מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הנזיר
הודעות: 11
הצטרף: ד' אוקטובר 09, 2013 6:57 pm

סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי הנזיר » א' נובמבר 13, 2016 6:31 pm

מבט על הספר
בתוך שלל הספרים היוצאים לאור, בולט בחסרונו ספר העוסק בסוגיה המקיפה חלקים גדלים והולכים מהציבור החרדי: סוגית היציאה לעבודה.
סוגיה זו טעונה בירור מקיף ויסודי משני היבטים. הראשון – עצם הצעד: האם יש בו איסור ביטול תורה למי שאין בכוחו ללמוד כל היום, האם השתדלות לפרנסה היא דבר נכון, וכו'. השני – כל ההתמודדויות הכרוכות בצעד זה: מפגש חזיתי עם חילוניים, הקושי החברתי, הקושי מול בת הזוג, נסיונות התקופה וכדומה.
הספר שלפנינו משתדל לתת מענה בשפה ברורה לכל השאלות. אין שום סיבה להתעלם מנושא כה יסודי רק משום שהוא לא שייך לתוככי בית המדרש.
יודגש שספר זה אינו מיועד לציבור אברכי, אלא לאנשים עובדים המתמודדים עם שאלות לא פשוטות ביום יום. אם כי יש לזכור שחלק נכבד מן ההתמודדויות הנידונות הינן גם מנת חלקן של נשים מהמשפחות השמורות ביותר העובדות במקומות עבודה חילוניים.
הספר עוסק בנושא רגיש, ניתן לומר נפיץ, ומשכך אין להתפלא על היפקד מקומן של ההסכמות. יש לציין שהוא עבר ביקורת מעמיקה מראש ישיבה מפורסם וכן ממשגיח מפורסם המקובלים על הציבור, ושניהם עודדו את המחבר להוציאו לאור, אבל חששו להתייצב מאחוריו, מחשש המשטינים שיאמרו "הנה עוד משכיל שרוצה לסגור את הכוללים"...
בקצרה: ספר חובה למי שרוצה להיות בן תורה בתוככי עולם המעשה.

תורת המעשה.pdf
(627.63 KiB) הורד 793 פעמים


תורת המעשה כריכה.png
תורת המעשה כריכה.png (574.29 KiB) נצפה 3388 פעמים

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי פלגינן » א' נובמבר 13, 2016 10:35 pm

בהתייחס לנקודה קטנה בלבד. בפרק כ"ו נכתב ​שאין ביסוס תורני לכך שחלק האשה בג"ע בהתאם לבעל וכו'.
אמנם נתקלתי לאחרונה במעשה על ר"י הזקן מבעלי התוספות וממנו נלמד ידיעה מאוד מעניינת, שכמובן אין לקבלה כשחור לבן, ואין ספק שאשה לא אשמה אם בעלה יותר או פחות, אבל בוודאי עצם הרעיון אינו "חסר ביסוס תורני".
"שמעתי מפי מגידי אמת כי רבי' יצחק בעל התוספות היה שוקד כל הלילה ועוסק בתורה, והיתה אשתו יושבת כנגדו וטווה בצמר, וכאשר היה צריך לספר או לקונטריס היה מעמידה והולכת ומביאה אליו כל רצונו, כן היה מטרידה כל הלילה. אמרה לו: אחר כל זה הטורח שאני טורחת עמך מה אני לעולם הבא. אמ' לה: ככל אשר אנחנו עושים בעולם הזה יחד, כן נעשה יחדו לעולם הבא".
(ש' עמנואל, שברי לוחות: ספרים אבודים של בעלי התוספות, ירושלים תשס"ז, עמ' 208, הערה 93, עפ"י כת"י מוסקבה 926 ד' 173ב-174א)

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי מנין » א' נובמבר 13, 2016 11:14 pm

האם יש קשר ל ספר הזה?

הנזיר
הודעות: 11
הצטרף: ד' אוקטובר 09, 2013 6:57 pm

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי הנזיר » ד' נובמבר 16, 2016 11:43 am

פלגינן כתב:בהתייחס לנקודה קטנה בלבד. בפרק כ"ו נכתב ​שאין ביסוס תורני לכך שחלק האשה בג"ע בהתאם לבעל וכו'.
אמנם נתקלתי לאחרונה במעשה על ר"י הזקן מבעלי התוספות וממנו נלמד ידיעה מאוד מעניינת, שכמובן אין לקבלה כשחור לבן, ואין ספק שאשה לא אשמה אם בעלה יותר או פחות, אבל בוודאי עצם הרעיון אינו "חסר ביסוס תורני".
"שמעתי מפי מגידי אמת כי רבי' יצחק בעל התוספות היה שוקד כל הלילה ועוסק בתורה, והיתה אשתו יושבת כנגדו וטווה בצמר, וכאשר היה צריך לספר או לקונטריס היה מעמידה והולכת ומביאה אליו כל רצונו, כן היה מטרידה כל הלילה. אמרה לו: אחר כל זה הטורח שאני טורחת עמך מה אני לעולם הבא. אמ' לה: ככל אשר אנחנו עושים בעולם הזה יחד, כן נעשה יחדו לעולם הבא".
(ש' עמנואל, שברי לוחות: ספרים אבודים של בעלי התוספות, ירושלים תשס"ז, עמ' 208, הערה 93, עפ"י כת"י מוסקבה 926 ד' 173ב-174א)

אתה צודק שההגדרה "חסר ביסוס תורני" חדה מדי.
אבל לגופו של ענין, כוונתי לומר שלא יתכן להסתמך בדבר כה יסודי על בדל מעשה מפי השמועה. גם המקור שהבאת לענ"ד אינו בגדר מקור לסוגיה כזו. כדאיתא בב"ב פרק יש ונחלין "אין למדין הלכה מפי מעשה", כי אי אפשר לדעת על מה בדיוק היתה הכוונה. בפרט כאן שזה נגד הסברא הפשוטה ונגד מה שמצינו בכל מקום כלשון המס"י "וזה פשוט אצל כל בעל דעת כי לא יתחלקו המדרגות בעולם האמת אלא לפי המעשים", ע"ש את הלשון המדויק.
מה גם שהמושג " לשבת ביחד" הוא מושג של עוה"ז פיזי ולא של עולם עליון, שם לא תופס דברים כאלו. כך שבכל מקרה נהיה חייבים לומר שדברים אלה נאמרו על דרך המליצה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 16, 2016 2:10 pm

חסר בספר (בקובץ ה PDF) כ30 עמודים מ 17 עד 45

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' נובמבר 16, 2016 2:32 pm

אוצר החכמה כתב:חסר בספר (בקובץ ה PDF) כ30 עמודים מ 17 עד 45

הועלו לכאן עמודי דוגמא מכל פרקי הספר.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ד' נובמבר 16, 2016 3:35 pm

הנזיר כתב:
הספר עוסק בנושא רגיש, ניתן לומר נפיץ, ומשכך אין להתפלא על היפקד מקומן של ההסכמות. יש לציין שהוא עבר ביקורת מעמיקה מראש ישיבה מפורסם וכן ממשגיח מפורסם המקובלים על הציבור, ושניהם עודדו את המחבר להוציאו לאור, אבל חששו להתייצב מאחוריו, מחשש המשטינים שיאמרו "הנה עוד משכיל שרוצה לסגור את הכוללים"...
.

[כואב הלב לראות לאיזה מצב של דור שופטים את שופטיו הגענו, שממתן תורה אין אף ספר ששולל את עניין העבודה כדי להתפרנס והרבה גדולי ישראל לדורותם בעצמם עסקו לצורך פרנסתם כגון הבית אפרים והרב מטשעבין ועוד, וכהיום אסור אפילו לתת הסכמה לספר שמדבר מעניינים אלו, בלשון הישראלי זה מוגדר במילה אחד - "הזוי", והרי זה בכלל אשר התרת איסרתי, וכמה תקלות יוצאים מזה, כגון אלו שעזבו את הכולל לפרנסתם מרגישים עצמם כבר סוג ב' וזה גורם אצל הרבה מהם הידרדרות או קלה או חמורה ר"ל, וכמו כן מחמת תופעה זו אין כמעט מקומות עבודה המיועדים לצבור החרדי (כגון b&h בארצה"ב), והעבודה במקום חילוני יכול לגרום לתקלות גדולות ר"ל ותוצאותיו מי ישורנה, ע"כ יפה יעשו אלו שיקיימו לא תגורו מפני איש ויעזרו להאברכים החשובים שמחמת איזה סיבה הוצרכו לעזוב את הגמ' שיהיו יכולים להיות בעלי בתים חשובים כמימים ימימה.
ותלי"ת בעיה זו כמעט אינו קיים אצל הצבור החסידי שאפי' בקהילות הכי שמרניות (כמו תו"א וכדומה - ובסאטמר בגדול) אין שום בעיה לעבוד.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוגית היציאה לעבודה - ספר תורת המעשה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 19, 2019 6:45 pm

פלגינן כתב:בהתייחס לנקודה קטנה בלבד. בפרק כ"ו נכתב ​שאין ביסוס תורני לכך שחלק האשה בג"ע בהתאם לבעל וכו'.
אמנם נתקלתי לאחרונה במעשה על ר"י הזקן מבעלי התוספות וממנו נלמד ידיעה מאוד מעניינת, שכמובן אין לקבלה כשחור לבן, ואין ספק שאשה לא אשמה אם בעלה יותר או פחות, אבל בוודאי עצם הרעיון אינו "חסר ביסוס תורני".
"שמעתי מפי מגידי אמת כי רבי' יצחק בעל התוספות היה שוקד כל הלילה ועוסק בתורה, והיתה אשתו יושבת כנגדו וטווה בצמר, וכאשר היה צריך לספר או לקונטריס היה מעמידה והולכת ומביאה אליו כל רצונו, כן היה מטרידה כל הלילה. אמרה לו: אחר כל זה הטורח שאני טורחת עמך מה אני לעולם הבא. אמ' לה: ככל אשר אנחנו עושים בעולם הזה יחד, כן נעשה יחדו לעולם הבא".
(ש' עמנואל, שברי לוחות: ספרים אבודים של בעלי התוספות, ירושלים תשס"ז, עמ' 208, הערה 93, עפ"י כת"י מוסקבה 926 ד' 173ב-174א)


יש"כ.

לגבי טענת השואלת שם למה יגרע חלקה מחמת דבר שאינו תלוי בה, זה תלוי לכאו' בהנידון כאן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 591 אורחים