ראיתי בספר יד חיים שהאריך בזה, ובהסכמת המחבר אני מעלה כאן קטע מספרו.
אימתי הגיע לידו של בעל הלחם משנה ספר כסף משנה
. כתב בס' יד מלאכי (כללי שאר המחברים אות מז) בשם הרב בני שמואל (פ"ג מהל' שביתת יו"ט דף קכו ע"א), ששמע בשם החכמים, שקבלה היה להם שהרב לחם משנה לא היה לו כתיבת מרן בחיבורו כסף משנה בחלק ראשון. ע"כ. (וכן מוכח בפרק ב' מהל' ק"ש ה"ב).
דברי השדי חמד כי לא היה לו בתדירות בידו
. והגאון רבי חיים חזקיהו מדיני בספר שדי חמד (כללי הפוסקים סי' טו אות יג) אחר שהביא דברי היד מלאכי הנ"ל, כתב על זה וז"ל: והמובן לכאורה הוא שרוצה לומר שלא ראה חיבור הכסף משנה ח"א, וזה לא ייתכן שהרי מזכירו בהלכות דעות (פ"ה ה"ט). וכמדומה לי שנמצא עוד כמה מקומות כן. אבל האמת נראה דאין הכוונה דלא ראה כלל חיבור הכסף משנה חלק א', אלא רצה לומר שלא היה בתדירות בידו, ואין לתמוה עליו אם אינו מזכירו. וע' למרן החיד"א בספר שם הגדולים במערכת ספרים (מע' ל אות כט) שכתב שחיבור הלחם משנה התחיל קודם שראה ואף קודם ששמע מחיבור הכסף משנה, ואין להשיגו אם לא ראה מה שכתב מרן בכסף משנה. וע' בהלכות עבודה זרה (פ"ד ה"ד) שכתב הרב לחם משנה כדברי מרן בכסף משנה, ולא הזכיר אותו, והוא מטעם הנ"ל. עכ"ל.
דברי מרן החיד"א
. והנה זו לשון מרן החיד"א בספר שם הגדולים ח"א (מע' א סוף אות כה) על הלחם משנה, והתחיל לחבר ספרו לחם משנה קודם שנדפס ספר כסף משנה למרן ז"ל. ע"כ. ובספר שם הגדולים ח"ב (מע' ל סוף אות כט) כתב בזה"ל: והרב [לחם משנה] התחיל לחבר לחם משנה קודם שראה ספר כסף משנה למרן ז"ל, ואיזה אחרון משיג עליו שלא ראה דברי מרן בכסף משנה, והוא העלם דבר שכבר כתב הוא ז"ל דכמה הלכות כתב קודם שידע שיש כסף משנה בעולם. ע"כ.
דבריו המפורשים של הלחם משנה בהלכות תפלה בזה
. הנה מבואר מדברי מרן החיד"א "שכבר כתב הוא ז"ל" שכמה הלכות כתה קודם שידע שיש כסף משנה בעולם. וכוונתו ברורה למה שכתב הלחם משנה (פרק יא מהל' תפלה הט"ז) וז"ל: היום ה' אדר שנת השל"ה הגיע לידי פירוש הרב הגדול מוהרי"ק ז"ל על רבינו ז"ל, וראיתי שיש בו הרבה דברים אשר עיינתי והקשיתי בהלכות שכתבתי עד עתה, ומכאן והלאה לא אכתוב אלא הדבר המחודש אשר לי. ע"כ. הרי שהדברים יוצאים במפורש מדברי הלחם משנה גופיה.
מעיר על פי זה על דברי השדי חמד
. ומעתה מה שכתב השדי חמד להעיר שהרי מזכירו בכמה דוכתי, לא קשיא מידי, שהרי בא לידו אחר כך, ושפיר י"ל שהוסיף דבריו בתוכו בתר הכי מדברי הכסף משנה, אבל לא בכל מקום חזר לתקן ולהגיה, [וע' למרן החיד"א בס' שם הגדולים ח"ב (מע' כ אות נ) שכתב, ועינינו הרואות שכל מחבר כל עוד שלא נדפס הספר כותב ומוסיף ומגיה אחר כמה שנים, וכל זה פשוט ומבואר, ואם כן גם שנגמר הבית יוסף והכסף משנה כמה שנים, כל עוד שלא נדפס הכסף משנה היה מוסיף הגהות ולשונות. וכן בבדק הבית שלא נדפס בימיו, תדיר היה מוסיף, וזה נודע שהוא מנהג כל המחברים. ע"כ. ודון מיניה גבי הלחם משנה. וע' למהר"י בכובזא בשו"ת בית הלחמי (ס"ס יא) וז"ל: אתה הקורא הנעים אל תתמה לאמר שתשובתי הנזכרת הייתה בשנת התרס"ו, ואיך אני מזכיר ספר שדי חמד חלק יז שנדפס אחר כך בשנת התרס"ח, והרי זה כשטר מזוייף מתוכו. דע לך כי האמת כן הוא, שתשובתי הנזכרת הייתה כתובה אצלי עד דיבור המתחיל וכו', ואחר כמה שנים בא לידי ספר שדי חמד החלק הנזכר, והוספתי דיבור ושוב נדפס וכו', ולמען הדברים יהיו קשורים זה בזה ומסודרים יפה הכנסתיו בפנים, וככה יקרה לכמה מחברים, כידוע ליודע ורגיל בדבריהם. ע"כ. ותנא דמסייע ליה הוא מרן החיד"א הנ"ל. וזה פשוט].
