ספר חוה"ל בנוי גם על פילסופיה של חכמים ערביים.
ההוכחה הבולטת (ואולי היחידה?) שר' ישראל אחז שתיקון המידות היא חכמה שיש להתשמש עמה בכל האמצעים, הוא המלצתו על לימוד ספר חשבון הנפש של מנדל לאפין שאומרים שמיוסד על פרנקלין. ע"כ הקדיש ר' יעקב גרשון וויס (בעל המדות ושיעורי תורה) קונטרס מיוחד. ראו
כאן.
והנה מספר מגדל עז:
- מגדל עז.JPG (131.28 KiB) נצפה 17362 פעמים
[וכמה גדולה השנאה עד שאי אפשר לנקוב בשמו של גאון דורו אור ישראל מסאלנט זצוק"ל]ושימו לב שאדמו"ר האמצעי מנגיד בין ראשית חכמה ושל"ה מול עקידה חובה"ל ועיקרים, והיינו שהאחרונים לא מיוסדים על דברי חז"ל דוקא.
וא"כ ר' ישראל לא חידש דבר בענין זה...
------------
ואצרף כאן מש"כ במקום אחר:
בקובץ היכל הבעש"ט שהופיע זה עתה פרסם הרב נחום גרינוואלד מאמר ובו הציג ב' אסכולות בלימוד המוסר: החסידים העדיפו ורוממו ספרות המוסר שמושתתת על חז"ל, ושאר 'העולם' (פרושים והונגריה) דגלו גם במוסר הבנוי על יסודות שכליים. להמחשת החלוקה הציג עובדת היות ספר ראשית חכמה הספר המועדף על חסידים ואילו אצל המתנגדים היה הספר הנבחר חובת הלבבות [אם כי ראוי לציין שכיום בישיבות הק' מסילת ישרים ושערי תשובה דחקו כמעט לגמרי את מקומו של חובת הלבבות] ואילו ראשית חכמה לא נמצא מומלץ בכלל אצל המתנגדים.
אפריון נמטייה על סקירה מעניינת זו שנכתבה בכבוד ובישרות.
ומעט הוספות בשולי הדברים:
לגבי הליקוט של דברי הצדיקים החסידיים בשבח ראשית חכמה, יש להוסיף עוד כהנה וכהנה מתוך הקדמת הרב ולדמן ז"ל לראשית חכמה שבמהדורתו, שם אסף ממקורות רבים והרבה מכתבי חב"ד, וקצת תמוה שלא להזכיר ולהשתמש בעבודה הגדולה שנעשתה שם.
[אגב ראוי לציין כי הובא שם בשם יסוד ושורש העבודה שער הניצוץ פ"ג: 'ואחר שיעור לימוד מדרש יקבע שיעור לימוד בספרי יראים ומוסר ויתחיל מס' ראשית חכמה. אכן מאידך ידועים דבריו בצוואתו הקדושה ששם כתוב: ראשון לכל ספרי מוסר תלמודו ספר חמדת הימים ואחר סיום ספר זה תתחילו ספר ראשית חכמה. ויש דפוסים שהחליפו את חמדת ימים ב'ח"ה' ויש ששינו לחובת הלבבות, והדברים עתיקים].
לגבי מש"כ בשם מהר"ח מואלאז'ין, ידוע מכתבו של הגה"צ ר"נ אמסטרדם שהביא ממי שאאל איזה ספרי מוסר טוב לעסוק והשיב בזה"ל : 'כל ספרי מוסר טוב ללמוד אך ספר מסילת ישרים הוא יהיה מנהלך.
במאמר מדגיש הכותב כי בחוגי המתנגדים לא מצינו המלצה ללמוד בספר ראשית חכמה, ויש לציין לדברי היסוד ושורש עבודה הנזכרים (אף אם אינו מייצג ממש), וגם ראוי היה להביא את הסיפור הידוע שהביא חתן הח"ח בספרו על אותו אחד שנפל למשכב כששמע מפי הגר"א שכל דברי הראשית חכמה בענין העונשין של מעלה הכל אמת.
לא רחוקה אצלי ההשערה, שהעובדה שלא מצינו את ספר ראשית חכמה בחוגי המתנגדים כספר המומלץ ללמוד בו, הוא מפני יחסו ללימוד תורה לשם תורה. מי שלמד נפש החיים וגדל על ברכי הערך המקודש של תורה לשמה כביאורו הרחב שם, ושאין דבר העומד למעלה מזה במדרגות העבודה, יחוש ב'אי נעימות גדולה' כאשר יקרא את הקדמת הראשית חכמה. (ואף שחלקים מן ההקדמה מקורם בדברי חז"ל מפורשים, מ"מ הכל תלוי בצורת הצגת הדברים ובמחשבה איזה מאמרים ללקט וכו' ואין צריך להאריך בזה)
ההקדמה כל כולה נועדה להגביה את ערך המעשה מעל ערך הלימוד, כל מאמר שנראה לפי פשוט מתנגד להשקפה זו, מתבאר באופן אחר ואפי' דחוק מאד: חשיבות לימוד תורה רק משום שהוא מביא למעשה, לשמה פירושו לשם עשיית המצוות, עשיה גדולה מן הלימוד כי הלימוד נעשה בזמן קצר ולא כן עשיית המצוה, אין אדם בא לחיי העוה"ב אלא במעשה, אביי גדול מרבא משום שגדול ממנו במעשים, אלו הם עיקרי הדברים המבוארים בהקדמה.
כל מי שמתכוין להפטיר מיד מה החידוש וכו', מתבקש לקרוא את המצוטט כאן מן ההקדמה, ורק אז להביע את דעתו האם מצינו חבר בנוסח זה.
אלא שהעומד לנגדי הוא מסילת ישרים שיחסו לפלפול לשם פלפול שלילי ביותר כידוע מהקדמתו, וגם חובה"ל כידוע מהקטע על החסיד ששאל שאלה זרה בהלכות הגירושין אם כי מדובר באזכור חד פעמי.
והנה קטעים נבחרים מתוך הקדמת החיבור (באדיבות DBS):
נודע היות אמת שעיקר עסק התורה הוא להביאה לקיום המעשה, כדפירש במסכת ברכות פרק ב (יז, א), מרגלא בפומיה דרבא וכו' שנאמר (תהלים קיא) ראשית חכמה יראת ה' שכל טוב לכל עושיהם, ללומדיהם לא נאמר אלא לעושיהם לעושים לשמה ולא לעושים שלא לשמה, [עכ"ל] ללמדנו שעיקר תורה לשמה היא התורה שאדם לומד כדי לקיימה,
עוד ביארו במדרש רבה פרשת וזאת הברכה עוד (יא, ו) שעיקר לימוד התורה הוא המעשה הנמשך ממנה, זה לשונו, אמר רבי אלעזר איזו היא הברכה שבירך משה בתורה תחילה, ברוך אתה ה' אלהינו אשר בחר בתורה הזאת וכו' ורצה בעושיה, ולא אמר בעמליה ולא אמר בהוגיה אלא בעושיה באלו שהם עושים את דברי התורה... אדם אומר למדתי חכמה[1] ולא למדתי תורה מה אעשה שם אני, אמר הקדוש ברוך הוא לישראל חייכם כל החכמה וכל התורה דבר אחד קל הוא, כל מי שמתיירא אותי ועושה דברי התורה, כל החכמה וכל התורה בלבו, עכ"ל.
עוד שם (יד, י)... למה נקראת התורה אור שהיא מאירה את האדם מה יעשה, ולפי שהתורה מלמדת את האדם כיצד יעשה רצון המקום לפיכך שכר התלמוד גדול, וגדול המעשה יותר מן העושה, שנאמר (ישעיה לב, יז), והיה מעשה הצדקה שלום, ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם, עד כאן לשונם. והמאמר הזה מבואר במעלת המעשה ובסודו. והוא כמה שפירשו בזוהר פרשת מקץ (קצט, א) שהתורה נקראת צדקה ומכל מקום לא תקרא התורה צדקה אלא בבחינת הנמשך ממנה לקיום המעשה והיינו ראיית הפסוק שהביא וצדקה תהיה לנו כי נשמור לעשות, שהשוה התורה לצדקה כמו שאמר בסוף...
....ואף על פי שהמאמרים הנזכרים נראה שהתורה שקולה כמעשה והתלמוד גדול שמביא לידי מעשה, מכל מקום מצינו שקניית חיי העולם הבא הוא על ידי מעשה, כדאמרינן בפרקא קמא דע"ז...
עוד בתענית פרק ג (כא, ב) אמרו רבותינו עוד זכרונם לברכה, אבא אומנא הוה אתי ליה שלמא כל יומא ממתיבתא דרקיעא, ולאביי כל מעלי יומא דשבתא, ולרבא כל מעלי יומא דכפורי, הוה קא חלשא דעתיה דאביי על דאבא אומנא, אמרו ליה לא מצית למעבד כעובדיה, וספרו שם מעשיו. הרי כי עם היות שאביי ורבא בכל הגמרא הלכה כרבא חוץ מיע"ל קג"ם שהלכה כאביי[2], מכל מקום לענין מעשה גדלו מעשה אביי על רבא, ולכך היו נותנים לו שלום מלמעלה כל ערב שבת[3]. וכן כמה (אנשים) אמרו שם בתענית שזכו לעולם הבא מפני המעשה. וכן מצינו ששבחו לרבי חייא מפני המעשה, כמו שאמרו, גדולים מעשי חייא. ורב הונא, לא הניחוהו כשנפטר, ליכנס במערת רבי חייא אלא מפני שהיה בעל מעשה, ובזוהר פרשת תרומה (קסה, ב) אמרו ובזוהר רבותינו זכרונם לברכה פקודין דאורייתא גרים לבר נש לאשלמא רוחיה ונשמתיה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, אורייתא מזכה לבר נש לאחסנא תרין עלמין עלמא דין ועלמא דאתי, כל מאן דאשתדל באורייתא אשתדל בחיים, חיים בהאי עלמא וחיים בעלמא דאתי, אשתזיב מכל אונסין בישין דלא יכלין לשלטאה עליה, אי באשתדלותיה הכי כל שכן מאן דעביד עובדא, עד כאן לשונו.
הרי בפירוש מהמאמר הזה שהמעשה גדול, כמו שאמרו כל שכן מאן דעביד עובדא, אמנם אפשר לדחות ואין מכאן ראיה כל כך דאפשר דהכי קאמר כל שכן אם עשה מעשה אחר שלמד שנמצא שמקיים תורה ומצוה ששכרו גדול כמבואר לעיל, אמנם מעשה לבד בלי תלמוד אינו גדול שהרי אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד, ואבא אומנא אע"פ שנשתבח במעשה גם כן היה בו תורה ומהתורה בא לידי מעשה,
ועוד טעם היות המעשה גדול כמו שאמר כל שכן מאן דעביד עובדא מפני היות טורח במעשה יותר מבדבור, שהרי אם קרא אדם כיצד יקיים מצות סוכה או לולב וכיוצא יקרא סדר המצוה בשעה אחת או פחות, ולתקון עשיית המצוה יתבטל יום אחד, וכן לתקון מצות תפילין עד שיעבד העור לשם קדושה ועד שיעשה הבתים והכתיבה צריך זמן רב, והקריאה ללמוד הוא זמן מועט, ולכך שכינה מתתקנת במעשה יותר מבדיבור. כדפירשו בזוהר וכו'. ועם היות שנראה בזוהר בכמה מקומות שמעלת התורה יתרה על המעשה, וכו'. מכל מקום אין מכאן ראיה, שבלי ספק עיקר תורה לשמה הוא לדעת אותה כדי לקיים מצוותיה ובעוד שיעסוק בה אף על פי שיעסוק בה שלא לשמה מתוך שלא לשמה בא לשמה. ועוד שהעוסק בה על מנת לקיים חשוב לפניו יתברך כאלו קיים כמו שנבאר, ומבואר ברעיא מהימנא ובתיקונין שעיקר עסק התורה הוא למעשה. וכן בתקונים (דף צו), אף על גב דאתרבי וכן אילנא דאיהו גופא דאורייתא ולית ליה איבא דאינון פיקודין דעשה מה כתיב ביה רק עץ אשר תדע כי לא עץ מאכל הוא