הודעהעל ידי אתנחתא » ו' ינואר 21, 2011 3:35 am
מה שייך מוסכם הדבר? האריז"ל כותב במפורש שנבואת משרע"ה היא רק בדרגה נמוכה דאצילות, ואילו כל מי שמכיר רק תורת האריז"ל ידוע שהוא גילה בכתר, ועקודים וברודים ואדם קדמון שהם למעלה מאצילות. אז שאלתך אם זה שכתוב בהאריז"ל מוסכם על כל המקובלים? או שיש חולקים על האריז"ל? זה אינו חידושו של בעל התניא ולא הבנתו. מעתה באם מקבלים דברי האריז"ל הקושיא מזדקרת: כיצד ניתן לומר שהאריז"ל בעצמו השיג יותר? זוהי קושיא על דברי האריז"ל.
אך באמת לפי התירוץ, פשוט שגם משרע"ה השיג מה שהאריז"ל השיג מכש"כ וק"ו, רק מה שכיוון האריז"ל, שמשרע"ה השיג רק עד בדרגה נמוכה - הכוונה על ראיית נבואה שהיא ראיית מהות האלקית ממש, כלומר לפי הקבלה, הדרגה אחוריים של ה' (שמשרע"ה ראה רק בחי' אחור ולא פנים) היינו מדרגת אצילות ובזה עצמו נצח הוד של אצילות המכונה חיצוניות דאצילות,, ובדרגה זו יש גילוי ממש, ואילו האריז"ל מה שהתגלה לו זה רק מצד השגה תורנית וחכם עדיף מנביא, שכן החכם רואה רק חיצוניות מציאות הדברים (אם כי אצל מקובלים ראייה חיצונית זו גם התגלות היא אך לא התגלות נבואית ולא סתם מחקר בעלמא) ולא שהשכינה מתגלה בתוכו ממש, ואם כן פשוט שזה שהאריז"ל ראה בתור המציאות התגלה בוודאי למשרע"ה בוודאי לאין ערוך, אך לא בתור נבואה אלא בתורת גילוי של תורה וחכמה.
אם נתאר את הדבר במשל, נאמר שיש אדם שחוו חוויה בלתי אמצעית, כגון מאורע כביר ועצום, שזה נקרא הרגשת המהות, ובזה לא כל אדם יכול לקבל את החוייה במלוא עוצמתה אלא רק מעט מזעיר, אך אחר כך יש שאדם רואה ציור אותנטי של חוויה זו, ואז אדם יכול להיחשף להרבה יותר פרטים ומימדים של מאורע זה, אך מכיון שזה רק ידע אם כי כם הציור משפיע וכובש את האדם אך זה נקרא ידיעת המציאות. (הראשון דומה לנבואה ממש שבזה משרע"ה זכה לדרגה הכי עליונה שניתן להשיג, וכל נביא ונביא כפי ערכו, ואילו המקובלים רואים כאילו רק ציור הדברים, ואחר כך יש שאדם רק קורא על הציור בספר, שזה כמו כל אדם הקורא בספר קבלה.