מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' יוני 24, 2022 2:07 am

בשורה טובה לשוחרי תורת ארץ ישראל

מזה שתי שמיטות שידידינו הרה"ג ר' בנימין קרלנשטיין שליט"א, הנמנה על חו"ר בית מדרשא הדין, עמל לברר את נושא גבולות ארץ ישראל והלכותיה, מקצוע שרבים העלו בו השערות למכביר, אך עדיין נשאר כר נרחב לבררו.

הרב קרלנשטיין העמיס המלאכה על שכמו במשך שנים לא מעטות, ופרס כשמלה את גבולות ארץ כנען לרוחותיה, ואת גבולות כיבוש שני, והפליא לשלב מפות טופוגרפיות מרהיבות עין להמחשה מיטבית.

חברי הפורום בודאי ראו במשך השנים, באשכולות שונים, מפות מפרי עטו של המחבר אודות תחום סוריה או נחל מצרים, בתוך בירורי הדברים.

בנימה אישית אספר כי יצא לי לסייר יחד עם הרהמ"ח שליט"א בכמה וכמה אתרים ברחבי ארצנו הקדושה (בשפלת יהודה ובגבעת שאול המקראית, בנהר הירדן ובבריכות שלמה, ועוד), ונוכחתי לראות איך כל הר וגבעה וכל עמק ונחל ומעין מתחברים אצלו מיד אל התנ"ך וחז"ל והכל מואר באור חדש ובהיר.

בספר משולבים ביאורים במרחבי המקרא והתלמודים, העוסקים בתיאור הגבול. מעטרות את הספר גם סוגיות שונות, כמו מה הוא איסור היציאה מן הארץ, ומהי קדושת הארץ לחלקיה השונים.

הספר כולל 672 עמודים בפורמט בינוני (270X210 מ"מ) בכרך אחד, בשני חלקים;

חלק ראשון 552 עמודי שחור/לבן הכולל בירור מקיף של סוגיית הגבולות, לכל פרטיהם. כולל בירור נרחב אודות פסיפס הלכות בריית התחומין. וסוגיות רבות הנוגעות להלכות התחומין.

חלק שני 120 עמוד - מפות איכות מקוריות, ותמונות ומפות נדירות בצבע מלא, על דף כרומט, שנערכו עבור הספר. רובן בצבע היפומטרי להמחשת הטופוגרפיה של הארץ. כולל מפות כתובות-יד נדירות.

עיצוב הספר והאטלס, באיכות נדירה, ביד אמן של המעצב הנודע בן גסנר.

מצורף תוכן הענינים ודוגמית מהספר (המפות ברזולוציה נמוכה).

ההפצה באמצעות הוצאת יפה נוף ובחנויות הספרים המובחרות (באתר יפה נוף, ניתן לרכוש הן את הספר, והן את אטלס המפות כרוך בנפרד). או בבית המחבר אור החיים 4 קרית ספר, מודיעין עילית.

מחיר השקה לרגל ההוצאה 95 ש"ח.

תמונת כריכה.jpg
תמונת כריכה.jpg (1.51 MiB) נצפה 5159 פעמים
קבצים מצורפים
דוגמית ים ודרום ירשה.pdf
(4.98 MiB) הורד 348 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 10:10 am

אַךְ זֶה הַיּוֹם שֶׁקִּוִּינֻהוּ מָצָאנוּ רָאִינוּ!

גם אני הקטן זכיתי להיות מרכבה לגאון המחבר לתור את גבולות הארץ. כל מקום אשר תדרוך כף רגלו, פסוקי המקרא, דרשות חז"ל עם ביאורי הראשונים, מחודדים בפיו. בערבה בהר ובשפלה ובנגב ובחוף הים עד הנהר הגדל נהר פרת, בכל מקום הוא מתהלך ברחבה והמקורות אשר בירר וזיקק בעמלו וחריצותו, תואמים להפליא למציאות הנראית לעין. וגדול כוחו כאמון פדגוג להנחיל ולהבהיר תורה זו, גם להדיוטות ובוערים (כמוני), עד שהשומע מפי הפדגוג כשומע מפי המלך! וזו וזו גדולתו ותפארתו!

טרם ראיתי את הספר, וגם כשיבוא לידי, הדיוט אנכי כדי ליתן לו הערכה הראויה לו, אכן ידעתי ושמעתי על התהוותו בעמל שנים, בחתירה מירבית לדיוק, ובעקשנות בלתי מצויה לבוא עד השלימות!

בָּרֵ֤ךְ ה' חֵיל֔וֹ וּפֹ֥עַל יָדָ֖יו תִּרְצֶ֑ה !

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' יוני 24, 2022 10:28 am

מְֽאוֹר־עֵ֭ינַיִם יְשַׂמַּֽח־לֵ֑ב שְׁמוּעָ֥ה ט֝וֹבָ֗ה תְּדַשֶּׁן־עָֽצֶם.

ברכות מאליפות, להרב קרלינשטיין שליט"א ולכל המצפים להופעת עבודתו הכבירה, להנות בהם בני אדם מהשקעה עצומה בכל השטחים.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1185
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ו' יוני 24, 2022 11:37 am

איש_ספר כתב:אַךְ זֶה הַיּוֹם שֶׁקִּוִּינֻהוּ מָצָאנוּ רָאִינוּ!

ידעתי ושמעתי על התהוותו בעמל שנים, בחתירה מירבית לדיוק, ובעקשנות בלתי מצויה לבוא עד השלימות!

בָּרֵ֤ךְ ה' חֵיל֔וֹ וּפֹ֥עַל יָדָ֖יו תִּרְצֶ֑ה !



מצטרף לברכות. יזכה הרב המחבר שליט"א להוציא עוד הרבה ספרים מועילים ולזכות את הרבים מפרי תורתו!

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' יוני 24, 2022 12:37 pm

אין ספק, אכן יומא טבא לרבנן כפשוטו ממש.
גם אני הקטן נעזרתי רבות בידידנו המחבר בנושאים אלו, וודאי שבשורה גדולה יש כאן, מקוה אי"ה לקנות את הספר בשבוע הבא ואולי אעלה רשמים מהספר לטובת הציבור.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 24, 2022 2:55 pm

אני לא 'מבין' גדול בתחום, לדאבוני, לע"ע,
(ובכלל, יש לי קושי עם סוגיות 'ריאליות' מובהקות),
אך די לאהוב קצת את התורה,
בשביל להעריך 'גואל' לנושאים מסובכים,
בשביל לייקר עמל ןיגיעה של שתי שמיטות,
בשביל להעריץ אברך צנוע ומיוחד שידיו רב לו בבירור מעמיק.

כה לחי,
יה"ר שיפוצו המעיינות,
ויתקבלו מיליה בי מדרשא,
ישוטטו רבים, ותרבה הדעת.

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי לכשיבקע » ו' יוני 24, 2022 3:42 pm

ברכות מאליפות להגאון שליט''א על הוצאת הספר, פרי עמל ויגיעה של שנים רבות.

חיבה יתירה נודעת לו, שמכיל הוא תמונות בצבע מלא המנגישות ומתארות את העניין בצורה מושלמת.

וכבר הוזכר הטורח הרב וההשקעה המרובה לברר כל פרט ביסודיות בירור אחר בירור וחיפוש מחיפוש, עד שנהרו הדברים ואירווחא שמעתתא.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי חרסון » ו' יוני 24, 2022 4:32 pm

ברכות למחבר שלאורך השנים כאן מזכנו ומאלפנו בינה בסוגיות אלו, מחד"ש חדשי"ם ומעורר ישנים, ובודאי הגדיל לעשות בספרו. הברכה אחת היא כי פריו יתן בעט"ו עוד כהנה וכהנה. ובמהרה נזכה לנחול את הארץ לכל גבולתיה ואח"ד כאחד יחלוקו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 26, 2022 8:56 am

גא"מ בכל חותמי ברכות. מְֽאוֹר־עֵ֭ינַיִם יְשַׂמַּֽח־לֵ֑ב, שְׁמוּעָ֥ה ט֝וֹבָ֗ה תְּדַשֶּׁן־עָֽצֶם!

מהודעותיו בבי־מדרשא הדין ניתן לחוש כעין דברי יהונתן בן שאול: "רְאוּ־נָא֙ כִּי־אֹ֣רוּ עֵינַ֔י כִּ֣י טָעַ֔מְתִּי מְעַ֖ט דְּבַ֥שׁ הַזֶּֽה"...

כח עליון
הודעות: 566
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי כח עליון » ג' יוני 28, 2022 10:08 pm

גם אני
ציפיתי, המתנתי וקניתי
גם אני מצטרף
להתפעל, לברך ולאחל

שתזכה ויפוצו מעיינותיך

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' יולי 26, 2022 11:33 pm

מישהו יודע אם והיכן ניתן לרכוש בארה"ב (ליקוואוד)?
תומ"ר!

הפך לבן
הודעות: 87
הצטרף: ב' נובמבר 21, 2016 7:16 am
מיקום: לייקווד

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי הפך לבן » ד' יולי 27, 2022 7:15 am

יאיר אתמר כתב:מישהו יודע אם והיכן ניתן לרכוש בארה"ב (ליקוואוד)?
תומ"ר!

האם כת"ר ניסה אצל חנות יפה נוף הנמצא בתוך חנות
Keter Judaica פעיה"ת יצ"ו?

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' יולי 27, 2022 8:10 am

לא חשבתי על זה, ייש"כ!
יש דרך לבדוק במרשתת?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 28, 2022 5:50 am

כמדומה שיש להם אתר. הלא כן?

הפך לבן
הודעות: 87
הצטרף: ב' נובמבר 21, 2016 7:16 am
מיקום: לייקווד

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי הפך לבן » ה' יולי 28, 2022 10:48 am

לפי מיעוט ידיעתי אין ליפה נוף אתר לארה"ב, לכתר יש אבל כמעט לא נמצא בו ספרים. שלחתי מייל ליפה נוף לברר אם/מתי הספר אמור להופיע כאן, והנני יושב ומצפה מתי יגיע התשובה לידי ור' יאיר ישבור צמאונו.

