עמוד 1 מתוך 1
בסייעתא דשמיא
פורסם: ב' מרץ 13, 2017 11:48 pm
על ידי שווה פרוטה
בס"ד
נהגו העולם לכתוב בראש כל איגרת בס"ד
ומחפש אני מידע במנהג זה.
א. מאימתי החל להתפשט מנהג זה.
ב. מתי קוצר הבסייעתא דשמיא לבס"ד.
ג. יש שנהגו לכתוב ב"ה, האם זה מאותו שורש מנהג או שמא מנהג אחר.
ד. באיזה סוג אגרת נהגו לכתוב, בראש כל עמוד בספר, או שמא רק בראש הספר.
ה. האם בספרי קודש ג"כ יש לכתוב בס"ד.
ו. ועל כולנה, מדוע חברי הפורום אינם פותחים את הודעתם בבס"ד.
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:30 am
על ידי בלום
ב"ה
בס"ד הוא בהחלט מנהג חדש ממאה שנים האחרונים לערך, או פחות. כי בשנים קדמוניות מצינו רק שכתבו ב"ה [כך ראיתי בכל הכתבי ידות שעבדתי עליהם, וכן נהגו כמה אדמורי"ם מדור הקודם].
יותר פרטים אינני יודע.
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:40 am
על ידי יבנה
עי' אג"מ יו"ד ב' סי' קל"ח.
תשובות והנהגות א' סי' תר"מ.
משנה הלכות ו' סי' קפ"ג, וי"ב סי' ר"ב.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%99%D7%90
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 6:25 am
על ידי פלגינן
שווה פרוטה כתב:בס"ד
נהגו העולם לכתוב בראש כל איגרת בס"ד
ומחפש אני מידע במנהג זה.
א. מאימתי החל להתפשט מנהג זה.
ב. מתי קוצר הבסייעתא דשמיא לבס"ד.
ג. יש שנהגו לכתוב ב"ה, האם זה מאותו שורש מנהג או שמא מנהג אחר.
ד. באיזה סוג אגרת נהגו לכתוב, בראש כל עמוד בספר, או שמא רק בראש הספר.
ה. האם בספרי קודש ג"כ יש לכתוב בס"ד.
ו. ועל כולנה, מדוע חברי הפורום אינם פותחים את הודעתם בבס"ד.
עיין אצל רי"ש שפיגל, עמודים בתולדות הספר העברי: כתיבה והעתקה, פרק יב, שדומני שדי מקיף את הסוגיה.
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 8:53 am
על ידי שווה פרוטה
יישר כח
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:40 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
פעם ראיתי א' שהצטדק שלא כותב ב"ה, שלא יושלך הדף ונמצאת אות ה' מתחוללת...
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 2:03 pm
על ידי קאצ'קלה
מכון חכמי ספרד כתב:פעם ראיתי א' שהצטדק שלא כותב ב"ה, שלא יושלך הדף ונמצאת אות ה' מתחוללת...
זה לשון אג"מ יו"ד ח"ב סי' קלח:
ומה שהרבה נוהגין לכתוב בכל מכתבים שכותבין למעלה ב"ה שההא הוא אות מן השם הקדוש וגם הכוונה הוא להשי"ת, ששמעתי שיש הסוברין שהוא איסור, הנה אף שגם שהוא רק אות אחד שליכא בזה איסור מחיקה, מ"מ מסתבר שלא גרע מהשני יודין שאסור למחוק שלא לצורך כדאיתא ביו"ד בסוף סימן ער"ו וכן אסור להשליך במקום בזיון, מ"מ איני רואה בזה איסור במדינתנו מכיון שלא מצוי שימחקו ובמדינתנו לא מצוי כלל שיקחו ניר זה לקנוח בבית הכסא שיש נירות מיוחדות לכך, ולהשליך במקום בזיון נמי לא מצוי כי רגילין לשרוף הנירות שאין נצרכין ואין לחוש לדבר שלא מצוי כלל, אבל להקפיד דדוקא שיכתבו נמי איני רואה בדבר שלא הוזכר זה בדברי רבותינו, ואיזה מעלה שייך לכתוב על מכתבי חול שהרבה פעמים כותבים שם דברי הבל וגם לפעמים דברים אסורים כלשון הרע וכדומה שיזכירו ע"ז ב"ה. ואם כותב בס"ד אין שום קפידא לאסור אף באופן שיש לחוש למחיקה שלא לצורך ולהשתמש לדבר בזיון שאין בזה שום אות מהשם.
לולא דברי הגאון ז"ל, הייתי לועג לאלה שמקפידים שלא לכתוב ב"ה מחמת טעם הנ"ל.
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 4:00 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
אם גם הגרמ"מ חושש להכי, אינני בז...
כי הפלא הגדול הוא שהאות הזו רומזת למילה 'השם' שאין בה שום קדושה ודאי!
ומאותו מקום יש גם פלא לכותבים ד' תחת ה'...
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 6:55 pm
על ידי עתניאל בן קנז
ידוע לי על לכה"פ ב' גדולים נוספים - מדורות קודמים - שהקפיד לגנוז את "ב"ה' שבראש מכתבי הרשות.
אולם לאור התגובות המזלזלות כאן, בכל מי שלא חושב כמותך, דומני שאכשל בחשש איסור לכתוב את שמם...
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 7:10 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
עתניאל בן קנז כתב:ידוע לי על לכה"פ ב' גדולים נוספים - מדורות קודמים - שהקפיד לגנוז את "ב"ה' שבראש מכתבי הרשות.
אולם לאור התגובות המזלזלות כאן, בכל מי שלא חושב כמותך, דומני שאכשל בחשש איסור לכתוב את שמם...
אדרבה, אם יש סמך הלכתי, לא מעשה רב, ישתף נא ויחכים אותנו.
Re: בסייעתא דשמיא
פורסם: ג' מרץ 14, 2017 7:20 pm
על ידי עתניאל בן קנז
מכון חכמי ספרד כתב:עתניאל בן קנז כתב:ידוע לי על לכה"פ ב' גדולים נוספים - מדורות קודמים - שהקפיד לגנוז את "ב"ה' שבראש מכתבי הרשות.
אולם לאור התגובות המזלזלות כאן, בכל מי שלא חושב כמותך, דומני שאכשל בחשש איסור לכתוב את שמם...
אדרבה, אם יש סמך הלכתי, לא מעשה רב, ישתף נא ויחכים אותנו.
אני התכוונתי למעשה רב, ללא בירור הלכתי. כפי שמונח בזכרוני שכן נהג ר' צדוק הכהן מלובלין. (אאל"ט כן מובא בתולדות הכהן, ואין לי פנאי לבדוק כעת).
אכן שוב נזכרתי, שפעם כבר עסקתי בסוגיא זו, וציינתי לעצמי כמה מקורות בנידון.
ואצטט מתוך מאמר שהדפסתי ...
השדי חמד שם (מערכת מ, כלל יב, אות ט) מאריך בדבר, ונוטה להחמיר שאף כאשר כותבים ה', לרמז על שם הנכבד, נמי יש קדושה באות זה, שהוא מאותיות השם, ואין למחקו.
וכן דעת הבני יונה (רעו אות י, ומובא להלכה בפתחי תשובה שם סק"טז). וכן הוא במכתב הגאון מראגאטשאוו (נדפס בפסקי תשובה ח"ג סי' רצג) שכתב שלכן מקפיד במכתביו שלא לכתוב 'ב"ה", שלא לבא לידי מחיקת ה'.
אמנם הרבה פוסקים מקילין בדבר [שאות ה' אין הכוונה לאות ה' מן השם הקדוש כלל, אלא לרמז על תיבת "השם" בלבד, שאין בה קדושה]. וכפי שהעיר האמרי אמת, (במכתבו הנדפס בריש פסקי תשובה הנ"ל) שכן מנהג רוב גדולי ישראל בכל הדורות.... (וראה ליקוט דעת הפוסקים בזה, האוסרין והמתירין, במשנת הסופר סי' יא סעיף ו, בביאור הסופר ד"ה לצורך גדול. ובס' מנהג ישראל תורה, יו"ד רעו, אות ה ואילך, ועוד).
והנה בסידור תפילה ישרה ברדיטשוב (שנדפס ע"י הרה"ח ר' מאיר דוד הערצבערג, ובהסכמת מרן מהר"א זי"ע), נדפס קונטרס מן המדפיס בשם 'מאיר נתיב', על ספר נתיב מצוותיך. ושם מביא בין הדברים (פרק יח, סוף אות ל) "... וידוע כי אצל אדמו"ר הה"ק מבעלז ז"ל הקפידו שלא לכתוב על הפתקאות אפילו בראשי תיבות 'ב"ה' למעלה מראש הכתב, ובוודאי מטעם הנ"ל (לחשוש למחיקת השם)"..
אמנם מתוך עיון בתצלומי מכתבי רבות"ק מבעלזא שנדפסו במקומות שונים, נראה שלא כיוון בזה אל האמת. והרבה מכתבים הפותחים באותיות 'ב"ה'. וכנראה דעת רבותה"ק כדעת המקילין בזה.