עמוד 1 מתוך 2
פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ג' ינואר 04, 2011 11:06 pm
על ידי מבקש חכמה
רבינו ירוחם מקובל כאחד מגדולי הפסיקה וההוראה בתקופת הראשונים, חיבורו זכה לפירושים רבים ומצוטט בכבוד בפוסקים.
אך נתקלתי היום במתקפה חריפה בשו"ת המהרח"ש (א,סח) על רבינו ירוחם:
ויש טעות ניכר במ"ש לקמיה בתר הכי... הוא סותר למ"ש מקמי הכי. גם מ"ש... אין לו הבנה... גם סוף דבריו אין להם קשר עם הקודם. ואין ספק שטעות גדול נפל, כאשר ראינו במקומות אחרים שנפלו טעיות באותו ספר ולא ראיתי להאריך.
ותהיתי כיצד יתכנו דברים חריפים אלו על אחד מגדולי הפוסקים הראשונים. שמא יש ללמוד מכאן שהייתה התנגדות לפסיקה כרבינו ירוחם והמהרח"ש שהתבטא בחריפות ממשיך את דברי רבותיו/חבריו? יש הסברים אחרים?
אולי המהרח"ש מתכוון לטעויות הסופרים בהעתקת החיבור?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ג' ינואר 04, 2011 11:47 pm
על ידי מאיר חכמים
על הטעויות בספרי רבינו ירוחם יעויין כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?108117&BOOKS&page=9ככלל, לא שפר גורלו של ספרו (או ספריו) הגדול, וכפי המבואר במאמר הנ"ל הספרים הודפסו דווקא מתוך כתה"י משובשים, בשעה שישנם כת"י משובחים יותר! ועדיין מצפים לגואל.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ג' ינואר 04, 2011 11:58 pm
על ידי אוצר החכמה
נראה לי שאחת הסיבות לכך שרבו הטעויות היא שלא נתחברו כמעט ביאורים עליו כמבואר בדברי החיד"א בשם הגדולים כאן
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?12003&$201101042356250&page=120
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ד' ינואר 05, 2011 12:14 am
על ידי חכם באשי
בנוגע לפסיקה כרבינו ירוחם, ראוי לציין, שהפוסקים הספרדיים הרגילים להכריע (גם) ע"פ מניין הפוסקים, דנים אם יש לחשב את הרא"ש ורבינו ירוחם כשני אישים או רק כאחד, וזאת משום שרבנו ירוחם רגיל להגרר מאוד אחר רבו הרא"ש.
הרב י"ח סופר כתב בענין בכמה מספריו, וכדומני שאף בספרו 'מנוחת שלום' חלק ט או י.
כל ספריו מצויים באוצר.
Re: טעויות בספר רבינו ירוחם
פורסם: ד' ינואר 05, 2011 12:36 am
על ידי אליהוא
ודאי הכונה לטעות הדפוס ולא לטעות המחבר. [ולכאו' צריך לשנות כותרת האשכול].
וכמו שכתב הש"ך שא"א לסמוך על רבינו ירוחם המלא בטעויות.
רבינו ירוחם הוא תלמידו של רבי אברהם בן איסמעיל שהיה תלמיד הרשב"א והרא"ש [מחבר 'חי' תלמיד הרשב"א והרא"ש' על ב"ק שנדפס בעילום שם המחבר, וזוהה אח"כ במוריה], וכמדומני שלא היה תלמיד ישיר של הרא"ש.
וע"ע מש"כ בזה כאן
http://bhol-forums.co.il/topic.asp?whic ... m_id=19616
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ד' ינואר 05, 2011 12:45 pm
על ידי מבקש חכמה
ח"ב ראיתי עכשיו שהתפנית להגיב מתוך שמחתך, אני מצטרף למברכים.
מסתבר שהמשמעות העיקרית לדיון שהעלית על תלמיד ורבו היא לגבי טענת "קים לי" שצריך לפחות שני פוסקים ותלמיד ורבו שקולים כאחד.
יישר כח גם לשאר המגיבים. אני שמח שהכף נוטה לכיוון טעויות הסופר, גדלותו של רבינו ירוחם עולה מחיבוריו (ובוודאי אינו צריך לדידי ולדכוותי) וקשה לתאר מי שיחלוק על כך.
אגב גם חיבור תלמיד הרשב"א והרא"ש שהזכיר אליהוא הוא חיבור חשוב וחבל שלא משתמשים בו יותר. ובוודאי היות מחברו גם ת"ח מגדולי הראשונים וגם רבו המובהק של רבינו ירוחם מעידה על עוצמת התורה של הראשונים בתקופה זו ודלא כאלו שרצו למעט ולזלזל בחכמי התקופה ההיא וכינו אותם "מלקטים" וכדומה.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 3:18 pm
על ידי עקיבא
הראיתי את כל הנ"ל לחבר (אני אישי לא יודע הסוגיא), וביקש ממני להכניס:
א. ראוי לציין שבשנים האחרונות יוצאים לאור ספרי רבינו ירוחם מחדש ע"פ כת"י, ע"י הרב יאיר חזון – מכון יאיר נתיב. לע"ע יצאו לאור ב' כרכים מתוך חמש. ולפי מה ששמעתי בקרוב עומד לצאת הכרך השלישי.
ב. אינני מבין את מסקנתו של מבקש חכמה שהכף נוטה לכיון טעות סופר. זה לא כף נוטה, ואין שום ספק שלזה כונת מהרשד"ם, כמו כונת רבים מגדולי האחרונים הנ"ל שעמדו על כך, והדבר בעצמו ידוע ומפורסם. ולפעמים העתיקו נוסח מדוייק ומקורי, כמו למשל מהרלב"ח.
ג. בקשר למש"כ אליהוא שאין רבינו ירוחם תלמיד ישיר של הרא"ש, צריך לציין שבכל זאת מתייחסים אליו כדעה אחת עם הרא"ש, מכיון שהרא"ש הוא יסוד ספרו, ורוב דבריו הם ציטוטים וקיצורים מתוך הרא"ש.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 4:21 pm
על ידי מבקש חכמה
ה"כף נוטה" במשמע שזה נראה הפירוש העיקרי.
המהדורה הנ"ל מוכרת לי, ואולי מישהו שמחזיק בה יוכל לבדוק האם אכן יש נוסח מתוקן לאותו קטע עליו מתרעם המהרח"ש ושאלותיו נפתרות. כמדומני שהוא אמור להיות בחלק שכבר נדפס.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 4:25 pm
על ידי כולל יונגערמאן
יתכן שיש איזה ללה וכדו' נגד המבארים או מדפיסים בהידור את ספרי רבינו ירוחם? (אולי מרבינו ירוחם עצמו?) מי שיודע אודות זה יענה.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 5:33 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
שו"ת גבורת אנשים סימן יט: "וכאשר כתבתי בדעת הרא"ש כן מוכח דעת רבינו ירוחם בדעת הרא"ש ובדעת עצמו, שידוע שהוא תלמיד הרא"ש, ובכל מקום סותם דבריו ע"פ פסקי הרא"ש".
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 5:43 pm
על ידי חנבין
כולל יונגערמאן כתב:יתכן שיש איזה [ק]ללה וכדו' נגד המבארים או מדפיסים בהידור את ספרי רבינו ירוחם? (אולי מרבינו ירוחם עצמו?) מי שיודע אודות זה יענה.
כ"כ הרחיד"א בשם הגדולים מע' גדולים ערך רבינו ירוחם שכל המנסים לפרשו (לא לההדירו בהידור) מתו בקיצור ימים או נאבד חיבורם, זכור לי שבמקום אחר מאריך יותר ומביא עוד ספר כנ"ל, וכותב שם שהיה מישהו שהיה גדול מאד לכן לא ניזוק כשפירש אחד מהחיבורים הנ"ל
השה"ג מקשר למה שמכנהו במגיד משרים "ירוחם טמירי".
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 7:33 pm
על ידי איש_ספר
סקירה נאה על 'ספרים מעלמא דאתכסיא' והחיבורים סביב רבינו ירוחם, התפרסמה בקובץ המשובח והיקר עץ חיים באבוב, גליון יב.