אותו תשחית, ובגין דא אמרו מארי מתניתין דלית מדרשא עיקר אלא המעשה הוא העיקר, עכ"ל. הרי בפירוש אמרו כי עם היות שיעסוק בתורה שהוא רמז לגדילת האילן, אם לא יעשה מעשה שהוא הוצאת הפרי מהאילן הוא נקרא עץ שאינו עץ עושה פרי שהוא אילן סרק, ואותו תשחית וכרת, כי עיקר גדילת האילן הוא לפירותיו, וזהו לא המדרש הוא העיקר, כי עיקר האילן הוא פירותיו, (א"כ) המעשה הוא העיקר, כי לכך נטעו האילן,
וע"ד הסוד לשמה הוא לשם ה', והכוונה להביא התורה בקיום המעשה שהיא בה"א אחרונה של שם ובזה יובן ברייתא דר' מאיר (אבות פ"ו מ"א) כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה, כי בעוסקו בתורה בכוונתו זאת הרי הוא כאלו קיים כל תרי"ג מצות, כיון שהוא לומד על מנת לעשות כל האפשר בידו לקיים הקב"ה מעלה עליו כאלו קיימם, וכן כתב בספר חסידים (סימן תתקמ"ה) שעיקר עסק תורה לשמה הוא הלומד ומקיים,
ומפני שיש מקומות בזוהר שנראה שעסק ומפני התורה הוא העיקר, והראיה שהרשב"י עליו השלום וחבריו, היו מתגרשים חוץ מבתיהם בכפרים לעסוק בתורה, ראינו לבאר הדרוש על מתכונתו כפי המובן בראיות הזוהר עצמו, כדי שלא לתת מקום לבעל דין לחלוק. בפרשת וישב (זוהר קצא) רבי יהודה פתח וכו' הרי שאמר באורייתא ובעובדין דכשרן. ועם היות שאמר בסוף המאמר זכאה חולקהון דאינון דמשתדלי באורייתא יממא ולילי לישנא דקרא נקט ובתורתו יהגה יומם ולילה ולא ישלול בעבור עסק התורה עסק המעשה, שאפשר לקיים זה וזה, שיעסוק בתורה מעוטר בציצית ותפילין שהקדמונים היו זהירין בזה הרבה שלא היו הולכים ד' אמות בלא ציצית ובלא תפילין וכמו שהארכנו בשער הקדושה, הרי בזה מקיימים תורה ומעשה כאחד:
וטעם העסק בתורה יומם ולילה, הוא לדעת וטעם אמיתות קיום המצות ברמיזתם וסודם כראוי, וכן מוכח בריש פרשת מקץ (זוהר מקץ קצג) זה לשונו.. הרי בפירוש שהעסק בתורה יומם ולילה כדי שיתחכמו וידעו דרכי העבודה האלהית, והטעם כי שגגת תלמוד עולה זדון, ולזה צריך השתדלות יומם ולילה כדי שלא לבא לידי טעות.... ועוד שאפילו יהיה חכם גדול בתיקון עשיית המצות כל עוד שיתחכם בתורה ידע סוד תיקון עשייתה יותר ויותר בעומק הסוד, שהרי תכלית הידיעה הוא לדעת סוד שיעור קומה... הרי שתכלית הידיעה בחכמה הוא לדעת מעשה מרכבה ושאר הדברים הנזכרים במאמרו, אם כן הרי יש ממנו תועלת למעשה כדפירש בפרשת יתרו (זוהר פז) שכל המצות כלם תלוים למעלה, זה לשונו, דתנינן כל פקודי דאורייתא מתאחדן בגופא דמלכא מנהון ברישא דמלכא ומנהון בגופא ומנהון בידי מלכא ומנהון ברגלוי, ולית מאן דנפיק מגופא דמלכא לבר, עד כאן לשונו. הרי כפי ידיעתו בחכמה ידע לעשות המצוה...'
--------------------------------------------------------------------------------
[1] מה הכונה?
[2] האם זה בהכרח מורה על גדולתו היתרה?
[3] אם כך גם אבא אומנא עדיף מאביי, ולמה לא אומר זאת בפירוש?