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' יולי 29, 2022 12:30 am

שאלתי אותם, אמור להגיע בעוד שבוע (הספק תָּמֵהַּ על כך שכל החנויות שואלות אותו מתי זה יגיע, כנראה מישהו מחזר על החנויות ושואל...)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 29, 2022 4:14 am

הפך לבן כתב: . . לכתר יש אבל כמעט לא נמצא בו ספרים.
ועליו כוונתי.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 04, 2022 2:27 am

בגליון המעין תשרי תשפ"ג יש מאמר ביקורת מאת הרב יואל קטן על הספר, והשורה התחתונה: ספר חובה לכל מי שעוסק בתחום.
קבצים מצורפים
ים ודרום ירשה - המעין.pdf
(63.08 KiB) הורד 182 פעמים

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ספטמבר 09, 2024 1:09 am

עוד נדבך לפולמוס הגבולות.

א.
בבא בתרא עד ב .

תַּנְיָא נָמֵי הָכִי יַרְדֵּן יוֹצֵא מִמְּעָרַת פַּמְיָיס וּמְהַלֵּךְ בְּיַמָּהּ שֶׁל סִיבְכִי וּבְיַמָּהּ שֶׁל טְבֶרְיָא וּמִתְגַּלְגֵּל וְיוֹרֵד לַיָּם הַגָּדוֹל וּמִתְגַּלְגֵּל וְיוֹרֵד עַד שֶׁמַּגִּיעַ לְפִיו שֶׁל לִוְיָתָן .....

ומדוע נזכרתי בו כעת ? בגלל הדף היומי בבא בתרא עד: המדבר על הימות והנחלים המקיפים את א'י.
וממנו להסברים שניתנו בספר "ים ודרום ירשה". ושם הוא דוחה את הסברו של רח'ק שנחל צין ונחל לבן הוא המשכו של הירדן המזרים את מי הירדן לים התיכון.
ןלמה ? כי "הם אינם המשכו - ועוד שאין אף בהם פעם מים. אלא כוונה נסתרת מאיתנו בדבריהם".
ובהערה 228 עמוד קמ כתב "ולעצם הדבר הנה הוא דברי אגדה ולא כפשוטם. או מעשה ניסים וכ'ו".

ב.
ועוד שם-

כִּי אֲתָא רַב דִּימִי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מַאי דִּכְתִיב כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ אֵלּוּ שִׁבְעָה יָמִים וְאַרְבָּעָה נְהָרוֹת שֶׁמַּקִּיפִין אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְאֵלּוּ הֵן שִׁבְעָה יָמִים יַמָּהּ שֶׁל טְבֶרְיָא וְיַמָּהּ שֶׁל סְדוֹם וְיַמָּהּ שֶׁל חֵילָת וְיַמָּהּ שֶׁל חֵילָתָא וְיַמָּהּ שֶׁל סִיבְכִי וְיַם אַסְפַּמְיָא וְיָם הַגָּדוֹל וְאֵלּוּ הֵן אַרְבָּעָה נְהָרוֹת יַרְדֵּן וְיַרְמוּךָ וְקֵירוּמְיוֹן וּפֵיגָה.

ונראה שיש להוסיף לדבריו אלו ולחזקם-
שהרי כל הסוגיא שם , וגם בדפים לפניה ולאחריה כולם דברי אגדה נשגבים מאיתנו
ומרמזים לרעיונות עמוקים [האם גם מציאותיים כולם או רק בחלקם, או רק משל ? -מחלוקת במפרשים. וראה בשוטנשטיין עג: הערה 16].
ולכך ישנה אפשרות לומר שגם הנכתב על הירדן והגבולות יש בהם דברי משל וחידה. ואת הגבולות הריאליים יש לנו ללמוד על פי התנך וחזל בשאר המשניות והברייתות.כגון ברייתא דתחומי עולי בבל ואחרים. שהרי גם המסגרת הנתונה מסביב לגמרא זו יכולה ללמד על כוונתה.

ג.
ונעבור למישור נוסף.
-
באם יש הסבר שקיימת זרימה תת קרקעית לים התיכון כנ'ל. הרד"ל, הדרך אמונה, וכן בשם רח'ק.
ואולי אכן היה כך בעבר אלא שכיום פסקה. כמו ימת החולה שבטלה. וכמו שמסביר בספר הנל לגבי
ימות צפוניות נוספות בלבנון וסוריה שמימיהם בטלו-וכיום הם אדמה חקלאית, "חֵילָת וְיַמָּהּ שֶׁל חֵילָתָא וְיַמָּהּ שֶׁל סִיבְכִי וְיַם אַסְפַּמְיָא" [אל בחרה].

ואם כך - האם ניתן להעלות כהשערה שלפני שינויי המבול והמהפיכות הגיאולוגיות שהאיזור עבר,
אכן היה נחל\נהר שזרם מכיון הרי אדום שבמזרח לכיון מערב חצה את כל הערבה ושפכו היה בים התיכון =הגדול.
והירדן במוצאו מים המלח התחבר לנהר זה וזרם עימו מערבה לים התיכון. והיינו הגמרא "שמתגלגל ויורד לים הגדול".

ולא . אין זו השערה פראית ומופרעת. שכן זה מה שהגאולוגים טוענים. כמובן שאין מדובר על הגילאים והעידנים שבתיאוריות שלהם. אלא על עצם ההיתכנות של מאורע מעין זה - במבול וכדומה.

ציטוט -
"כ-2 ק"מ צפונית לכניסה לגן הלאומי עין עבדת, יוצר נחל צין 'ברך' בה פונה הנחל בזווית ישרה מצפון למזרח. ה'ברך' נוצרה בפעילות שביית נחלים קדומה, בה שבה נחל צין את מימיו של-
נחל קדום וגדול, שזרם לפני התהוות הבקע הסורי-אפריקאי מהרי אדום לכיוון מערב אל הים התיכון."

ד.
מופרך דמיוני מיות
ר - כל מה שתגידו יש לו אחיזה .
ומ"מ - תיאוריה מעניינת לא בהכרח אמיתית,ואולי אפילו בהכרח מוכחשת. ועדיין בין שאר התיאוריות וההסברים לנ'ל
הפרחתי כאן עוד רעיון לשלל הדיעות, המזמין הוכחות או הפרכות.

ה. עוד רעיון מוזר.
והועלו גם פתרונות נוספים - שרבים דחו, למשל שהים הגדול הכוונה לים סוף.
כך היא הצעתו של י,נ, מלצר בספרו "תגל הערבה",
אולם גב הערבה , נמצא ברום של כ־205 מ' מעל פני הים (מדרום לנחל חיון)
היינו שלדעת אלה הטוענים שהירדן זרם לים הגדול- לים סוף, יש לומר היה כאן שינוי גיאולוגי עצום.

וכדי שתתאפשר זרימה מים המלח דרומה לים סוף, יש צורך בשיפוע רצוף היורד מצפון לדרום. ןלכך יש שתי אפשרויות:
** או שבקע הערבה היה עמוק\נמוך יותר במאות מטרים. לפני שהתמלא בסחף העצום מהנחלים המתנקזים לאגן הניקוז שלו. [ואכן- כמויות הסחף של הנחלים פארן חיון צין ונקרות- הם עצומות. נחל פארן מנקז שטח של כ 4000 קמ"ר].
.** או - שמיפלס ים המלח היה גבוה ב600 מטר, היינו מ 400- ועד ל 200+.

ועוד שאלה.
המחבר מנמק ומסביר יפה שהירמוך הוא הליטאני !
אפשר שזו אמת .
ואמנם יש לכך סמך מדברי רח'ק.

אך מעבר להסברים מתבקשים מקורות נוספים שסוברים כך.
דעה זו היא מחודשת היא וכנגד כל המקובל על העוסקים בנושא. ואולי יש - ולא נודע לי.

.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 09, 2024 12:46 pm

שחז"ל מדברים על ארבע נהרות, תיאורם נסוב על דבר מציאותי ולא על מה שהיה לפני המבול ואינו. ובמציאות הנוכחית - כשהארץ לעולם עומדת, אין קשר בין ים המלח והים הגדול, ואין נהר שמקשר בין ים המלח וים הגדול, וכבר השיג על זה במשמר הלוי לפני רבות בשנים.

(צריך לדעת שהשערות טופוגרפיות של גאולוגים לא מחוייבות כאמת, לא רק לגבי גיל ההתהוות, אלא גם לגבי התהליך, כמובן).

ירמוך דהיום אינו מקיף א"י, וכלל אינו בא"י של גבולי אלה מסעי (הוא כן בעבר הירדן שנתנה לישראל) אלא פונה ממזרח למערב ונשפך אל הירדן (שהוא הגבול). וכמוהו גם נחל יבוק ונחל ארנון, ולמה ירמוך הנוכחי ייבחר להיות נחל המקיף הגבול יותר מאחרים. משכך יש לבקשו במקום אחר.
זה שמקובל כך ממושכל ראשון (עד שהצעה אחרת נקראת 'חידוש'), הוא מפני שלנחל המחלק בין גלעד לבשן קוראים 'ירמוך' כבר שנים רבות. יתכן שזה מהיסטוריונים ערבים או אחרים שנתנו לנחל זה, שם ידוע ממקום אחר (ומצויים דברים כאלו). בשום מקום במקרא או בדברי חז"ל אין לנחל זה שם.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ספטמבר 09, 2024 4:04 pm

תודה על תגובתך.
ולעצם הדברים -

א.
קו ירוק כתב:שחז"ל מדברים על ארבע נהרות, תיאורם נסוב על דבר מציאותי ולא על מה שהיה לפני המבול ואינו. ובמציאות הנוכחית - כשהארץ לעולם עומדת, אין קשר בין ים המלח והים הגדול, ואין נהר שמקשר בין ים המלח וים הגדול.


הדברים הגיוניים ,אבל-
זה בהנחה שאכן חזל כאן באו לתאר את הגבולות.
אבל כפי שציטטתי מדבריך " "ולעצם הדבר הנה הוא דברי אגדה ולא כפשוטם. או מעשה ניסים וכ'ו".
ולפי זה זה למדרש: במשליו ובכווונותיו יש בהחלט מקום להתייחס גם לארועים בימי אדם ונוח. כפי שאכן דרשו רבות על אירועים ומציאות שנכונים היתה רק לתקופתם כגון גן עדן ומגדל בבל ועוד.

ב.
קו ירוק כתב:ירמוך דהיום אינו מקיף א"י, ואיננו בכלל לא בא"י של גבולי אלה מסעי (הוא כן בעבר הירדן שנתנה לישראל) אלא פונה ממזרח למערב ונשפך אל הירדן (שהוא הגבול). וכמוהו גם נחל יבוק ונחל ארנון, ולמה ירמוך הנוכחי ייבחר להיות נחל המקיף הגבול יותר מאחרים. משכך יש לבקשו במקום אחר.


כאן נגעת בעיקר הבעייה.
בשונה מההסבר שהכתוב בגמרא 'מקיפין' הכוונה מסביב לתחומי א"י .
הרי יש גם פירושים אחרים. יש המסבירים שהכוונה למקיפין = משובצים = שא"י יושבת על שבעת ימים וארבע נהרות.

ולהלן שני הסברים אפשריים שאינם נקיים מקשיים. אך זה גם גורלם של כל ההסברים האחרים.

1.
להלן ציטוט מספר - אטלס א"י לגבולותיה,
..."מקיפין" עניינו - משובצים.
אולם המעיין בברייתא ובגרסאותיה השונות יראה, כי לא נתכוונה כלל לסמן את גבולות הארץ, ולא אמרה "אלו שבעה ימים וארבעה נהרות הגובלים עם ארץ־ישראל" או "תוחמים את ארץ ישראל", אלא "ארץ־ישראל יושבת על שבעת ימים". כמובא ב'מדרש תהלים' (פרק כ״ד), הפסוק "כי הוא על ימים יסדה ועל נהרות יכוננה" משמעותו היא שהארץ יושבת ומיוסדת על ימים ועל נהרות המשובצים ומפוזרים בה, ..

על כל פנים, הניסיון ללמוד מכאן את גבולות הארץ אינו תואם את כוונת חכמינו בברייתא.
[הערתי - גם לשיטתך ושל האחרים חלק מהימות \נהרות נמצאים בהיקף אבל מחוץ לגבולות א"י, ולעיתים במרחק גדול]

עוד משם -
...מהו הנהר המקיף מדרום ? הרי דרומה לירדן אין בכל המרחב נהר כלשהו, כי אם הנילוס במערב, ..
גם ים אינו בנמצא בסביבה, כדי לתחום את הארץ מדרום, .. - היכן כאן, אם כן, ה'הקפה'?

ברור אפוא, שהמלה 'מקיפין' במקרה זה עניינה - מפוזרים כנ״ל. ולא את עניין הגבולות באו חכמינו ז״ל ללמד במימרה זו,
אלא לציין עובדה, שיש בארץ־ישראל ימים ונהרות, שהם מקורות מים המשובצים על־פני הארץ, ושזוהי כוונת הפסוק:
"כי הוא על ימים יסדה ועל נהרות יכוננה"; אך לא מעבר לכך.

2.
והנה עוד הסבר שונה-
לפי הגדרת הנהרות, ככאלו המקיפים את הארץ, נראה שהכוונה לנהרות המשמשים כגבול בין פנים הארץ לבין מחוזותיה, המובדלים בקדושתם. דוגמא לכך הוא נהר הירדן שאיננו מוזכר בשום מקום בתורה כקו גבול לארץ ישראל, שלא כנהר הפרת המשמש כגבולה הצפוני מזרחי של הארץ. שימושו של הירדן כקו גבול נמצא בפרשת "מסעי" , בחלק העוסק בהנחלת הארץ לשבטים ובקדושת הארץ לענין המצות התלויות בה על פי קבלת חז"ל. ...

...ישראל ישבו משני צידי הירדן, כך שגם חלקו המזרחי נחשב כארץ ישראל, כדברי הגמרא במסכת כתובות : "שלוש ארצות לחזקה- יהודה, ועבר הירדן והגליל". אלא שארץ ישראל המערבית קדושתה יתרה,..יוצא איפוא, כי דברי הגמרא על הירדן כמקיף את ארץ ישראל מוסבים על החלקים המקודשים ביותר שבה, ולא על אלו המבדילים בינה לארצות הנכר.

ג.
קו ירוק כתב:זה שמקובל כך ממושכל ראשון, הוא מפני שלנחל שבין גלעד לבשן קוראים 'ירמוך' כבר שנים רבות. יתכן שזה מהיסטוריונים ערבים או אחרים שנתנו לנחל זה שם ידוע ממקום אחר (ומצויים דברים כאלו). בשום מקום בדברי חז"ל אין לנהר זה שם (מלבד ההשערה שזה 'ירמוך')


קרב ירמוך .
הקרב התרחש בשנת 636 אז פרצו דרכו צבאות המוסלמים לארץ ישראל והכו את הצבא הביזנטי. ובכך הביאו לידי סיום שליטת האימפריה הביזנטית על ארץ ישראל והחלה תקופת השליטה הערבית.
עצם פרטי הקרב כוללים אגדות ובדיות ורוב התיאורים הכתובים הם מאוחרים יותר- ולוקים באמינותם .

אבל עצם קיומו של הקרב ומיקומו הוא בן 1500 שנה סמוך\ צמוד לתקופת האמוראים.
ולא בקלות ניתן לפרוך זהוי זה. שאיזכורו - בשם זה נמשך גם במאה השביעית ע"י הנוצרי אנסטסיוס סינאיטה, תושב מנזר סנטה קתרינה, שכתב: ”הנפילה הראשונה המפחידה וחסרת התקנה של הצבא הרומאי (הביזנטי) הייתה מרחץ הדמים בגביטה וירמוך. ושוב מוזכר בשם זה לאורך השנים.

אין בכך לקבוע שהזיהוי אמיתי. אבל כן - יש לתת משקל ראוי לזיהוי הירמוך המפורסם באתרו.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' ספטמבר 09, 2024 9:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 09, 2024 7:28 pm

א. גם אני מסכים שאגדת חז"ל זו על שבעה ימים וארבע נהרות, איננה באה במכוון לתאר את הגבולות ההלכתיים של א"י. כי מטרתם היא הדרשה 'כי הוא על ימים יסדה'.
אבל כן כוונתם לתאר שאותם ד' ימים וז' נהרות מקיפין א"י (הארץ המובחרת של גבולי אלה מסעי, שאל"כ למה נעדר מקומו של נהר פרת ותחתיו הירדן שמחלק בין שתי ארצות שנתנו לנחלה לעם ישראל בשני עברי הירדן - המערבי והמזרחי), ולאו דוקא כחוט גבול, אלא סמוך להם, בין מבפנים בין מבחוץ מעט.
וזר לומר בסתם שכולו דרש, מופקע מהתיאור המציאותי.
ככלל, בדברים שחז"ל מתארים, יש לפרוט אחת לאחת מה כוונתם, ולא לקבוע באופן גורף שזה על דרך דרש. (מע"כ לא הביא דוגמאות מחז"ל כגון אלו, אודותם אפשר להסתייע לומר שאין דבריהם אלא דרש בלבד).
ומה שכתבתי אני בהקשר לזה: "דברי אגדה ולא כפשוטם, או מעשה ניסים", זה אודות התוספת לאגדה זו, שלא בכל מקום שהיא נאמרה הובאה גם התוספת שלה; שירדן נשפך לים הגדול ומשם לפיו של לויתן. שזה אכן בודאי דרש או דבר נסתר מעמנו. אבל לא משום כך נאמר שהכל דרש, והלא הארץ לפנינו. וגם דרשה זו שהולך לפי של לויתן אינו מעצם שמועת אגדתא זו, אלא רק הובאו שניהם בסמיכות בגמ' בב"ב.
וביותר שהרי חז"ל בירושלמי שואלים על דרש זה 'והא איכא ימא דחומץ'. ומשני 'דיקלטינוס הקווהו ועשאו'. כלומר יש עוד ים על הגבול, הוא בחירת חומס'. ומשיבים חז"ל שזה מעשה אדם, סכר על נהר אורונטס. שעד היום קיים, רק חידשו והגדילו את הסכר ובעקבות כך גם את המאגר.

ב. מה שהביא מע"כ מספר 'אטלס א"י לגבולותיה', ש'מקיפין' ענינו 'משובצים' - אינני רואה כל הכרח לעוות את דברי חז"ל בביאור המילה 'מקיפין' מפשטה, ולהסתייע מלשון הכתוב 'יסדה'. ואדרבא 'יסדה' מסבירים חז"ל שהקיפה במימות.

כמו"כ מי אמר ש'מקיפין' חייב להיות כמו תנור של עכנאי? ואמנם עד כמה שנופל לים הגדול ולפיו של לויתן הוא אכן מקיף כתנור של עכנאי, אבל אין הכרח שזו כוונת אותה אגדה דד' נהרות, אף שהביאוה בד בד עם מים ששותה לויתן].

ושוב, לענ"ד, אמנם חז"ל לא התכוונו לתאר גבולות א"י ולא זה מקומם, אבל כן כתבו שמימות אלו מקיפים את א"י, והיינו פחות או יותר את קו הגבול של התורה.
אציין, שאין שום א' מן המימות הנזכרים באגדה זו, שהינו רחוק מגבול א"י, ואדרבא כולם סמוכים.
[נכון שיש מקומות שאינן במסורת, והצעתי לזהותן על סמך היקש. אבל כל מה שהצעתי אלו ימות גדולות וידועות המקיפות את הגבול (שלא הצעתיו על פי ברייתא זו, אלא על פי זיהויים שבמקורות חז"ל והמקרא בלבד, אבל אגדה זו תנא דמסייע כמובן).

(מקורות שאינם שתולים עמוק בבית המדרש, הם בעייתיים יותר, באופן כללי ובאופן פרטי.
חז"ל נתנו היקף הארץ המיוחדת של פרשת אלה מסעי שהיא הארץ המובחרת, אף שניתנו לאברהם י' אומות).


