איטשע כתב:קנקן חדש מלא ישן - קובץ חודש ביצירה
בימים אלו עולה על מכבשי הדפוס, קובץ חדש, דו חודשי, בשם ׳קנקן׳.
׳קנקן׳ מיועד להרחיב ידיעות הקורא, מנער ועד זקן, בהיסטוריה יהודית - עם מאמרי היסטוריה ומחקר, ועוד ידיעות תורניות שונות.
הקובץ הוא עם תמונות וצבעונית, חדשות גם ישנות.
בנוסף לכל זה, יש גם טור מיוחד לכתבי יוחסין עתיקות עם השוואות ותיקונים - בלשה״ק.
השאר בעיקר ביודיש.
יו״ל בע״ה בעוד שבועיים. לעת עתה יהיה אפשר להשיג בארה״ב ובאירופא.
עם יהיה ביקוש מארצנו הקודש, נשתדל לשלוח גם לשם.
כותב, עורך ומו״ל הוא חוקר היוחסין, ודברי עם ישראל ר׳ יוסף נחמי׳ הכהן קוואדראט מלונדון
איטשע כתב:תוקן.
הקובץ יו״ל לע״ע באידיש, בע״ה כשנצליח ויהיה ביקוש, נחשוב על תוכנית להו״ל בלשה״ק ובאנגלית, אבל בנתיים זה מה יש.
אבקש מכם שתודיעו לי בפרטי על מפיץ מומלץ שיהיה מעוניין בזה.
או יפנה למערכת:
Voicemail: +1 929 464-6465
Fax: +1 646 931-1947
אימייל: [email protected]
טלגרם: https://t.me/kankanpublication
זאב ערבות כתב:איטשע כתב:תוקן.
הקובץ יו״ל לע״ע באידיש, בע״ה כשנצליח ויהיה ביקוש, נחשוב על תוכנית להו״ל בלשה״ק ובאנגלית, אבל בנתיים זה מה יש.
אבקש מכם שתודיעו לי בפרטי על מפיץ מומלץ שיהיה מעוניין בזה.
או יפנה למערכת:
Voicemail: +1 929 464-6465
Fax: +1 646 931-1947
אימייל: [email protected]
טלגרם: https://t.me/kankanpublication
מדוע ביידיש? ברגע שמפרסמים ביידיש זה כבר סקטורלי ומיועד לקהל מצומצם. מדוע עלי לקרוא דברי תורה בגרמנית מאולתרת? תתאר לך שרש"י ובעלי התוספות היה כותבים את פירושיהם בצרפתית, או גדולי הראשונים בספרדית? או חכמי המזרח בערבית? עובדה אפילו הרמב"ם שכתב את רוב ספריו הקפיד לכתוב את י"ד החזקה בלשון הקודש.
זאב ערבות כתב:אראל כתב:וואלווי
אם יש לך משהו נגד שפת האם 'אידיש' [שדברו בה מיליוני יהודי איירופא מאות בשנים, עד הציונות] אזי בבקשה תפתח אשכול מיוחד לכך [אם עדיין אין]
גם תוכל לפתוח דיון באיזה שפה ידבר משיח צדקינו.....
וכבר אמרו ז"ל 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו.....
אכן לסבי שעל שמו אני נקרא קראו וולוולי. אין לי דבר נגד יידיש וכאמור אני דובר אותה ומקשיב לשיעורים ביידיש וכל בנינו למדו בחדרים דוברי יידיש. אך דבריך הלגלגניים אינם לענין. ראשית הצעתי עצה טובה לפרסם בעברית כי כך יש קהל יעד יותר גדול. שנית, אין לי ענין בנושא הזה בכדי לפתוח אשכול רק תופס כאן טרמפ. שלישית, העובדה שבאירופא דברו יידיש לא מחייבת אף אחד ולא הופכת אותה למקודשת בדיוק כפי שהערבית שאף אותה דברו מליוני יהודים אינה מקודשת ואף לא הלדינו שמקבילה יותר ליידיש שכמעט ועברה מן העולם. וההתעקשות על יידיש מפילה הרבה חללים ומי שיודע יודע. מילא ילד שבא מבית דובר יידיש, חצי נחמה לפחות מבין מה שהרבי שלו אומר, אך מה לילד מבית שאין דוברים בו יידיש ללמוד ביידיש?
ובקשר לאירופא, היו שם עוד מנהגים, מדוע אינם משמרים אותם? כגון עגלות וסוסים, בקתות מעץ בלי מזוג אוויר, אכילת תפוחי אדמה כל השבוע, מקוה קר, רוב הציבור הלך עם כובע קסקט (ואפילו הח"ח בתמונה המפורסמת) רק מיעוט שבמיעוט למדו וכו' אז מה פתאום נהיו אדוקים ביידיש. איזו קדושה יש בה? זו גרמנית מאולתרת כמו שכבר היום היום יש ישיביש אינגליש שזו מין אנגלית מאולתרת שמדברים בה החרדים ויצא מילון על כך (מצורף דוגמאות בקובץ) ובין השאר דוגמא איך מתרגמים לשפה ישיבתית זו קטע מהקדמת הספר חפץ חיים.
בקשר להשוואה עם ארמית זו כבר שאלה שדנו בה רבות ויבואו המומחים בענין ויאמרו מה ההבדל בינהם. הלא כבר בחומש יש כמה מלים בארמית "יגר שהדותא" ואתם באים להשוות זאת ליידיש?
אוצר החכמה כתב:לי מפריע משהו אחר ואשמח אם אחד הבקיאים כאן בהיסטוריה יעמידני על האמת אם הדבר נכון.
כמדומני שבכל השנים אע"פ ששפת הדיבור היתה יידיש הת"ח כתבו ביניהם בלשון הקודש ופרסמו ספרים רק בעברית וספרים שנכתבו ביידיש היו רק לנשים ועמי הארצות. ואני חושב שכן היה גם בלדינו.
זאת בשונה מהערבית היהודית שכתבו בה הראשונים שכן היתה שפת החכמים ולא מעט ספרים חשובים נכתבו בה.
דווקא אלו שכתבו דברי תורה או מחקר בחכמה שלא בלשון הקודש היו המשכילים.
אוצר החכמה כתב:לי מפריע משהו אחר ואשמח אם אחד הבקיאים כאן בהיסטוריה יעמידני על האמת אם הדבר נכון.
כמדומני שבכל השנים אע"פ ששפת הדיבור היתה יידיש הת"ח כתבו ביניהם בלשון הקודש ופרסמו ספרים רק בעברית וספרים שנכתבו ביידיש היו רק לנשים ועמי הארצות. ואני חושב שכן היה גם בלדינו.
זאת בשונה מהערבית היהודית שכתבו בה הראשונים שכן היתה שפת החכמים ולא מעט ספרים חשובים נכתבו בה.
דווקא אלו שכתבו דברי תורה או מחקר בחכמה שלא בלשון הקודש היו המשכילים.
איש בער כתב:אוצר החכמה כתב:לי מפריע משהו אחר ואשמח אם אחד הבקיאים כאן בהיסטוריה יעמידני על האמת אם הדבר נכון.
כמדומני שבכל השנים אע"פ ששפת הדיבור היתה יידיש הת"ח כתבו ביניהם בלשון הקודש ופרסמו ספרים רק בעברית וספרים שנכתבו ביידיש היו רק לנשים ועמי הארצות. ואני חושב שכן היה גם בלדינו.
זאת בשונה מהערבית היהודית שכתבו בה הראשונים שכן היתה שפת החכמים ולא מעט ספרים חשובים נכתבו בה.
דווקא אלו שכתבו דברי תורה או מחקר בחכמה שלא בלשון הקודש היו המשכילים.
לא נראה שערבית היתה שונה משפות האחרים, ואלו הספרים שנכתבו בערבית, היתה על דעת שיהיו ספר קליל ושגם נשים ועמי הארצות יבינו אותה, וכמו שעשו בכל השפות,
כך אמונות ודעות לרס"ג, ופירוש התורה שלו, ספר הכוזרי, וכן פירוש המשנה להרמב"ם נראה שהיה בדעתו פשוט לפרש לכל איש באשר הוא,
אבל מהיכ"ת ש'ספרים חשובים' שנועדו מלכתחילה לשכבת העילית הת"ח נכתבו בערבית?
אראל כתב:אוצר החכמה כתב:לי מפריע משהו אחר ואשמח אם אחד הבקיאים כאן בהיסטוריה יעמידני על האמת אם הדבר נכון.
כמדומני שבכל השנים אע"פ ששפת הדיבור היתה יידיש הת"ח כתבו ביניהם בלשון הקודש ופרסמו ספרים רק בעברית וספרים שנכתבו ביידיש היו רק לנשים ועמי הארצות. ואני חושב שכן היה גם בלדינו.
זאת בשונה מהערבית היהודית שכתבו בה הראשונים שכן היתה שפת החכמים ולא מעט ספרים חשובים נכתבו בה.
דווקא אלו שכתבו דברי תורה או מחקר בחכמה שלא בלשון הקודש היו המשכילים.
הנה נגעת בקצה המזלג, ומה היה סוף המעשה?
חסרון חומר קריאה להנוער, דין היתה סיבת הגרמא בנזקין להירידה הגדולה בקרב הנוער בין שני המלחמות בפולין וגלילותיה,
הנוער היו קוראים האידישיסטישע סחורה שהוצג להם מן המשכילים והציונים ושותפיהם, ה'ביכלעך' הללו פתח לפניהם הדרך ישר לטיאטער....
היה ר' מאיר לעהמאן מפרנקפורט, שהתחיל לכתוב ביכלעך ביידיש, [כלומר בית מאפי' למייסעלעך...], במטרה להציל את הנוער הקוראים.... [מן סיפוריו הנודעים, 'בוסתנאי', השר מקוצי, דעם ש"ך'ס טאכטער ... המעשיות היפים שכולנו יודעים אותם, נאפו במאפייתו של הרב לעהמאן...]
אוצר החכמה כתב:אראל כתב:אוצר החכמה כתב:לי מפריע משהו אחר ואשמח אם אחד הבקיאים כאן בהיסטוריה יעמידני על האמת אם הדבר נכון.
כמדומני שבכל השנים אע"פ ששפת הדיבור היתה יידיש הת"ח כתבו ביניהם בלשון הקודש ופרסמו ספרים רק בעברית וספרים שנכתבו ביידיש היו רק לנשים ועמי הארצות. ואני חושב שכן היה גם בלדינו.
זאת בשונה מהערבית היהודית שכתבו בה הראשונים שכן היתה שפת החכמים ולא מעט ספרים חשובים נכתבו בה.
דווקא אלו שכתבו דברי תורה או מחקר בחכמה שלא בלשון הקודש היו המשכילים.
הנה נגעת בקצה המזלג, ומה היה סוף המעשה?
חסרון חומר קריאה להנוער, דין היתה סיבת הגרמא בנזקין להירידה הגדולה בקרב הנוער בין שני המלחמות בפולין וגלילותיה,
הנוער היו קוראים האידישיסטישע סחורה שהוצג להם מן המשכילים והציונים ושותפיהם, ה'ביכלעך' הללו פתח לפניהם הדרך ישר לטיאטער....
היה ר' מאיר לעהמאן מפרנקפורט, שהתחיל לכתוב ביכלעך ביידיש, [כלומר בית מאפי' למייסעלעך...], במטרה להציל את הנוער הקוראים.... [מן סיפוריו הנודעים, 'בוסתנאי', השר מקוצי, דעם ש"ך'ס טאכטער ... המעשיות היפים שכולנו יודעים אותם, נאפו במאפייתו של הרב לעהמאן...]
לא הבנתי הקובץ הזה הוא ביכאלאך?
חשבתי שזה קובץ עיוני מחקרי.
אוצר החכמה כתב:מורה נבוכים הוא ספר קליל?
זאב ערבות כתב:מדוע לא תכתוב מה מונח מתחת הוצאת הירחון? האם עלינו לנחש?
איני מכחיש ששפת אידיש קיימת וחיה בעיקר אצל החסידים, אך הם משלמים על זה מחיר שכן שפת המדינה של רובם ממש ברמה של ילד בכיתות הנמוכות של היסודי ואינם יודעים לבטא מלים כראוי, ובגרירה אף השפה העברית של רובם עלגת! זה ממש צורם. זו מציאות ולא אתה ולא אף אחר יכול להכחיש אותה. זה מעשים שבכל יום וממש קשה להבין חסיד כשהוא דובר אתך אנגלית או עברית (הבהרה: רוב חברי הם חסידים!).
יש לכך השלכה מעשית מאוד לא טובה: נאמר בדברים פרק ד פסוק ו: וּשְׁמַרְתֶּם֘ וַעֲשִׂיתֶם֒ כִּ֣י הִ֤וא חָכְמַתְכֶם֙ וּבִ֣ינַתְכֶ֔ם לְעֵינֵ֖י הָעַמִּ֑ים אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן אֵ֚ת כָּל־הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְאָמְר֗וּ רַ֚ק עַם־חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן הַגּ֥וֹי הַגָּד֖וֹל הַזֶּֽה:
איזה צורה יש לזה כשחסיד מדבר עם גוי בשפה עלגת, מה אמור לחשוב הגוי? ואם תאמר, מה איכפת לי מהגוי? אז יש מה שנקרא חילול השם, וכמו שמקפידים להראות בלבוש מכובד כך צריך לדעת לדבר בצורה מכובדת. כבר נכתב רבות על כך שהחסידים (אבהרה, אני בא מבית חסידי סבי היה חסיד בויאן) מדברים עברית בצורה עלגת בכדי להוציא מהציונים והמשכילים אך מדוע מתפללים כך? איך יתכן שיאמרו: היא מלכנו היא מושיענו? האין זה כחוכא וטלולא?
בהודעה אחרת מישהוא שאל באיזו שפה אני סבור ידבר משיח צדקינו. אכן שאלה טובה שנדמה שלא דנו בה עדיין ומן הסתם זה הדבר הראשון שידעו כשיפתח את פיו וידבר, אך אין ספק שזו לא תהיה יידיש, וכי מדוע שידבר בשפה שרק חלק מהעם מבינים, ושנית עוד שידבר גרמנית! אני סבור שלאחר השואה זו צריכה להיות שפה צורמת. כל דובר יידיש צריך להבין זאת היטב: יידיש זה דיאלקט גרמני! לא יעזרו כל התירוצים לסבר את האוזן. ונכון שיש בה הרבה מלים שאולים מעברית ושפות אחרות אך כל שפה היא כזו וגם בגמרא יש מלים פרסיות ערביות יוניות ועוד.
אראל כתב:עוד תגובה בנושא, וכל האשכול יסע למחלקת ה'אספקלריא'....
זאב ערבות כתב:לענין כתב:לפי מה שראיתי עד היום [וראיתי מקרוב], נוכחתי לדעת כי מי ששפת האם שלו אינה לשון הקדש, קצב הקליטה שלו בדברי תורה, וכן הבנת הנקרא שלו [הן בתנ"ך, בחז"ל, ולאחריהם], הם נמוכים בהרבה מדוברי לשון הקדש מילדותם.
האם מישהו יכול לתקן אותי?
אתה צודק באלף אחוז, וזו הסיבה העיקרית מדוע בא"י רמת הלימוד גבוהה מבחו"ל והלימוד יותר עסיסי שכן מקושרים לשפה בה לומדים ולא צריך לבזבז זמן על תרגום לשפות אחרות. בקיצור חיים את השפה.
זאב ערבות כתב:לענין כתב:לפי מה שראיתי עד היום [וראיתי מקרוב], נוכחתי לדעת כי מי ששפת האם שלו אינה לשון הקדש, קצב הקליטה שלו בדברי תורה, וכן הבנת הנקרא שלו [הן בתנ"ך, בחז"ל, ולאחריהם], הם נמוכים בהרבה מדוברי לשון הקדש מילדותם.
האם מישהו יכול לתקן אותי?
אתה צודק באלף אחוז, וזו הסיבה העיקרית מדוע בא"י רמת הלימוד גבוהה מבחו"ל והלימוד יותר עסיסי שכן מקושרים לשפה בה לומדים ולא צריך לבזבז זמן על תרגום לשפות אחרות. בקיצור חיים את השפה.
זאב ערבות כתב:לא שמעתי שמישהוא יאמר שיידיש היא שפת הקודש.
לענין כתב:ובהתייחס לדברי בלום - אני לא מדבר על הרמה הלימודית, שודאי היא גבוהה מאד בחו"ל, אשר לימודם הוא בשפת אבותינו מזה אלף שנים. אני מדבר על כך שכאשר אני מראה קטע -פסוק או משנה או חזון איש- לשני לומדים בעלי רמה שוה בהחלט מבחינה לימודית, הרי שדובר העברית 'יתפוס' את הקטע במהירות פי כמה מדובר האנגלית, וזה מוכרח, מפני שזו שפת האם שלו! זאת אומרת, שדובר עברית יכול לקרוא ברצף פרקי נ"ך או מדרשים או תשובות באחרונים, בשעה שדובר האנגלית יעשה זאת בזמן [וממילא בהבנה] שדוברי העברית קוראים זוהר.
מקוה שהסברתי את עצמי מספיק טוב.
פוק חזי, בדוברי העברית כמה מאמץ לוקח להם לקרוא ולהבין את נגלות הזוהר, כולל כזה שמודפס תרגום בצידו, ותבין מה המאמץ הנדרש מדובר אנגלית להבין מדרש, הלא כן? [ברור שמאמץ כזה נותן אותותיו באיכות הלימוד, הספק והבנה]. לא נכנסתי כאן כלל לקדושת היידיש, תהא אשר תהא, אלא לנתונים עובדתיים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 158 אורחים