מה שנכון נכון כתב:לכאו' צ"ל: א"כ.
אִיךְ-מֶיְין כתב:
ביעב"ץ יומא כא: יש ראשי תיבות א"ה אני כמעט בטוח שיש כאן טעות - האם יש אפשרות לבדוק זאת במקור הראשון - אודה למי שיעזור.
אִיךְ-מֶיְין כתב:מה שנכון נכון כתב:לכאו' צ"ל: א"כ.
יש"כ.
ראיתי שהרב יעקב חיים סופר בספרו זכות יצחק תיקן 'א"ו' (אלא ודאי) ולכן רציתי לבדוק מה באמת כתב היעב"ץ.
הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?
אִיךְ-מֶיְין כתב:זסבה כתב:יראה המעיין בקולן של סופרים שם:
זה לשונו -לא אבין מנין דבר זה, וכי אורים ותומים בגד הם, והכתיב ויתן אל החושן וגו', אי הכי בלא אורים ותומים נמי חושן מקרי, חושן הוא מכלל שמונה בגדים המעוכבים בו כדתנן פ"ז כהן גדול משמש כו' והיינו הנהו דכתיב בהו צואה בעשייה דידהו משא"כ באורים ותומים דלית להו קרא בעשיה אלא ויתן אל החושן ולא נאמר בהם ציוו מכלל דלאו לעיכובא נינהו, לאו בכלל בגדי כהונה הוי.
ויש לשום לב, למה השמיט במהודרא, הראיה (וקושיא על תוס'), מקרא דעזרא. וי"ל דאינו מוכרח, כמוש"כ התוס' עצמם דחסרו שלא היו משיבין לנשאלין. ומסייע לשון הכתוב עד עמוד הכהן לאורים ולתומים, דחסר כהן להשיב לנשאלין. עיין.
תודה. תוכל להרחיב? מה זה קולן של סופרים? היכן ניתן לעיוני ביה?
זסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.
הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?
iזסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.
זסבה כתב:הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?
ושא_נס כתב:iזסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.
כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.
מפני מה אין מצויין ת"ח לצאת ת"ח מבניהן אמר רב יוסף שלא יאמרו תורה ירושה היא להם רב ששת בריה דרב אידי אומר כדי שלא יתגדרו על הצבור מר זוטרא אומר מפני שהן מתגברין על הצבור רב אשי אומר משום דקרו לאינשי חמרי רבינא אומר שאין מברכין בתורה תחלה
התקן עצמך ללמוד תורה כו'. שלא תאמר הואיל ואבא חכם ואבי אבא כו' לשונו זה מדויק. דדוקא כי האי גוונא דאכתי לא מוחזק באבהתא. אז אינו מובטח עדיין שלא תפסוק תורה מזרעו. דבעינן שלשה דורות. אתה וזרעך וזרע זרעך. אבל מכאן ואילך ודאי תו לא צריך. ובזה לא הרגיש תי"ט. והוא דבר ברור. ונתיישב לי עוד בו דבר קשה. שכך אמרו גם בבתרא דנדרים. מפני מה אין מצוין בת"ח בניהם ת"ח. שלא יאמרו תורה ירושה להם. שנראה כסותר לאותה שאר"י בפ' הפועלים. תו לא צריכנא תורה מחזרת על אכסניא שלה. והוא סתירה גמורה לכאורה. והשתא לק"מ. כמ"ש בס"ד שם בפי' אגדות:
וּלְלֵוִי אֲמַר תֻּמַּיָּא וְאוּרַיָּא אַלְבֵּישְׁתָּא לִגְבַר דְּאִשְׁתְּכַח חַסִּיד קֳדָמָךְ
.ואף אורים ותומים שהיו בבית שני לא היו משיבין ברוח הקדש, ולא היו נשאלין בהן שנאמר עד עמוד כהן לאורים ותומים, ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמנה בגדים לכהן גדול כדי שלא יהא מחוסר בגדים
לא היו משיבין. א"א והלא אורים ותומים ורוח הקדש שני דברים הם מן החמשה שחסרו בבית שני ולדבריו אינו אלא אחד וחיסור בגדים שאמר אינו כלום שאינו מחשבון הבגדים.
ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמונה בגדים.
נ"ב פשטיות הכתובים מכריח כדעת רבינו, דבחנוך המלואים בצווי בפ' תצוה כתיב 'וזה אשר תעשה להם לקדש אותם כו' ולקחת את הבגדים כו' החשן' ולא נזכר כלל האורים ותומים, ובפרשת צו בעשייה כתוב 'ויתן אל החשן את האורים' כו' והוי בכלל חושן דבלא אורים ותומים לא מקרי חושן, וכן בתרגום על קרא ד'תומיך ואוריך' - 'אלבשתא לגבר חסידך' הרי דמלבוש מקרי, ולדברי ראב"ד אין מקום לאו"ת בשבעת ימי המלואים כמובן ודוק:
בתוך הגולה כתב:השאלה היא האם מצינו לרבנו היעב"ץ במקו"א שהוא מזכיר חיבור על האגדות?
(שתי הערות קלות בשולי הדברים: בשנת תשמ"ז הו"ל הרב י"י פרידמן קש"ס למסכתות ב"ק-ב"ב ובהקדמה ציין שבדעתו להו"ל את שאר החיבור. מישהו יודע מה עם זה?
דבר נוסף. כידוע הש"ס של ווגשל הולך ונדחק ממדפי הספרים מפני הש"ס החדש של עוז והדר (כך עכ"פ בבתי המדרש שסביבי) מצער מאד א"כ שלא השכילו אנשי עוזו"ה להטמיע בחיבורם את הגהות היעב"ץ בשלמותם. אין לי הצעה ברורה איך לפתור את זה אבל ממש חע"ד).
בתוך הגולה כתב:דבר נוסף. כידוע הש"ס של ווגשל הולך ונדחק ממדפי הספרים מפני הש"ס החדש של עוז והדר (כך עכ"פ בבתי המדרש שסביבי) מצער מאד א"כ שלא השכילו אנשי עוזו"ה להטמיע בחיבורם את הגהות היעב"ץ בשלמותם. אין לי הצעה ברורה איך לפתור את זה אבל ממש חע"ד).[/i]
ושא_נס כתב:
כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.
תורת המן כתב:ושא_נס כתב:
כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.
כנראה יש לכבודו גישה לכת"י קולן של סופרים. האם יש לך יכולת לבדוק ולהעלות גיטין ס. מעייני בספרא דאגדתא. ונז: דיניה דהאי גברא בצואה רותחת.
כי בשני מקומות הללו נכתבו בכמה מקומות במה' וגשל ג' נקודות(...), ונראה שהוא בכוונה דדוקא לאחר הנקודות נראה שמוסתר דברים בוטים.
עניו כמשה כתב:הכת"י נמצא בסה"ל הלאומית וניתן לגישה מקוונת
כנל לגבי הפירוש על החומש והתרגום
עניו כמשה כתב:מה שנכון נכון כתב:עניו כמשה כתב:הכת"י נמצא בסה"ל הלאומית וניתן לגישה מקוונת
כנל לגבי הפירוש על החומש והתרגום
?
אשמח לקישור.
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... FL78498072
תבדוק פה
מה שנכון נכון כתב:זה לא קולן של סופרים (שעליו היה הנידון). יש הבדלים בין ההגהות שבגליון לקש"ס.
יהודה בן יעקב כתב:היעב"ץ נהג לפסק את הספרים שלמד בהם.
צורת ה'פסיק' הפוכה ממה שנהוג היום.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים