במסתרים כתב:נאמר על דברי הגאונים שהם מקבלה ואין לחלוק עליהם, אבל במקומות לא מעטים חלקו וחלקו.
מה הכלל?
סופר-סתם כתב:עיין חו"מ סי' כה. והוא מחלוקת הראב"ד והרא"ש.
סופר-סתם כתב:עיין חו"מ סי' כה. והוא מחלוקת הראב"ד והרא"ש.
עדיאל ברויאר כתב:כל ראשון בחר מתי לחלוק על הגאונים. יש כאלו שנטו לחלוק יותר ויש כאלו שנטו לחלוק פחות.
יחזקאל ר כתב:מרן חזו"א ב"ק י"א ס"ק כ'
ומש"כ הראשונים ז"ל דדברי ר"ח הם דברי קבלה צריך פירוש וכי לא אמר ר"ח דבר מסברא רק מה שקבל וכן רבו וכל רבותיהם עד רבינא ור"א לא אמרו דבר מסברא רק מה שקבלו הלא ודאי כולם קבלו מה שקבלו וחידשו מה שחידשו כמו כל רבותינו הראשונים ז"ל והלא הרבה פעמים הפוסקים חולקים על ר"ח ואינם חוששים ונראה דר"ח שימש גדול אחד שהיה זכרן ביותר והיה זקן ביותר וקבל ממנו הרבה דברים דחבריו בני דורו לא ידעום והוא ז"ל היה מספר דברים שקבל לפני חכמי דורו דברים נסתרים ומפליאים וזה נותן לו חשיבות מיוחדה שהדורות הולכים ומתמעטים ומי שהוא עשיר בעובדות הראשונים יש בו קדושה יתירה וחכמה יתירה אבל אין זה מונע מלחלוק עליו על סמך ראיות ברורות ומש"כ דבריו דברי קבלה היינו מדור או דורות שקדמו לו אבל אין זה קובע שהן דברים מקובלים מחכמי הגמ' זולת מאורעות בודדים כמו שהביאו תו' עירובין מ"א א' ד"ה ביצה קבלה בידינו כו' אלא כל שקרובים יותר לחכמי הגמ' יש לחשבם ליותר נוטים אל האמת שלא שלטה עדיין השכחה אבל כ"ז אינו מכריע שלא לחלוק עליהם בראיות מן הגמ' לחוד
במסתרים כתב:נאמר על דברי הגאונים שהם מקבלה ואין לחלוק עליהם, אבל במקומות לא מעטים חלקו וחלקו.
מה הכלל?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים