מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי ירושלמי » ד' דצמבר 08, 2010 4:47 pm

עם פרוץ השריפה הנוראה ביערות הכרמל שגבתה ל"ע מחיר כבד בנפש ואף ברכוש, עלתה בלבי המחשבה שמן הראוי לשים על לבנו עובדת פרוץ האש הגדולה בימי החנוכה דייקא, בהם מקיימים אנו מצוה באש. (ולא, אין כוונתי למיני גימטריאות ומציאות למיניהם מן הגורן ומן היקב - אף שאולי גם להם יש מקום, אלא כונתי להרגש נכון ופורה, היכול להעיר ולהאיר - תרתי משמע).

כהיום הזה השיב לי ת"ח גדול אבידתי, וכה דבריו. הנה רוב האבחנות בהקשר שבין אש לתורה מדברות על האור שבתורה וכוחו, "נר מצוה ותורה אור"; "מאור שבה מחזירן למוטב" וכו', וממילא גדול ענין התורה בחנוכה, באשר מסוגלת היא להוסיף ולהעצים מאורה הגנוז.
ברם, אולי 'שכחנו', שלאש ישנו כח נוסף ומשמעותי: כח השריפה והכליון. בחינה זו קיימת אף היא בתורה, המסגולת לכלות ולבער מקרבנו את היצה"ר וחילותיו, וכבר דרשוה ז"ל (קידושין ל) "אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש אם אבן הוא נימוח ואם ברזל הוא מתפוצץ שנאמר הלא כה דברי כאש נאם ה' וכפטיש יפוצץ סלע".
סיים אותו ת"ח, שהלקח אותו מוטל עלינו ליקח מהשריפה הוא, כי לאש ישנו כח איום ונורא של שריפה וכליון, ודוקא בימים אלו בהם מעלים אנו על נס את כח אש התורה, נזכור אל נכון כי יפה כוחה של תורה לכלות אלפי דונמים של ממלכת הזקן והכסיל, וליטע בקרבנו אש קודש, רשפי שלהבתיה.

ובזאת אפנה בברכת חנוכה שמח, וארוץ להיטיב נרותי למען תהיה שלהבת עולה ומאירה על פתחינו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' דצמבר 08, 2010 5:32 pm

ויתכן לומר עוד ע"ד הנ"ל, ובאופן אחר, וד"ת מתחלקין לכמה ניצוצות.

אבות ב,טו: הם אמרו שלשה דברים, ר' אליעזר אומר וכו' והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה וכו' וכל דבריהם כגחלי אש.

חסיד חבד
הודעות: 162
הצטרף: ש' אוגוסט 21, 2010 9:05 pm
מיקום: ארה"ק ת"ו

Re: אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי חסיד חבד » ד' דצמבר 08, 2010 6:08 pm

הייתי מפנה את לב המעיין למארז"ל (פסחים קי"ט) על הקשר בין חילול שבת לשרפה, עיי"ש והפק לקח.

מעט צרי
הודעות: 68
הצטרף: ד' אוגוסט 25, 2010 10:06 pm

Re: אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי מעט צרי » ד' דצמבר 08, 2010 7:58 pm

הרגשה שלי: היה כאן מעין מעדה דאליהו בהר הכרמל, אש ירד מהשמים והוכיח שה' הוא האלוקים, הרגשת הכוחי ועוצם ידי התערער לגמרי, ואכן כמו בסיפור אליהו בהר הכרמל ירד גשם אחר הבצורת.

וא"כ היתה כאן קריאה של מי לה' ומי לבעל.

נלענד
הודעות: 18
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 12:25 pm

Re: אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי נלענד » ד' דצמבר 08, 2010 9:47 pm

מנהג מעניין הוא שעל כל צרה שלא תבוא, מחפשים למה הגעתנו הצרה הזאת, ומשום מה מוצאים תמיד את חזהו של השכן חשוף למכות 'כי חטאנו' 'כי פשענו'. לכל אחד ברור שהשריפה היא על חילול שבת [והכוונה היא ברורה] של החילונים מחללי השבת, שבגללם סובל כל כלל ישראל. - וכן הלאה [נואפים!, אפיקורסים! כחי ועוצם ידי!] - העיקר לא דברים שאולי אני יכול לחטוא ולהיות הגורם.
אנו מצווים לפשפש במעשינו, כלומר כל אחד במעשיו, ולא במעשי חברו.
איני יודע את חטאי האחרים, אצלי יש רשימה קטנה של חטאי שלי. ואני מעתיקה רק כרעיון למי שרוצה להתעורר בעצמו מהגזרה הנוראה שניתכה על עם ישראל.
אחז"ל חילול שבת. - אם אכן אני זהיר בכל האפשר בשמירת שבת. אולי פגמתי בכבוד ת"ח, או לא מחיתי על ביזוי ת"ח. שהוא בחינת שבת, כידוע מהבעש"ט.
אנשי סדום נספו באש. - אולי אני נהגתי חלילה במידת סדום. כי עשיתי צרות [לא לחבריי בכולל, אלא] לשכן שהצליח להגדיל מרפסת. וכתוצאה מכך ניתכה אש בארצנו הקדושה, וכדרך פורעניות אינה מתחילה אלא מהצדיקים.
ר"נ הנשרפים בהצותם על ה' בעדת קורח, נשרפו על קנאתם באהרן, והמחלוקת שעוררו. - הן אני לדאבוני מקנא בכל מי שמצליח במשהו, ורוצה לרשת את משרתו ותפקידו, ובודאי את ממונו.
יכולתי להמשיך. - אך בוש אני לפרט את כל מגרעותיי. - ומעתה אשתדל לתקן עצמי בכל אלה. - ובא לציון גואל

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר: השריפה בכרמל ולקחיה

הודעהעל ידי ירושלמי » ד' דצמבר 08, 2010 9:57 pm

נלענד כתב:מנהג מעניין הוא שעל כל צרה שלא תבוא, מחפשים למה הגעתנו הצרה הזאת, ומשום מה מוצאים תמיד את חזהו של השכן חשוף למכות 'כי חטאנו' 'כי פשענו'. לכל אחד ברור שהשריפה היא על חילול שבת [והכוונה היא ברורה] של החילונים מחללי השבת, שבגללם סובל כל כלל ישראל


היכן ראית כזאת?

בר מן דין, אשכול זה עוסק בהפקת לקח, לא בהסבר המכה, ופשוט.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 642 אורחים