שני קטעים מעניינים בפירוש תפילות קדום
פורסם: ד' נובמבר 20, 2024 4:55 pm
מצאתי שני קטעים מעניינים, מצד תוכנם ומצד אומריהם (שאינם מוכרים), בפירוש מחכמי צרפת בזמן הראשונים (לדעתי ניתן להגדירו כפירוש בעלי התוספות על התפילה).
עוד לא עיינתי וחיפשתי להם מקבילות (גם כי אני מאוד מסופק אם בכלל אמצא להם מקבילות). בינתיים אני מגיש אותם לפני חברי הפורום למען ישתעשעו בהם (שלוש נקודות מציינות מילה שלא הצלחתי לפענח. סוגריים חדים = פיענוח מסופק).
כלומר, במקום הנוסח "אתה אחד ושמך אחד", בתפילת מנחה של שבת, הגיה ר"מ מגליצייה: "אתה אחד ושבת אחד" (ואולי צ"ל: "ושבת אחת"). מישהו מכיר כזו טענה וכזה נוסח??
ואגב, גליצייה אינה גאליציה המפורסמת, הסמוכה לפולין, אלא עיר בספרד. כן אמר לי מישהו (עוד לא ביררתי זאת).
הקושיא משונה בעיני, ואת התירוץ לא הצלחתי להבין כ"כ, בגלל הקיטוע והחסרון.
עוד לא עיינתי וחיפשתי להם מקבילות (גם כי אני מאוד מסופק אם בכלל אמצא להם מקבילות). בינתיים אני מגיש אותם לפני חברי הפורום למען ישתעשעו בהם (שלוש נקודות מציינות מילה שלא הצלחתי לפענח. סוגריים חדים = פיענוח מסופק).
[א] רבי מנחם מגליצייה (אולי: דגליצייה) היה מגיה המחזורים [...] והיה אומר: את'ה אחד ושבת אח'ד, לפי שאין שמו של הק'ב"ה עתה עתה[!] אחד, אבל לעתיד יהיה 'יי אחד ושמו אחד'.
כלומר, במקום הנוסח "אתה אחד ושמך אחד", בתפילת מנחה של שבת, הגיה ר"מ מגליצייה: "אתה אחד ושבת אחד" (ואולי צ"ל: "ושבת אחת"). מישהו מכיר כזו טענה וכזה נוסח??
ואגב, גליצייה אינה גאליציה המפורסמת, הסמוכה לפולין, אלא עיר בספרד. כן אמר לי מישהו (עוד לא ביררתי זאת).
[ב] במה מדליקין, <פי'רוש> שאינו [...] בנדה ובחלה ובהדלקת הנר. וק'שה, למה תנ'א הכא נדה, במס'כת נדה הוה ליה למיתני, וכן חלה במס'כת חלה. וי"ל, שלא [...] בערב שבת <נדה>, דעונה של תלמידים חכמים מע"ש לע"ש. וחלה, דאמרי'נן במרובה, <תקנות> שתיקן עזרא, שתהא משכמת ואופה בע"ש, כדי שתהא פת מצויה לעניים. מהר"ר יהודה בהר"ר יוסף יהוסף ממרצייף ז"ל.
הקושיא משונה בעיני, ואת התירוץ לא הצלחתי להבין כ"כ, בגלל הקיטוע והחסרון.