מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חדשים גם ישנים
הודעות: 7
הצטרף: ג' ינואר 04, 2011 1:55 pm

הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חדשים גם ישנים » ה' ינואר 06, 2011 5:51 pm

אני מחפש חומר כיצד התיחסו להרב אברבנאל ולפירושו חכמים בדורו ובדורות שאחריו.
תודה רבה לכולכם

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ה' ינואר 06, 2011 8:47 pm

שאלה זו אופייני לדור שלנו דור ששופט את שופטיו. וכי מה שונה האברבנאל מכל שאר חכמי ישראל, כדי להחליט שיש לתהות על קנקנו ולברר דעת גדולי ישראל עליו. אין זה אלא משום שמשום מה צרות האופקים של כמה מבני התורה בדורינו אינו יכול להסכים שאמנם מגדולינו היו אנשים חכמים גדולים בקיאים גם בחכמת העולם.

לפי הידוע לי עם ישראל מעולם התגאו בהרב אברבנאל שהביא כבוד לישראל ושהיה שר וחשוב אצלהם, וקידש שם שמים מול כל העולם בעזבו כל חמדות תבל ובחר להוביל עמו על דרך קידוש השם בזמן גירוש ספרד.

ודי לי בציטוט מדברי הבית יוסף אורח חיים סימן קסח:

"והעיד שלשון זה נשאל בישיבת מאור גולת אריאל הגאון מהר"ר יצחק אבוהב זלה"ה בפומבי גדול של חכמים ושל סופרים ובכללם הנשר הגדול הה"ר יצחק אברבנאל זלה"ה ובעיני כולם הוכשר דרך זה יותר מכל מה שפירשו שם".

תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 06, 2011 10:01 pm

מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.


טעות בידך,
חכמים רבים, מלבד הרמב"ם, נתכנו 'הנשר הגדול', כמו:
ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].

הדברים לקוחים ממאמרו של ר"ש אשכנזי שבכתובים, ושם הביא מקורות לדברים.

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ה' ינואר 06, 2011 10:11 pm

תודה רבה על שהעמדתני על טעותי.

ומהי המכנה המשותף בכל החכמים האלו שמנית, למה כונו בתואר זה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 06, 2011 10:13 pm

איני יודע,
ורק שתדע, שכבר נבוכדנצר מלך בבל כונה כך! בדברי הנביא יחזקאל (יז ג): "וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר א'דני יי' הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל גְּדוֹל הַכְּנָפַיִם אֶרֶךְ הָאֵבֶר מָלֵא הַנּוֹצָה אֲשֶׁר לוֹ הָרִקְמָה בָּא אֶל הַלְּבָנוֹן וַיִּקַּח אֶת צַמֶּרֶת הָאָרֶז".

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 07, 2011 1:29 am

אעפ״כ, חזקה שאם הייתי משמיע את דבריו בהקדמתו לירמיה הייתי נאשם בכפירה. שם מבאר מפני מה מרובה ספר ירמיה בקרי וכתיב יתר על שאר ספרי הקודש, וביאר שהם מחמת שהיה ירמיה צעיר ולא ידע לכתוב בלא שגיאות לפיכך הכתיב הוא בשגיאותיו והקרי כפי האמת.
עבורי, היה זה הלם לקרוא דברים כגון דא אצל גדול ישראל ולא אצל חוקר משכיל מהמאה הקודמת.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי יאיר » ו' ינואר 07, 2011 2:02 am

בתחילת הטור השמאלי http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?7 ... C&page=298
ודברי אדג מתחילים בקטע השני בטור זה (ד.ה ואמנם בחקוי).

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ינואר 07, 2011 2:09 am

ידוע טענתו של הר"מ עראמה אודות האברבנאל, וטענתו של המצרף לחכמה אודות הר"י עראמה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 07, 2011 2:15 am

לי לא!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 4:23 am

אדג כתב:אעפ״כ, חזקה שאם הייתי משמיע את דבריו בהקדמתו לירמיה הייתי נאשם בכפירה. שם מבאר מפני מה מרובה ספר ירמיה בקרי וכתיב יתר על שאר ספרי הקודש, וביאר שהם מחמת שהיה ירמיה צעיר ולא ידע לכתוב בלא שגיאות לפיכך הכתיב הוא בשגיאותיו והקרי כפי האמת.
עבורי, היה זה הלם לקרוא דברים כגון דא אצל גדול ישראל ולא אצל חוקר משכיל מהמאה הקודמת.

כמפורסם המלבי"ם בהקדמתו לירמיהו כתב בצורה חריפה כנגד דברי אברבנאל אלו, ואת דבריו פותח: והנני אומר - ועם האדון אשר היה משלומי אמוני ישראל הסליחה - כי את הטוב נקבל מאיתו ואת הרע לא נקבל וכו'. (וכדי שלא אחשב מוציא דבר מהקשרו ח"ו, נא לעיין בפנים).
מעט צרי כתב:שאלה זו אופייני לדור שלנו דור ששופט את שופטיו. וכי מה שונה האברבנאל מכל שאר חכמי ישראל, כדי להחליט שיש לתהות על קנקנו ולברר דעת גדולי ישראל עליו. אין זה אלא משום שמשום מה צרות האופקים של כמה מבני התורה בדורינו אינו יכול להסכים שאמנם מגדולינו היו אנשים חכמים גדולים בקיאים גם בחכמת העולם. .

לענ"ד דבריך מוגזמים, ואין שום שייכות לחכם בחכמות העולם, וחכמים אחרים יוכיחו, אלא שכל חכם שאינו 'תלמודי' (או שאין ידוע לנו שהוא תלמודי) ומשמיע דעות 'שונות', הינו 'חשוד' אצל שלומי אמוני ישראל, עד שאנו רואים את יחסם של רבותינו אליו. ואין כל פחיתות בכך
חכם באשי כתב:
מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.
טעות בידך,חכמים רבים, מלבד הרמב"ם, נתכנו 'הנשר הגדול', כמו:
ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].
הדברים לקוחים ממאמרו של ר"ש אשכנזי שבכתובים, ושם הביא מקורות לדברים.
החשיבות של הציטוט שהביא 'מעט צרי', בו מכנה מרן (ראה גם כס"מ ברכות פ"ג ה"ג) את אברבנאל 'הנשר הגדול', לא פגה גם אם נקראו כך בשמות חכמים נוספים, משום שמפ"ק מרן יצא. או מפי 'ראש השלישים בחכמת התלמוד', הר"י פאסי הנזכר שם. אבל אצל רש"א, ראויים להכלל ברשימה אחת, קדמונינו עם לבלברינו, אם רק כינו כולם לפלוני הנשר הגדול, וכידוע דרכו הטובה.
ועתה מעט על נושא האשכול:
ז"ל החסיד יעבץ בספרו אור ה' פי"ב, אודות אברבנאל: ו'אחד מגדולי העיר הנזכרת, גדול מרבן שמו, נודע ונתפרסם באיים מרוב חכמתו וגדולתו, חכמה וגדולה במקום אחד... גם אני למדתי קצת פרקים מן פרושו למורה אשר נתחכם בו מכל אדם אחרי שחובר...'.

ואלו דברי הגרי"ח סופר ברבים מספריו, והרוצה יעיין במקור הדברים. [בתהלוכות האגדות ל"מ לפו"ר].
הרב סופר.jpg
הרב סופר.jpg (84.58 KiB) נצפה 13325 פעמים

ומה שהביא מתשו' מהרשד"ם, פלא פלאות על גאון כמוהו שנכשל בזה: אברבנאל נפטר בשנת רס"ט, ואילו מהרשד"ם נולד בשנת רס"ז. ואין כונת הרשד"ם אלא לאחד מצאצאי המשפחה שהתיישב בשאלוניקי
[יש אמרה מיוחסת להגרי"ז מבריסק על מעמדו של האברבנאל בפרספקיטבה של דורות, אבל מכיון שאיני יודע מקורה ואמיתותה, לא אכתבה].

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ו' ינואר 07, 2011 6:30 am

(נמחק מחמת כפילות)
נערך לאחרונה על ידי מעט צרי ב ו' ינואר 07, 2011 6:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ו' ינואר 07, 2011 6:42 am

היא אשר דיברתי, פותח לו אברך ספר של אחד מגדולינו המקובלים בישראל כחכם מחכמי ישראל, והנה אהה, מוצא בו דברים שאינו עולה בקנה אחד עם השקפתו, מיד יחליט שגדול זה ודאי הוקיעוהו רבים והוציאוהו מכלל "שלומי אמוני". היא אשר דיברתי דור ששופט את שופטיו.

איש ספר, יתכן שהגזמתי בהחם ליבי למען כבוד האברבנאל. הכוונה שלי היא שישנם הרבה ראשונים וקדמונים שדגלו במהלך מסויים שאינו עולה בקנה אחד עם ה"השקפה", וישנו ניסיון בדורינו לפסול את הגדולים האלה. (דוגמת ר' אברהם בן הרמב"ם ובעניינינו האברבנאל), ולדידי זה בגדר חוצפא יסגא וביזוי תלמידי חכמים שאין כמוהו וידוע מה נאמר על מבזה תלמידי חכמים.

ובדבר אי היותו חכם תלמודי הרי מהציטוט מדברי הב"י ברור שהחזקוהו כסמכות בענין תלמודי מוהבהקת, ודי בזה.

שמעתי מידיד תלמיד הגאון ר' שמואל בירנבוים זצ'"ל ראש ישיבת מיר בארצה"ב שפעם שאל אחד את הגר"ש האם מי שאומר כך וכך (לא היה ידוע לו תוכן האמרה) האם הוא אפיקורוס, ענהו הראש הישיבה: "בודאי שהוא אפיקורוס". שוב הראהו שהאברבנאל כותב כן, הגיב הראש הישיבה: "מי שאומר כן הוא אפיקורוס, ומי שאומר שהאברבנאל הוא אפיקורוס כ"ש שהוא אפיקורוס".

כנראה המעשה סבב סביב הקטע הזה בהקדמתו לירמיהו.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 07, 2011 7:45 am

דומה הדבר (וקרוב הוא לאשכול סמוך) לדעות הרמב"ם במורה, ולעוד רבים מגדולי ישראל שאני לא חונכתי כשיטתם.
לא אמרתי חלילה (ואם השתמע מדבריי הריני מבקש מחילה), שהאברבנאל היה כופר ח"ו או שדעותיו פסולות, אלא שלא שיערתי שדעה זו נאמרה אצל רבותינו מקדמא דנא, ותו לא.
אין כאן המקום, אבל כעי"ז, וביתר חומרא, הוא מי שכופר בקדמות ספר הזהר, אשר כיום טמא טמא יקרא, אך בזמן רבותינו הראשונים ואף אחריהם הרי היתה זו דעה לגטימית, ואף עם נפק"מ להלכה, ומה בכך?

עיי' סנהדרין פ' חלק בדעת רב הלל דס"ל דאין משיח (ח"ו) לישראל, ופשיטא שהיום הרי הוא כופר בא' מי"ג עיקרים, אך באותו הזמן לא כן היה.

מנחם זאב צוקרמן
הודעות: 100
הצטרף: ב' אוקטובר 04, 2010 4:56 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מנחם זאב צוקרמן » ו' ינואר 07, 2011 7:55 am

ועיינו בדברי אברבנאל שצוטטו בהודעה זו: viewtopic.php?p=8636#p8636

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' ינואר 07, 2011 11:20 am

איש_ספר כתב:
חכם באשי כתב:
מעט צרי כתב:תואר זה "הנשר הגדול" הינו תואר חריג שלא הרבה גדולי ישראל מלבד הרמב"ם זכו לו.
טעות בידך,חכמים רבים, מלבד הרמב"ם, נתכנו 'הנשר הגדול', כמו:
ר' אברהם בר' דוד מפושקיירה [ראב"ד השלישי; ד'תתפ-תתקנט]. ר' משה בר' מימון [רמב"ם; ד'תתצח-תתקסה]. ר' יצחק בר' אבא מארי [בעל העטור; סוף האלף החמישי]. ר' משה בר' נחמן [רמב"ן; ד'תתקנד-ה'ל?]. ר' אשר בר' יחיאל [רא"ש; בערך ה'י-פח]. ר' מנחם מנדל ממירזבורק [מהר"ם ממירזבורק; המאה הראשונה לאלף הששי]. ר' יצחק בר' ששת ברפת [ריב"ש; ה'פו-קסח]. מהר"ם הלוי. ר' שמעון דוראן [רשב"ץ; קכא-רד]. ר' שלום מנוישטט [נפ' אחרי קעג]. ר' יצחק אברבנאל [קצז-רסט]. ר' יוסף טייטאצק [רכה?-שו]. ר' יעקב בירב [מהר"י בירב; רלד-שו]. ר' יוסף קארו [רמח-שלה]. ר' יצחק לוריא [האריז"ל; רצד-שלב].
הדברים לקוחים ממאמרו של ר"ש אשכנזי שבכתובים, ושם הביא מקורות לדברים.
החשיבות של הציטוט שהביא 'מעט צרי', בו מכנה מרן (ראה גם כס"מ ברכות פ"ג ה"ג) את אברבנאל 'הנשר הגדול', לא פגה גם אם נקראו כך בשמות חכמים נוספים, משום שמפ"ק מרן יצא. או מפי 'ראש השלישים בחכמת התלמוד', הר"י פאסי הנזכר שם. אבל אצל רש"א, ראויים להכלל ברשימה אחת, קדמונינו עם לבלברינו, אם רק כינו כולם לפלוני הנשר הגדול, וכידוע דרכו הטובה.
[/size]


לא נראה שזכית לרוח הקודש, ואפילו אם הינך יודע את 'דרכו הטובה' של ר"ש אשכנזי בשימוש במקורותיו, במקרה הנוכחי - טעית. כל האישים הנ"ל כונו 'הנשר הגדול' בפי ראשונים וקדמונים. אלא שמנוע אני מלציין את מקורותיו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 07, 2011 11:36 am

ידוע ומפורסם שכל נביא קיבל נבואתו בהתאם לכוחות נפשו ואף לגופו. מלבד מרע"ה שכיון ששכינה דיברה מתוך גרונו, הרי יצאו הדברים בשלמות בלא כבדות פה ולשון, ובלא מחיצות של גופו ונפשו.

לעומת זאת עמוס הנביא היה מגמגם, והיו קורין אותו פסילוס. והנה, אף ספרו נכתב בגמגום, שאמר לאמציה כהן בית אל: "בולס שקמים אנכי", וכוונתו בולש בשקמים, אלא שלא יכין לדבר כן, ולכן אף בספרו נכתבה המילה בס' ולא בש'!!!

מעתה אין כל כך תימה דברי אברבנאל, כיון שירמיהו קיבל נבואתו בהתאם לכוחותיו הרוחניים והגשמיים, ולכן נצטווה לכתוב כפי שקלט את הנבואה, אך לקרוא כפי הראוי, ודו"ק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 1:51 pm

מעט צרי. אין שום גנאי בלתור אחר דעת רבותינו שאת מימיהם אנו שותים, ולהבין מתוך דבריהם, את מידת הערכתם אל חכם אחר. וכל עוד אנו מבקשים להסמך על כתפי ענקים אין ראוי לקרוא לזה 'דור השופט את שופטיו'. ונראה שאף אתה מודה בזה, אלא שהיטב חרה לך על הרצון לפשפש ולחקור בענין זה, ולענ"ד לא כן המידה. פשוט שהצורך במקרה זה הוא משום כמה דברים המצויים בפירוש הרב אברנאל שאינם עולים בקנה אחד עם חינוכינו. הנסיון לסווג כל אמונה ודעה עליה חונכו, (והדגש כאמור על 'כל') כמין השקפה מקומית, הוא אינו נכון, ובודאי שיש לו לאדם להיות ניחון בחוש ביקורת מה לקרב ומה לרחק, וכאמור מתוך מורא חכמים וכננס ע"ג ענקים.

באשי. תודה על ההבהרה, מי שקרא את ספרו אלפא ביתא של ר' שמואל, אינו צריך לרוה"ק שתחפוף עליו כדי ללמוד על סגולתו בענין ליקוט המקורות וקידוש כל אות כתובה.
-----------------------

בענין הנבואה, אם גם סגנונו של הנביא הוא בנבואה הוא רק תוכן הנבואה, האריך ר' שמואל הכהן (מאן הוא?) בהמעין לו עמ' 71 מעמודי האוצר במאמר מקיף ומלא ענין.
וראה גם דרשות בית ישי עמ' שס"א, אודות שפת המקובלים ואף בנביאים, דברים שורשיים. ואכמ"ל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 07, 2011 2:23 pm

ייש"כ על ההפניה ל"המעין". שם הוא דן גם בדברי האברבנאל הנ"ל.

מבקש חכמה
הודעות: 1054
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ו' ינואר 07, 2011 2:47 pm

איש_ספר כתב:, האריך ר' שמואל הכהן (מאן הוא?) .

כנראה הוא זה:
http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... asp?id=463

כאמור במקו"א אשמח לדעת מה הוא הספר "אמרי ספר".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 2:58 pm

יאש"כ.
אמרי ספר, לקט אמרים וספורים על ספרים, יעקב שלמה תפילנסקי, ירושלים תשס"ג.
המחבר מתגורר בצפת.


כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' ינואר 07, 2011 10:29 pm

פעם קראתי בספר היובל או כדומה לישיבת רבי יצחק אלחנן (יעשיווע אוניווערסיטי).

הביאו שם, כי פעם הדפיס אחד מחברי הנהלת הישיבה מאמר ארוך בעיתון אחד, ובו כתב אודות הספר ירמי' דברים אלו שכתב האברבנאל. (לא משמו - מדומני).

הראש ישיבה הגרי"ד סולאווייטשיק (נודע יותר בכינוייו: rabbi j b ...) לא נח ולא שקט עד שהלה התפטר ממשרתו.

אחר כך שאלוהו תלמידיו, ילמדינו רבינו הלא כדברים אלו ממש כתב האברבנאל?

ענה ואמר: "גם את האברבנאל לא הייתי מניח להיות מחברי הנהלת הישיבה (אוניווערזיטי)..."

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ש' ינואר 08, 2011 10:56 pm

יעויין בציץ אליעזר ח"ז סי' ג בקונטרס בעניין מפקד אוכלוסין שכתב בתחילת דבריו, וז"ל:
וזאת למודעי, דמפרשים שתחילת פירושם בזה בא ע"פ התאמצות לבאר פשוטו של מקרא והמה בהחלטיות נגד האמור בחז"ל בזה, לא הובאו פנימה בקונטרסי זה, כי דבר אין להם עם ההלכה.

והמעיין בסוגיה זו ובסימן הנ"ל בצ"א ייראה נכוחה שדבריו כוונו כלפי הרי"א בפירושו ריש כי תשא שסותר לכאורה לסוגיית הגמרא בברכות סב ב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 08, 2011 11:17 pm

זה ברור שאין מקום לפרשנים בבירור הלכתי, ובכך אין חידוש. ברור שהפרשנים נטלו חרות לפרש פשוטו של מקרא דלא כחז"ל, וגם בכך אין חידוש. הבעיה מתחילה ביחס לדרשות חז"ל במקום שאינו כהפשט. יש שיכתבו בסגנון: 'הדרש ידרש ואני אפרש פשוטו של מקרא' ויש שיכתבו: 'דברי חז"ל אינם אמת'.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אתנחתא » א' ינואר 09, 2011 2:17 am

הצמח צדק כותב בספרו דרך מצותיך מצות האמנת אלקות פרק א' "החכם הגדול השלם בדעותיו הר' יצחק אברבנאל החזיק דעת הרמב"ם"

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אדג » א' ינואר 09, 2011 5:41 am

ומה שמפתיע כמובן זה הביטוי "השלם בדעותיו"! ז"א, שהצ"צ מסכים (או לפחות נותן מקום) לדעות האברבנאל!

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' ינואר 09, 2011 8:50 am

לגופו של ענין: מי יוכל להביא ראיה לדעתו של אברבנאל בנידון ספרו של ירמי', מגמרא ירושלמי דמס' תענית?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חנבין » א' ינואר 09, 2011 1:45 pm

כולל יונגערמאן כתב:לגופו של ענין: מי יוכל להביא ראיה לדעתו של אברבנאל בנידון ספרו של ירמי', מגמרא ירושלמי דמס' תענית?

אולי תבאר לנו אתה את חידתך...

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 09, 2011 9:32 pm


כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' ינואר 09, 2011 10:32 pm

יש לחפש כאן בתחתית העמוד:

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=608

אם למדין כפשטות הלשון (לא כהמפרשים דשם. האברבנאל הרי יכל לחלוק על דברי המפרשים ז"ל).

מקוה אני שלא אחסם מכאן בשביל הבאת לינק זה...

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 09, 2011 10:46 pm

כולל יונגערמאן כתב:יש לחפש כאן בתחתית העמוד:

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=608

אם למדין כפשטות הלשון (לא כהמפרשים דשם. האברבנאל הרי יכל לחלוק על דברי המפרשים ז"ל).

מקוה אני שלא אחסם מכאן בשביל הבאת לינק זה...


זה בסדר..אתה לא הראשון...

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי חנבין » ב' ינואר 10, 2011 10:40 am

כולל יונגערמאן כתב:אם למדין כפשטות הלשון (לא כהמפרשים דשם. האברבנאל הרי יכל לחלוק על דברי המפרשים ז"ל).

מקוה אני שלא אחסם מכאן בשביל הבאת לינק זה...


אם לחסום אותך (לו הייתי ממנהלי הפורום) הייתי חוסם אותך, בגלל עצם העובדה שאתה רוצה לפרש כך את "קלקול חשבונות", לא בגלל שאתה מלנקק לאתר מתחרה.
עכ"פ, אי אפשר לפרש דברי הירושלמי כפי שאתה רוצה כי מהמשך הדברים משמע להדיא שזה קילקול מכוון:
רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש רבי יוחנן אמר למלך שהיה יושב ומחשב חשבונות באו ואמרו לו נשבה בנך ונתקלקלו חשבונותיו אמר יעשה זה ראש לחשבונות רבי שמעון בן לקיש אמר למלך שהיה יושב ומחשב חשבונותיו באו ואמרו לו נשבה בנך ונתקדש אמר ייעשה זה ראש לחשבונות

בנוסף, מדובר על שהחשבונות קולקלו אצל כולם, ולא משהו ספיציפי על ירמיה כדברי הנשר הגדול רבינו האברבנאל

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 10, 2011 5:35 pm

לדעתי בכל אלו הענינים הגישה צריך להיות כענין הלכתא כבתראי,
ובוודאי לא המשכילים והוגי דעות שעסקו בביקורת המקרא וכדומה יחשבו כבתראי,
אלא הכוונה לגדולי האומה, המפורסמים בגדלם בכל החכמות, חקירה ופילוספיא, וגם בקבלה האמיתיות, כמו המהר"ל וכדומה, שראו דברי רס"ג, האבן עזרא, המורה, והאברבנאל, הרלב"ג, וגם קבלו הקבלה האמתית מחכמי האמת, והם כתבו ופלפלו מה שהחקירה מסכים אל הקבלה, ומה לרחק ומה לקרב.
מצאנו גדולי הקבלה וחסידות ומתלמידי הגר"א, שהביאו גם דברי חכמי המחקר מגדולינו, בכמה דברים, ולא ראו כל סתירה בזה, ומ"מ בהרבה דברים נטו מדבריהם ע"פ הקבלה האמיתית.
אבל לא כאיש ספר שכ'
להיות ניחון בחוש ביקורת מה לרחק ומה לקרב
ואפי' מתוך מורא חכמים, ואפי' כננס על גבי ענקים.
אל לנו לסמוך על חוש הביקרת שלנו, יכולין לטעות בזה, ולעבור על לא תתורו זה מינות, או להיפך לעבור על ביזוי תלמידי חכמים.
הגישה הנכונה צריך להיות לבקר בחוש ביקורת שיש לכלל ישראל, איזה מהגדולים מדורות שעברו וגם בדורינו שיש להם ידיעה הרחבה בחקירה וגם בקבלה האמיתית לידע מה לרחק ומה לקרב, ולקבל את דעתם, ואם אין מבינים דבריהם אז לא לנגוע בדברים הללו, שבקל יכולים ליכשל.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ב' ינואר 10, 2011 8:58 pm

מסתמא יש להחמיר בענין זה לחומרא בשני הצדדים. "הלכתא כבתראי" הוא חומרא רק לענין החזקה באותן הדעות, אבל לענין הסקת מסקנה לגבי מעמדו של ראשון זה או אחר, גם כן יש להחמיר שלא לחרוץ דינו על פי אמת מידה שהיא קטנה מקוטנו של אותו שהוא בא למודדו.
ובוודאי יש צדק בדברי אי"ס שאל לו לאדם לגשש דרכו באפילה כסומא בארובה ולהתחזות כבור נבער בדברים שהם יסודו של עולם, אלא אדם לעצמו יש לו לפלס דרכו לפי ראות עיניו ועל פי חושיו. ומאידך גיסא, כשבא לחרוץ דינו של אדם גדול, מעט יהירות יש בהסקת מסקנות על פי חוש הביקורת האישית.

דיון פורה ומעניין בנושא דומה נערך בפורום סופרים וספרים בענין פירושי אבן כספי, שידוע שיצא עליהם קצפו של הגר"ש פישר. עי' כאן ותרווה נחת: http://bhol-forums.co.il/topic.asp?whic ... m_id=19616

אלי בנאי
הודעות: 264
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אלי בנאי » ב' ינואר 10, 2011 9:56 pm

חדשים גם ישנים ערב טוב
אני מודע לחשיבות דעת חכמים בכלל ועל דעת חכמים בפרט על פירושי אברבנאל.
קיים נ"ך (קשה מאוד להשגה), שנקרא 'אורים גדולים' וכל כך למה?
כי הוא היחידי הכולל גם את פירושי אברבנאל.
(לדעתי חומש 'המאור' ונ"ך 'אורים גדולים' הם הסט המושלם).
ברור לחלוטין שפירושו וגם שיטת כתיבתו הם לא על הדרך הרגיילה והמקובלת,
אבל פירוש אברבנאל לא היה נכלל ומתקבל על 'אורים גדולים' אם לא היה מתקבל על עדת כל החכמים
ובכללם ............................. .
אני לא יודע מה הייתי עושה בלי אברבנאל
על דעת כל 'החכמים' פירוש אברבנאל הוא מקובל, רצוי ונגיש
טוב ובהחלט עונה על מרבית השאלות.
בברכה
אלי בנאי קיבוץ להב

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ג' ינואר 11, 2011 8:30 am

והנה כמה ציטוטים בדברי חכמינו בקשר להאברבנאל:

חתם סופר שמות ה ד

"ודע מה שחשב הר"י אברבנאל [בפי' לדניאל] כי מחברת שבתאי וצדק שהי' במזל דגים ביום לידת אהרן הם הורו על הגאולה והוספת דעה בינה והשכל, וע"כ חשב כי אותו המחברת שהי' בימיו ז"ל רכ"ד לאלף השישי הי' ג"כ כזה, וחלילה שנאמר שהכוכבים הורו על גאולת ישראל ונהפוך הוא כי אם אמנם כי צדק הורה על צדיקים וחכמים כאהרן משה ותלמידיהם, אבל שבתאי הורה על שביתן והריגתן ומשום כן התחיל אז קושי השיעבוד. והקב"ה שדד המערכת וכוכב רעה נהפך לדם מילה ופסח, ומ"מ לא זכו ומתו במדבר כל הדור ההוא, ובדורו של מהר"י אברבנאל הנ"ל הורה אותו המחברת ג"כ כנ"ל שהי' דור דעה מאוד עיי' בצמח דוד בשנת רס"ט לאלף הששי כמה חכמים הי' בימי אברבנאל ומסיים אשרי עין ראתה כל אלה, ואת כולם אכלה ארצות אויביני, והי' שמדות מופלגות בספרד ופורטוגאל קאסטילי' נאפולי' וסביבותיהם, בך ה' בטחנו ולא בהוראת המזלות".

אור החיים להחסיד יעב"ץ פי"ב:

"גם בדור הזה קמו אנשים חכמים ונבונים במלכות ספרד ובמלכות פורטיגאל, ובפרט בעיר הגדולה עיר ואם בישראל לא ראיתי כמוה בכל ישראל היא העיר הנקראת לישבונא, שמה ישבו חסידים גדולים מחזיקים בתורה ובמצות ובפרט במצות הצדקה עושים צדקה בכל עת ממש, כי אין עת ביום אשר לא יחזרו גבאי צדקה בשכונת היהודים, ויהי להם לראש יושב בשבת תחכמוני זקן ונשוא פנים הוא הראש הגדול מלא תורה כאחד מהאמוראים ר' יוסף חיוון ושמעתי מפיו ענין הדברים בעצמו אשר עליהם חברתי זה החבור מן הצרעת הגדולה אשר נתפשטה באומתינו סברת הפילוסופים, ואחד מגדולי העיר הנזכרת גדול מרבן שמו [כונתו להרב דון יצחק אברבנאל], נודע ונתפרסם באיים מרוב חכמתו וגדולתו חכמה וגדולה במקום אחד, וקרוב למלכים, צעק תמיד בחבוריו על אלה האנשים, גם אני למדתי קצת פרקים מפירושו מהמורה [פירוש הרב אברבנאל למו"נ] אשר נתחכם בו מכל האדם אחרי שחובר, וראינו אני והחכמים אשר שמענו מפיו כי ההפרש שבין הזהב והנחושת הוא ההפרש אשר בין פירושו לשאר הפירושים אשר נעשו בו, מה לתבן את הבר, ואחרי שהיה מפרש כוונת הרב באר היטב היה אומר זו כוונת רבינו משה לא כוונת משה רבינו".

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי מעט צרי » ג' ינואר 11, 2011 8:35 am

ויש דורשין ל....

פלא יועץ ערך גלות

"וידוע כמה שמדות וגירושין ורעות רבות עברו על נפשינו מחמת קנאת הגוים מתוך שלא היו נזהרים שלא להתראות כמובא באברבנאל שבכלל כן נקרא שמו אברבנאל שהיה לאשתו טבעת טובה עד שכל רואיה אמרו בראב"ו אניל"יא וזה גרם גירוש ספרד ויעקב אבינו אמר לבניו למה תתראו וראוי לנו לכוף את ראשינו כאגמון ולקבל הגלות באהבה ולהיותינו נחלים על שבר יוסף שאפילו אם נחת שלחנינו מלא דשן אוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם ואיך נשיר על אדמת נכר וכתיב אל תשמח ישראל אל גיל בעמים ואמרו רז"ל שאסור לאדם שימלא שחוק פיו בעולם הזה שנאמר אז ימלא שחוק פינו ולשונינו רנה אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה אבל עתה ראוי שנהיה דווים ונשברי לבב ונדכאים בזכרנו את ציון ורעות רבות שגרמנו ורב שאבדנו וראוי שנעלה את ירושלים על ראש שמחתינו ונכנע מאד ובזה יתעשת האלקי"ם לנו ויחיש לגאלינו ויבנה בית המקדש בב"א".

ר' צדוק הכהן מלובלין אור זרוע לצדיק מאמר על לשה"ק:

"ולפיכך לי מה יקרו סיפורי הספר הנבואיי הזה אשר הוא במעלה עליונה מידיעת הנעלמות שהיא מעלת הנבואה ומתבאר יקרת צורת הספר. ומהר"י אברבנאל ז"ל בהקדמה גדר תחת שם חומר זה שהוא סיפור הענינים הנזכרים וצורה אמר שהוא הצורה הנבואיית במה שהוא נבואיי מכלל הנביאים ולא מכלל הכתובים הנאמרים ברוח הקודש עיין שם. ואין דעתינו נוחה בזה כי במה השתנות צורת הסיפור אלינו במה שהוא נבואיי מסיפורי דברי הימים וזולתם הנאמרים ברוח הקודש לבד. אבל השינוי ביניהם בפועל לבד ולכן שמנוהו תחת ביאור הפועל כמו שנזכיר להלן... וראיתי למהרי"א בהקדמה כתב וכאשר עיינתי בפסוקים ראיתי הדעת הזה שיהושע כתב ספרו רחוק מאוד וכו' ומפני זה כולו חשבתי אני שיהושע לא כתב ספרו אבל שמואל הנביא כתבו עד כאן. ועיין שם שלא העיר במה שזכרנו:

והנה לא אכחד כי היטב חרה לי עליו ז"ל בזה ששכח את מי הוא מדבר וחשב כאילו ידבר עם חביריו ואשר למדו אתו יחד בבית הספר אחד אשר מתוך איזה קושיות קלות ידחה דבריהם כדחות דבר אחד העם. ושכח כי את חז"ל בעלי התלמוד הוא מתחרה אשר כל דבריהם כגחלי אש ומיום שנסתם התלמוד אין רשות אף אם יתקבצו כל חכמי ישראל מכל הדורות גם יחד לחלוק על כל שהוא ממנו ומדבריהם הקדושים ז"ל. כי מלבד גדולת עצמם ז"ל העצומה עוד זאת עדיהם נמשכה הקבלה דור אחר דור ממשה רבינו ע"ה עד רב אשי ע"ה לא נפסקה בינתים שלשלת הקבלה. וכאשר בא הסדר בפרוטרוט בהקדמת הרמב"ם ז"ל. ולפיכך ידעו כל הדברים על בוריין ועל אמיתן. ואיך יערב לבב אנוש בשכלו להשיג עליהם. ואם אלף קושיות וראיות נציע על עמוד של אבן שהוא של זהב הרי עם כל זה ישאר העמוד אבן וכן אם נטהר השרץ במאה וחמישים טעמים עם כל זה ישאר השרץ טמא ולא ידחה האמת ממקומו בשביל קושיות שכליות:

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי אדג » ג' ינואר 11, 2011 8:55 pm

אודות אותה בראבו אנילה, אם היא מקור שם אברבנאל, כבר האריך ח״א לדחות. כמדומני שחיפוש באוצר יורה את מקומה של מרגלית זו ששכחתי מקומה, וברוך לה׳ מי שישיב לי אבידתי.

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי בור הגולה » ד' ינואר 19, 2011 9:38 pm

האברבנאל מוזכר ברמ"א ביו"ד סי' רמ"ה סעיף ח' ובסי' רמ"ו סעיף כא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב אברבנאל ופירושו בראי חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 20, 2011 1:40 am

בור הגולה כתב:האברבנאל מוזכר ברמ"א ביו"ד סי' רמ"ה סעיף ח' ובסי' רמ"ו סעיף כא.

אם הציטוטים בהגהות רמ"א לשו"ע, ניתן לדחות, שהרי הדין שהביא שם יוצא גם ממקום אחר, והמר"מ לאברבנאל לא נעשו בידי הרמ"א. אכן דברי האברבנאל מוזכרים בשמו גם בדרכי משה שם ושם. וזו באמת מציאה רבתא ואפריו"ן לחה"ש בור הגולה!
אדג כתב:אודות אותה בראבו אנילה, אם היא מקור שם אברבנאל, כבר האריך ח״א לדחות. כמדומני שחיפוש באוצר יורה את מקומה של מרגלית זו ששכחתי מקומה, וברוך לה׳ מי שישיב לי אבידתי.
לא חפשתי באוצר, אבל רצ"ב מספרו של שמואלי על האברנבאל:
SCX-4x24_20110120_01271309.jpg
SCX-4x24_20110120_01271309.jpg (218.17 KiB) נצפה 12278 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 687 אורחים