והנני מצרפה כאן אחר קבלת הרשות.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 7:46 pm
על ידי איש_ספר
ולנושא האשכול [
הנוסח 'מגדולי הפסיקה וההוראה בתקופת הראשונים' שפתח בו פותח האשכול, קצת מעומעם, אבל ודאי אינו נחשב מגדולי הראשונים']מהרלב"ח בשו"ת סימן קט - וכבר מוחזק הספר ההוא [רבינו ירוחם] בטעיות כאלה וכאלה ויותר מהמה לעשרו' ומאות וצריך להזהר מאד מאד שלא לסמוך עליו כלל כלל בשום הוראה בדין
מהרח"ש שו"ת תורת חיים ח"ד סימן לו: ומדברי רבינו ירוחם אין לי הכרח שכבר נודע שטעות הרבה נפל באותו ספר ורמזו הרב מהריב"ל זלה"ה בח"ג בסימן הנזכר.
היעב"ץ - שאילת יעב"ץ ח"ב סי קפ"ו: וכבר נודע את אשר פרסם הרב בית יוסף פעמים רבות שדברי הרי"ו אינם ברורים בכמה מקומות
ומסוג אחר:
מהרשד"ם אהע"ז קנ"ח: רבינוירוחם יותר בר סמכא מהריב"ש כי חיבורו מעיד עליו
נלקט מהספר היקר אמרי ספר.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 8:34 pm
על ידי תוך כדי דיבור
[לא בשופטני נעסוק, אבל זאת יש לומר: שהלומד בית יוסף על הסדר נוכח לראות שרבנו ירוחם נמצא בעיניו בשורה אחת עם שאר גדולי הראשונים, והוא מביא דבריו במספר הלכות רב יותר מכו"כ גדולי ראשונים אחרים שהשתמש בספריהם, ואין הוא תופס בב"י מקום פחות יותר מהראב"ד למשל. וגם הב"י אינו מכליל אותו בדעת הרא"ש אלא כדעה בפני עצמה; ובוודאי לא בצורה המתקרבת ולו קמעא ליחסו הגלוי לעין של הב"י לטור, שכמעט בשום מקום אינו מחשיב למסקנא את דעתו בפני עצמה, אלא כולל אותו בדעת אביו הרא"ש].
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 9:36 pm
על ידי חנבין
איש ספר החזרת לי אבדותי
כתבתי שזכור לי שמבקום אחר האריך הרחיד"א יותר
והנה זה בערך על העיטור
כתבתי ששם כותב כך על עוד ספר
והנה זה ס' העיטור
כתבתי שהוא משבח מישהו שכן פירש ולא ניזוק
והנה זה מהר"א גירון
תודה
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 06, 2011 10:44 pm
על ידי מבקש חכמה
מה הוא "הספר היקר אמרי ספר"?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:24 pm
על ידי עקיבא
החבר, שהעתקתי ממנו למעלה, ביקש להכניס גם את זה:
הקטע המובא במהרח"ש הוא בנתיב ל"א. בינתיים יצא לאור מחלק מישרים נתיבים א-כב.
בקשר לקללה, הרב המו"ל שם קיבל מכתבים מגדולי הרבנים, ובראשם הגר"ע יוסף שליט"א שאין לו ממה לחשוש. יסוד דבריו שם שזה לא נוגע במי שלא בא לבאר ולפרש דבריו אלא להחזיר אבידה לבעיה, ואדרבה חובה היא לההדיר דבריו לפחות כפי המקובל בשאר ספרים.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:41 pm
על ידי מבקש חכמה
עקיבא מסור תודה לחבר.
אם כבר הוזכרה הקללה הזו, וראוי לציין שבאשכול זה הראשון שהביאה הוא אוצר החכמה, שהבאים אחריו לא שמו לב לכך...
