מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.
ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].
אדג כתב:אעפ״כ, חזקה שאם הייתי משמיע את דבריו בהקדמתו לירמיה הייתי נאשם בכפירה. שם מבאר מפני מה מרובה ספר ירמיה בקרי וכתיב יתר על שאר ספרי הקודש, וביאר שהם מחמת שהיה ירמיה צעיר ולא ידע לכתוב בלא שגיאות לפיכך הכתיב הוא בשגיאותיו והקרי כפי האמת.
עבורי, היה זה הלם לקרוא דברים כגון דא אצל גדול ישראל ולא אצל חוקר משכיל מהמאה הקודמת.
מעט צרי כתב:שאלה זו אופייני לדור שלנו דור ששופט את שופטיו. וכי מה שונה האברבנאל מכל שאר חכמי ישראל, כדי להחליט שיש לתהות על קנקנו ולברר דעת גדולי ישראל עליו. אין זה אלא משום שמשום מה צרות האופקים של כמה מבני התורה בדורינו אינו יכול להסכים שאמנם מגדולינו היו אנשים חכמים גדולים בקיאים גם בחכמת העולם. .
החשיבות של הציטוט שהביא 'מעט צרי', בו מכנה מרן (ראה גם כס"מ ברכות פ"ג ה"ג) את אברבנאל 'הנשר הגדול', לא פגה גם אם נקראו כך בשמות חכמים נוספים, משום שמפ"ק מרן יצא. או מפי 'ראש השלישים בחכמת התלמוד', הר"י פאסי הנזכר שם. אבל אצל רש"א, ראויים להכלל ברשימה אחת, קדמונינו עם לבלברינו, אם רק כינו כולם לפלוני הנשר הגדול, וכידוע דרכו הטובה.חכם באשי כתב:טעות בידך,חכמים רבים, מלבד הרמב"ם, נתכנו 'הנשר הגדול', כמו:מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.הדברים לקוחים ממאמרו של ר"ש אשכנזי שבכתובים, ושם הביא מקורות לדברים.ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].
איש_ספר כתב:החשיבות של הציטוט שהביא 'מעט צרי', בו מכנה מרן (ראה גם כס"מ ברכות פ"ג ה"ג) את אברבנאל 'הנשר הגדול', לא פגה גם אם נקראו כך בשמות חכמים נוספים, משום שמפ"ק מרן יצא. או מפי 'ראש השלישים בחכמת התלמוד', הר"י פאסי הנזכר שם. אבל אצל רש"א, ראויים להכלל ברשימה אחת, קדמונינו עם לבלברינו, אם רק כינו כולם לפלוני הנשר הגדול, וכידוע דרכו הטובה.חכם באשי כתב:טעות בידך,חכמים רבים, מלבד הרמב"ם, נתכנו 'הנשר הגדול', כמו:מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.הדברים לקוחים ממאמרו של ר"ש אשכנזי שבכתובים, ושם הביא מקורות לדברים.ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].
[/size]
איש_ספר כתב:, האריך ר' שמואל הכהן (מאן הוא?) .
וזאת למודעי, דמפרשים שתחילת פירושם בזה בא ע"פ התאמצות לבאר פשוטו של מקרא והמה בהחלטיות נגד האמור בחז"ל בזה, לא הובאו פנימה בקונטרסי זה, כי דבר אין להם עם ההלכה.
כולל יונגערמאן כתב:לגופו של ענין: מי יוכל להביא ראיה לדעתו של אברבנאל בנידון ספרו של ירמי', מגמרא ירושלמי דמס' תענית?
כולל יונגערמאן כתב:יש לחפש כאן בתחתית העמוד:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=608
אם למדין כפשטות הלשון (לא כהמפרשים דשם. האברבנאל הרי יכל לחלוק על דברי המפרשים ז"ל).
מקוה אני שלא אחסם מכאן בשביל הבאת לינק זה...
כולל יונגערמאן כתב:אם למדין כפשטות הלשון (לא כהמפרשים דשם. האברבנאל הרי יכל לחלוק על דברי המפרשים ז"ל).
מקוה אני שלא אחסם מכאן בשביל הבאת לינק זה...
רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש רבי יוחנן אמר למלך שהיה יושב ומחשב חשבונות באו ואמרו לו נשבה בנך ונתקלקלו חשבונותיו אמר יעשה זה ראש לחשבונות רבי שמעון בן לקיש אמר למלך שהיה יושב ומחשב חשבונותיו באו ואמרו לו נשבה בנך ונתקדש אמר ייעשה זה ראש לחשבונות
ואפי' מתוך מורא חכמים, ואפי' כננס על גבי ענקים.להיות ניחון בחוש ביקורת מה לרחק ומה לקרב
בור הגולה כתב:האברבנאל מוזכר ברמ"א ביו"ד סי' רמ"ה סעיף ח' ובסי' רמ"ו סעיף כא.
לא חפשתי באוצר, אבל רצ"ב מספרו של שמואלי על האברנבאל:אדג כתב:אודות אותה בראבו אנילה, אם היא מקור שם אברבנאל, כבר האריך ח״א לדחות. כמדומני שחיפוש באוצר יורה את מקומה של מרגלית זו ששכחתי מקומה, וברוך לה׳ מי שישיב לי אבידתי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 687 אורחים