- ללא שם.jpg (141.47 KiB) נצפה 8728 פעמים
- קול קורא תשעז מעוצב.pdf
- (498.34 KiB) הורד 847 פעמים
שי אבי דוד כתב:ידוע לי על משתתף בקורס קודם שבניגוד לציפיות ולהבטחות יצא מאוכזב מאד'
קראקובער כתב:האחראים גם מבוקובינה..?
א' זעירא כתב:מה עולה בגורלם של מי שאינו יכול / רוצה ליישר קו עם כתיבה כזו?
שמעתי שיש שם אירועים הרצאות ללא הפרדה,
האם יכולים לאשר או להכחיש שמועה זו ?
התמורה הכספית מכובדת בהחלט: משכורת חודשית קבועה העומדת על סך 4 אלף ש"ח. הדרישה בתמורה לא לגמרי ברורה. רשמית יש להגיע יום אחד בשבוע (יום ראשון) למכללת הרצוג (ביישוב אלון שבות), מתשע בבוקר ועד ארבע אחה"צ, ולהשתתף בו בשני קורסים המתקיימים במכללה (לפעמים מרצות נשים), לצד התכנסויות מטעם התוכנית עצמה. כמו כן יש דגש על לימודי אנגלית.
מלבד הנוכחות הפיזית במכללה יש לעשות במקביל עבודה בזמן החופשי בשאר ימות השבוע, אך חלק זה הרבה יותר מעורפל והדרישות לא ברורות. רשמית יש לכתוב מדי X חודשים (נתון משתנה תכופות) מאמר בהתאם להוראות, במתודולוגיה המסוימת שמתווה יו"ר התוכנית פרופ' מעוז כהנא, שנטל לעצמו משימה מוצהרת לחנך את ההיסטוריונים החרדים ולהעניק להם את הפרספקטיבה ההיסטורית הנכונה. אך הדרישות המעשיות אינן ברורות בשום שלב.לפעמים במשך חודשים ארוכים אין שום דרישה, ואז בבת אחת החניך אמור להגיש משהו באופן דחוף ומיידי תוך ימים ספורים, כאשר חרב הקיצוצים במשכורת מונפת ומאיימת. וחוזר חלילה. מי שאמון על עבודה רגועה ומסודרת יכול למצוא את העניין כאתגר סבוך.
כמו כן קיימת תופעה של ביקורתיות פוגענית כלפי כל העבודות המוגשות, מה שמשאיר לא פעם טעם מר. כמחצית מבין שלושים העמיתים שהשתתפו שהשתתפו בתוכנית עד היום (בשלוש קבוצות) פרשו באמצע, ואחרים יצאו פגועים ומתוסכלים. מאידך, יש גם כאלה שהרוויחו הנחייה והדרכה בכתיבת היסטוריה, וכמה מהם עשו חיל ומצאו פתח כפתחו של אולם.
הטרחה והמטרה משתלמות למי שבאמת מעוניין לחקור היסטוריה בדרך שעושים זאת באקדמיה, ולא כפי שהוא נעשה במחקר התורני (בד"כ כאיסוף מידע ללא ניתוח). אם יש גם שיקול של "לשמה" זה יכול להיות עסק כדאי.
אני סבור שלמרות הניסיון החלקי של הכותב האלמוני לשמור על איזון, התיאור אינו הוגן ורוב הנשירה נבעה מחמת אי סינכרון בין המשתתפים ובין הנהלת התוכנית לגבי הדרישות, או במילים פחות מכובסות: הנהלת התוכנית ציפתה להשקעה רבה יותר ומדויקת יותר תמורת הסכום שהיא משלמת, ייתכן שעקב חוסר בהירות או ציפיות מוגזמות הדברים עלו על שרטון. אך לא אכנס להתפלמסות הזו כרגע משום שהיא כבר לא רלוונטית כיוון ששמעתי שהתכנית העתידית שונה בהיקפה ובאופייה והחלק ה"מעורפל", כלשונו, כבר לא קיים בה.
התוכנית בשנה הבאה אמורה לדרוש הרבה פחות מהמשתתפים, וגם לשלם פחות בתמורה (כנראה עקב הפקת לקחים). היא תכלול בעיקר לימודים - יום אחד בשבוע, כמעט ללא עבודה נוספת במהלך השבוע. והמילגה תהיה בערך כמחצית מהאמור מעלה - עבור השתתפות שהיא לימודית בעיקרה. גם הקבוצה תהיה ככל הנראה גדולה יותר.
כמשתתף בתוכנית נתרמתי ממנה המון, מכל הבחינות, ואני סבור שהיא מומלצת עבור מי שחפץ להיכנס לתחום המחקר ההיסטורי-תורני ברצינות. גליציה היא לא נישה צרה אלא מכסה חלק נכבד ואולי אפילו את רוב ספרות השו"ת של העת החדשה, את נו"כ של השו"ע, כמו גם את תולדותיהם של חכמי ורבני פולין ואוקראינה. כלומר יש כר פורה ומקום להתגדר איש כפי נטיית נפשו. הנהלת התוכנית משתדלת לסייע לכל מי שמבקש הכוונה וחותר למחקר של ממש בתחומים הללו, שהם רחבים למדי כאמור מעלה. המוטיבציה היא קידום מחקר התרבות התורנית של גליציה ובוקובינה וחזונם של מייסדי המכון פרוס בפרוטרוט באתר המכון.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 687 אורחים