אישצפת כתב:ואם משום מה שכתוב 'ויאהב יעקב את רחל' גם אם נפרש שהוא מחמת יופיה הרי היתה מטרתו לפריה ורביה ושלא יתן עיניו באחרות ולא מצינו שנתגנה על ענין זה.אדרבה רבותינו הראשונים כתבו שהאבות מלכתחילה דקדקו ליקח נשים יפות כדי לעורר התאוה וכך ירבו בנים.
א. לכאורה זה לא ברמת 'גם אם נפרש' אלא זהו הפשט הפשוט של המקראות.
(יד) ויאמר לו לבן אך עצמי ובשרי אתה וישב עמו חדש ימים:
(טו) ויאמר לבן ליעקב הכי אחי אתה ועבדתני חנם הגידה לי מה משכרתך:
(טז) וללבן שתי בנות שם הגדלה לאה ושם הקטנה רחל:
(יז) ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה:
(יח) ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה:
הפסוק י"ז, המציין את יופייה של רחל, נכנס בתוך הדברים בין השאלה 'מה משכורתך' לתשובה 'אעבדך ברחל'. ונראה ברור בפשט שהתורה מסבירה שיעקב בחר דווקא ברחל מתוך כך שהיא הייתה 'יפת תואר ויפת מראה'.
וזה מה שראיתי במפרשים:
רד"ק בראשית פרשת ויצא פרק כט פסוק יח
ויש לשאול אחר שכוונת הצדיקים לאשה לזרע, למה היו מחזירים אחר אשה יפה כיון שאין כוונתם לתאוה, ויעקב אבינו בחר ברחל לפי שהית' יפה מאד ועבד בה שבע שנים והתרעם בלבן אחר שנתן לו לאה תמורתה לפי שלא היתה יפה כמו רחל? ויש לומר כי כונתם לטובה לפי שהאשה יפה מעוררת התאוה, וכדי להרבות בנים היתה כוונתם לעורר תאותם, ועוד כדי שיהיו הבנים והבנות יפה מראה ויהיו דומים להם, ועוד כי צורה הנאה משמחת לב האדם כל שכן הצורה שתהיה לפניו תמיד שתהיה שמחתו בה תמידי, וצריך שיהיה האדם שמח בעולמו ובחלקו שנתן לו האל, כי האלהים מענה בשמחת אדם ומזמין לצדיק אשה יפה כמו שעשה לאבות ולשאר הצדיקים שיהיו שמחים בחלקם ומולידים בנים כמותם:
הרי שרד"ק כמו כן ראה קושי מסוים בעניין זה. אך הפתרון לדעתו אינו בכך שנוציא את הדברים מידי פשוטם (ונגיד שאין כוונת הפסוק ליופי חיצוני אלא למעלות הנפש וכדומה, או שנגיד שהפסוק לא מתכוון לנמק את טעם הבחירה ברחל), אלא שהפתרון הוא בכך שנתעמק במה שכתוב בתורה. אכן בחר בגלל היופי, אבל לחשוב שיש בזה איזה שמץ של פחיתות או חסרון מעלה – זו טעות, וכפי שביאר את הטעם. אכן בחר ביופי, אבל לא עשה זאת סתם להנאתו, אלא בשביל עבודת השם.
אור החיים בראשית פרשת ויצא פרק כט פסוק יח
ויאהב יעקב את רחל. פי' לא לצד יופיה אלא לצד מה שרחל בת זוגו:
או יאמר על דרך אומרם ז"ל (שבת כה ב) בדין זיווג תלמיד חכם שצריך שתהיה לו אשה נאה כנגד יצר הרע, והגם כי ישתנה יעקב למעליותא שמושלל מיצר הרע, עם כל זה התורה תלמד לאדם דעת:
בפירוש הראשון האו"ח הולך אכן לכיוון של לפרש לא כפשוטו. אבל בפירוש השני הוא כן מיישב את זה עם ההבנה הפשוטה – שאכן בחר בגלל היופי.
2.
אישצפת כתב:ולא מצינו שנתגנה על ענין זה
ואיפה אתה רואה בזוהר שהתכוונו לגנות אותו בזה?