ג. אודות השתמרות שמו של הירמוך. הסיבה היחידה לדון בה היא השתמרות השם כ-1100 שנה. אך כמובן שזה לא מחייב שזו השתמרות נכונה. בפרט לאור הקושי המהותי, כאמור.
וארחיב דברי, אודות מה שכתב מע"כ:
תקופת הכיבוש המוסלמי רחוקה מאוד (במונחים של זמן, וכמאות שנים) מתקופת האמוראים. והיא היתה באמצע תקופת הגאונות בא"י. תמורות עצומות חלו בזמן זה. הארץ התדלדלה במידה עצומה מיושביה היהודים ככל שחלפו מאות השנים בתקופה הביזנטית, ולאחר מכן באו המוסלמים וכבשו את הארץ מידם. כך ששם שהשתמר בתקופה הביזנטית בהחלט יכול להיות שניתן על ידם, מסיבה של טעות או דמיון. אבל לא מעיד על אמיתות זיהויו על ידם. יש כאלו לא מעטים.
אציין עוד שהסיפור על "קרב ירמוך" ובכלל על הכיבוש המוסלמי, נכתב כאגדות עם ערביות, שבחלקם לפחות דמיוניות, ונכתבו במאה -9 למינינם, כ-450 שנה אחרי שהתרחשו! ואם משום כך יתכן שמאות שנים אחרי, החלו לקרותו ירמוך. אם כי אני מניח שזה מתאים יותר לביזנטים לתת שמות, אף שגם ההסטוריונים הערבים הכירו את הארץ ונתנו שמות פה.
יש בהרי א'סלט בירדן עיר ג'לעד, אף ששם כלל איננה ארץ הגלעד לפי המקורות, ובודאי לא העיר "גלעד" של מנשה שהיתה בצפון הגלעד. יש עיר בשם סיחאן, אף שכמובן מעולם לא היתה עיר בשם 'סיחון' במקורות (חשבון היתה עיר סיחון, כמובן שהישוב סיחאן דהיום גם איננו באזור זה). הביזנטים נתנו הרבה שמות כאלו (כולל קבר שמואל הנביא..). לא תמיד הזיהוים אינם נכונים, אבל בהחלט יש גם כאלה לא מעטים.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ספטמבר 10, 2024 12:02 am

היטבת להציג את עמדתך.
ספרך מלא וגדוש, וניכר שהוקדשו לכך זמן רב ועבודה מרובה בליקוט ועיבוד החומרים המפות וכ'ו.
[ואילו אני רק כאורח] וקל לבקר - מלחבר.

עם כל זאת ארשה לעצמי לומר שיש מקומות שנקטת בפסקנות חמורה מידי - בעוד שהנושא רב בו הערפל.
וידועה האימרה - בכל נושא שירבו בו הדיבורים והכתבים - המבוכה עולה והבהירות יורדת.
הדבר תואם גם לנושא גבולות הארץ.

א.
קו ירוק כתב:למה נעדר מקומו של נהר פרת ותחתיו הירדן שמחלק בין שתי ארצות שנתנו לנחלה לעם ישראל בשני עברי הירדן -

אציין רק שזה נדרש לשתי פנים. ומאותו מקום 'הפרת שנעדר' אחרים דורשים ראייה לשיטתם. ואכה"ל.

קו ירוק כתב:וזר לומר בסתם שכולו דרש, מופקע מהתיאור המציאותי.

קל לראות שלא כך אמרתי.
אלא "האם גם מציאותיים כולם או רק בחלקם, או רק משל ? -מחלוקת במפרשים".ע'כ.
אולם כאן יותר ממקומות אחרים הטענה שיש בו גם דרש מתחזק לאור שיבוצו באמצע סוגיות אגדה רבות נוספות.

ב.
קו ירוק כתב: ש'מקיפין' ענינו 'משובצים' - אינני רואה כל הכרח לעוות את דברי חז"ל

"לעוות"! לחומרה חרצת.
שכן הסבר זה עומד בכללי הדרש הרגילים בחזל - וע' פנים לתורה. וערכו שווה להסברים האחרים.

ג.
קו ירוק כתב:תקופת הכיבוש המוסלמי רחוקה מאוד (במונחים של זמן, וכמאות שנים) מתקופת האמוראים.

להלן הלוז הנכון.
1. תקופת האמוראים נמשכה עד שנת 500 בבל ובא'י עד 350, אולם חלק מאמוראי א'י ירדו לבבל והחזיקו במסורותיהם ולימודיהם ששובצו בבבלי.
2. קרב הירמוך אירע ב 636 היינו כ 136 שנה בלבד לאחר תקופת האמוראים.

3. אז החלה תקופת 'השלטון המוסלמי המוקדם' בא'י ,וכבר ב 637 נכבשה ירושלים ובשנת 691 נבנתה כיפת הסלע על הר הבית.

קו ירוק כתב: שמו של הירמוך. הסיבה היחידה לדון בה היא השתמרות השם כ-1100 שנה.

העובדות-
מהנל עולה- שהשם נשמר כ 1400 שנה. ואיזכורו - בשם זה החל במאה השביעית ע"י הנוצרי אנסטסיוס סינאיטה, תושב מנזר סנטה קתרינה, שכתב: ”הנפילה הראשונה המפחידה וחסרת התקנה של הצבא הרומאי (הביזנטי) הייתה מרחץ הדמים בגביטה וירמוך.
והוא עצמו ככל הנראה, הסתמך בתיאורו, על עבודתו של הבישוף וההיסטוריון הארמני סבאוס מאמצע המאה השביעית..


קו ירוק כתב:שהסיפור על "קרב ירמוך" ובכלל על הכיבוש המוסלמי, נכתב כאגדות עם ערביות, שבחלקם לפחות דמיוניות,


והרי כך כתבתי גם אני-
"עצם פרטי הקרב כוללים אגדות ובדיות ורוב התיאורים הכתובים הם מאוחרים יותר- ולוקים באמינותם" .
אבל האמור הוא על פרטי ומהלך הקרבות . אבל קיומו ומיקומו של הקרב אינם אגדות ובדיות,
וזה החשוב לעניינינו.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 10, 2024 12:54 pm

כלל בידינו, שאף פעם לא הולכים רחוק, וכתכונת המים שיורדים למקום הכי נוח, (ולתת הסברים רחוקים - הרי השמים הם הגבול). וכך גם במדרשי חז"ל. ואף בשביל ע' פנים - אין חופשיות בידנו לאוקים דברים ללא הכרח).

