עמוד 1 מתוך 1
האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 2:30 pm
על ידי משה1
נחוץ לי לדעת אם מצאנו בש"ס או בשאר ספרי חז"ל, תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת . (לא שמתה אשתו ונשא אחרת, וכיו"ב כאשר גירש לאשתו ראשונה).
תודה למשיבים.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 2:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה במאמרו של הר"ר מרגליות בעוללות על ריבוי נשים.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 2:39 pm
על ידי בקרו טלה
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 6:40 pm
על ידי איש פלוני
ראה בסדר הדורות תנאים ואמוראים (כמדומה בערך דר' יהושע בן קרחה), את דברי הסה"ד ודברי ר' נפתלי משכיל לאיתן, שהיה לר' עקיבא ב' נשים.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 8:44 pm
על ידי שבענו מטובך
איש פלוני כתב:ראה בסדר הדורות תנאים ואמוראים (כמדומה בערך דר' יהושע בן קרחה), את דברי הסה"ד ודברי ר' נפתלי משכיל לאיתן, שהיה לר' עקיבא ב' נשים.
בסדר הדורות שם מבואר שאחרי שהראשונה מתה עליו, אז נשא את בת כלבא שבוע.
אם כן לא היו לו שתי נשים כאחת.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 8:55 pm
על ידי תם מה הוא אומר
משה1 כתב:נחוץ לי לדעת אם מצאנו בש"ס או בשאר ספרי חז"ל, תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת . (לא שמתה אשתו ונשא אחרת, וכיו"ב כאשר גירש לאשתו ראשונה).
תודה למשיבים.
לכאורה מסתבר שהיה, שהרי רב בפסחים (קיג.) הזהיר שלא לישא שתי נשים. ע"ש. ואל היה מזהיר אזהרה בכדי.
ובזה מובן, שלא מצינו לכאורה אצל חכמי התלמוד שנשאו שתי נשים, והוא מטעמא דרב הנ"ל שם.
מלבד בר קפרא, שהוזכר לעיל, יש להוסיף את ר' טרפון עיין רש"י קידושין עא סע"א, שקידש שלוש מאות נשים בשנת בצורת כדי להאכילם תרומה.
אבל בשני המקרים הנ"ל, הוא מפני שהיה סיבה, אבל בלא"ה לא.
ויש איזה תוס' על רבא, אאל"ט ביבמות ולע"ע איני מוצאו
ועיין ראב"ד איסורי ביאה יז יג
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 9:16 pm
על ידי החושב
תלמוד בבלי מסכת יבמות דף לז עמוד ב
יתר על כן אמר ר' אליעזר בן יעקב: לא ישא אדם אשה במדינה זו וילך וישא אשה במדינה אחרת, שמא יזדווגו זה לזה, ונמצא אח נושא את אחותו. איני? והא רב כי איקלע לדרדשיר, [מכריז] ואמר: מאן הויא ליומא? ורב נחמן כי איקלע לשכנציב, [מכריז] ואמר: מאן הויא ליומא? שאני רבנן, דפקיע שמייהו.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:06 pm
על ידי תם מה הוא אומר
תם מה הוא אומר כתב:משה1 כתב:נחוץ לי לדעת אם מצאנו בש"ס או בשאר ספרי חז"ל, תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת . (לא שמתה אשתו ונשא אחרת, וכיו"ב כאשר גירש לאשתו ראשונה).
תודה למשיבים.
לכאורה מסתבר שהיה, שהרי רב בפסחים (קיג.) הזהיר שלא לישא שתי נשים. ע"ש. ואל היה מזהיר אזהרה בכדי.
ובזה מובן, שלא מצינו לכאורה אצל חכמי התלמוד שנשאו שתי נשים, והוא מטעמא דרב הנ"ל שם.
מלבד בר קפרא, שהוזכר לעיל, יש להוסיף את ר' טרפון עיין רש"י קידושין עא סע"א, שקידש שלוש מאות נשים בשנת בצורת כדי להאכילם תרומה.
אבל בשני המקרים הנ"ל, הוא מפני שהיה סיבה, אבל בלא"ה לא.
ויש איזה תוס' על רבא, אאל"ט ביבמות ולע"ע איני מוצאו
שוב מצאתי בס"ד
תוס' יבמות (לד:) וז"ל,
דעתאי עלך הואי - אמר רבינו תם משום ההיא עובדא דפ"ק דב"ב (דף יב:) דאמרה בת רב חסדא תרווייהו קבעינא והיתה מצפה שתתקיים נבואתה לפי שהיה לרבא אשה אחרת איחרה לינשא לו ואפ"ה היתה מצפה לו.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 12:36 am
על ידי פלוני אלמוני
אולי הספר הזה יהיה לך לעזר
'ריבוי נשים בישראל' - מקורות חדשים מגניזת קהיר
http://www.bialik-publishing.co.il/inde ... 7%90%D7%9C
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 1:14 am
על ידי פלוני אלמוני
מאמר ממחבר הספר הנ"ל
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 5:36 am
על ידי אוצרניק
שאל אפוטרופוס של אגריפס המלך את רבי אליעזר וכו' כגון אני שיש לי שתי נשים אחת בטבריא ואחת בציפורי ויש לי שתי סוכות אחת בטבריא ואחת בציפורי מהו שאצא מסוכה לסוכה ואפטר (סוכה כז א)
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 10:15 am
על ידי עזריאל ברגר
אוצרניק כתב:שאל אפוטרופוס של אגריפס המלך את רבי אליעזר וכו' כגון אני שיש לי שתי נשים אחת בטבריא ואחת בציפורי ויש לי שתי סוכות אחת בטבריא ואחת בציפורי מהו שאצא מסוכה לסוכה ואפטר (סוכה כז א)
האם הוא היה תנא?!
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 10:41 am
על ידי קו ירוק
אז יתכן שאין תנאים שהיו להם שתי נשים כי היו עסוקים בתורה, אבל זה היה רווח.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 10:48 am
על ידי עזריאל ברגר
קו ירוק כתב:אז יתכן שאין תנאים שהיו להם שתי נשים כי היו עסוקים בתורה, אבל זה היה רווח.
רווח לאו דווקא.
ובפרט דאיכא למ"ד "הנושא אשה על אשתו יוציא ויתן כתובה".
ומסתמא אם היה הדבר רווח - לא היה אומר כך.
רב אשי נשא ב' נשים?
פורסם: ג' מרץ 19, 2019 2:02 am
על ידי שמואל דוד
בחולין קיא. מבואר שחמיו היה רמי בר אבא
בביצה כט: מבואר שחמיו היה רמי בר חמא
(עיין ספר היוחסין וסה"ד)
Re: רב אשי נשא ב' נשים?
פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:06 am
על ידי אישצפת
ברוב ככל כתבי היד של התלמוד הגירסא במסכת ביצה היא
רמי בר אבא
Re: רב אשי נשא ב' נשים?
פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:11 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח.
בספר היוחסין מבואר שסבר שהגירסא רמי בר חמא עיקר. וע״ע בספר תולדות תנאים ואמוראים.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ג' מרץ 19, 2019 10:48 am
על ידי תם מה הוא אומר
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ג' יולי 18, 2023 11:59 am
על ידי ענ'י לעצמי
מה שנכון נכון כתב:ראה במאמרו של הר"ר מרגליות בעוללות על ריבוי נשים.
ויש לתמוה על דבריו מיבמות (טו, א) שמבואר שם ש'אבא', אחיו של ר"ג, מת בלא בנים וייבם ר"ג את צרתה, ומוכח שהיה לו (אבא) ב' נשים.
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ג' יולי 18, 2023 10:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
ענ'י לעצמי כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה במאמרו של הר"ר מרגליות בעוללות על ריבוי נשים.
ויש לתמוה על דבריו מיבמות (טו, א) שמבואר שם ש'אבא', אחיו של ר"ג, מת בלא בנים וייבם ר"ג את צרתה, ומוכח שהיה לו (אבא) ב' נשים.
א. מי אמר ש"אבא" זה היה מגדולי ישראל וחכמיהם? אולי איש פשוט היה?
ב. אמרו שם בגמרא שאחת מהן היתה איילונית, ואולי זאת הסיבה שנשא אשה שניה, לפרות ולרבות. אלא שאין חכמה ואין עצה ואין תבונה לנגד ה', וכנראה שנגזרה עליו הגזירה שלא יזכה לזש"ק, וקיים אחיו מצות ייבום...
Re: האם מצינו תנאים ואמוראים שהיו להם שתי נשים כאחת
פורסם: ג' יולי 18, 2023 11:43 pm
על ידי ענ'י לעצמי
עזריאל ברגר כתב:ענ'י לעצמי כתב:מה שנכון נכון כתב:ראה במאמרו של הר"ר מרגליות בעוללות על ריבוי נשים.
ויש לתמוה על דבריו מיבמות (טו, א) שמבואר שם ש'אבא', אחיו של ר"ג, מת בלא בנים וייבם ר"ג את צרתה, ומוכח שהיה לו (אבא) ב' נשים.
א. מי אמר ש"אבא" זה היה מגדולי ישראל וחכמיהם? אולי איש פשוט היה?
ב. אמרו שם בגמרא שאחת מהן היתה איילונית, ואולי זאת הסיבה שנשא אשה שניה, לפרות ולרבות. אלא שאין חכמה ואין עצה ואין תבונה לנגד ה', וכנראה שנגזרה עליו הגזירה שלא יזכה לזש"ק, וקיים אחיו מצות ייבום...
א. רר"מ טוען בפירוש שם (עוללות עמוד 17): 'ולא רק בחוג גדולי האומה - כי אם גם בכל
המוני ישראל לא היה מצוי שתהיינה לאיש שתי נשים יחד...' ובעמוד הבא כותב 'ובכל אלפי מאורעות וספורים שבספרות התלמוד אין אנו מוצאים כל חד למציאות זו, מלבד...', והביא הגמרא בסוכה (כז, א
(ובטעות נדפסה כו, א), הובא
לעיל ע"י הרב 'אוצרניק') ששאל אפוטרופוס של אגריפס המלך את רבי אליעזר 'כגון אני שיש לי שתי נשים, אחת בטבריא ואחת בציפורי' שזה המקום הבודד בש"ס, ודבריו תמוהים, דלמה לא הזכיר גם את 'אבא'.
ב. בתירוץ א' של הגמ' שם אמרו שלחד מ"ד הכיר בה, כך שבודאי נשא אותה אחרי הראשונה, שהרי אסור לישא איילונית אא"כ נשא אשה תחלה (רמב"ם אישות טו, ז ע"פ יבמות סא, א), ובודאי לא נשא את האילונית לקיים פו"ר, אלא גופא דעובדא כך הוה: חשב שיקיים פו"ר עם הראשונה, ואח"כ נשא את האילונית בת-אחיו מאיזה טעם מה (אולי כמש"כ בשו"ע אבה"ע ב, ו בשם י"א שהוא מצוה), ופתאום מת בלי לקיים פו"ר.