בסייעתא דשמיא הננו פותחים כעת אשכול המיועד לתת מידע כללי על חיבורים – קדמונים או מאוחרים - הספונים וטמונים בכתבי יד. בין חיבורים גמורים, בין חיבורים שבאמצע עריכה ואף חיבורים שכבר נדפסו אלא שיש מי שמהדיר אותם מחדש והמהדורה החדשה נמצאת ב'כתב יד' של המהדיר.
אין צורך להכביר במילים על התועלת היכולה לצמוח מאשכול זה.
ראשית - עצם קידום ההדרת חיבורים.
שנית - מניעת כפל עבודה, על ידי מידע על עוסקים שונים באותו חיבור. ואף לאפשר עיון של יחידים בחיבורים שלא זכינו עדיין לאורם.
הנני מקווה שהמשתתפים בפורום ישכילו את חשיבות העניין ויואילו לשתף את כלל הציבור באוצר ידיעותיהם. מי שרוצה לצרף מידע ללא הירשמות לפורום יכול לשלוח אלי מייל לכתובת:
[email protected]אני מציין מיקום לפי מספר מערכת בספריה הלאומית. לצורך עיון בספריה הלאומית יש להצטייד במספר מדף, ולצורך מאמר רשמי יש לציין את מספר הקטלוג בספריית המקור.
סדר טהרות'מתיבתא' על סדר טהרות: קיים חיבור בסגנון 'מתיבתא' על כל סדר טהרות מאת רבני משפחת שולביץ ועוד תלמידי חכמים. לא נדפס מחוסר תקציב.
תוספתא קיים חיבור מקיף בכתב יד על התוספתא 'תולדות יצחק' מאת מהר"י סג"ל מלעמגא [תק"ח – תקס"א]. מכון אופק הדפיסו את החלק על מסכת מגילה ומכון אהבת שלום הדפיסו את החלק על מסכת הוריות. שאר החיבור מחכה לגואל. [אחד מידידי הקליד את הפירוש על מסכת סנהדרין]. באתר הספריה הלאומית יש קישור מקוון לכתב היד. מספר מערכת 000171154
תורת כהניםתורת כהנים שיצא חלקו במהדורת פריעדמאן: הגאון רא"י צוקר שליט"א [יהי רצון שיהיה לו רפואה שלמה בקרוב] ההדיר את כל התו"כ, וכתב ידו קיים. אכן ההדרת החיבור באופן סופי לוקחת זמן רב ולוואי ונזכה מהרה לאורו. נדפס מאמר על כך בחיצי גבורים כרך ח, עמוד תשי והלאה.
זוהרשנים מהמכונים הגדולים עוסקים בכתיבת פירוש מקיף על כל הזוהר. הפירושים נכתבו כבר על כל הזהר ומצויים בשלבי עריכה. יש לציין כי שניהם הולכים בדרך המקובלת על רוב מפרשי הזהר האחרונים להתאים את דברי הזהר לדרושים המפורשים בכתבי האר"י, ובדרך זו יוצא כי אי אפשר להוציא חידושים יסודיים מהזהר אלא ביאורי פסוקים על פי קבלה. חסר עדיין פירוש שיסביר את כל הזהר על פי הפשט שבסוד ועל ידי השוואת מקורות מקבילים בזהר, כדרך הרמ"ק והגר"א.
ראשוניםספר העיטור: שמעתי כי הגרא"י צוקר ההדיר את ספר העיטור, והחיבור עתיד לצאת לאור.
'אלפסי זוטא' על קדשים: קיים חיבור על רוב סדר קדשים המסכם את עיקרי הסוגיות. החיבור מאת אחד מקדמוני האחרונים באיטליה, ושניאור זק"ש ייחסו לרמ"ע מפאנו [אם כי כמובן אי אפשר לקרוא לחיבור על קדשים בשם 'אלפסי זוטא']. מספר מערכת הינו 000112961 על מסכתות תמורה כריתות מעילה ותמיד. בס"ד זיהיתי כת"י נוסף של החיבור, מספר מערכת 000178652 על מסכתות תמורה, בכורות, מעילה, זבחים, מנחות ותמיד. יש לציין כי אין כל המסכתות בסגנון שווה אלא עיתים מאריך ועיתים מקצר.
