מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להאיר פנים! גניבת דעת?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
mirivd
הודעות: 1
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 4:04 pm

להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי mirivd » ה' מאי 27, 2010 6:59 am

לפני מספר ימים העלתי שאילה, ומשום מה השאלה נמחקה אחרי יום.
וזו שאלתי במאירי פ''א משנה ט''ו על מה שאמרו הוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות כתב הראה את עצמך לפניו כשמח על ביאתו, עד שיהא סובר עלך שיהיה פניך צהובות לשמחתך על בואו. ובפרקי אבות עם באור הגר''א נראה שאפילו אם אינך אוהבו הראה כאילו, ונשאלת השאילה מדוע אין בזה גניבת דעת?

נחמן
הודעות: 16
הצטרף: ו' מאי 21, 2010 10:55 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי נחמן » ה' מאי 27, 2010 8:36 am

mirivd כתב:לפני מספר ימים העלתי שאילה, ומשום מה השאלה נמחקה אחרי יום.
וזו שאלתי במאירי פ''א משנה ט''ו על מה שאמרו הוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות כתב הראה את עצמך לפניו כשמח על ביאתו, עד שיהא סובר עלך שיהיה פניך צהובות לשמחתך על בואו. ובפרקי אבות עם באור הגר''א נראה שאפילו אם אינך אוהבו הראה כאילו, ונשאלת השאילה מדוע אין בזה גניבת דעת?

שאלה של ליטוואק... :lol:
נראה לי : א)שמכך שהתורה אסרה "לא תשנא ...בלבבך" משמע שרק לשנוא בלב אסור אך אם אינו אוהבו עדיין לא עבר איסור.
ב) רק מצוות "ואהבת את ד' אלוקיך" היא בלב, משא"כ "ואהבת לרעך כמוך" היא במעשה ודיבור, והמצווה היא להראות אהבה לחבירו .
ועוד שאמר החינוך אחרי הפעולות נמשכים הלבבות.

המשתדל
הודעות: 44
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:00 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי המשתדל » ה' מאי 27, 2010 8:38 am

mirivd כתב:לפני מספר ימים העלתי שאילה, ומשום מה השאלה נמחקה אחרי יום.
?

יש הרבה מחיקות שהשכל לא מקבלם, [כמו לנחם גדול הדור ועוד].

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' מאי 27, 2010 9:41 am

אולי יש ליישב כך:
ענין גניבה לא שייך אלא במקום שהגנב לוקח משהו מחבירו לרשותו ולעצמו. והלכך, אם אני מכבד את האדם בגניבת דעת, דהיינו שאני מראה לו שאני מכבדו ולבי אינו נכון עמי, רק לתועלתי אני עושה זאת, כדי שייטיב עמי אח"כ וכל כיו"ב. הרי זו גניבת דעת, ואסור לעשות כן.
ברם, אם אני עושה כן לכבודו, כדי לרומם את רוחו ונפשו, ואני עצמי אין לי שום תועלת בכך. לא שייך בזה גניבת דעת כלל אלא רק עשיית חסד ואמת.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 27, 2010 10:50 am

יתכן על פי דברי היראים סי' ק"פ [ואולי גם החינוך מצוה של"ח] שיש איסור אונאת דברים במראה פנים רעים, וא"כ מדין חשש אונאת דברים צריך להראות פנים יפות ושמחות, כי אף בהראותו פנים רגילות יש בזה חשש אונאת דברים שיאמר השני שאינו שמח בבואו או ח"ו היה שמח לולא בא.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' מאי 27, 2010 11:01 am

קצת קשה ומוזר לטעון שמה שהיראים ואולי גם החינוך אמרו שיש איסור אונאת דברים במראה פנים רעים, הוא לאו דוקא אלא גם בפנים רגילים הוי אונאת דברים. דא"כ הו"ל לאשמעינן רבותא זו.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 27, 2010 11:33 am

ברור שלא עוברים על האיסור בפנים רגילים, אבל יתכן שכדי להדר באיסור אונאת דברים יש מעלה בלהראות פנים יפות, וממילא יוצא מידי חשש גניבת דעת, כיון שעושה כן להתרחק מאיסור.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' מאי 27, 2010 11:56 am

איך אפשר לעבור על איסור גניבת דעת, בגלל הידור מצות אואנת דברים.
גדולה עבירה לשמה?

יצחק
הודעות: 60
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 1:01 pm

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי יצחק » ה' מאי 27, 2010 12:55 pm

עפ''י דברי הקדושת לוי הנודעים על קבלת התורה (בקדושות על פורים קדושה ראשונה) אפשר לומר שכל יהודי בפנימיות אוהב הוא כל יהודי, ורק בחיצוניות יש מניעים ומפריעים לאהבה, וכשמאיר פנים ליהודי הוא בעצם אמיתי לגמרי.
ואפשר להאריך עוד עפ''י דברי החפץ חיים בכמה מקומות.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 27, 2010 1:33 pm

ווונדערלעך כתב:איך אפשר לעבור על איסור גניבת דעת, בגלל הידור מצות אואנת דברים.
גדולה עבירה לשמה?


אין בזה גניבת דעת, כי ידוע שכך ההלכה שיש הידור להאיר פנים לחבירו, [משא"כ באדם שמגיע לחתונת חבירו שנערכה בעיר אחרת, ואינו מגלה את אוזנו שהוא בין כך היה בעיר בשביל סיבה אחרת, ולולא זאת לא היה נוסע לחתונתו, שיש בזה חשש גניבת דעת, ויל"ע].

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' מאי 27, 2010 1:52 pm

אין לי יותר כח. אני מרים ידים.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 27, 2010 2:20 pm

רק לזכור שכל מה שכתבתי הוא בגדר "אפשר", וגם לי לא ברור, וכתבתי בדרך "יתכן".

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 27, 2010 2:31 pm

אגב,
ווונדערלעך כתב:ברם, אם אני עושה כן לכבודו, כדי לרומם את רוחו ונפשו, ואני עצמי אין לי שום תועלת בכך. לא שייך בזה גניבת דעת כלל אלא רק עשיית חסד ואמת.


כך מפורש בחולין צד: וברש"י שם, שכל שעושה לכבוד חבירו אין בזה משום גניבת דעת.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ה' מאי 27, 2010 2:52 pm

היה משתלם להרים ידים.

ישי
הודעות: 36
הצטרף: ה' מאי 27, 2010 5:33 pm

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ישי » ה' מאי 27, 2010 9:36 pm

תשובתו של יצחק ע''פ דברי הקדושת לוי היא נפלאה, הייתי שמח לדעת היכן החפץ חיים מדבר בזה?

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 27, 2010 10:27 pm

הרעיון דלהלן לקוח מספרו הנפלא של הרב גולדווסר "מי זהב".
הרמב"ן קרא לדרישה לאהוב את הזולת 'הפלגה', כי באמת א"א ממש- לשיטתו.
אבל אפשר לומר עפ"י מה שמקשים למה לא נאמר ואהבת את רעך כמוך, וכמו ואהבת את ה' א'.
והשאלה הא' מתרצת את השניה- כי באמת לאהוב את השני לגמרי א"א, אבל הדרישה היא באמת רק לתת לשני אהבה כמו שאתה יכול.
כך שהכונה "ואהבת לרעך" תביא לו אהבה.
ולתת כזה דבר לא צריך בכלל להיות אמיתי, כמו שאם הייתי נותן לו כסף שלא בלב שלם, שודאי אין בזה בעיה כי כ"א שמח לקבל- כך כ"א שמח לקבל חיוך והתנהגות שמסמלת אהבה.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 25, 2012 12:03 pm

mirivd כתב:ובפרקי אבות עם באור הגר''א נראה שאפילו אם אינך אוהבו הראה כאילו, ונשאלת השאילה מדוע אין בזה גניבת דעת?

לא מצאתי באבות עם ביאור הגר"א כזו משמעות.
הכותב כבר יתכן ולא כותב כאן.
יש למישהו מקבילה לרעיון זה במשנה חוץ מהמאירי?

ורק בשביל המוזרות של פענוח לא נכון אעלה מה כן מובא באבות עם פירוש הגר"א.
במהדורה אחת כתוב 'וכמ"ש (כתובות קיא:) 'טוב המלבין' כו'. וזה ברור שכוונתו לבאר פירוש 'סבר פנים יפות' שעניינו הלבנת שיניים לחבירו.
אבל במהדורה אחרת כתוב וכמ"ש (משלי ט"ו ט"ז) טוב וכו' . והפסוק שמובא שם הוא "טוֹב מְעַט בְּיִרְאַת יי' מֵאוֹצָר רָב וּמְהוּמָה בּוֹ", מה הקשר- ההדרה לא נכונה של מדפיס...
לכידה.PNG
לכידה.PNG (5.14 KiB) נצפה 6493 פעמים

לכידה א.PNG
לכידה א.PNG (4.4 KiB) נצפה 6493 פעמים

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להאיר פנים! גניבת דעת?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 25, 2012 12:25 pm

שוב אני רואה שזה לא טעות של מהדיר בתקופה האחרונה אלא העתק של טעות, כנראה, ממהדורה ראשונה שיצאה בשנת תקס"ד.
לכידה.PNG
לכידה.PNG (3.78 KiB) נצפה 6489 פעמים

משנת תקס"ד-
לכידה א.PNG
לכידה א.PNG (5.09 KiB) נצפה 6489 פעמים


יש מישהו שכן מצליח להבין את משמעות פירוש המשנה כך?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 528 אורחים