עשוי לנחת כתב:שמעתי פעם מרבי מיכל זילבר שהוא נכנס להגרח"ק ושאל אותו מה הוא אומר על החת"ס שבזמנים הקדמונים לא היה מקובל לקרוא ב שמות כבזמנינו, אמר לו ר' חיים מיד "דברי הימים א כה לא ל[b]רוממתי עזר"[/b] וגו', היינו אדם עם ב' שמות. ור' מיכל מאוד התפעל מידיעת התורה שלו.
עשוי לנחת כתב:שמעתי פעם מרבי מיכל זילבר שהוא נכנס להגרח"ק ושאל אותו מה הוא אומר על החת"ס שבזמנים הקדמונים לא היה מקובל לקרוא ב שמות כבזמנינו, אמר לו ר' חיים מיד "דברי הימים א כה לא לרוממתי עזר" וגו', היינו אדם עם ב' שמות. ור' מיכל מאוד התפעל מידיעת התורה שלו.
בריושמא כתב:אם הראשונים כמלאכים וכו'. אבותינו הראשונים היו אוהבים זה לזה, והמחותנים היו מיודדים זה עם זה,
ובמשך תשעת ירחי לידה הסכימו זה עם זה על שם אחד, וההורים הצעירים היו נענים להם בשמחה, וכך
נולד לו הוולד ושם אחד ויחיד לו.
אבל הראשונים כמלאכים, ואנו מה נאמר מפני ירידת הדורות, וכדי לפייס את שני הצדדים הניצבים כסלע
ולמען שלום בית עלו לנו שני שמות וגם שלושה, ולעת זקנה לסגולת רפואה יתווסף גם שם רביעי,
והמצבה צרה מהכיל, והגבאי מרסק את שיניו בקוראו לתורה ר' שלושה שמות בן ר' שלמה שמות,
כמעשה שהיה בבית מדרשנו בשבת קודש, ובעל שלושת השמות הכפולים והגבאי חוזרים עליהם שוב ושוב, וטרחא דציבורא יסגי.
ואם תיקנו שלושה ספרי תורה מפני טרחא דציבורא מן הראוי היה לתקן שיקרא הגבאי ר' שם אחד בן ר' שם אחד בלבד.
חוקר כתב:ראה שם הגדולים לרחיד"א ערך ר' אברהם גאון וערך ר' משה גאון שמדבר על כך שלא מצינו בחז"ל שם אברהם ומשה.
נעמן כתב:פוכרת הצביים בדברי הימים,
אם כי שם נראה ככינוי ע"ש מעשיה.
שמואל דוד כתב:אבא כהן ברדלא (ב"מ דף י)
טור תלגא כתב:ויתור מעונה (ירושלמי כתובות פ"א ה"ב)
קאצ'קלה כתב:טור תלגא כתב:ויתור מעונה (ירושלמי כתובות פ"א ה"ב)
'ויתור מעונה' אינו שם חכם, על אף שכמה מן המפרשים פירשו כן, בעקבות הפירוש הקצר שבירושלמי דפוס קראקא שס"ט. [ר' יעקב בכרך, ואחריו כמה חכמים אחרים, הוסיפו לשער ששמו 'אביתר' ובלישנא קלילא שבירושלמי נקרא' ויתר'...]
הפירוש הנכון הוא: "רבי אבודמא דציפורי בשם רב חונה [אומר:] משם ויתור [=שהיא ויתרה כתובתה; או כגירסת הרמב"ן: משום התניי]. מעונה [צ"ל: מעתה], אשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים תטמין כתובתה...".
וכבר העירו על כך נועם ירושלמי; נחל עדן; תועפות ראם; תולדות תנו"א; שערי תורת א"י, ואחרים.
מנצפך כתב:נו, אדרבא, נשמח אם יעלהו מר להכא
טור תלגא כתב:ר' טיופה סמוקא בעי קומי רבי יוסי (ירושלמי יבמות פ"ח ה"א)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 502 אורחים