קצות החושןנמצא תחת ידי חיבור מאת הגאון ר' כתריאל אורבך זצ"ל והגאון ר' חיים פריימן זצ"ל על קצות החושן ועוד ענייני חושן משפט. החיבור נכתב על יד הגרח"פ באופן שעיקר החיבור הוא חידושי הגרכ"א, והגרח"פ עצמו הוסיף הערות בשם 'דברי תלמיד'. [נ"ב. יש בידי עוד כתבים רבים מהגר"ח פריימן – בעיקר בענייני שבת, אך נצרך עמל רב לסדרם כחיבור].
כתבי
אחרוניםהרב מחרקוב: יש כתבים רבים מבעל 'נתיבות הקדש' שלא נדפסו [יתירים בכמות על כל מה שנדפס]. ראה
הגר"מ אליפנט: רובי תורתו של הגר"מ אליפנט זצ"ל נמצאים בכתב יד, ואין יוצאים לאור מחוסר תקציב. ראה
viewtopic.php?f=7&t=33109מסכת תמורה – אחרונים
<אני מרחיב לגבי מסכת תמורה – בה אני עוסק, והנני מקווה שהמשתתפים בפורום ירחיבו באופן דומה על שאר מסכתות הש"ס ושאר חלקי התורה>.
[א]. חידושים על תמורה, 10 דפים. כתיבה מזרחית מהמאה הי"ט. ניתנת גישה מקוונת בבנין הספריה הלאומית. מספר מערכת 000138657
[ב]. 'וכתב לו'. חידושים על מסכתות יבמות, בבא קמא, תמורה, כריתות, מעילה, תמיד, נדה מאת
הרב אברהם חי מוסאפיה. כתיבה מזרחית, מאה י"ט. 72 דף. באוצר החכמה יש חיבור מאת הרב אברהם חי מוסאפיה: 'תהלה לדוד' על תהלים. מספר מערכת 000041993
[ג]. חידושים על מסכתות שבועות תמורה וקידושין. כתיבה אשכנזית, מאה יט. 25 דף. מספר מערכת 000118119
[ד]. באר משה מאת
הרב משה כרייף. כתיבה מזרחית, מאה יט. כולל פרוש על יומא, סוכה, כתובות, קידושין, גיטין, סוטה, ערכין, כריתות, תמורה ומעילה ועל ענין מצוה הבאה בעבירה. חלקים אחרים מאותו ספר באותה כתיבה נמצאים בספריית בר אילן מס' 173-174 (ס' 36826, 36541). באוצר החכמה נמצא חיבור זה על מסכת נזיר. מספר מערכת 000182514
[ה]. חידושי ה
חיד"א (מחבר משוער). כתיבה מזרחית, מאה יח – יט. על סוגית מחוסר אבר (תמורה יא ע"ב) ועוד. בעבר הצצתי בצילום כתב היד וראיתי שהינו חידושי סוגיות רבות, אולם יש הרבה קטעים מטושטשים [יתכן שבצילום מחודש יובהרו הטשטושים]. אם אכן אלו חידושי החיד"א, יש בדבר חשיבות, מכיוון שכמעט כל ספרי החיד"א שבידינו [למעט שער יוסף על הוריות] אינם חידושי סוגיות. מספר מערכת 000123457
[ו]. חדושי ש"ס, הלכה ואגדה. כתיבה אשכנזית רהוטה, מאה יח. 72 דף. יש שם גם על מסכת תמורה. מספר מערכת 000040025
[ז]. חידושים בסוגיא דלא הניתק לעשה במס' תמורה ה ועל משנה תורה, הל' נערה בתולה מאת
כמה"ר קאפיל נ"י. עמוד 1 בכת"י תלמיד. עמוד זה נמצא בין חידושים אחרים שכתב התלמיד בשם החת"ס וכבר נדפסו. החידושים המדוברים נמצאים בדף 6 עמוד ב. קישור מקוון
http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL22576071[ח]. חידושי
הרב ידידיה טיאה וייל [בן הקרבן נתנאל]. החדושים על מסכתות: גיטין, נדרים, סוטה, יבמות, שבת, פסחים, ביצה, מגלה, סוכה, ראש השנה, יומא, חגיגה, זבחים, ברכות, חולין, בבא קמא, תמורה, מנחות, ערובין, כתובות. 124 דף. מספר מערכת 000045730
[ט]. עמודי שש חידושי
הרב שלמה שמאמא/שמאמה על הש"ס. כתיבה מערבית, מאה יט. יש ארבעה כרכים בכתב היד על ארבעה סדרי ש"ס בבלי. מסכת תמורה מתחילה בכרך על קדשים דף 194 עמוד ב. [מעט מסכתות נמצאות בכרך שאינו מתאים]. בכל כרך כארבע מאות עמודים. יש חיבור שנדפס מאת המחבר על השלחן ערוך בשם 'בגדי שש' [נדפס בשנת תרכ"ו לאחר פטירתו], ונמצא באוצר החכמה. מספר מערכת 000124009
[י]. 'חזקת הבתים' חידושים על סדר קדשים [איני יודע אם כולל תמורה] מאת
הרב בנימין בן יעקב אשפינוזא/אספינוזא. איטלקית רהוטה, מאה יח. כמדומה שנדיר למצוא ספרי חידושים על הש"ס מהתקופה הנ"ל באיטליה. יש כתבים רבים מאת המחבר בנושאים מגוונים: שו"ת, חידושים, פירוש מקרא, דקדוק, שירים ועוד. מלבד זאת המחבר גם העתיק ספרים וכך יש ספרים של מחברים אחרים שהינו מוזכר בתור הסופר המעתיק. נדפס ממנו ספר 'יסוד הקיום' בעניין נוסחאות התפילה, נמצא באוצר החכמה. עוד נדפס ספר יפה נוף קיצור כללי הדקדוק בשיר. אינו נמצא באוצר החכמה אך ניתן לגישה מקוונת
http://rosetta.nli.org.il/delivery/Deli ... IE13844361 בתוך הספר לא מצאתי מי המחבר, אך בקטלוג הספריה הלאומית כתבו שהמחבר הינו הרב בנימין אשפינוזא. מספר מערכת של כתב היד על קדשים 000086380
[יא]. חידושי
הרב יוליוס קפלן על סדר קדשים [איני יודע אם כולל תמורה]. כתיבה אשכנזית מאה כ. 201 דף. איני יודע מי המחבר [בחיפוש בעברית לא מצאתי פרטים ברשת]. בחיפוש באוצר החכמה מצאתי אזכור כי המחבר כתב ספר באנגלית על סידור הש"ס. אשמח לדעת אם המחבר משלומי אמוני ישראל. מספר מערכת 000168375
[יב]. הגהות בעל
קרבן נתנאל על סדר קדשים. הועתקו על ידי בנו הרב ידידיה טיאה וייל. כמדומה שעוז והדר ציטטו חלק מן ההגהות. קישור
http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... 00044665-1[יג]. שומר ישראל. חידושים על מסכתות תמורה כריתות וראש השנה מאת
הרב ישראל יעקב בורלא. 86 דף. נכתב בשנת תרי"ג. נדפס שו"ת של המחבר בשם 'מקור ישראל'. נמצא באוצר החכמה. מספר מערכת 000113606
[יד]. קרבן עשיר מאת
הרב אשר אנזל בן יהודה ליב. חידושים הם למס' זבחים, מנחות, ערכין, תמורה, כריתות, מעילה. ויש גם למס' מסדרים אחרים, בעיקר לב"ק ולמכות. אשכנזית רהוטה, שנות תקיד – תקטז, 119 דף. יש חיבורים של המחבר שנדפסו ונמצאים באוצר החכמה: אותות למועדים, ברוך מבנים אשר. מספר מערכת: 000040232
[טו]. חדושים על מסכתות: חולין, כריתות, תמורה, תמיד, ערכין, מנחות, בכורות נדה. אשכנזית רהוטה, מאה יח. בערך 120 דף. מספר מערכת 000044593
[טז]. חידושים על מסכתות כריתות ראש השנה ותמורה. ספרדית רהוטה, מאה יח – יט. 134 דף. יש לבדוק אם זהו העתק נוסף של החיבור 'שומר ישראל' שהזכרנו למעלה, שכן הפרטים דומים מאד. מספר מערכת 000043826