אולי מישהו יכול להסביר במה "זכו" מוציאי ומפרשי שני ראשונים אלו לקללה זו?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ש' ינואר 08, 2011 9:48 pm
על ידי שמואל בן שחר
בקשר לקללה המשונה לכאורה, אין לזה הסבר ידוע, מלבד שהמגיד אמר לבית יוסף על ספרים אלה שהם "טמירין", וכנראה שדינם להיות גנוזים. (מישהו אמר סברא שמשמים רצו שספר הטור יקבע לספר ההלכה, ולא רבינו ירוחם הדומה לו בעיקרון של החיבור, וצ"ע). כפי שהבנתי מרבני זמנינו מתייחסים לזה כדבר לא מובן, אבל כיון שכך הוחזק, הרי זה דומה לאשה קטלנית שהוחזקה בכך, ונחשב לדבר סכנה, כי כך המציאות למרות שאיננו מבינים.
אם למישהו יש מה להוסיף, נשמח כולנו לשמוע
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ש' ינואר 08, 2011 10:11 pm
על ידי דראל
ידוע לי על דוקטור שניסה לכתוב מחקר בנושא זה. המחשב שלא מת, והוא ייחס זאת לאותה קללה מיסטית...
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: א' ינואר 09, 2011 12:06 am
על ידי איש_ספר
בקובץ עץ חיים החדש, השלמות למאמר 'ספרים מעלמא דאכתסיא' שניתן כאן מעלה.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: א' ינואר 09, 2011 12:09 am
על ידי מורה צדק
חכם באשי כתב:בנוגע לפסיקה כרבינו ירוחם, ראוי לציין, שהפוסקים הספרדיים הרגילים להכריע (גם) ע"פ מניין הפוסקים,
באמת?
מנין לך?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ב' ינואר 10, 2011 1:24 am
על ידי שמואל בן שחר
איש ספר כתב: בקובץ עץ חיים החדש, השלמות למאמר 'ספרים מעלמא דאכתסיא' שניתן כאן מעלה.
אולי תוכל להעלות את זה לכאן?
ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 26, 2012 11:05 pm
על ידי לונדון
האם נכונה השמועה שכל מי שניסה להדפיס מחדש את רבינו ירוחם קרה לו אסוו רח"ל?
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 26, 2012 11:15 pm
על ידי ישבב הסופר
שלו' הרב לונדון:
אשכול כזה היה ראוי להיפתח אחרי שהפותח בדברים היה לוקח בידו למשל ספר 'שם הגדולים' להרחיד"א, ובודק שם בערכו של רבינו ירוחם מפרובנצא, ורואה שם מה שהביא. ואח"כ היה שואל האם יש התייחסות לדברים הללו בשאר ספרים. כמו כן אולי יש לערוך חיפוש גוגל פשוט, כדי למצוא מראי מקומות או כדומה.
למשל יש לעיין כאן
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7% ... 7%9C%D7%9D
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 26, 2012 11:23 pm
על ידי לונדון
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 26, 2012 11:27 pm
על ידי היא שיחתי
הרווחתי מהקישור שנודע לי סוף סוף מדוע נתכנה בשם "רי"ו"
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ה' ינואר 26, 2012 11:43 pm
על ידי חקר
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ו' ינואר 27, 2012 6:47 pm
על ידי המהדיר
היא שיחתי כתב:הרווחתי מהקישור שנודע לי סוף סוף מדוע נתכנה בשם "רי"ו"
לא משהו.
Re: ספרי רבינו ירוחם
פורסם: ש' ינואר 28, 2012 7:09 pm
על ידי איש_ספר
היא שיחתי כתב:הרווחתי מהקישור שנודע לי סוף סוף מדוע נתכנה בשם "רי"ו"
viewtopic.php?f=7&t=1093&p=6712
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ש' ינואר 28, 2012 9:53 pm
על ידי מחפש דעת
איש_ספר כתב:ולנושא האשכול [
הנוסח 'מגדולי הפסיקה וההוראה בתקופת הראשונים' שפתח בו פותח האשכול, קצת מעומעם, אבל ודאי אינו נחשב מגדולי הראשונים']מהרלב"ח בשו"ת סימן קט - וכבר מוחזק הספר ההוא [רבינו ירוחם] בטעיות כאלה וכאלה ויותר מהמה לעשרו' ומאות וצריך להזהר מאד מאד שלא לסמוך עליו כלל כלל בשום הוראה בדין
מהרח"ש שו"ת תורת חיים ח"ד סימן לו: ומדברי רבינו ירוחם אין לי הכרח שכבר נודע שטעות הרבה נפל באותו ספר ורמזו הרב מהריב"ל זלה"ה בח"ג בסימן הנזכר.
היעב"ץ - שאילת יעב"ץ ח"ב סי קפ"ו: וכבר נודע את אשר פרסם הרב בית יוסף פעמים רבות שדברי הרי"ו אינם ברורים בכמה מקומות
ומסוג אחר:
מהרשד"ם אהע"ז קנ"ח: רבינוירוחם יותר בר סמכא מהריב"ש כי חיבורו מעיד עליו
נלקט מהספר היקר אמרי ספר.
ועוד באותו סגנון בב"י סי' שיט(ד) - ודברי רבינו ירוחם וכו' מעורבבים בדיו זה ולא ראיתי להאריך בהם.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ד' פברואר 01, 2012 9:47 pm
על ידי נוטר הכרמים
ר' גרונם יקום פורקן כתב:שו"ת גבורת אנשים סימן יט: "וכאשר כתבתי בדעת הרא"ש כן מוכח דעת רבינו ירוחם בדעת הרא"ש ובדעת עצמו, שידוע שהוא תלמיד הרא"ש, ובכל מקום סותם דבריו ע"פ פסקי הרא"ש".
וראה עוד במג"א סי' תקנט, ח שג"כ כתב שרוב דברי רי"ו ע"פ הרא"ש, וראה מש"כ לפי"ז דברים מחודשים בשמועה דשהה במיעוט סימנים בחולין לב,א בשו"ת בית הלוי ח"ב סי' כד,ט ואילך.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ה' פברואר 16, 2012 8:12 pm
על ידי נוטר הכרמים
שמואל בן שחר כתב:בקשר לקללה המשונה לכאורה, אין לזה הסבר ידוע, מלבד שהמגיד אמר לבית יוסף על ספרים אלה שהם "טמירין", וכנראה שדינם להיות גנוזים. (מישהו אמר סברא שמשמים רצו שספר הטור יקבע לספר ההלכה, ולא רבינו ירוחם הדומה לו בעיקרון של החיבור, וצ"ע). כפי שהבנתי מרבני זמנינו מתייחסים לזה כדבר לא מובן, אבל כיון שכך הוחזק, הרי זה דומה לאשה קטלנית שהוחזקה בכך, ונחשב לדבר סכנה, כי כך המציאות למרות שאיננו מבינים.
אם למישהו יש מה להוסיף, נשמח כולנו לשמוע
חנבין כתב:כולל יונגערמאן כתב:יתכן שיש איזה [ק]ללה וכדו' נגד המבארים או מדפיסים בהידור את ספרי רבינו ירוחם? (אולי מרבינו ירוחם עצמו?) מי שיודע אודות זה יענה.
כ"כ הרחיד"א בשם הגדולים מע' גדולים ערך רבינו ירוחם שכל המנסים לפרשו (לא לההדירו בהידור) מתו בקיצור ימים או נאבד חיבורם, זכור לי שבמקום אחר מאריך יותר ומביא עוד ספר כנ"ל, וכותב שם שהיה מישהו שהיה גדול מאד לכן לא ניזוק כשפירש אחד מהחיבורים הנ"ל
השה"ג מקשר למה שמכנהו במגיד משרים "ירוחם טמירי".
הביאור לכינוי ירוחם 'טמירי' מופיע ב'מגיד מישרים עצמו בפר' ויקהל (בתרגום חופשי): שהוא נסתר וטמיר בג"ע, שיש צדיקים שאין זכותם להיות בג"ע בפרסום אלא בהסתר, אבל הוא במדרגה 'רבא ויקירא'.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' פברואר 17, 2012 10:22 am
על ידי מורה צדק
יצא לאור הכרך "מישרים", ע"י מכון הכתב.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' פברואר 17, 2012 10:35 am
על ידי מבקש חכמה
מורה צדק כתב:יצא לאור הכרך "מישרים", ע"י מכון הכתב.
זה מאותו מהדיר שכבר התחיל להוציא את החלקים הקודמים?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' פברואר 17, 2012 12:11 pm
על ידי מורה צדק
כן
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ש' פברואר 18, 2012 7:14 pm
על ידי יוסףלוי
אם כבר דיברתם על "מישרים" החדש,
הנה המאמר עליו מהעיתון התורני עונג שבת
- מהדורה חדשה לרבינו ירוחם - מאמר מעונג שבת.jpg (743.48 KiB) נצפה 11582 פעמים
- מהדורה חדשה לרבינו ירוחם - מאמר מעונג שבת 2.jpg (770.88 KiB) נצפה 11582 פעמים
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' יולי 06, 2012 1:01 pm
על ידי תולעת-ספרים
שמעתי מזמן שלפני כמה שנים היה הרב צוקר מפונוביז' חולה מאוד והזכירו אותו (אאל"ט הזכיר אותו רב העיר אנטווערפן הגאון המפ' רבי חיים קרייזווירטה זצ"ל שהוא קרוב משפחתו) לברכה ורפואה שלימה אצל הרה"ק רבי יענקלע מפשעווארסק זצ"ל באנטווערפן, והורה לו להפסיק מיד עם עריכת הפירוש על רבנו ירוחם והסתמך על דברי החיד"א ב"שם הגדולים". וכשאמרו לו שהרב צוקר שוכב בלי הכרה, אמר הרבי מפשעווארסק שיגידו לו באוזן להפסיק, וכך עשו והבריא ב"ה.
האם מישהו יכול לאשר זאת?
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' יולי 06, 2012 1:14 pm
על ידי תולעת ספרים07
כבר כתבתי כמה פעמים שהרב צוקר לא עשה כל הגהות על רבינו ירוחם אלא על העיטור ואני בשנת תשמ"ח לערך הוא נתן לי רשות לקחת אותו ולבדוק אותו, וזה פשוט לא היה קריא, אאל"ט הוא רשם שם על הגליון כתב פיצי פיצי עם עפרון, או משהו כזה, עשרות אלפי הגהות.
הרב צוקר סיפר לי שבתאונה הראשונה הוא נכנס לסטייפלר לשאול אותו אם זה בגלל העיטור והסטייפלר זי"ע אמר לו להמשיך, בפעם השנייה כשפגע בו רכב אמר לו הסטייפלר לעצור.
וחבל שמביאים סיפורים איש מפי איש מפי חרש וכו' שלא היה ולא נברא.
איך אפשר להכחיש את החי!
ודומני שכבר היה על זה אשכול עם אפרקסא והרב מעיין. ומדוע צריך לחזור על כל דבר אלף פעם.
Re: פסיקה כרבינו ירוחם
פורסם: ו' יולי 06, 2012 1:19 pm
על ידי תולעת ספרים07
תולעת-ספרים כתב:שמעתי מזמן שלפני כמה שנים היה הרב צוקר מפונוביז' חולה מאוד והזכירו אותו (אאל"ט הזכיר אותו רב העיר אנטווערפן הגאון המפ' רבי חיים קרייזווירטה זצ"ל שהוא קרוב משפחתו) לברכה ורפואה שלימה אצל הרה"ק רבי יענקלע מפשעווארסק זצ"ל באנטווערפן, והורה לו להפסיק מיד עם עריכת הפירוש על רבנו ירוחם והסתמך על דברי החיד"א ב"שם הגדולים". וכשאמרו לו שהרב צוקר שוכב בלי הכרה, אמר הרבי מפשעווארסק שיגידו לו באוזן להפסיק, וכך עשו והבריא ב"ה.
האם מישהו יכול לאשר זאת?
אחרי שנכווה עם העיטור איך יתכן שהלך לעסוק עם רבינו ירוחם, - הרב תו"ס יתכן שאמר להגיד לו באופן שם ט... שאסור להזכירו ללא טבילה וכפי שמבואר כל זה בספר מראה הילדים שכבר היה על זה אשכול, אך קשה לי להאמין שרבי יענקלע' השתמש עם קבלה מעשיות.
זי"ע