מעיר עוד בדברי מרן החיד"א בזה
. ומרן החיד"א כאן במערכת ספרים שינה מלשונו שכתב במערכת גדולים, כי במערכת גדולים כתב כי התחיל לחבר הלחם משנה חיבורו "קודם שנדפס ספר כסף משנה למרן ז"ל", אבל במערכת ספרים כתב "קודם שראה ספר כסף משנה", ונראה עיקר כדבריו במערכת ספרים, והיינו טעמא שהרי ספר כסף משנה נדפס לראשונה בחיי מרן ז"ל בשנת של"ד בוינציא, והלחם משנה הגיע לידו ספר זה אחר כשנה כמעט בה' אדר של"ה, ואז עסק בהלכות תפלה, ולא מסתבר שארך חיבורו עד הלכות תפלה יותר משנה. וי"ל.
דברי מהר"ש סורנגה כי בעת שלמד הלחם משנה הלכות עבודה זרה לא היה לו כסף משנה
. וראיתי להגאון רבי שמואל סורנגה בספר פרשת הכסף על הרמב"ם הלכות עבודה זרה (שאלוניקי תקי"ח, פ"ח ה"א) בד"ה והרב פרי חדש, שהביא מ"ש הרב פרי הארץ (דף פו ע"ד), ותמיה לי על הרב לחם משנה לבדו בהלכות עבודה זרה, שאחר שהביא דברי מרן שכתב שסמך על מה שכתב בהלכות שחיטה, הקשה קושיות שהקשה מרן על הראב"ד, והניחו בצ"ע. ואין כאן תימה שהרי מרן פירש כונת ההשגה וכו'. ע"ש. וכתב על זה מהר"ש סורנגה, והנה מלבד דעל הרב לחם משנה לא חשיבא פירכא כל כהאי גוונא [א"ה --, לא ידעתי מאי טעמא], בר מן דין מה שציין הרב לחם משנה דברי מרן היינו מה שכתב הבית יוסף ביורה דעה (סי' קמה), וכמו שפירש בדבריו דהוא בבית יוסף, ולא אמר בכסף משנה. ושם בבית יוסף לא הזכיר דברי הראב"ד כלל. וכמו שהוא האמת דבלומדו הלכות עבודה זרה עדיין לא נדפס ספר כסף משנה, וכמו שכתב בפירוש הרב לחם משנה (בסוף פרק יא מהל' תפלה) וכו'. ע"כ. ודו"ק.
הקבלה שהביא היד מלאכי אמת, ומפורשת בלחם משנה גופיה
. והגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בספר כרם יעקב (דף קנט סע"א) אחר שהביא דברי היד מלאכי הנ"ל, כתב שקבלתם אמת, לפי מה שמצא בלחם משנה הנ"ל. ע"ש. וכבר קדמו במציאה זו מרן החיד"א (שהביא איהו גופיה שם סמוך ונראה דף קס רע"א). גם מהר"א הכהן בספר טהרת המים (מע' פ כללי הפוסקים אות קב) העיר מדברי הלחם משנה הנ"ל, לדברי היד מלאכי, ושוב בנה ציון לדברי מרן החיד"א בשם הגדולים. ע"ש.
השגתו של מרן החיד"א על "איזה אחרון" ששגג בזה
. והנה בספר כרם יעקב (דף קס ע"א) הנ"ל, כתב, וליבי אומר לי דכוונת הגאון חיד"א במה שכתב "איזה אחרון" שהשיג על הלחם משנה שלא ראה דברי הכסף משנה, ודחאו מרן החיד"א, הוא הגאון רבי מרדכי כרמי בעל מאמר מרדכי (סי' צח אות ב) וז"ל: אבל ראיתי למרן בכסף משנה וכו', וכן מצאתי להרב לחם משנה שכתב בפשיטות וכו', ולא הזכיר דברי מרן ז"ל. ע"כ. ושוב תיקן זאת ר' מרדכי כרמי בס' מאמר מרדכי (סי' צח דף נז ע"ב), וכתב, וכמדומה לי שהרב לחם משנה אינו מזכיר דברי מרן בכסף משנה בכל אותם ההלכות, שלא הגיע לידו פירוש הכסף משנה כשהתחיל לחבר על הרמב"ם, ואם אין זכרוני מכזיב לי הרב לחם משנה גופיה כתב כן בהדיא באיזה מקום, שוב מצאתי שכן כתב בריש פרק י"ב מהלכות תפלה. ע"כ. ואולי כתב כן אחרי שראה דברי החיד"א בספר שם הגדולים הנ"ל. והשי"ת יודע ולו הפתרונים. עכת"ד.