פרשת ויחי חשובה פרשה?
פורסם: ב' נובמבר 29, 2021 10:53 am
אני כותב בלי מר"מ כי הדברים אינם אלא הקדמה לשאלה ובטוחני שיש ע"כ מאמרים שלימים אלא שממני ריק ואחזיק טובה למי שיפנה למי שעסק בשאלה
בב"ר אמרו על ויחי, פרשה זו סתומה.
בס"ת שלנו אין עושים הפסק כלל (או הפסק מועט) בין ויגש לויחי ועכ"פ אין עושים שם כדין פרשה סתומה.
והיה מקום לומר שבאמת פרשת ויחי אינה פרשה, אלא מה שקראו כאן "פרשה" הינו פרשה מנ"ג פרשיות של תורה. ונאמר שלפני בעל הב"ר כבר היה החלוקה הבבלית של פרשיות התורה.
ובאמת לשון הב"ר משמע כך: "למה פרשה זו סתומה מכל פרשיות שבתורה". והיינו שכל הפרשיות שבתורה, היינו ג"ן פרשיות, הם פתוחות (ויש יוצא מן הכלל פרשת ויצא, ועי' מנחת שי שם), ואילו ויחי אין שם הפסק פרשה כלל. (וצריך חיפוש אם יש מקבילות למדרש בנוסח שונה).
וכך ראיתי שהבין החת"ס שפרשת ויחי אינה פרשה כלל לענין פו"ס, ובדורנו הגר"ש אויערבך בכמה מקומות, שמה שאמרו על ויחי פרשה זו סתומה אינה עניין לפרשיות פו"ס אלא לג"ן פרשיות והביא ג"כ מהחיד"א שמסייע לזה (ועיין להלן וצ"ע)
מאידך בשו"ת הרש"ל (או השואל או שניהם) נראה שתפס פשוט שהיא פרשה, ונר' שהוא מפרש דברי המדרש, למה פרשה זו סתומה מכל פרשיות שבתורה, שבכל פרשיות שבתורה עושים הפסק של ט' אותיות (או ג' לר"ת) וכאן אין עושים כלום. (ומה שהביא שם שהרמב"ם מנה ויחי כפרשה סתומה, צע"ג איה מקומו). גם הרחיד"א בשו"ת חיים שאל, בסופר שעשה הפסק קודם פרשת ויחי, שבדיעבד אין לפסול שהרי פרשת ויחי פרשה לעצמה וכו'. היינו שגם לדעתו חשובה פרשה.
ובמג"א סי' רפ"ב, שמה שאמרו בזוהר שאין מפסיקין בפרשה, היינו לגבי העולה האחרון, (ועי"ש משני וחמישי וכבר הק' מקריאת ויחל ועי' אמל"י ריש בראשית דברים מחודשים (תמוהים?) ואם ויחי אינה חשובה פרשה, הרי נסתרו ד' מג"א. (ועמדו בזה החת"ס בלא להזכיר את המג"א והגרש"א).
הקיצור, מה דינה של פרשת ויחי (ויש בזה נפ"מ לדינא לעניין להפסיק שני פסוקים קודם או אחרי).
בב"ר אמרו על ויחי, פרשה זו סתומה.
בס"ת שלנו אין עושים הפסק כלל (או הפסק מועט) בין ויגש לויחי ועכ"פ אין עושים שם כדין פרשה סתומה.
והיה מקום לומר שבאמת פרשת ויחי אינה פרשה, אלא מה שקראו כאן "פרשה" הינו פרשה מנ"ג פרשיות של תורה. ונאמר שלפני בעל הב"ר כבר היה החלוקה הבבלית של פרשיות התורה.
ובאמת לשון הב"ר משמע כך: "למה פרשה זו סתומה מכל פרשיות שבתורה". והיינו שכל הפרשיות שבתורה, היינו ג"ן פרשיות, הם פתוחות (ויש יוצא מן הכלל פרשת ויצא, ועי' מנחת שי שם), ואילו ויחי אין שם הפסק פרשה כלל. (וצריך חיפוש אם יש מקבילות למדרש בנוסח שונה).
וכך ראיתי שהבין החת"ס שפרשת ויחי אינה פרשה כלל לענין פו"ס, ובדורנו הגר"ש אויערבך בכמה מקומות, שמה שאמרו על ויחי פרשה זו סתומה אינה עניין לפרשיות פו"ס אלא לג"ן פרשיות והביא ג"כ מהחיד"א שמסייע לזה (ועיין להלן וצ"ע)
מאידך בשו"ת הרש"ל (או השואל או שניהם) נראה שתפס פשוט שהיא פרשה, ונר' שהוא מפרש דברי המדרש, למה פרשה זו סתומה מכל פרשיות שבתורה, שבכל פרשיות שבתורה עושים הפסק של ט' אותיות (או ג' לר"ת) וכאן אין עושים כלום. (ומה שהביא שם שהרמב"ם מנה ויחי כפרשה סתומה, צע"ג איה מקומו). גם הרחיד"א בשו"ת חיים שאל, בסופר שעשה הפסק קודם פרשת ויחי, שבדיעבד אין לפסול שהרי פרשת ויחי פרשה לעצמה וכו'. היינו שגם לדעתו חשובה פרשה.
ובמג"א סי' רפ"ב, שמה שאמרו בזוהר שאין מפסיקין בפרשה, היינו לגבי העולה האחרון, (ועי"ש משני וחמישי וכבר הק' מקריאת ויחל ועי' אמל"י ריש בראשית דברים מחודשים (תמוהים?) ואם ויחי אינה חשובה פרשה, הרי נסתרו ד' מג"א. (ועמדו בזה החת"ס בלא להזכיר את המג"א והגרש"א).
הקיצור, מה דינה של פרשת ויחי (ויש בזה נפ"מ לדינא לעניין להפסיק שני פסוקים קודם או אחרי).