אין סיבה לומר ש'מקיפין' לא כמשמעותן, ללא הכרח של ממש.
על אותה דרך גם אין סיבה לומר שנהר פרת לא יימנה, אילולי יש כאן טעם מובהק והגיוני.

אם אכן המקור הקדום ביותר ל'ירמוך' הנוכחי הוא מהתקופה הביזנטית, הרי גם אני הסכמתי מבלי להכיר את המקור, שמסתבר יותר שהביזנטים נתנו שם זה.
ומ"מ זו תקופה ארוכה מאוד אחרי ימי תנאי א"י. והינה תקופת הפייטנות (המקבילה לגאונות) הארצישאלית. ויתכן שרמוך הוא שם מושאל שמשום מה נקבע לו על ידם (וכאמור מצוים זיהוים שגוים רבים בתקופה הביזנטית).

כמובן שמה שהצעתי אין לו מקורות בחז"ל. ואילו היינו מניחים שירמוך קרמיון ופיגה הינם אותן ג' נהרות, לא יפלו אמות הסיפים בהלכה ואפילו לא באגדה. אבל כל עוד ולא מצאתי לזה הכרח, וגם לא חבר במקומות אחרים במקרא או בדברי חז"ל, אין סיבה להתלות בשמות הביזנטיים.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יומא טבא לרבנן! - ספר 'ים ודרום ירשה' על גבולות ארץ הקודש

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ספטמבר 10, 2024 11:14 pm

א.
ובנ'ל אחתום את דברי - בעניין הספר,
שכן הדברים לעיל מדברים בעד עצמם, ולכל צד ראיות וכנגדם הפרכות.

ובחילופי הדברים יש בהם לללבן ולחדד את הדעות השיקולים וההכרעות השונות .
והשורה התחתונה היא - שאין שורה תחתונה . והדברים פתוחים.


ב.
עוד חידוש נעים ומעניין ראיתי בספר "ארץ חמדה" [ע' נו] של ר' מיכל שטרן ה' ירפאו במהרה בתושח"י.
שכבר בתורה מוזכר הירמוך = כאחד מזרועותיו של הירדן התחתון (הוא מזרים מידי שנה כ400- 500 מליון ממ'ק השווים לכ40- 50 % ממימי הירדן התחתון] והפסוק במסעי מתכוון אליו . אלא שבתורה כינויו ירדן. ובזמן הגמרא כבר הוענק לו שם נפרד הראוי לו בשל ארכו וכמות מימיו. והוא הירמוך נמקיף את א"י.

1.
בתחילה - הקשה שם על הגמרא שהירמוך הוא בין הנהרות המקיפין . וזל'ש-
...וצ"ע שהרי הירמוך אינו נהר בפני עצמו הנמשך בכל הארץ, אלא יוצא מהרי סוריא ומגיע לאוזור חמת ומשם מתערב בירדן.
וא"כ למה החשיבו כנהר המקיף את א"י ?....

2.
ומביא בהמשך -מבמדבר לד,יא נאמר :
..וְיָרַ֣ד הַגְּבֻ֔ל וּמָחָ֛ה עַל⁠־כֶּ֥תֶף יָם⁠־כִּנֶּ֖רֶת קֵֽדְמָה׃
וברשי שם : וירד הגבול – כל שהגבול הולך מצפון לדרום הוא יורד והולך.
ומחה אל כתף – אל עבר.⁠
ים כנרת קדמה – שהיה ים כנרת תוך לגבול במערבו. והגבול הולך במזרח ים כנרת כתף אל עבר ים כנרת.⁠
ע'כ.

המובן מכאן - ש הגבול\הירדן מושך ובא מן הצפון לדרום באלכסון, נוטה לצד מזרח ומתקרב לארץ כנען, כנגד ים כינרת...
והנה לכאורה הדברים קשים שהרי הירדן מהלך בתוך הכינרת ולא מזרחה חוצה לה !

3.
והמשך דבריו שם-
...בספר דברי טוביה ראיתי שמיישב - [ ? מי זה]
שרש״י סובר שמה שאנו קוראים כהיום "נהר ירמוך" הוא נקרא [בתורה]. "ירדן", והיינו שלירדן יש כמה מקורות למימיו,
..וכמו שכתב בספר תבואות הארץ (בעמוד סייד) שלירדן בתחילתו יש שלושה מקורות,[ חבד= חצבני ,בניאס, דן] שמהם יוצאים המים-
עד שמתערבים לאחד, ונופלים בימה של סיבכי,

ועל כן נאמר שכוונת רש״י לומר שמה שאנו קוראים ירמוך, החלק המתחיל כנגד מזרח ים כנרת והולך מצפון לדרום עד שנשפך בירדן בשעה אחת דרומה מים כנרת, גם הוא נקרא ירדן......
ע'כ.

חדש מקורי ומעניין. - ושמא הוא , כשאר האפשרויות שהובא וע'י האחרים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים