חנבין כתב:דרך הלימוד בפולין (וגם בליטא לפני הגר"א ותלמידיו) היו מפולפלות מאד
האבני נזר-אגלי טל למד אצל הרבי מקוצק דרך אחרת לברר שיטות הראשונים ועיון בפשט כדבריו בהקדמתו לאגלי טל
אם כי יש לציין שגם בספריו יש הרבה פלפול בעיקר בספר אבני נזר ופחות באגלי טל שהוא אכן יותר קרוב למה שכתב בהקדמה הנ"ל
בכלי חמדה (ובספרו השני) שהיה תלמידו של האבני נזר יש אכן גם פלפול אבל גם הרבה יסודות מפתיעים בעיון ובסברא וגם בבקיאות נדירה.
נוטר הכרמים כתב:מספר 'רבינו מאיר שמחה (רז"א רבינר, עמ' קסח):
פעם הזדמנו הגאון הק' רבי מנחם זמבא ז"ל הי"ד עם ר' מאיר שמחה במקום מרפא בחו"ל, בזמן שהותו של ר"מ זמבא אצל ר' מאיר שמחה, נכנס אחד מגדולי גליציא לפלפל עם רמ"ש בדברי תורה, לאחר שיצא, אמר רמ"ש לר"מ זמבא: הרי אמרו רז"ל בשעת קבלת התורה, כפה הקב"ה את ההר כגיגית, ואמר אם תקבלו את התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתם. אם לקבל תורה כזו-הייתי מעדיף יותר להשאר ולהקבר תחת ההר. (ממכתבו של הרב שמואל וולקין).
מעיין כתב:חנבין כתב:
בא' מקובצי נזר התורה האחרונים יש מאמר ארוך ערוך בענין דרך לימודו של הגאון בעל אבני נזר עם דוגמאות, מי שביכולתו מתבקש לצרפו לכאן לתועלת הקוראים.
כולל יונגערמאן כתב:ואיידי דביד יהודה עסקינן, האם מישהו יודע אודות איזה מהדורה חדשה של הספר? אם לא, נכון שמישהו יעסוק בזה.
ספר זה, הוא אחר הכל מפעל ענק בשו'ע יו"ד, ובלעדו לא מצינו ידינו ורגלינו. אך דא עקא, דפוס הנשבר, וגודל הערבוב עד שצריכים לפעמים ללמוד כמה דפים כדוי למצוא אם באיזהו מקומן התייחס לקושיא שלי, הן הם היו בעוכרינו.
נכון שיהדירו ספר זה מחדש, בפיסוק קטעים כראוי, ובמפתח מפורט ומורחב אודות כל הענינים שדן בו, וכל הספרים שמבאר דבריהם.
בדיחה ישנה. תבדוק את התאריכים ותחזור לכאן עם מסקנות.כולל יונגערמאן כתב:לקינוח סעודה: שמעתי פעם כי חסידי ריזין התמרמרו על היד יהודה. הוא היה הדיין בסאדיגורא, וביוכ"פ האחרון של הרוז'ינער היה חלוש למאוד, אבל הוא פסק שאין זה עדיין בגדר פיקוח נפש. מישהו שמע / יודע משהו בענין זה?
בור הגולה כתב:כולל יונגערמאן כתב:ואיידי דביד יהודה עסקינן, האם מישהו יודע אודות איזה מהדורה חדשה של הספר? אם לא, נכון שמישהו יעסוק בזה.
ספר זה, הוא אחר הכל מפעל ענק בשו'ע יו"ד, ובלעדו לא מצינו ידינו ורגלינו. אך דא עקא, דפוס הנשבר, וגודל הערבוב עד שצריכים לפעמים ללמוד כמה דפים כדוי למצוא אם באיזהו מקומן התייחס לקושיא שלי, הן הם היו בעוכרינו.
נכון שיהדירו ספר זה מחדש, בפיסוק קטעים כראוי, ובמפתח מפורט ומורחב אודות כל הענינים שדן בו, וכל הספרים שמבאר דבריהם.
אחד הנכדים התחיל במפעל לההדירו מחדש, וכבר הוציא כמדו' שני כרכים.
מהיכן דנתוני כתב:עוד משהו נחמד בענין שיטת הלימוד בגאליציא
נוטר הכרמים כתב:בור הגולה כתב:כולל יונגערמאן כתב:ואיידי דביד יהודה עסקינן, האם מישהו יודע אודות איזה מהדורה חדשה של הספר? אם לא, נכון שמישהו יעסוק בזה.
ספר זה, הוא אחר הכל מפעל ענק בשו'ע יו"ד, ובלעדו לא מצינו ידינו ורגלינו. אך דא עקא, דפוס הנשבר, וגודל הערבוב עד שצריכים לפעמים ללמוד כמה דפים כדוי למצוא אם באיזהו מקומן התייחס לקושיא שלי, הן הם היו בעוכרינו.
נכון שיהדירו ספר זה מחדש, בפיסוק קטעים כראוי, ובמפתח מפורט ומורחב אודות כל הענינים שדן בו, וכל הספרים שמבאר דבריהם.
אחד הנכדים התחיל במפעל לההדירו מחדש, וכבר הוציא כמדו' שני כרכים.
בהוצאה נפלאה ביותר עם תולדות המחבר, עם הערות, ע"י נכדו שהוא ת"ח מופלג ביותר, הגאון ר' אפרים לנדא שליט"א. (בכרך האחרון ישנה גם הסכמה מהאדמו"ר מסדיגורה שליט"א, הן היה רב בסדיגורה...).
כולל יונגערמאן כתב:היה בדעתי לפתוח אשכול בענין זה, דרך למדו של החו"ד, (את הנתיבות לא למדתי כמעט לע"ע, ועוד חזון). ובמיוחד במה שלפעמים מעמיס פשטים במחברים שכנראה צריך עיון גדול איך מפרנסים את דבריו.
ועוד זאת אדרוש, מה שלפעמים מכניס פירוש בדברי הגמ', איזה חומרא שחדש המהרש"ל לדוגמא, ובונה ע"ז הרים וגבעות בחשבון הגמ'.
נו, יגדיל תורה ויאדיר.
כולל יונגערמאן כתב:כולל יונגערמאן כתב:היה בדעתי לפתוח אשכול בענין זה, דרך למדו של החו"ד, (את הנתיבות לא למדתי כמעט לע"ע, ועוד חזון). ובמיוחד במה שלפעמים מעמיס פשטים במחברים שכנראה צריך עיון גדול איך מפרנסים את דבריו.
ועוד זאת אדרוש, מה שלפעמים מכניס פירוש בדברי הגמ', איזה חומרא שחדש המהרש"ל לדוגמא, ובונה ע"ז הרים וגבעות בחשבון הגמ'.
נו, יגדיל תורה ויאדיר.
נו, מה יהיה עם זה?
זרח כתב:מי שרוצה דוגמא מדרך הגאונות הגליצינית שילמד סימן אמרי יושר או מנחת פתים של ר' מאיר אריק, ויראה איך מדמה מילתא למילתא עד לאסוקי שמעתא אליבא דהילכתא.
בור הגולה כתב:כולל יונגערמאן כתב:ואיידי דביד יהודה עסקינן, האם מישהו יודע אודות איזה מהדורה חדשה של הספר? אם לא, נכון שמישהו יעסוק בזה.
ספר זה, הוא אחר הכל מפעל ענק בשו'ע יו"ד, ובלעדו לא מצינו ידינו ורגלינו. אך דא עקא, דפוס הנשבר, וגודל הערבוב עד שצריכים לפעמים ללמוד כמה דפים כדוי למצוא אם באיזהו מקומן התייחס לקושיא שלי, הן הם היו בעוכרינו.
נכון שיהדירו ספר זה מחדש, בפיסוק קטעים כראוי, ובמפתח מפורט ומורחב אודות כל הענינים שדן בו, וכל הספרים שמבאר דבריהם.
אחד הנכדים התחיל במפעל לההדירו מחדש, וכבר הוציא כמדו' שני כרכים.
מעיין כתב:...
והאם כשכותב ומעמיס כוונה באיזה ראשונים שמצטט דבריהם, ומגבשן לשיטה חדשה, האם אכן כיוון שזאת כוונתם, או שמא רק מביא ראי' מדבריהם לעצם הרעיון והסברא, אבל חידושו היא שיטה חדשה כפשרה בין הראשונים, או לפעמים רק דעת איזה ראשון, אף שציין להרבה ראשונים, מ"מ המעיין בדברי הראשונים וגדולי אחרונים המבארים דבריהם יראה שלא קרב שיטה אל שיטה, וגם החוו"ד בעצמו לא כיוון שאכן זאת כוונתם, רק נוקט נקודה וסברא מדבריהם.
נסיתי לבאר את הנקודה שרציתי לברר. והמבין יבין.
האם יש איזה מאמר העוסק בבירור ענין זה
בור הגולה כתב:
דרך אגב, לפני מספר שנים הוציאה י"ל חוברת (פנימית, לפי עמוד השער) על הגרב"ש שניאורסון, ושם היה מאמר ארוך ומנומק להסביר שיטת גליציה מה היא.
שומע ומשמיע כתב:סבי ז"ל סיפר לי שאמר לו אביו שהיה תלמיד קרוב לרבי מאוסטורבצה, שלרבי הוא הולך בשביל עבודת ה' אבל דרך לימודו היא כשל האבני נזר.
הבנתי ממעשה זה שהאבני נזר היה נחשב בפולין כ'שיטה' בפני עצמה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים