"ט של החלת לשמה באמצעות ביטול).


כמדומני שהגרנ"א נוקט שזריקה למיכל מיחזור (שבה הוא עוסק לא בזריקה לאשפה) אינה בזיון מצד עצמה ואז כל החשש הוא רק איבוד כתבי הקודש למאן דא"ל (ויעויין עוד בהרחבה בדברי מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העתיד לצאת לאור בקרוב בעז"ה)

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה - פסקים מאת הרב נ"א רבינוביץ

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' ינואר 18, 2015 10:17 am

אפשר לפתוח אשכול חדש בנושא ביטול בגניזה, יעזור מאד אם לא יסיטו את הנושא.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 20, 2016 11:54 pm

חשבונות רבים כתב:
תוך כדי דיבור כתב:כמו שכתבו כאן, הדברים על פניהם תמוהים לכאורה. אבל אולי הביאור להם הוא באופן אחר: עי' במנחת אשר לגר"א וייס (ויקרא סי' ט"ז), שנוטה גם הוא כאחרונים הסוברים שבחרקים זעירים ביותר לא שייך איסור בריה. וטעמו, שהרי מצינו בדין בריה שאם נימוח אחד מאיבריה הריהי בטלה, דהיינו שהפסד קטן בשלמות צורתה מבטל ממנה את חשיבותה כבריה – ומעתה בתולעים זעירות מאד, הרי אפילו אם הן שלמות אי אפשר כמעט להכיר בזה, ואין אצלנו שום הבדל אם הן חסרות רגל וכדומה, וממילא לא מסתבר כלל לומר שנתנו להן חשיבות דין בריה מעיקרא.
וא"כ אפשר שכעין זה גם הכוונה בנידו"ד (בפרט בסוף הדברים), רק שלא נוסחו הדברים היטב.

בנוסח קרוב ניתן לומר שאם נגדיר את המושג בריה כחשיבות בצורה שבה הדבר נברא הרי שיש בהחלט מקום לשמוע דכשאין ניכרת הצורה הזו אין חשיבות בריה.

חזו"א יו"ד סי' יד סק"ו -
ואם אין העין מכירתו מחמת קטנותו ועדיין הוא שלם אינו בטל מדרבנן מדין ברי', ... אבל מסתבר כיון שבטלה הכרתה, חשיב בלבול צורה ובטל דין ברי' וכמש"כ הרשב"א בתשובה שהביא ב"י ס"ס ק"ד, ... ואפשר דכל שאין העין שולט בו לאו ברי' היא, ולא דנו בסי' ק"ד אלא בשרץ כעדשה לדעת רש"י דחשיב ברי' ובזה אף שנתערב יבש ביבש ואינו ניכר מ"מ לא אבד חשיבות ברי' דגופו קיים וניכר אלא מפני שנתערב בגופים אחרים כתוארו אין העין מבחנת בינו לבין אחרים ...

ומעתה סרו חלק מהתלונות דלעיל...

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 21, 2016 1:07 am

איש שלום כתב:
חיים כתב:הרב רבינוביץ כנראה מבין שכדי לחייב מלקות בב"ד צריך עדות ברורה שהבריה היתה שלמה

זלמן כתב:יתכן לומר, דכל מה דלא אומרים על דבר שהוא ספק במקום שאין סיבה להסתפק, זהו רק במקום דאפשר לדעת באופן וודאי כל צד וכן שאפשר לדעת כשהוא ספק, ולכן אין לנו לקבוע סתם על דבר שהוא ספק בלא שנדע באמת שספק הוא. אבל במקום דא"א בשום אופן שבעולם בכל מקרה לדעת שום צד בבירור, אזי נחשב הדבר ספק מעיקרא.
ודוג' מה שהביא הג"ר נחום אליעזר רבינוביץ, דיש בריות שלעולם א"א לדעת אם הם חסירים או לא, כיוון שהם קטנים כ"כ, ולכן בכה"ג נחשיבם לעולם כספק. דהא יש מציאות כזאת בעולם בריות שהם חסירים, וא"כ מנין לנו שבריה זו אינה מהחסירים.

ואני תמה על הסבריכם המלומדים, דהרי יש כאן על החרקים הללו חזקה דמעיקרא שנולדו שלמים, וא"כ אין כאן ספק כלל, ופשיטא דחייב מלקות אע"פ שאין עדות ברורה שהיה שלם.


אין לנו חזקה מעיקרא שנולדו שלמים, שהרי אף אחד לא ראה את היווצרותם. יש לנו רק רוב, שרוב חרקים שלמים הם, ובודאי שאין סוקלים על הרוב.

שומע
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי שומע » א' פברואר 21, 2016 3:03 pm

עיק כתב:
איש שלום כתב:
חיים כתב:הרב רבינוביץ כנראה מבין שכדי לחייב מלקות בב"ד צריך עדות ברורה שהבריה היתה שלמה

זלמן כתב:יתכן לומר, דכל מה דלא אומרים על דבר שהוא ספק במקום שאין סיבה להסתפק, זהו רק במקום דאפשר לדעת באופן וודאי כל צד וכן שאפשר לדעת כשהוא ספק, ולכן אין לנו לקבוע סתם על דבר שהוא ספק בלא שנדע באמת שספק הוא. אבל במקום דא"א בשום אופן שבעולם בכל מקרה לדעת שום צד בבירור, אזי נחשב הדבר ספק מעיקרא.
ודוג' מה שהביא הג"ר נחום אליעזר רבינוביץ, דיש בריות שלעולם א"א לדעת אם הם חסירים או לא, כיוון שהם קטנים כ"כ, ולכן בכה"ג נחשיבם לעולם כספק. דהא יש מציאות כזאת בעולם בריות שהם חסירים, וא"כ מנין לנו שבריה זו אינה מהחסירים.

ואני תמה על הסבריכם המלומדים, דהרי יש כאן על החרקים הללו חזקה דמעיקרא שנולדו שלמים, וא"כ אין כאן ספק כלל, ופשיטא דחייב מלקות אע"פ שאין עדות ברורה שהיה שלם.


אין לנו חזקה מעיקרא שנולדו שלמים, שהרי אף אחד לא ראה את היווצרותם. יש לנו רק רוב, שרוב חרקים שלמים הם, ובודאי שאין סוקלים על הרוב.

בתוס' נזיר נב. מבואר, לכאו', שחרק חי נולד שלם בהכרח. כך שיש חזקה. לבד מזאת מדובר ברובא דליתא קמן שמסתמא מלקים על סמך כזה רוב. יבמה שנישאת לשוק תוכל לטעון שגיסה הוא ספק סריס חמה?

שומע
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי שומע » א' פברואר 21, 2016 3:13 pm

עושה חדשות כתב:
חשבונות רבים כתב:
תוך כדי דיבור כתב:כמו שכתבו כאן, הדברים על פניהם תמוהים לכאורה. אבל אולי הביאור להם הוא באופן אחר: עי' במנחת אשר לגר"א וייס (ויקרא סי' ט"ז), שנוטה גם הוא כאחרונים הסוברים שבחרקים זעירים ביותר לא שייך איסור בריה. וטעמו, שהרי מצינו בדין בריה שאם נימוח אחד מאיבריה הריהי בטלה, דהיינו שהפסד קטן בשלמות צורתה מבטל ממנה את חשיבותה כבריה – ומעתה בתולעים זעירות מאד, הרי אפילו אם הן שלמות אי אפשר כמעט להכיר בזה, ואין אצלנו שום הבדל אם הן חסרות רגל וכדומה, וממילא לא מסתבר כלל לומר שנתנו להן חשיבות דין בריה מעיקרא.
וא"כ אפשר שכעין זה גם הכוונה בנידו"ד (בפרט בסוף הדברים), רק שלא נוסחו הדברים היטב.

בנוסח קרוב ניתן לומר שאם נגדיר את המושג בריה כחשיבות בצורה שבה הדבר נברא הרי שיש בהחלט מקום לשמוע דכשאין ניכרת הצורה הזו אין חשיבות בריה.

חזו"א יו"ד סי' יד סק"ו -
ואם אין העין מכירתו מחמת קטנותו ועדיין הוא שלם אינו בטל מדרבנן מדין ברי', ... אבל מסתבר כיון שבטלה הכרתה, חשיב בלבול צורה ובטל דין ברי' וכמש"כ הרשב"א בתשובה שהביא ב"י ס"ס ק"ד, ... ואפשר דכל שאין העין שולט בו לאו ברי' היא, ולא דנו בסי' ק"ד אלא בשרץ כעדשה לדעת רש"י דחשיב ברי' ובזה אף שנתערב יבש ביבש ואינו ניכר מ"מ לא אבד חשיבות ברי' דגופו קיים וניכר אלא מפני שנתערב בגופים אחרים כתוארו אין העין מבחנת בינו לבין אחרים ...

ומעתה סרו חלק מהתלונות דלעיל...

דברי החזו"א הם בחרק מבושל שנשתנתה מראיתו, כמבואר למעיין במקור.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: חידוש מפליא בענין בריה

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 21, 2016 4:30 pm

שומע כתב:בתוס' נזיר נב. מבואר, לכאו', שחרק חי נולד שלם בהכרח. כך שיש חזקה. לבד מזאת מדובר ברובא דליתא קמן שמסתמא מלקים על סמך כזה רוב. יבמה שנישאת לשוק תוכל לטעון שגיסה הוא ספק סריס חמה?


לא הבנתי כיצד למדת זאת מתוס' בנזיר. ומכל מקום עד שאתה מקשה "מסתמא" מדין יבמה לשוק תוכל להקשות ממה שמפורש בגמרא שאזלינן בתר הרוב ולא חיישינן דילמא טריפה הוה ובכל הסוגיה בחולין שם. ולכאורה לא שנא חרק שנולד שלם. וצ"ע. אך הרב רבינוביץ' הלא חי עמנו לאוי"ט, ואפשר פשוט לשאול אותו.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידוש מפליא בענין בריה - פסקים מאת הרב נ"א רבינוביץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 21, 2016 8:32 pm

שומע כתב:דברי החזו"א הם בחרק מבושל שנשתנתה מראיתו, כמבואר למעיין במקור.

והלא שפתיו ברור מיללו "ואפשר דכל שאין העין שולט בו לאו ברי' היא".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים