עמוד 1 מתוך 1
חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ו' נובמבר 04, 2011 1:51 am
על ידי איש_ספר
מן התקנות שתיקן הרב האריז"ל הוא לימוד בכל יום בכל חלקי התוה"ק, וקם אביר הרועים הרחיד"א ז"ל ובזרועו יקבץ נפזרים לספרי החק לישראל.
ולכן מה מאד היה נפלא אצלי הק' מה שמצאתי דברים אלו בגנות לומדי החוק, כשהם יוצאים מפ"ק הגה"צ המקובל רי"א מקאמרנא ע"פ עדות בנו רא"צ.
ואף שמבואר שלא מצא הקפידא מקום לנוח אלא על הלומדים מתוך החק המקובץ, אך משונה שלאידך גיסא לא דיבר כלל בשבח האוחזים במנהג זה היוצא מבית קה"ק הרב האריז"ל. ונראה דלא מצא נחת מכל הענין מאיזה טעם כמוס והוא פלא. [מלבד שישל"ע אם ידע שהמלאכה הזו נעשתה ע"י החיד"א].
- א.jpg (100.68 KiB) נצפה 9988 פעמים
- ב.JPG (75.25 KiB) נצפה 9988 פעמים
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ש' נובמבר 05, 2011 10:07 pm
על ידי חכם באשי
משונה ביותר.
במיוחד איני מבין מה ההבדל בלימוד משנה המצויה ב'משניות' לזו המצויה ב'חוק'?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ש' נובמבר 05, 2011 11:37 pm
על ידי י. רבינוביץ
חכם באשי כתב:משונה ביותר.
במיוחד איני מבין מה ההבדל בלימוד משנה המצויה ב'משניות' לזו המצויה ב'חוק'?
גמרא יש שם מכאן אימרה ומשם אימרה. אי אפשר ללמוד גמרה בצורה מסודרת בחק לישראל.
כנ"ל לגבי הלכה.
לגבי משניות איני יודע אם יש בחק לישראל את כל הש"ס...
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: א' נובמבר 06, 2011 1:43 am
על ידי אוהב אוצר
הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל כתב שאף בני תורה, אם יש להם אפשרות, 'ישחילו' את לימוד חוק לישראל בתוך סדר יומם ולהם, זה יותר 'מהודר' מאנשים 'רגילים' כי לימוד זה קרוב ללימוד לשמה יותר מהלימוד הכללי של הישיבה או הכולל.
יש אולי לסנגר על הרה"ק זצ"ל שנעלם ממנו מי הוא מייסד ה'עניין'
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: א' נובמבר 06, 2011 2:07 am
על ידי איש_ספר
עכשיו מצאתי עוד:
פעם אחת קנה בנו הרה"ק הרמ"מ זצ"ל ספרי 'חק לישראל' שיש בהם שיעורים מלוקטים במשנה במקרא וגמרא לכל פרשיות התורה ושכנודע הדבר לרבינו [מהרי"א מזידיטשוב, אחיינו של מהרצ"ה] צוה עליו למוכרם באמרו שמוטב שילמדו בנין מן המקור ולא קטעים שנלקטו בעיקר בשביל אנשים שאין תורתם אומנתן - פאר יצחק פכ"א אות ו'.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: א' נובמבר 06, 2011 9:01 pm
על ידי עורך-תורני-מתלבט
אדאיירינן, פעם עלה בליבי הרהורי דברים מהגמרא הערוכה בסנהדרין (צט, ב) שם איתא:
ונואף אשה חסר לב - אמר ריש לקיש: זה הלומד תורה לפרקים, שנאמר כי נעים כי תשמרם בבטנך יכונו יחדיו על שפתיך.
ופירש רש"י:
לומד תורה לפרקים - ואינו לומד תדיר תדיר, כמי שאין לו אשה ובועל פעמים זו פעמים זו:
ואולי זה משפטו של הרה"ק מקאמרנא זצ"ל.
(ואצא בזה יד"ח הסתייגותי מהכותרת המבריקה והשנונה, שיש בה להקל בכבודו).
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ב' מאי 07, 2012 11:34 am
על ידי י. בנימין
מי היה הראשון שהדפיס את החק לישראל במתכונתו הנוכחית?
האם החיד"א שתיקן את ה'יוסף לחק' גם הדפיסו כך?
ואבאר את כוונתי בשאלות אלו,
היות ויש חילוק בנוסח בכמה וכמה מקומות בין החק לישראל [אף בדפוסים הראשונים] למקורות, למשל יש מקומות שנדפס בחק לישראל גירסא מסויימת ברמב"ם, גירסא שאינה כנוסח שנדפס בספרי הרמב"ם, ובדיקה ב'שינויי נוסחאות' שברמב"ם מהדו' פרנקל מעלה שאף אין גירסא כזו בשום כתב יד או דפוס קדום של הרמב"ם, ואם כן שאלתי מה מקורו של נוסח זה, האם הדפיסו בר סמכא כדוגמת החיד"א שיתכן שהיה תחת ידו דפוסים או כתבי יד שאינם תחת ידינו, או שאפשר לומר שזה פשוט טעות של המדפיס?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ב' מאי 07, 2012 2:48 pm
על ידי ארי במסתרים
עורך-תורני-מתלבט כתב:אדאיירינן, פעם עלה בליבי הרהורי דברים מהגמרא הערוכה בסנהדרין (צט, ב) שם איתא:
ונואף אשה חסר לב - אמר ריש לקיש: זה הלומד תורה לפרקים, שנאמר כי נעים כי תשמרם בבטנך יכונו יחדיו על שפתיך.
ופירש רש"י:
לומד תורה לפרקים - ואינו לומד תדיר תדיר, כמי שאין לו אשה ובועל פעמים זו פעמים זו:
ואולי זה משפטו של הרה"ק מקאמרנא זצ"ל.
(ואצא בזה יד"ח הסתייגותי מהכותרת המבריקה והשנונה, שיש בה להקל בכבודו).
באמת דברי רש"י צ"ע קצת כי יש לכאו' בדבריו שתי משמעויות 1. לומד תורה לפרקים ואינו לומד תדיר, דהיינו "ביטול תורה" כפשוטו. 2. פעמים זו ופעמים זו, דהיינו שאין לו לימוד מסודר.
והנה מדברי ריש לקיש "לפרקים" לכאו' המשמעות היא רק כמו הפירוש הראשון, וצ"ע מהיכן לקח רש"י את הפירוש "פעמים זו ופעמים זו" ואולי כוונת רש"י רק להסביר את המשל של נואף אשה אבל הנמשל הוא שלפעמים לומד (אשה זו) ולפעמים מתבטל (אשה זו)
ולפי"ז אין להוציא מדברי רש"י שיש חסרון במי שאין לו לימוד מסודר. וצ"ע.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' מאי 08, 2012 12:35 am
על ידי י. בנימין
י. בנימין כתב:מי היה הראשון שהדפיס את החק לישראל במתכונתו הנוכחית?
האם החיד"א שתיקן את ה'יוסף לחק' גם הדפיסו כך?
ואבאר את כוונתי בשאלות אלו,
היות ויש חילוק בנוסח בכמה וכמה מקומות בין החק לישראל [אף בדפוסים הראשונים] למקורות, למשל יש מקומות שנדפס בחק לישראל גירסא מסויימת ברמב"ם, גירסא שאינה כנוסח שנדפס בספרי הרמב"ם, ובדיקה ב'שינויי נוסחאות' שברמב"ם מהדו' פרנקל מעלה שאף אין גירסא כזו בשום כתב יד או דפוס קדום של הרמב"ם, ואם כן שאלתי מה מקורו של נוסח זה, האם הדפיסו בר סמכא כדוגמת החיד"א שיתכן שהיה תחת ידו דפוסים או כתבי יד שאינם תחת ידינו, או שאפשר לומר שזה פשוט טעות של המדפיס?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' מאי 08, 2012 8:54 am
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שראיתי פעם ספר באוצר (אולי שמו שאגת הארי או שאגת ארי?) שמותח ביקורת על ספר חק לישראל הרגיל וטוען שאין הוא תואם להוראות האר"י הקדוש.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' מאי 08, 2012 9:43 am
על ידי הוגה
בברכה המשולשת כתב:זכורני שראיתי פעם ספר באוצר (אולי שמו שאגת הארי או שאגת ארי?) שמותח ביקורת על ספר חק לישראל הרגיל וטוען שאין הוא תואם להוראות האר"י הקדוש.
אכן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?25697&
- שאגת הארי.JPG (193.81 KiB) נצפה 9713 פעמים
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' מאי 08, 2012 10:51 am
על ידי י. בנימין
הספר הנ"ל אינו מדבר על השאלה שהעלתי, אבל מדבריו עולה שהמדפיסים לא היו ידועים כברי סמכא, ובוודאי שאין מקור הגירסאות השונות ב'חק לישראל' מהחיד"א, אם כן בהדפסת מהדורה חדשה של 'חק לישראל' אין סיבה לא לתקן ולהדפיס ע"פ נוסחאות מתוקנות שבידינו.
אכן?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' מאי 08, 2012 9:23 pm
על ידי י. בנימין
אולי יש עוד ספר שדן בעניינים אלו?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 09, 2012 12:20 pm
על ידי הוגה
י. בנימין כתב: אם כן בהדפסת מהדורה חדשה של 'חק לישראל' אין סיבה לא לתקן ולהדפיס ע"פ נוסחאות מתוקנות שבידינו.
אכן?
לכאו' צודק. לא מסתבר שהמדפיסים חיפשו ודקדקו בזה נוסחאות מיוחדות, סה"כ העתיקו מה שבא לידיהם. מן הסתם עדיף לחדשים להדפיס ע"פ הרמב"ם של פרנקל וכיוצ"ב.
על אף שכבר נתקלתי בעבר בדברי חכמים שהעתיקו לשונות ע"פ נוס' "חק לישראל" שהיה בידיהם, ואילו לפנינו הוא אחרת. ואם יודפס מחדש ע"פ נוסחאות אחרות, יעלמו הדברים. אעפ"כ לענ"ד מכיון שהמהדורות הישנות נכנסות למאגרים וכו' - תועלת הלומד לנוסח מתוקן וטוב - עדיפה.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 09, 2012 1:00 pm
על ידי י. בנימין
הוגה כתב: על אף שכבר נתקלתי בעבר בדברי חכמים שהעתיקו לשונות ע"פ נוס' "חק לישראל" שהיה בידיהם, ואילו לפנינו הוא אחרת.
אתה יכול אולי לציין היכן ראית את זה?
הם כתבו בפירוש שכן הוא הנוסח של ה'חק לישראל'?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 09, 2012 2:58 pm
על ידי צביב
איש_ספר כתב:מן התקנות שתיקן הרב האריז"ל הוא לימוד בכל יום בכל חלקי התוה"ק, וקם אביר הרועים הרחיד"א ז"ל ובזרועו יקבץ נפזרים לספרי החק לישראל.
ולכן מה מאד היה נפלא אצלי הק' מה שמצאתי דברים אלו בגנות לומדי החוק, כשהם יוצאים מפ"ק הגה"צ המקובל רי"א מקאמרנא ע"פ עדות בנו רא"צ.
ואף שמבואר שלא מצא הקפידא מקום לנוח אלא על הלומדים מתוך החק המקובץ, אך משונה שלאידך גיסא לא דיבר כלל בשבח האוחזים במנהג זה היוצא מבית קה"ק הרב האריז"ל. ונראה דלא מצא נחת מכל הענין מאיזה טעם כמוס והוא פלא. [מלבד שישל"ע אם ידע שהמלאכה הזו נעשתה ע"י החיד"א].
ב.JPG
בש"ת מהרי"ט ח"ב או"ח סימן ח' כותב
כשם שהאבל אסור בד"ת...כך לא יתעסק הוא בת"ת...ומ"מ איני רואה להחמיר ...אלא שלשים יום כסדר הזה...
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 09, 2012 6:26 pm
על ידי הוגה
י. בנימין כתב:הוגה כתב: על אף שכבר נתקלתי בעבר בדברי חכמים שהעתיקו לשונות ע"פ נוס' "חק לישראל" שהיה בידיהם, ואילו לפנינו הוא אחרת.
אתה יכול אולי לציין היכן ראית את זה?
הם כתבו בפירוש שכן הוא הנוסח של ה'חק לישראל'?
טעיתי. אין בידי כזו דוגמא של הבדלי נוסח. יש בידי דוגמא של חכם שספר מסויים לא היה בידו, והשתמש במה שהובא ע"י החיד"א ב"יוסף לחק".
הג"ר יצחק פאלאג'י בספרו "נפש היפה" מערכת ב' אות ד', ובחיבורו "ויקרא יצחק" מערכת מ' אות כ"ה, הביא מספר "צדה לדרך" ע"פ המובא ב"יוסף לחק" פרשת וישלח יום הששי.
אך בטח דברים כאלו יש לרוב.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 09, 2012 7:15 pm
על ידי י. בנימין
הוגה כתב:והשתמש במה שהובא ע"י החיד"א ב"יוסף לחק".
זה הובא על ידי החיד"א? החיד"א הדפיס את זה או שהוא רק תיקן את הסדר, ובא מדפיס וליקט וסידר את הכל לספר אחד, ואם כן אין קשר בין הנוסחאות השונות לחיד"א.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ה' מאי 10, 2012 12:47 pm
על ידי הוגה
י. בנימין כתב:הוגה כתב:והשתמש במה שהובא ע"י החיד"א ב"יוסף לחק".
זה הובא על ידי החיד"א? החיד"א הדפיס את זה או שהוא רק תיקן את הסדר, ובא מדפיס וליקט וסידר את הכל לספר אחד, ואם כן אין קשר בין הנוסחאות השונות לחיד"א.
קצת סדר:
לראשונה נדפס חק לישראל במצרים ת"ק, ע"פ דברי האר"י, כולל תנ"ך גמ' וכיוצ"ב.
אח"כ בשנת תקנ"ז נדפס חק לישראל ע"י החיד"א (הוא הדפיס את זה), בתוספת "יוסף לחק" - הכולל ליקוטי מוסר והלכה. שים לב, שמעורבב עם מוסרים מהחיד"א עצמו.
שאלתי ידיד המתמצא יותר, וג"א הק' סבור, שאין ערך לכלל הנוסחאות המלוקטות הנדפסות בחק לישראל, סה"כ המדפיסים הכניסו ממה שהיה בידיהם. ה"ה לליקוטי החיד"א.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 16, 2012 1:45 pm
על ידי י. בנימין
לא ראיתי את מהדו' תקנ"ז, איננו באוצר.
עכ"פ מנין לך שהנוסחאות אינן מהחיד"א, בפרט אם מעורב בזה מוסרים מהחיד"א עצמו?
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ד' מאי 16, 2012 2:04 pm
על ידי הוגה
אני ממש לא מבין מה זה נוסחאות מהחיד"א עצמו ? מה, וכי הוא טרח לבדוק ולהגיה ליקוטים משערי תשובה חרדים וכו' ? ממש לא, בשביל מה ?
אני משוכנע ללא ספק, שבבדיקה והשוואה קלה תגלה שהכל (מקראות עד חזלי"ם וליקוטים) הועתק מהדפוסים הנפוצים עד לזמנם, כולל הטעויות שהיו בהם למכביר...
כל זה ניתן לבדיקה בקלות.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' יוני 26, 2012 12:20 am
על ידי י. בנימין
האם לאי-מי יש מה לחדש בענין זה?
איזה ספר או מאמר שעושה סדר או מחדש דבר מה בענין דפוסי ונוסחאות החק לישראל.
Re: חק לישראל הוא משפט להרה"ק מקאמרנא
פורסם: ג' יוני 26, 2012 2:34 pm
על ידי חיס
י. בנימין כתב:האם לאי-מי יש מה לחדש בענין זה?
איזה ספר או מאמר שעושה סדר או מחדש דבר מה בענין דפוסי ונוסחאות החק לישראל.
ראה כאן בית עקד ספרים