עמוד 1 מתוך 1

עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2023 1:08 am
על ידי עושה חדשות
ז"ל אבודרהם - ...שארבעת הצומות הם נדחין לפעמים כשחלו בשבת חוץ מעשרה בטבת שאינו חל לעולם בשבת אבל הוא חל לפעמים ביום ששי ומתענין בו ביום. ואפילו היה חל בשבת לא היו יכולים לדחותו ליום אחר מפני שנאמר בו (יחז' כד ב) בעצם היום הזה כמו ביום הכפורים ושאר הצומות אינן חלין לעולם ביום ששי...

והב"י בסי' תקנ כתב ע"ז - ולא ידעתי מנין לו זה.

הרבה אחרונים הבינו שלדעת האבודרהם אם אכן עשרה בטבת יחול בש"ק, יהיה צום בשבת. והאריכו בפשט ובדרש.

אמנם לשונו של האבודרהם אינה מוכיחה כן, וגם אין סיבה לומר שכך הבין הב"י את דבריו. לא אמר האבודרהם אלא ש"לא היו יכולים לדחותו ליום אחר", אבל לעולם י"ל דבשבת אין צום, ובכה"ג יתבטל הצום לגמרי.

ובספר נחל עדן (רבי רפאל גורדון אב"ד וושלקאווא) הוסיף לטעון, שבודאי מקור דברי האבודרהם הם ב'יסוד-עולם', והוא כותב להדיא שאמנם א"א לדחות את הצום, אבל גם בשבת עצמה אין תענית. ואם אכן זהו מקור דברי האבודרהם, ודאי שלא היתה כוונתו על חיוב תענית בשבת. (ואינני יודע מי הכריחו שם שהב"י הבין אחרת, והלא הוא העתיק את דברי האבודרהם כצורתם, והוסיף שאינו יודע מקור לזה. אבל חידוש האחרונים אינו רמוז בדברי הב"י. דבר נוסף צריך לברר האם מוכרח שהמקור של האבודרהם הוא בס' יסוד עולם).

הנה דבריו;
נחל עדן.png
נחל עדן.png (216.8 KiB) נצפה 1385 פעמים


אמנם, בס' תיקון יששכר כ' כעין דברי האבודרהם בשם תשובות הגאונים, ושם כתב בפירוש שיצומו בשבת.
כמצורף;
תיקון יששכר.png
תיקון יששכר.png (54.61 KiB) נצפה 1385 פעמים


וכך כתב להדיא גם אחד מתלמידיו של רבינו יונה,
ציטטתי מתוך המצורף כאן;
הלכות תפילה ומועדות לאחד מתלמידי רבינו יונה.png
הלכות תפילה ומועדות לאחד מתלמידי רבינו יונה.png (32.52 KiB) נצפה 1385 פעמים


ובמחשבה שניה, גם אין הכרח שהיסוד-עולם סובר שלא יצומו בשבת, יתכן שבא לומר רק מה הטעם להעדיף שעשרה בטבת לא יחול בשבת.
הילך לשונו;
יסוד עולם.png
יסוד עולם.png (37.77 KiB) נצפה 1385 פעמים


מה יש להוסיף?

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2023 1:19 pm
על ידי מיללער

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 1:01 am
על ידי מהר שלל חש בז
עושה חדשות כתב:ובמחשבה שניה, גם אין הכרח שהיסוד-עולם סובר שלא יצומו בשבת, יתכן שבא לומר רק מה הטעם להעדיף שעשרה בטבת לא יחול בשבת.

ולמה ביוהכ"פ לא סידרו שלא יחול בשבת? ושים לב שבספר נחל עדן מתוכח עם האבודרהם ולא עם הב"י.

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 1:21 am
על ידי פולסברג
אשכול נפלא! ייש''כ!

עושה חדשות כתב:ובספר נחל עדן (רבי רפאל גורדון אב"ד וושלקאווא)

שותפו של פרידלנדר מהירושלמי?

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 1:21 am
על ידי גל של אגוזים
עושה חדשות כתב:
מה יש להוסיף?


כמו שכתב הדר"ג אכן רוב האחרונים ז"ל הבינו כהב"י אולם כמדומני שראיתי שההתעוררות תשובה [מערלוי] כתב לפרש כנ"ל כדי ליישב ד' האבודרהם עם ד' רש"י במגילה דף ה'

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 1:56 pm
על ידי פולסברג
גל של אגוזים כתב:
עושה חדשות כתב:
מה יש להוסיף?


כמו שכתב הדר"ג אכן רוב האחרונים ז"ל הבינו כהב"י אולם כמדומני שראיתי שההתעוררות תשובה [מערלוי] כתב לפרש כנ"ל כדי ליישב ד' האבודרהם עם ד' רש"י במגילה דף ה'

תודה רבה הנה דבריו

שו"ת התעוררות תשובה שו"ע אורח חיים סימן תקנ
שם סק"ה. באבודרהם אי' שאם חל י' בטבת בשבת שאינו נדחה משום דכ' כתוב לך את עצם היום הזה אבל ברש"י מס' מגילה דף ד' ע"א אי' על הא דתנן ת"ב מאחרין פירש"י ה"ה י' בטבת וי"ז בתמוז חזינן דלא כאבודרהם ואפשר לומר גם האבודרהם אינו סובר שמתענין בשבת אלא שאינו נדחה ליום ראשון וציין דכ' את עצם משמע דווקא יום ההוא של פורענות אבל באמת גם בשבת אין מתענין או אפשר שמתענין עד חצות שלא לשם תענית שאינו אסור אלא מדרבנן ומתענין רק לזכר (אבל באמת אם הוא מעונה אפילו זמן מה בשבת י"ל דאסור מה"ת וכן ביום טוב דצריך להיות כל היום בעונג ושמחה) ועוד נ"ל דוודאי בזמן שאין שלום ויש שמד ר"ל גם רש"י מודה דאם חל י' בטבת בשבת חייב להשלים משום דכ' בעצם (אם גם אין מתענין מ"מ דברים שבצנעה נוהג באותו יום כמו לדידן בת"ב שחל בשבת) אבל בזמן שאין שמד דתליא ברצו וכיון דבדעתם תליא אף על פי שקבלו להתענות מ"מ זה לא קבלו שאם חל בשבת להתענות כיון דאין מחוייבין לא יכולין להחמיר למיעקר עונג שבת דאו' והנה רש"י מפרש במתני' דמש"ה תנן ת"ב ולא שאר תעניתים משום ששאר תעניתים ברצו תליא מוכח כאשר כתבנו.

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 5:35 pm
על ידי ושא_נס
אמרתי אבדוק אם הגאון הנפלא הרב נחל עדן הוסיף בזה משהו בהגהותיו כ"י על העותק שלו, ולמרות שהעמוד הזה גדוש בהוספות, אינן על הפיסקא הנזכרת, אך אגב אורחא אעלה כאן עמוד זה (גם בעמוד הבא אין ממנו על ענין זה הוספות בכ"י קדשו).

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 5:38 pm
על ידי ישעיהו לוריא
בשבועות האחרונים התפרסמה ראיה מרש’’י מפורש בשם כ’’ק אדמו"ר מגור שליט"א, שהובאה בשמו על ידי בנו רבי נחמיה אלתר שיחי’.

היש היודע במה מדובר? אני לא יודע לצטט הראיה בדיוק.

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: א' דצמבר 24, 2023 8:29 pm
על ידי ארופאי
ישעיהו לוריא כתב:בשבועות האחרונים התפרסמה ראיה מרש’’י מפורש בשם כ’’ק אדמו"ר מגור שליט"א, שהובאה בשמו על ידי בנו רבי נחמיה אלתר שיחי’.

היש היודע במה מדובר? אני לא יודע לצטט הראיה בדיוק.

רש"י מגילה ה ע"א ד"ה אבל זמן עצי כהנים והעם - האמור במסכת תענית (כח, א), שהיו משפחות של ישראל שקבוע להם ימים בכל שנה להביא עצים למקדש לצורך המערכה, ומביאין קרבן עצים עמהן, אם חל להיות בשבת מאחרין ליום מחר, וכן תשעה באב שחל להיות בשבת, והוא הדין לשבעה עשר בתמוז, ולעשרה בטבת, והאי דנקט תשעה באב משום דהוכפלו בו צרות והכל מתענין בו, אבל שאר צומות, אמרינן במסכת ראש השנה (יח, ב) רצו מתענין, רצו אין מתענין.
ידוע ומפורסם. ישן מאד--- לא מהשבועות האחרונים ולא מהאדמו"ר מגור---

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 9:39 pm
על ידי מיללער
מענין לענין ובאותו ענין - קבלתי מת"ח א' לשאול מחברי הפורום אולי יש ביד מי לבאר את דברי רבינו הגדול החתם סופר זצ"ל, וז"ל הכתוב:

ובהיותי בזה אמרתי להעיר על דברי מרן החת"ס בענין עשרה בטבת, התמוהים לי עד מאוד (בדרשות חת"ס החדש ח"ב דף תי"א). כי הנה ידוע המחלוקת בין ר' עקיבא ור' שמעון (ר"ה יח:) אי הצום העשירי היינו י' בטבת (אתחולי דפורענותא) או ה' בטבת (יום השמועה לבני הגולה בבבל), וכ' החת"ס בהקדם לבאר דברי הקדמונים (אבודרהם) דתענית עשרה בטבת הי' דוחה שבת, וכ' הטעם דהחורבן בא בשביל חילול שבת, וציין שיש בזה רמז נפלא, כי מיום י' בטבת שנת ט' לצדקיהו, התחלת הפורעניות, עד יום השמועה הנ"ל היו ב' שנים פחות ד' ימים. וימי שנת הלבנה הם שנ"ג ימים (?), ושני פעמים שנ"ג הרי לך תש"ו, הסר מהם ד' ימים הנ"ל, הוי כמנין שב"ת.

ולא זכיתי להבין דבריו הקדושים, נפלאו דעת ממני הצעיר והשפל, הלא ידוע לכל דמי' בטבת היה כמעט 'שלש' שנים עד יום השמועה ולא 'שתי' שנים. דשתי שנים ומחצה הי' ירושלים במצור עד שהובקעה העיר בט' בתמוז שנת י"א לצדקיהו (לבבלי תענית כט:, ולהירושלמי הי' בי"ז בתמוז כמו בבית שני, רק שטעה ירמיהו בהחשבון ואכמ"ל), ואח"כ כעבור חצי שנה בערך באה השמועה לבני הגולה (בני גלות יכניה, כגון יחזקאל הנביא וסייעתו) כי חרב בית מקדשינו וכו'. והאיך עשה מרן החת"ס חשבון מדויק בזה משתי שנים כשהוא בדיוק שנה א' יותר ??? ומצוה ליישב דבה"ק.


בדרשות החת"ס החדש לא העירו כלום על זה.

אולי יש ביד אחד להשיב תשובה

Re: עשרה בטבת; האם האבודרהם סבר שיצומו בשבת?

פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:35 pm
על ידי מה שנכון נכון
מיללער כתב:מענין לענין ובאותו ענין - קבלתי מת"ח א' לשאול מחברי הפורום אולי יש ביד מי לבאר את דברי רבינו הגדול החתם סופר זצ"ל, וז"ל הכתוב:

ובהיותי בזה אמרתי להעיר על דברי מרן החת"ס בענין עשרה בטבת, התמוהים לי עד מאוד (בדרשות חת"ס החדש ח"ב דף תי"א). כי הנה ידוע המחלוקת בין ר' עקיבא ור' שמעון (ר"ה יח:) אי הצום העשירי היינו י' בטבת (אתחולי דפורענותא) או ה' בטבת (יום השמועה לבני הגולה בבבל), וכ' החת"ס בהקדם לבאר דברי הקדמונים (אבודרהם) דתענית עשרה בטבת הי' דוחה שבת, וכ' הטעם דהחורבן בא בשביל חילול שבת, וציין שיש בזה רמז נפלא, כי מיום י' בטבת שנת ט' לצדקיהו, התחלת הפורעניות, עד יום השמועה הנ"ל היו ב' שנים פחות ד' ימים. וימי שנת הלבנה הם שנ"ג ימים (?), ושני פעמים שנ"ג הרי לך תש"ו, הסר מהם ד' ימים הנ"ל, הוי כמנין שב"ת.

ולא זכיתי להבין דבריו הקדושים, נפלאו דעת ממני הצעיר והשפל, הלא ידוע לכל דמי' בטבת היה כמעט 'שלש' שנים עד יום השמועה ולא 'שתי' שנים. דשתי שנים ומחצה הי' ירושלים במצור עד שהובקעה העיר בט' בתמוז שנת י"א לצדקיהו (לבבלי תענית כט:, ולהירושלמי הי' בי"ז בתמוז כמו בבית שני, רק שטעה ירמיהו בהחשבון ואכמ"ל), ואח"כ כעבור חצי שנה בערך באה השמועה לבני הגולה (בני גלות יכניה, כגון יחזקאל הנביא וסייעתו) כי חרב בית מקדשינו וכו'. והאיך עשה מרן החת"ס חשבון מדויק בזה משתי שנים כשהוא בדיוק שנה א' יותר ??? ומצוה ליישב דבה"ק.


בדרשות החת"ס החדש לא העירו כלום על זה.

אולי יש ביד אחד להשיב תשובה

אינו פשוט כלל, ואדרבה ע"פ פשש"מ המצור לקח ב"ש, וראה באשכול זה.
מה שילה"ק הוא שהחת"ס במק"א כתב שנתיים וחצי, עי' בס' צום העשירי שצויין שם עמ' לו.