אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד
פורסם: ש' ינואר 30, 2021 8:13 pm
איתא בגמרא פסחים קיא, א שאין מתמצעין בין ב' נשים, ושם איתא משום סכנה/מזיקים/רוח רעה, ומובאת שם תקנה למי שאירע לו כן.
ובהוריות יג, ב איתא שלהתמצע בין ב' נשים קשה ללימוד. וכתב המהרש"א בהוריות שלקושי הלימוד לא מועילה התקנה שנזכרת בגמרא בפסחים.
[עוד יש לדייק בלשון הגמרא פסחים שהתקנה נאמרה רק לממצעין, היינו שאשה עוברת בין ב' אנשים, ולא למתמצעין (וראה במתיבתא שם מ"מ בזה), וכמו"כ שהתקנה מועילה רק למי שאירע לו כן באונס וליכא דרכא אחרינא (אבל לא בדקתי במפרשים ובפוסקים האם אכן כך הוא)].
מצ"ב תמונת הגה"ק בעל השדי חמד עם משפחתו, ונראה שהוא יושב (= קביעות שחמורה מהילוך ומעבר) בשופי בין ב' נשים, וצ"ע.
ואולי סבר כשלמת חיים (מובא במתיבתא פסחים שם) שהתקנה מועילה גם לקושי הלימוד (וצ"ל גם שהיא מועילה גם כשאיכא דרכא אחרינא. כי קשה לומר שהישיבה בסידור הזה דוקא היתה בגדר הכרח ואונס).
ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שדברי הגמרא אמורים רק ברחוב או בדרך שהוא מקום סכנה וכשפים, אבל בבית אין קפידא כלל [גם לא לענין קושי הלימוד], והצילום הנ"ל אולי נעשה בחצר הבית.
ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שלמד מסמיכות המימרות בגמרא פסחים שכל הסכנה היא רק כשאשה נדה (ואולי למד כן גם לגבי קושי הלימוד בגמרא בהוריות, ואף שלא מוזכר ד"ז בהוריות למד כן מהגמרא בפסחים, וכעין שלמד השלמת חיים את התקנה לקושי הלימוד מפסחים להוריות, ודלא כמו שדייק המהרש"א, וצ"ע), והיושבת לימינו היא הרבנית וידע בה שטהורה היא / שכבר היא "אחרי בלותה" (וצ"ע, כי מדרך צניעות לא לפרסם הדבר).
ואולי האשה שיושבת לשמאלו יושבת מעט אחורה, ובאופן שאילו היתה עומדת ורגליה היו בקו ישר עם היכן שנמצא כעת גופה היתה מאחוריו ולא לצדו, וסבר שדי בזה לבטל הסכנה והבעיה. וצ"ע.
נ.ב.
העירוני באישי שלא ראוי להכניס בפורום תמונות נשים בלי טשטוש, לכן טשטשתי פנים. מקוה שזה מספיק.
התמונה עצמה נשארת גלויה גם כשאני מצרף את הקובץ ולא מכניסו בשורה. אודה למי שידריני כיצד להכניס את הקובץ כמצורף בלי שיראו אותו עצמו.
ובהוריות יג, ב איתא שלהתמצע בין ב' נשים קשה ללימוד. וכתב המהרש"א בהוריות שלקושי הלימוד לא מועילה התקנה שנזכרת בגמרא בפסחים.
[עוד יש לדייק בלשון הגמרא פסחים שהתקנה נאמרה רק לממצעין, היינו שאשה עוברת בין ב' אנשים, ולא למתמצעין (וראה במתיבתא שם מ"מ בזה), וכמו"כ שהתקנה מועילה רק למי שאירע לו כן באונס וליכא דרכא אחרינא (אבל לא בדקתי במפרשים ובפוסקים האם אכן כך הוא)].
מצ"ב תמונת הגה"ק בעל השדי חמד עם משפחתו, ונראה שהוא יושב (= קביעות שחמורה מהילוך ומעבר) בשופי בין ב' נשים, וצ"ע.
ואולי סבר כשלמת חיים (מובא במתיבתא פסחים שם) שהתקנה מועילה גם לקושי הלימוד (וצ"ל גם שהיא מועילה גם כשאיכא דרכא אחרינא. כי קשה לומר שהישיבה בסידור הזה דוקא היתה בגדר הכרח ואונס).
ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שדברי הגמרא אמורים רק ברחוב או בדרך שהוא מקום סכנה וכשפים, אבל בבית אין קפידא כלל [גם לא לענין קושי הלימוד], והצילום הנ"ל אולי נעשה בחצר הבית.
ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שלמד מסמיכות המימרות בגמרא פסחים שכל הסכנה היא רק כשאשה נדה (ואולי למד כן גם לגבי קושי הלימוד בגמרא בהוריות, ואף שלא מוזכר ד"ז בהוריות למד כן מהגמרא בפסחים, וכעין שלמד השלמת חיים את התקנה לקושי הלימוד מפסחים להוריות, ודלא כמו שדייק המהרש"א, וצ"ע), והיושבת לימינו היא הרבנית וידע בה שטהורה היא / שכבר היא "אחרי בלותה" (וצ"ע, כי מדרך צניעות לא לפרסם הדבר).
ואולי האשה שיושבת לשמאלו יושבת מעט אחורה, ובאופן שאילו היתה עומדת ורגליה היו בקו ישר עם היכן שנמצא כעת גופה היתה מאחוריו ולא לצדו, וסבר שדי בזה לבטל הסכנה והבעיה. וצ"ע.
נ.ב.
העירוני באישי שלא ראוי להכניס בפורום תמונות נשים בלי טשטוש, לכן טשטשתי פנים. מקוה שזה מספיק.
התמונה עצמה נשארת גלויה גם כשאני מצרף את הקובץ ולא מכניסו בשורה. אודה למי שידריני כיצד להכניס את הקובץ כמצורף בלי שיראו אותו עצמו.