עמוד 1 מתוך 1

גודלו של עץ הדעת

פורסם: ב' יוני 07, 2021 2:43 pm
על ידי אישצפת
במדרש רבה בראשית פרשה יט סימן ה
גם רבוי האכילה את הבהמה ואת החיה ואת העופות הכל שמעו לה חוץ מעוף אחד ושמו חול

לפי דעת הרא"ם חוה רק הודיעה להם על קיומו והם באו מעצמם ואכלו אולם לדעת כמה מפרשים שדייקו מלשון המדרש היא הביאה להם לאכול.
איזה גודל של עץ יספיק להאכיל מפירותיו את כל הבהמה חיה ועוף (וי"א גם דגים) מלבד עוף החול.
הרי בגלל שאכלו כולם נגזרה עליהם מיתה מלבד עוף החול.
בשלמא אדם הראשון שלפי מפרשי הפשט בא על כל בריה בפועל עד שנתקררה דעתו בחוה היה זה על ידי נס הן מבחינת גודל הבריות והן מבחינת הזמן עד שנזדווגה לו חוה. (עיין בתוספות על התורה). אולם כאן מה ענין לעשות נס הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכמות של הפירות להאכיל את כל בעלי החיים ותגרום להם מיתה?

Re: גודלו של עץ הדעת

פורסם: ב' יוני 07, 2021 5:32 pm
על ידי תלמוד_ישן
יתכן שלאחר שלקטה פרי מיד גדל עוד במקומו. עוד יתכן שהפירות שבאותם הימים היו גדולים מאד, ונתנה חתיכה קטנה לכל בריה.
ולגבי שאלתך - מדוע רצה הקב"ה לעשות נס שיגרום חורבן לכל העולם, י"ל שהכל היה חלק מהנסיון, וכמו עצם בריאת עץ הדעת שהיו מצווים לא לאכול ממנה כלל.

Re: גודלו של עץ הדעת

פורסם: ב' יוני 07, 2021 10:39 pm
על ידי זקן ששכח
אישצפת כתב:במדרש רבה בראשית פרשה יט סימן ה
גם רבוי האכילה את הבהמה ואת החיה ואת העופות הכל שמעו לה חוץ מעוף אחד ושמו חול

לפי דעת הרא"ם חוה רק הודיעה להם על קיומו והם באו מעצמם ואכלו אולם לדעת כמה מפרשים שדייקו מלשון המדרש היא הביאה להם לאכול.
איזה גודל של עץ יספיק להאכיל מפירותיו את כל הבהמה חיה ועוף (וי"א גם דגים) מלבד עוף החול.
הרי בגלל שאכלו כולם נגזרה עליהם מיתה מלבד עוף החול.
בשלמא אדם הראשון שלפי מפרשי הפשט בא על כל בריה בפועל עד שנתקררה דעתו בחוה היה זה על ידי נס הן מבחינת גודל הבריות והן מבחינת הזמן עד שנזדווגה לו חוה. (עיין בתוספות על התורה). אולם כאן מה ענין לעשות נס הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכמות של הפירות להאכיל את כל בעלי החיים ותגרום להם מיתה?


מאן יימר שאכלו מפרי העץ?
שמא אכל כל אחד עלה מן העץ?

Re: גודלו של עץ הדעת

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 2:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
זקן ששכח כתב:
אישצפת כתב:במדרש רבה בראשית פרשה יט סימן ה
גם רבוי האכילה את הבהמה ואת החיה ואת העופות הכל שמעו לה חוץ מעוף אחד ושמו חול

לפי דעת הרא"ם חוה רק הודיעה להם על קיומו והם באו מעצמם ואכלו אולם לדעת כמה מפרשים שדייקו מלשון המדרש היא הביאה להם לאכול.
איזה גודל של עץ יספיק להאכיל מפירותיו את כל הבהמה חיה ועוף (וי"א גם דגים) מלבד עוף החול.
הרי בגלל שאכלו כולם נגזרה עליהם מיתה מלבד עוף החול.
בשלמא אדם הראשון שלפי מפרשי הפשט בא על כל בריה בפועל עד שנתקררה דעתו בחוה היה זה על ידי נס הן מבחינת גודל הבריות והן מבחינת הזמן עד שנזדווגה לו חוה. (עיין בתוספות על התורה). אולם כאן מה ענין לעשות נס הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכמות של הפירות להאכיל את כל בעלי החיים ותגרום להם מיתה?


מאן יימר שאכלו מפרי העץ?
שמא אכל כל אחד עלה מן העץ?

נאמר "ותקח מפריו ותאכל ותתן גם לאישה" וגו', ומה"גם" הזה דרשו חז"ל לרבות בעלי חיים.

Re: גודלו של עץ הדעת

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 4:05 pm
על ידי באמונתו
אישצפת כתב:במדרש רבה בראשית פרשה יט סימן ה
גם רבוי האכילה את הבהמה ואת החיה ואת העופות הכל שמעו לה חוץ מעוף אחד ושמו חול

לפי דעת הרא"ם חוה רק הודיעה להם על קיומו והם באו מעצמם ואכלו אולם לדעת כמה מפרשים שדייקו מלשון המדרש היא הביאה להם לאכול.
איזה גודל של עץ יספיק להאכיל מפירותיו את כל הבהמה חיה ועוף (וי"א גם דגים) מלבד עוף החול.
הרי בגלל שאכלו כולם נגזרה עליהם מיתה מלבד עוף החול.
בשלמא אדם הראשון שלפי מפרשי הפשט בא על כל בריה בפועל עד שנתקררה דעתו בחוה היה זה על ידי נס הן מבחינת גודל הבריות והן מבחינת הזמן עד שנזדווגה לו חוה. (עיין בתוספות על התורה). אולם כאן מה ענין לעשות נס הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכמות של הפירות להאכיל את כל בעלי החיים ותגרום להם מיתה?

הגמרא בפסחים ג, ב:
הנהו תלתא כהני, חד אמר להו: הגיעני כפול...

נציין עוד הנזכר במפרשים, שבבראשית טרם נוצרו ה"תת-מינים", ר"ל שלכל מין חיה, היה האב טיפוס בלבד, ובניגוד למצוי היום, סוגים רבים של כלב, או זנים רבים מחתול, כך בכל עולם החי גם בצומח, אלא רק כלב אחד היה, חתול אחד וכו' ובזה הצליחו החיות כולם להיכנס אל התיבה.