הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' פברואר 21, 2022 4:45 pm
לעונג הוא לקיים דברי רשב"י שבת לד ע"א, תלמידי חכמים לא כל שכן, לפי שני הפירושים, פירוש רש"י שם שמייפות את בניינן, ופירוש המיוחס לר"ן שם שמשבחות אותו.
אכן מה נהדר הבניין שבנה לנו ידידנו המופלג בעומק עיונו ובמידתו לברר כל פרט עד שיהיה מחוור ובהיר, בלי להשאיר פינה שלא התגדר בה, וישב שוב ושוב על כל סוגיה, לכל פרטיה ושיטותיה וצדדיה ואפשרויות הפירושים בה, והתיכן אלו באלו עד שנבנה הבניין הגדול הזה, תחתיים שניים ושלישיים.
ערכה של הלכה לחוד וערכו של תלמוד לחוד, ופליגי רב ושמואל על איזה מהם נאמר "וליוצא ובא אין שלום". התלמוד הוא העיון שאינו מכוון להלכה, אלא ש"יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו" וכו', כמבואר ברמב"ם ת"ת פ"א הי"א. ונודעו דברי רבי חיים אחי המהר"ל בויכוח מים חיים בזה. לכן יש נוי והדר מיוחדים בחיבור החותר לשלמות בתלמוד, אף שאין לו נפ"מ להלכה, ואין אוחז בו הבלבול השורר בין התחומים.