הודעהעל ידי יתר10 » ה' דצמבר 08, 2011 9:31 am
שתי דוגמאות במסכת ב"מ שציינתי לעצמי
א. בבא מציעא דף כח ע"א (שורה 34 דפוס וילנא) מובא הפסוק מעזרא (ב סד) כל הקהל כאחד ארבע רבוא אלפים 'שלש' מאות וששים, כך הוא בדפוס וילנא אולם בדפוסי ונציה ושונצינו וכן בכל! הכת"י הקיימים הגירסא היא "אלפים 'ושש/שש/וששה' מאות" ואין אף אחד מהם שגורס 'שלש' כמו שכתוב במקרא.
אותו פסוק הובא גם בערכין דף לב ע"ב ושם ג"כ אותה תופעה כל הכת"י גורסים 'ושש' וכן הוא גם בדפוס וילנא, ובמסוה"ש תיקן לשלש כמו שמופיע בתנ"ך,
דבר זה אומר דרשני, קשה לומר שכל הכת"י כולם טעו באותו חילוף שלש/שש, ואולי בתנ"ך אשר בידם היתה הגירסא כן, וצ"ע.
ב. בבא מציעא דף ס"א ע"ב (שורה 13 בדפוס וילנא) "ומה משורה שהיא אחת משלשים 'ושלשה' בלוג" כך הוא בכל דפוסי הש"ס, בדפוס וילנא הקיפו את התיבה 'ושלשה' בסוגריים עגולות לסימון מחיקה, ובמסורת הש"ס הביא גירסא 'וששה', בש"ס עוז והדר העירו שברמב"ם (גניבה פ"ח ה"ז) הגירסא "שלשים ושלשה" והרד"ק (יחזקאל ד יא)כתב שהמשורה אחת משלשים בלוג.
עיון בכתבי ידות של הש"ס מעלה ששני הגירסאות 'שלשה' ו'ששה' קיימות, ברוב כתבי היד הגירסא 'ושלשה' ובשני כת"י (אסקוריאל ופלורנס) הגירסא 'וששה', [בכת"י אחד (מהגניזה, אוסף ביהמ"ד לרבנים בנ"י) נכתב בפנים רק ושלשים ובין השיטין נוסף 'וששה' היה מקום לשער שהפנים ובין השיטין הם עדים לשני גירסאות שהיו קיימות, וא"כ מצינו חבר לגירסת הרד"ק, אולם מכיון שהכת"י מלא בתיקונים בה"ש זו השערה רחוקה]
עכ"פ גם כאן מצינו חילוף שלשה/ששה