מתעמק כתב:במהדורה בתרא המילים "והתוס' בחגיגה שם מיירי לגבי מזבח הזהב" צ"ב דמאי בעי בזה? אם לומר שאין זה דברי התוס' בחגיגה אלא הוספה עליהם משום שהתוס' מיירי במזבח הזהב משא"כ הגרח"ק מיירי במזבח הנחושת. אך חדא שבוודאי מוסיף על התוס' שהתוס' לא קאמרי אלא שאינו שורף ומעלה והגרח"ק מוסיף שאף אינו מחמם המתכת, ועוד אם כל מה שהוסיף על התוס' הוא שגם במזבח הנחושת היא כן, מה החידוש בזה אחרי שהתוס' קאמרי שחפצא של אש מלמעלה אינו מעלה מה נפקא מינה המיקום האש של מעלה?
מתעמק כתב:לא הבנתי
הגרח"ק מוסיף חידוש גדול על התוס' בחגיגה, שלא רק שאין האש של מעלה שורף ומכלה אלא אף אינו מחמם (שלמעשה כבר קדמו ר"י החסיד).
במקום להדגיש חידוש זה, מתמקד הגרח"ק בדבר פשוט, שמה שכתבו התוס' שאש של מעלה שונה מאש גשמי בזה שאינו שורף ומכלה היא לאו דווקא במזבח הזהב?
אליהו חיים כתב:מקום נוסף דנראה דחלו בו ידים הוא בפרשת השבוע עמוד ק"ה, סתירה בין הדברים בטור א' והדברים שבטור ב' על הא דלא כתיב (פ' ל"ג ב') והגרגשי בין האומות שבפסוק, בטור א' (ד"ה ושלחתי) הובא מפרש"י דלכן לא הוזכר משום שפינה א"ע מפניהם מאיליו ולכן לא שייך לכתוב הנני שולח מלאך וגרשתי אגרגשי, ובטור ב' (ד"ה הנני גורש) כאילו מעלים עין מרש"י וכתב 'וצ"ע למה לא חשיב גרגשי ואי משום שגרגשי פינה והלך לו לאפריקי (ירושלמי שביעית פ"ו ה"א) ולא הרגוהו מ"מ הקב"ה גרשו מלפנינו' וכו', וזה הרי נגד דברי רש"י שמובא לעיל (שזה בעצמו דבר תמוה), וכאילו מי שכתב טור א' לא כתב טור ב'.
ולכ' כל זה צריך תיקון.
קלונימוס הזקן כתב:בדקת באוצר הספרים היהודי השיתופי אם יש הבדל בגודל הגופן בין הקטעים?
אליהו חיים כתב:בדקתי ולא ראיתי שינוי בין הגופנים.
אציין ששתי הקטעים רק בחדש ואין בכלל ע"ז בישן.
קלונימוס הזקן כתב:לא חלו ידים, אבל פתרון החידה אחר. ספציפית לגבי השאלה הנוכחית שהתפרסמה מאוד, מיד עם הדפסת הספר, ראה באוצר הספרים היהודי השיתופי שם שנתקן ממחברות כת"י מאוצרו של הגראי"ש שליט"א
אוסיף כאן את הקטע המלא כפי שתוקן בפרשת תצוה:
ועשית את המזבח. נשאלתי למה כתיב המזבח הא לא דיבר בו והול"ל ועשית מזבח. ונראה דקאי אמש"כ ס"פ יתרו מזבח אדמה תעשה לי וע"ז קאמר כאן כך תעשה את המזבח ההוא. עוד נשאלתי כיון שלא היה על המזבח ציפוי נחושת אלא כעובי דינר וכמ"ש בתנחומא (כאן סי"א) והאש תמיד עליה כדכתיב (ויקרא ו' ה') והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה וא"כ הנחושת רותח מחמת האש ואיך הלכו הכהנים יחפים במקום הילוך רגלי הכהנים ולא נכוו ונראה דכמו שכתבו התוס' בשילהי חגיגה (כ"ז א' ד"ה שאין) בשם תנחומא ועיין בתנחומא פרשת שמות (סט"ו) דהאש של מעלה אינו אוכל ה"נ יש בו מעלה שאינו מרתיח את המתכת ושפיר יכלו לילך עליו. שוב הראוני בספר מושב זקנים מבעה"ת ריש ויקרא (א' ח') שכתב כן בשם ר"י החסיד. והתוס' בחגיגה שם מיירי לגבי מזבח הזהב דקאי אהא דאיתא שם מה מזבח הזהב שאין עליו אלא כעובי דינר זהב כמה שנים אין האור שולטת בו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים