חכם באשי כתב:ערב ראש חודש היה מתקופה קדומה יום תשובה וחשבון נפש. כתבו על כך רבים, לדוגמא, הרב גולדהבר, בספרו 'מנהגי הקהילות', בפרק על ראש חודש.
גם בענין אי אכילת בשר בימים שני וחמישי, מצינו כבר לקדמונים. איני זוכר עתה. אבל לזכרוני זה מופיע בין ההנהגות של מקובלי צפת מדורו של הבית יוסף. הדפיסם לראשונה ש"ז שכטר ואח"כ נדפסו פעמים רבות (כדומני הם נדפסו גם בסוף ראשית חכמה, מהדורת ולדמן)
מורה צדק כתב:כעת אני נזכר שבישיבה, בערב ר"ח לא היינו יורדים לחדר אוכל כלל, מפני שידענו שלא נשבע שם.
ושמעתי שבחברון גאולה לא אכלו בשר בשני וחמישי בהוראת הגר"ח סרנא.
איש_ספר כתב:חכם באשי כתב:ערב ראש חודש היה מתקופה קדומה יום תשובה וחשבון נפש. כתבו על כך רבים, לדוגמא, הרב גולדהבר, בספרו 'מנהגי הקהילות', בפרק על ראש חודש.
גם בענין אי אכילת בשר בימים שני וחמישי, מצינו כבר לקדמונים. איני זוכר עתה. אבל לזכרוני זה מופיע בין ההנהגות של מקובלי צפת מדורו של הבית יוסף. הדפיסם לראשונה ש"ז שכטר ואח"כ נדפסו פעמים רבות (כדומני הם נדפסו גם בסוף ראשית חכמה, מהדורת ולדמן)
בהנהגות מקובלי צפת נזכר פרישות מבשר בכלל ולא בקשר לשני וחמישי. המשותף לשני וחמישי וער"ח שהיו זמני תענית ומזה כנראה מגיע דרגה נמוכה יותר של פרישות מבשר. בכ"א כמדומה שאינו נזכר כלל שם.
עשוי לנחת כתב:מורה צדק כתב:כעת אני נזכר שבישיבה, בערב ר"ח לא היינו יורדים לחדר אוכל כלל, מפני שידענו שלא נשבע שם.
ושמעתי שבחברון גאולה לא אכלו בשר בשני וחמישי בהוראת הגר"ח סרנא.
ואכן בישיבת מיר לא אוכלים בשרי בשני וחמישי, ואמנם לא ברור המקור [אולי מטעמי חסכון] אך נראה שהוא משום האי טעמא, וכשחל ר"ח בשני וחמישי 'גונבים' את הבשר מיום אחר בשבוע בשביל ר"ח.
שבטיישראל כתב:יצויין שמנהגו של מרנא החת"ס זי"ע (וכן נהגו תלמידיו אחריו) שלא לאכול בשר ביום רביעי כזכר לחורבן
חכם באשי כתב:אני שמעתי, שההנהגה בישיבת מיר היא מתקונו של ר' ביניש.
כך שמעתי.
איש_ספר כתב:שבטיישראל כתב:יצויין שמנהגו של מרנא החת"ס זי"ע (וכן נהגו תלמידיו אחריו) שלא לאכול בשר ביום רביעי כזכר לחורבן
מעולם לא שמעתי (ואינה ראיה...) מנהג כזה מבית מדרשו של החת"ס. תוכל לתת ציון?
חכם באשי כתב:באיזה יום בשבוע היה חורבן הבית? זכור לי שיש משהו בגמ' תענית, ואיני מצליח להזכר.
נאשער כתב:בתענית כט. מדובר מזה, אמנם שם אי' שהיה החורבן בת"ב שחל במוצ"ש דהיינו ביום ראשון כמו שכתב רש"י שם
נאשער כתב:הלום מצאתיה לה בספרו של השלה"ק מסכת שבועות פרק נר מצוה אות י"ב בעובדא הידועה מליל שבועות כותב בא"ד שתיקנו יום רביעי כזכר לחורבן לא לאכול בשר ולא לשתות יין...
אמנם, א"ס הבטחת כי כאשר נמצא המקור נדע למה דווקא ביום רביעי, אכן כאן אנו רואים רק שתיקנו כן על יום רביעי מבלי הסבר למה דווקא ביום זה, נשאיר חלק זה לאחרים,
לא מצאתי ממנהג החת"ס כך, אמנם כנראה שסמך על דברי השל"ה אלו, האומנם?!
איש_ספר כתב:בכל קבצי הנהגות מרן החת"ס אין זכר להנהגה זו, גם לרבות בספר האחרון בזמן וראשון במעלה 'מנהגי רבותינו והליכותיהם' בכרך המוקדש לחת"ס (עלה לאוצר לאחרונה). באופן שככה"נ שטעות נזדקרה לפני רבינו שבטי.
שבטיישראל כתב:הספר הנ"ל אינו נמצא תח"י כעת, ואכן מעולם לא ראיתי המנהג שמה, והצגתי את הס' כמראה מקום אפשרי למנהג. ותו לא מידי
שבטיישראל כתב:אולי זה נמצא במנהגי חת"ס החדש של בנו הגדול של הערלוי'ער מלאנדאן
מה שנכון נכון כתב:גם עוף בכלל?
(ראה סי' תקנא,י ותקנב,ב).
וונדרבר כתב:מעניין, האם נוהגים כך בעוד מקומות?
וונדרבר כתב:במוסף שבת קודש, של יתד נאמן, פסח תשע"ז, (גליון מיוחד לרגל מאתים שנה לישיבת מיר), עמ' 104, יש כתבה על המטבחים וחדרי האוכל של ישיבת מיר בירושלים, ובתוך הדברים כותב העיתונאי בשמו של ר' אלי לנדסמן (מהנהלת מיר): "לא בכל יום יש בשרי, ודאי שלא בימי שני וחמישי – בהתאם להוראת המשנה ברורה".
[בהנחה שהעיתונאי הבין נכון מה שאמרו לו],
מעניין, האם נוהגים כך בעוד מקומות?
והאם זה באמת כתוב במשנה ברורה?
אמנם הבאר היטב או"ח סי' קל"ד ס"ק ג' כותב (בשם שכנה"ג והאר"י): "נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין ביום שני וחמישי, מפני שבית דין של מעלה יושבין ודנין".
אבל המשנה ברורה שם ס"ק ז' כותב: "עיין לקמן סוף סימן תק"פ ומה שנכתוב שם במ"ב".
ושם בסי' תק"פ כותב המשנה ברורה ס"ק ט"ז: בכל שני וחמישי. "... ויש מתענים מבשר ויין בהם".
לכאורה המשנה ברורה לא כותב שכן צריך לנהוג, אלא הוא רק אומר שיש נוהגים כך!
(וכן מבואר במגן אברהם סי' תק"פ ס"ק ט', ובאר היטב שם ס"ק י').
[אולי בין כה אין לישיבה תקציב לבשר בכל יום, וחייבים להחליט באיזה ימים אין בשר, אז ראוי לבחור את ימי שני וחמישי להרויח את המנהג?]
האם צריך לנהוג כך עפ"י הלכה?
איש גלילי כתב:וונדרבר כתב:מעניין, האם נוהגים כך בעוד מקומות?
בישיבת ויז'ניץ ב"ב.
וונדרבר כתב:במוסף שבת קודש, של יתד נאמן, פסח תשע"ז, (גליון מיוחד לרגל מאתים שנה לישיבת מיר), עמ' 104, יש כתבה על המטבחים וחדרי האוכל של ישיבת מיר בירושלים, ובתוך הדברים כותב העיתונאי בשמו של ר' אלי לנדסמן (מהנהלת מיר): "לא בכל יום יש בשרי, ודאי שלא בימי שני וחמישי – בהתאם להוראת המשנה ברורה".
[בהנחה שהעיתונאי הבין נכון מה שאמרו לו],
מעניין, האם נוהגים כך בעוד מקומות?
והאם זה באמת כתוב במשנה ברורה?
אמנם הבאר היטב או"ח סי' קל"ד ס"ק ג' כותב (בשם שכנה"ג והאר"י): "נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין ביום שני וחמישי, מפני שבית דין של מעלה יושבין ודנין".
אבל המשנה ברורה שם ס"ק ז' כותב: "עיין לקמן סוף סימן תק"פ ומה שנכתוב שם במ"ב".
ושם בסי' תק"פ כותב המשנה ברורה ס"ק ט"ז: בכל שני וחמישי. "... ויש מתענים מבשר ויין בהם".
לכאורה המשנה ברורה לא כותב שכן צריך לנהוג, אלא הוא רק אומר שיש נוהגים כך!
(וכן מבואר במגן אברהם סי' תק"פ ס"ק ט', ובאר היטב שם ס"ק י').
[אולי בין כה אין לישיבה תקציב לבשר בכל יום, וחייבים להחליט באיזה ימים אין בשר, אז ראוי לבחור את ימי שני וחמישי להרויח את המנהג?]
האם צריך לנהוג כך עפ"י הלכה?
שי אבי דוד כתב:מהיכרותי את העיתונאי ומבירור שערכתי עמו, אכן הבין נכון את מה שאמרו לו. עוד ביקש להוסיף: בהיות ומקובלנו שאין פוסקים הלכה מפי עיתון, לפיכך לא דק בדבריו. אמנם הדברים יצאו מפורשים מפיו של הרב לנדסמן, ואפשר שגם הוא לא דק. יפה עשה המעיין שהעלה את הנושא, וחיפש מקור לדבריו של הכותב. יטעמו החברים וישבעו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 156 אורחים