ציבור כתב:ישנה חוברת חשובה הטוענת כי ספר מגילת יעב"ץ הוא זיוף נורא.
טוענים כי כתוב שם דברים אשר לא יעלה על הדעת אמיתותם, ולא יעלה על הדעת כי היעב"ץ יספרם.
את החוברת כתב בנו של גאון חשוב אחד מב"ב זצ"ל, הגר בארה"ב.
ציבור כתב:ישנה חוברת חשובה הטוענת כי ספר מגילת יעב"ץ הוא זיוף נורא.
טוענים כי כתוב שם דברים אשר לא יעלה על הדעת אמיתותם, ולא יעלה על הדעת כי היעב"ץ יספרם.
את החוברת כתב בנו של גאון חשוב אחד מב"ב זצ"ל, הגר בארה"ב.
יגל כתב:בעל "מגילת פלסתר" הוא בנו של ר' נתן גשטטנר אחר, לא הגאון הנודע, כמבואר בראש ספרו "מחזה איש" המצוי באוצר.
חכם באשי כתב:ואני שמעתי, שהחיבור 'מגילת פלסתר' זוייף!
בקיצור, מה האמת?...
לייבל כתב:ציבור כתב:ישנה חוברת חשובה הטוענת כי ספר מגילת יעב"ץ הוא זיוף נורא.
טוענים כי כתוב שם דברים אשר לא יעלה על הדעת אמיתותם, ולא יעלה על הדעת כי היעב"ץ יספרם.
את החוברת כתב בנו של גאון חשוב אחד מב"ב זצ"ל, הגר בארה"ב.
אם כוונתך לבעל 'להורות נתן' אי"ז נכון כיון שהחוברת נדפסה בתשס"ט והזכיר את אביו בתוספת 'ז"ל', ואילו הגר"נ גשטטנר נפטר בתשע"א.
בגולה כתב:אין לו טענות רציניות, אבל יש דברים המורים בבירור - אם נאמין לדבריו שהוא נאמן לכת"י - שנעשה בו שינויים לסלף. (כותב עכשיו ע"פ זכרון).
מתעמק כתב:נכון שרוב דברי בעל מגילת פלסתר דברי הבל ורעות רוח... אך יש בידו גם הערות נכונות...
ובהקדם, אין בידינו כתי"ק של היעב"ץ מתוך ספר מגילת פלסתר, רק העתקה בלבד. העתקה זו נפלו בה שיבושים, כמו שהעירו רבים.
כמו כן ציין בעל מגילת פלסתר לנכון, שהמו"ל הד"כ בעל האבנים נמצא לו חשש זיוף במקום אחד ששינה בדפוס ממה שהוא בכת"י שלפניו.
מתעמק כתב:אחר כל האריכות שם בפרק חמישי, יש לו טענה אחת חזקה בענף א', לא מסתבר כלל ששונא בצע כפי שמוגדר שם על ידי היעב"ץ, שלא רצה ליהנות אף מדמי פסק שניתן לו על פי כתב הרבנות, מה גם מתנות מאנשים מאס בתכלית, הוא עצמו יסכים לקבל אלף ר"ט שכר בוררות בדי"ת.
טענה זו מסתברת (על אף המון שטויות שבעל מגי"פ מוסיף עליה, נוסף על דעתו האישית בנידון), ונותן מקום לחשוש שיש שם הוספות מאוחרות.
הוגה כתב:אבל את הטענה שאין כת"י של היעב"ץ, איני מבין כלל, אז אין! אני הק' הוצאתי ספרי סה"כ לפני שנים מועטות וכבר נעלם הכת"י! (סתם לא הוצאתי, רציתי להוציא) - מאין הנחה זו שאמור להיות ? ? נאבד האוטוגרף כמו דברים רבים.
הוגה כתב:מתעמק כתב:אחר כל האריכות שם בפרק חמישי, יש לו טענה אחת חזקה בענף א', לא מסתבר כלל ששונא בצע כפי שמוגדר שם על ידי היעב"ץ, שלא רצה ליהנות אף מדמי פסק שניתן לו על פי כתב הרבנות, מה גם מתנות מאנשים מאס בתכלית, הוא עצמו יסכים לקבל אלף ר"ט שכר בוררות בדי"ת.
טענה זו מסתברת (על אף המון שטויות שבעל מגי"פ מוסיף עליה, נוסף על דעתו האישית בנידון), ונותן מקום לחשוש שיש שם הוספות מאוחרות.
כדאי מאוד לקחת בחשבון, את הדברים שכתבו על טענה זו, על מחבר מגי"ס ועל שיחו, כאן http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616:
"כנראה שפרט זה הכריח את המחבר דנן ללחום נגד הספר, שכן מחבר זה ידוע במונסי כמי שהקים בית דין מיוחד ומתפלמס נגד כל בתי הדינים שלוקחים שוחד, ואכן מצטט מספר אחד שמביא את מגילת ספר להוכיח שמותר לקח כסף ועל כך יצא הקצף נגד הספר.
הבונה כתב:הענין הוא שמגי"ס חשוד מאד ומתמיה כל קורא, כפי שטוען המגי"פ, וזה שהמגי"פ לשונו עילגת ומלא אריכותת מיותרת חזרות, וטענות סרק, לא גורע מתקפן של טענות אלו בדבר החשד ותמיהה וחוסר הסבירות שדברים כאלו יצאו תחת ידי היעב"ץ.
הבונה כתב:אינני רואה כאן כל פגם בעצם הטענה, אכן צודק דוקא המחבר, זה דבר פסול ולא יתכן שהיעב"ץ נהג כך... ואין לנו כל הוכחה שלא נזדייף. ועל המוכיח להוכיח את אמיתות הספר, וכל עוד זה לא הוכח, אסור להסתמך עליו.
הטענה על חסרון כתב היד אינה ראיה להיות הספר מזוייף, אלא כפי שציין הרב הבונה שלכה"פ אין כאן הוכחה שזה יצא מעטו של היעב"ץ. אך כמובן ההוכחה בסגנונו של היעב"ץ הניכר היטב בספר כולה. אך זה לא יועיל לגבי הוספות שבקל אפשר לשתול. וההוכחה לכך דווקא מהציון בשינוי שבספר מ"שעי דביה"כ" ל"בשעות הפנויות", ששינויים זעירים כאלו משנים הכוונה ואי אפשר להווכח אם לא נעשו שינויים כאלו גם בעת העתקת כתב היד עצמה. (למותר לציין שכעת אחר שעוררו על השינוי, אנו מכירים גם בהסגנון "שעות הפנויות" שאינה בטהרת סגנונו של היעב"ץ, אך לא היינו מבחינים בכך אם לא הראו הדבר בעליל).הוגה כתב:אבל את הטענה שאין כת"י של היעב"ץ, איני מבין כלל, אז אין! אני הק' הוצאתי ספרי סה"כ לפני שנים מועטות וכבר נעלם הכת"י! (סתם לא הוצאתי, רציתי להוציא) - מאין הנחה זו שאמור להיות ? ? נאבד האוטוגרף כמו דברים רבים.
לא ידעתי מה יש לפקפק כאן בטענה זו, הרי אם גוף כתב ידו של היעב"ץ אינה לפנינו, אבל גוף כתב היד שממנה העתיקו המדפיסים ישנה בעולם, והיאך בדיוק נשתנו תיבות אלו, הוי אומר שלכל הפחות שרירות מעתיקים לצורך הדפוס יש כאן. (כאמור אין זה מערער על גוף כתב היד שבידינו, רק על אמינות הספר כפי שהוא בדפוס).הוגה כתב:ולגבי השינוי שציינת, במקום "ובשעי דבית הכסא היה מעיין בספרים חיצוניים ועניני עולם" שבהעתקת כת"י, כתוב "ובשעות הפניות", אוי נו, מגי"ס בעצמו מציין לגמ' "כל הנפנה ונוטל ידיו..", אפי' אם יבוא אליהו ויעיד שוודאי משכילים/חוג רי"א זייפו קטעים מהספר, מסופקני אם הייתי אומר שקטע זה הוא מאותם קטעים.
חשבונו של בעל מגי"פ ידוע לי היטב, והוא משוגע לאותו דבר, וזה הדחף שהביא לו להתעסק בזה לנסות להפריך אמיתת המגי"ס. אך אין עסקינו כוונתיו של בעל המגי"פ, רק טענה נכונה שהעלה, שאף אם אין חשש הלכתי או מוסרי בלקיחת סכומים מופרזים כשכר בוררות, לכה"פ יש כאן סתירה לאישיותו של בעל המעשה כפי שמוצג בתוך המגילת ספר עצמה.הוגה כתב:כדאי מאוד לקחת בחשבון, את הדברים שכתבו על טענה זו, על מחבר מגי"ס ועל שיחו, כאן http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616:
"כנראה שפרט זה הכריח את המחבר דנן ללחום נגד הספר, שכן מחבר זה ידוע במונסי כמי שהקים בית דין מיוחד ומתפלמס נגד כל בתי הדינים שלוקחים שוחד, ואכן מצטט מספר אחד שמביא את מגילת ספר להוכיח שמותר לקח כסף ועל כך יצא הקצף נגד הספר.
אדג כתב:רק לי הפריע שבכל הספר כולו, משתמש הכותב הנכבד במילת ספר משל היתה נקבה? לדוג' (ע' ה) "אמנם, יען כי ראה ראינו לאחרונה איך ש . . התחילו להשתמש עם(!) ספר "מגילת ספר" המיוחס . . והם מצטטים ממנה(!) קטעים שלמים, כאילו שהיתה(!) מקור מוסמך להסיק ממנה(!) מסקנות בין בהלכה ובין בהשקפה". וכה"ג הרבה במאוד מאוד. אוי להם לבריות מעלבנה של תורה.
חכם באשי כתב:ועכשיו הוציא לאור רא"י בומבך את 'מגילת ספר' במהדורה חדשה. זה עתה קיבלתיו ועדיין לא עיינתי בו.
אדג כתב:כפשוט שאין זה נכון, שהרי אין שם העצם מגילה, כי אם ספר. ומכלל לימוד זכות - לא יצא (בכלל הספר מלא בטעויות הדפוס, בכמות מבהילה).
הוגה כתב:חכם באשי כתב:ועכשיו הוציא לאור רא"י בומבך את 'מגילת ספר' במהדורה חדשה. זה עתה קיבלתיו ועדיין לא עיינתי בו.
ואיך הוא מתייחס, אם בכלל, ל'טענות' על זיופים במגילת ספר?
נוטר הכרמים כתב:ייש"כ על המבוא הערוך בטוטו"ד ובאחריות רבה.
מעניין במיוחד העתקת המכתב בו נפרש בשלום הרב יעב"ץ זי"ע בשמו של הגר"א בליווי תוארים נכבדים, עם שכידוע עמד לצידו של הג"ר יונתן זי"ע כמובא בספר 'לוחות העדות'.
הגהמ כתב:נוטר הכרמים כתב:ייש"כ על המבוא הערוך בטוטו"ד ובאחריות רבה.
מעניין במיוחד העתקת המכתב בו נפרש בשלום הרב יעב"ץ זי"ע בשמו של הגר"א בליווי תוארים נכבדים, עם שכידוע עמד לצידו של הג"ר יונתן זי"ע כמובא בספר 'לוחות העדות'.
החוקר הישיש ש"ז ליימאן כתב מאמר מעניין בענין (באנגלית) לבסס פקפוקי הריעב"ץ שהמכתב מהגר"א בלוחות העדות חלו בה ידים. כאן:
http://www.leimanlibrary.com/texts_of_p ... 0Vilna.pdf
איש_ספר כתב:כולל התקפה משולחת רסן על הרב בומבך. (שמהדורתו עלתה בנתים לאוצר).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 470 אורחים