צנזורה בתרגום תהלים?
פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 11:17 pm
בספר תהלים [ע"ו י"א] על הפסוק כי חמת אדם תודך, שארית חמות תחגור איתא בתרגום: כד אנת רגז על עמך אנת מרחם עליהון והנון יודין לשמך ושארא דרתחא דאשתאר לך מן רוגזא די רגזתא. (ת"א ארום כד יתקוף רוגזך על עמך יתובון ויודון לשמך).
כך נדפס בהוצאת פרדס ובהוצאת מיר שתח"י. והדברים אינם מובנים.
ושאלתי להגריח"ס שליט"א ואמר לי שכאן שלטה ידו הרעה של הצנזור ומחק המשך הדברים וכך צריך להוסיף: ושאר ריתחא דישתאר לך מן רוגזא די רגיזתא, תזרז לחבלא עממיא
וגם בת"א מחק ויש להוסיף "ואנת תב מן רוגזא, ברם על שאר עממיא מני רוגזך תזרז" והראה לי שכך הועתק בספר חק לישראל פרשת כי תבא יום ג'
ויש לשאול
1. מהו ת"א
2. האם זה נכון שיש כאן צנזורה או יש סיבה אחרת והאם יש עוד מקומות בתרגום תהלים שקלקל הצנזור
3. איך הנוסחה בכת"י ודפוסים ראשונים, ומתי ומאיזה דפוס נמחקו הדברים הנ"ל
4. האם יש מי שבכלל דיבר בענין זה
שכוייח מראש
כך נדפס בהוצאת פרדס ובהוצאת מיר שתח"י. והדברים אינם מובנים.
ושאלתי להגריח"ס שליט"א ואמר לי שכאן שלטה ידו הרעה של הצנזור ומחק המשך הדברים וכך צריך להוסיף: ושאר ריתחא דישתאר לך מן רוגזא די רגיזתא, תזרז לחבלא עממיא
וגם בת"א מחק ויש להוסיף "ואנת תב מן רוגזא, ברם על שאר עממיא מני רוגזך תזרז" והראה לי שכך הועתק בספר חק לישראל פרשת כי תבא יום ג'
ויש לשאול
1. מהו ת"א
2. האם זה נכון שיש כאן צנזורה או יש סיבה אחרת והאם יש עוד מקומות בתרגום תהלים שקלקל הצנזור
3. איך הנוסחה בכת"י ודפוסים ראשונים, ומתי ומאיזה דפוס נמחקו הדברים הנ"ל
4. האם יש מי שבכלל דיבר בענין זה
שכוייח מראש